Otwarcie wystawy: 18.11.2022 w g. 18-20
Wystawa czynna do 02.12.2022 w g. 15-18
Jerzy Hejnowicz (ur.1962); w latach 1985-1990 studiował na Wydziale Malarstwa Grafiki i Rzeźby w poznańskiej PWSSP. Dyplom uzyskał w pracowni grafiki warsztatowej i rysunku. Obecnie jest pracownikiem dydaktycznym w UAP (prowadzi Pracownię Rysunku). W sztuce zajmuje się rysunkiem, grafiką warsztatową, rzeźbą, fotografią, multimedialną instalacją. Prace artystyczne prezentował na wielu wystawach indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Rosji, na Węgrzech, Anglii, Włoszech, Szwecji, Izraelu, Macedonii. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Na drodze artystycznej dokonań Jerzego Hejnowicza możemy zauważyć wiele interesujących punktów zwrotnych. Poczynając od jego prac graficznych, drzeworytniczych, charakteryzujących się oszczędną, czarno-białą ikonografią, poprzez prace o ładunku symbolicznym, budowanych najczęściej za pomocą tzw. przedmiotów gotowych, wreszcie po obiekty rzeźbiarskie z drewna i metalu. Za każdym razem artysta zwraca baczną uwagę na fenomen przestrzeni, na twórcze bycie w niej i wobec niej lub na przekór niej. Tak organizuje swój świat sztuki. Najczęściej w postaci przestrzennych instalacji, realizacji „site-specific”, za pomocą których uruchamia „pola niejednoznaczności”. Ich budulcem jest drewno, stal, tkanina, z nich powstają formy i obiekty, oraz jednocześnie korzysta z autorskich fotografii, rysunku, zapisu wideo. Dzięki ich współobecności tworzy tzw. „komunikacyjne wspólnoty”. Kreuje je anektując w specyficzny sposób przestrzeń ekspozycyjną, którą nie traktuje tylko jako miejsce prezentacji – raczej ją „używa” – w taki sposób, aby stała się możliwie aktywną częścią jego pracy artystycznej, wielowątkowej instalacji. Według takiego klucza ideowego Jerzy Hejnowicz komponował od lat swoje wystawy m.in. „Szepty i krzyki” (AT 2004), jak i najnowsze realizacje z 2021 i 2022 roku: „Mayday 2-0-2-1” (CAT Ustka), „Stan zawieszenia w samym środku niczego” (Galeria Miejska BWA w Bydgoszczy), czy „Miejsce w czasie” (Galeria Wozownia w Toruniu). Aczkolwiek każda z nich wykorzystywała inną logikę transpozycji MIEJSCA, to wszystkie stanowiły oryginalny ideowo byt artystyczny.
O obecnie prezentowanej wystawie w Galerii AT autor mówi:
„Cienka czerwona linia” jest aranżacją przestrzeni, miejscem emocjonalnego ładunku.
„Cienka czerwona linia” jest obszarem napięć i wzajemnych naprężeń.
„Cienka czerwona linia” jest utworem, który nie jest przyjazny widzowi – „zagarnia” przestrzeń… przede wszystkim dla siebie.
„Cienka czerwona linia” jest metaforą ostatnich dni i miesięcy.
„Cienka czerwona linia” jest zawieszona w czasie.
„Cienka czerwona linia” nie jest jedynie wytworem wyobraźni.
Galeria AT, ul. Solna 4, Poznań
website: www.galeria-at.siteor.pl