Przejdź do treści

Biuro Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego  w Pile (ul. Okrzei 9/2)  

wernisaż wystawy: 9.12.2022 r.,  godz. 19.00

czas trwania wystawy:  9.12.2022 – 4.01.2023

kurator:  Rafał Boettner-Łubowski

Wystawa pt. „ANDRZEJ BANACHOWICZ / ZBIGNIEW SZOT – POKAZY INDYWIDUALNE” stanowi konfrontację dzieł uznanych artystów związanych z poznańskim środowiskiem artystycznym i akademickim, tworzących swoje prace w ramach indywidualnych poszukiwań artystycznych poprzez odniesienia do potencjału fotografii cyfrowej oraz możliwości nowoczesnych metod druku cyfrowego na metalu. Pomimo utrzymania wystawy w duchu dwóch przenikających się pokazów indywidualnych (dwa odrębne wydawnictwa i teksty do nich autorstwa kuratora wystawy) wspomniana powyżej konfrontacja wskazywać może na różnice i podobieństwa pomiędzy twórczością prof. Andrzeja Banachowicza i prof. Zbigniewa Szota, jak również poszczególne zaprezentowane w jej ramach prace mogą ze sobą nawiązywać szeroko pojmowane,  kulturowe relacje dialogiczne.

TEKST KURATORSKI  DO WYSTAWY

Wydaje się, że współcześnie wyraźnie zauważalna staje się potrzeba organizowania wystaw, które nie eksponują w arbitralny sposób sztucznie postawionych założeń i tez kuratorskich (co może prowadzić w niektórych przypadkach do instrumentalnego traktowania artystów i ich dzieł), lecz czynią obecność kuratora bardziej ,,dyskretną”, wysuwając tym samym na plan pierwszy samych twórców i ich określone propozycje artystyczne. Takie właśnie podejście do skonstruowania projektu ekspozycyjnego przyświecało zorganizowaniu wystawy zatytułowanej „Andrzej Banachowicz / Zbigniew Szot – pokazy indywidualne” w Biurze Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego w Pile w grudniu 2022 roku. Bohaterami tej wystawy są zasłużeni profesorowie Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, dojrzali artyści o bardzo interesującym i bogatym zarazem dorobku twórczym. Ich indywidualne poszukiwania artystyczne pozwalają doszukiwać się pewnych godnych uwagi podobieństw, ale również zauważalnych różnic. Jednocześnie jednak sztuka obu tych twórców nie wymaga skomplikowanych aktów pseudo-filozoficznych teoretyzacji czy też innych żmudnych i hermetycznych procesów wyjaśniania zawartych w ich dziełach treści i rozwiązań – bowiem pomimo pewnych tropów eksperymentalnych, które eksplorują Andrzej Banachowicz i Zbigniew Szot w tworzonych przez siebie pracach – doskonale „bronią się one same”, zachowując zarazem pozytywnie rozumianą klarowność i prostotę, przy jednoczesnym mądrym otwarciu się ich  Autorów na przejawy dostępnego nam dziedzictwa kulturowego oraz potencjał wieloznacznych treści, które może przekazywać współczesny, niekonwencjonalnie stworzony wizualny obraz. Poznańscy twórcy śmiało wykorzystują nowoczesne techniki druku na metalu oraz potencjał  fotografii cyfrowej, lecz czynią to na swoich własnych zasadach, w odniesieniu do indywidualnych preferencji, jak również swoich wcześniejszych i aktualnych doświadczeń twórczych. Profesor Andrzej Banachowicz – jako wybitny reprezentant polskiej współczesnej tkaniny unikatowej – ma w swoim bogatym dorobku wiele bardzo cennych i interesujących kompozycji tkaninowych, których fragmenty (odpowiednio przez Artystę fotografowane i przetwarzane cyfrowo) stają się (jako trafnie dobrane wizualne autocytaty) motywami Jego cyfrowych, drukowanych na metalu obrazów, nabierając tym samym nowego oddziaływania i potencjału twórczego. Obrazy te są świetliste oraz niezwykle wyrafinowane w kolorze, jak również nieco „niematerialne”, pomimo tego, że są one przecież fizycznie istniejącymi, a nie wirtualnymi „bytami”. Z kolei prof. Zbigniew Szot, także z powodzeniem wykorzystujący potencjał fotografii cyfrowej i druku na metalu, we własnej twórczości zafascynowany jest natomiast bliskimi abstrakcji, widokami morza. Tworzy On monochromatyczne, często sporych rozmiarów obrazy, tajemnicze w nastroju oraz nierzadko kojarzące się z aurą dzieł Caspara Davida Friedricha. Niekonwencjonalne, a jednocześnie neotradycjonalistyczne kompozycje obrazowe Andrzeja Banachowicza i Zbigniewa Szota, są bardzo atrakcyjne i wysmakowane w sferze czysto wizualnej – lecz, pomimo tego, że nie wiążą się one z jakimkolwiek narzucającym się „przymusem interpretacji” – to jeśli ktokolwiek z nas tego zechce, mogą one z powodzeniem uaktywniać swój bogaty potencjał emotywny, metaforyczny i symboliczny. Tym samym prace te są otwarte na pewne oczekiwania współczesnych odbiorców, nie są hermetyczne, a jednocześnie dają one widzom możliwość „aktywnego” pod względem emocjonalnym i intelektualnym ze sobą kontaktu. Konfrontacja dzieł Andrzeja Banachowicza i Zbigniewa Szota w tej samej przestrzeni oraz w ramach dyskretnie określonej koncepcji kuratorskiej zachęca również do poszukiwania różnic i podobieństw pomiędzy zaprezentowanymi postawami twórczymi, także tych, o których nie było mowy w niniejszym tekście. Mam nadzieję, że wystawa pt. „Andrzej Banachowicz / Zbigniew Szot – pokazy indywidualne” będzie dla zwiedzających ją osób powodem do wielu pozytywnych przeżyć, przemyśleń oraz innego rodzaju konstruktywnych reakcji, które z całą pewnością przez prace wspomnianych twórców mogą być wywoływane u współczesnych odbiorców i odbiorczyń sztuki, nawet wtedy, kiedy mają oni/one zauważalnie różne oczekiwania wobec artefaktów  kultury najnowszej.

RAFAŁ BOETTNER-ŁUBOWSKI – kurator wystawy

ANDRZEJ BANACHOWICZ (ur. 1952) – polski artysta, profesor doktor habilitowany, zatrudniony na Wydziale Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Studiował w latach 1973–1978 w PWSSP w Poznaniu. Uzyskał dyplomy z wyróżnieniem w Pracowni Projektowania Rzeźby w Architekturze i Urbanistyce prof. Jana Berdyszaka i w Pracowni Projektowania Wystaw prof. Witolda Gyurkovicha. Od 1980 r. zatrudniony w PWSSP (późniejsza ASP, obecnie Uniwersytet Artystyczny) w Poznaniu. Tytuł profesora sztuk plastycznych został nadany artyście przez prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego w 1997 r. W 1992 r. został kierownikiem II Pracowni Tkaniny Artystycznej na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby macierzystej uczelni. Wspomniana pracownia została przeniesiona na ówczesny Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych uczelni w 2009 r., gdzie zmieniano dwukrotnie jej nazwę (w roku akademickim 2011/2012 na Pracownię Rzeźby X oraz w roku 2019 na: V Pracownię Rzeźby i Działań Przestrzennych – Obiekt Tkacki). W latach 1996–1999 oraz 1999–2002 był prorektorem ds. artystyczno-badawczych ASP w Poznaniu. W latach 2002–2011 zasiadał w Polskiej Komisji Akredytacyjnej przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W latach 2013-2019 roku był członkiem Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów oraz przewodniczącym VII Sekcji – Sztuki w tej Komisji. W 2019 r. został członkiem Rady Doskonałości Naukowej oraz przewodniczącym Zespołu Sztuki tej instytucji. Także od 2019 r. pełni funkcję członka Rady Uczelni Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W 2003 r. pracował jako profesor wizytujący w Slippery Rock University (prowadził warsztaty z dziedziny rzeźby i tkaniny artystycznej). W 2008 roku uczestniczył – jako jedyny przedstawiciel Polski – w sympozjum „Tapestry 2008: The Fine Art of Weaving” zorganizowanym przez School of Art przy Australian National University w Canberrze. Prof. Andrzej Banachowicz prowadzi działalność badawczą dotyczącą zagadnień sztuki, jej współczesnych przekształceń oraz przemian zachodzących w dziedzinach najnowszej rzeźby i tkaniny artystycznej. Jego zainteresowania artystyczne obejmują szeroko pojętą tkaninę artystyczną, instalacje i obiekty przestrzenne. Od kilku lat wykonuje również obrazy fotograficzne drukowane na metalu, zawierające wybrane autocytaty z wcześniej stworzonych przez siebie tkanin i instalacji. Artysta ma na koncie wiele wystaw indywidualnych oraz uczestnictwo w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą. Prace prof. Andrzeja Banachowicza znajdują się w licznych zbiorach i kolekcjach krajowych i zagranicznych. Od 2018 roku prof. Banachowicz jest członkiem Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. W 2019 r. odznaczony Złotym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.

ZBIGNIEW SZOT (ur. 1962) – polski artysta, profesor doktor habilitowany, zatrudniony na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W latach 1976-1981 uczęszczał do Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Szczecinie. Poznańską PWSSP ukończył z wyróżnieniem w 1986 r. Rok później otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki. Pracę jako asystent w I Pracowni Gobelinu prof. Magdaleny Abakanowicz i prof. Anny Groebel rozpoczął w 1988 r. Od 1991 r. kontynuował ją w III Pracowni Rysunku prof. Józefa Drążkiewicza. W 2006 r. wygrał konkurs na objęcie kierownictwa IX Pracowni Rysunku na Wydziale Malarstwa ASP w Poznaniu. Stopień doktora habilitowanego uzyskał w 2007 r. W 2014 r. otrzymał tytuł profesora. Od 2015 r. piastował stanowisko profesora zwyczajnego, a po reformie w szkolnictwa w 2018 r. – profesora. Do tej pory swoje prace prezentował na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju oraz zagranicą, m. in. w:  Czechach, Grecji, Japonii, Kanadzie i Niemczech. Zrealizował i współrealizował kilkadziesiąt scenografii teatralnych i plenerowych, programów telewizyjnych i koncertów. W swojej twórczości zajmuje się malarstwem, grafiką cyfrową, rysunkiem działaniem przestrzennym oraz scenografią.
Zaproszenie na wystawę – https://galeriabwa.pila.pl/andrzej-banachowicz-zbigniew-szot-pokazy-indywidualne-zaproszenie-na-wernisaz/?fbclid=IwAR2hyD7Zru7nUPbXrHgrAw4YEfpTf2BMATfg4Eh2ObXcwXLm1cwc39vqxa8

  • Autor: Matylda Konarska
  • Opublikowano: 09.12.2022, 10:07
  • Ostatnia edycja: 09.12.2022, 10:07