Miejskie Galerie UAP serdecznie zapraszają na wystawę Kierunku Architektura Wnętrz
13.07–25.08.2022
Galeria DESIGN UAP wernisaż 13.07 godz. 17.00
Galeria Curators’LAB wernisaż 13.07 godz. 18.00
Galeria Duża Scena UAP wernisaż 13.07 godz. 19.00
PRZESZŁOŚĆ – TERAŹNIEJSZOŚĆ – PRZYSZŁOŚĆ obejmuje cykl wystaw podsumowujący bieżący roku akademicki, stanowiący pewien etap zarówno w działalności projektowej pracowników naukowo-dydaktycznych oraz studentów z Katedry Architektury Wnętrz.
PRZESZŁOŚĆ – Tete a Tete wystawa poświęcona sylwetce profesora Jana Węcławskiego w stulecie urodzin (21.05.1922). Syntetyczne ukazanie dorobku twórczego w dziedzinie architektury, wnętrz i mebli, oparte o zachowane rysunki projektowe, fotografie realizacji i obiekty meblowe ze zbiorów prywatnych.
TERAŹNIEJSZOŚĆ – Przegląd to wystawa prac skupiająca się na aktualnej działalności projektowej pracowników zatrudnionych w Katedrze Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Poza obszarem naukowo-dydaktycznym pedagodzy aktywnie zajmują się projektowaniem w wielu zakresach architektury wnętrz i wystawiennictwa. Autorzy prac czerpią umiejętności i wiedzę z wieloletnich doświadczeń i praktyk, dzięki czemu mogą udoskonalać rzeczywistość, która otacza użytkowników w różnych obszarach przestrzeni.
PRZYSZŁOŚĆ – Detal jest jednym z fundamentalnych elementów w architekturze wnętrz. Często złożone formy, niewielkie elementy, drobne szczegóły – nieuchwytne okiem – tworzą projektowaną przestrzeń unikatową. Wystawa prezentuje wybrane prace – wizyjne przyszłości – realizowane w różnych sytuacjach przestrzennych. Przedstawione koncepcje obejmują różnorodną problematykę, w której detal nabiera szerszego znaczenia. Młodzi entuzjaści architektury wnętrz, studiując swoje najbliżej otoczenie, poprzez wprowadzenie detalu, chcą stworzyć wnętrza i projektowaną przestrzeń, bardziej intrygującą i niepowtarzalną dla użytkowników.
PRZESZŁOŚĆ
Podtytuł: „Tete a Tete”
Miejsce: Galeria Design UAP, ul. Wolnica 9
Kurator wystawy: prof. dr hab. Weronika Węcławska-Lipowicz
Koordynator: mgr Marta Brennensthul-Bludnik
Wernisaż: 13.07.2022 r. – godz. 17:00
Jan Węcławski (1922-1995). Syn architekta wnętrz Edmunda Węcławskiego. Studia matematyczne na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Uniwersytetu Poznańskiego, architektoniczne – na Politechnice Poznańskiej a następnie Politechnice Wrocławskiej. Architekt, architekt wnętrz, projektant mebli, pedagog, profesor zwyczajny związany z poznańską uczelnią plastyczną od 1952 roku. Przez kilka kadencji prorektor Uczelni, kierownik Katedry Architektury Wnętrz, członek Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego, przedstawiciel szkół artystycznych w Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, aktywnie działający członek SARP i ZPAP. Promotor prac dyplomowych z zakresu projektowania mebla, wzornictwa przemysłowego i architektury wnętrz. Promotor wielu prac doktorskich. Autor licznych projektów meblarskich (w tym wzorów wdrożonych do produkcji), wielu projektów architektonicznych i wnętrzarskich, wśród nich projektu hotelu Orbis Merkury (wraz z prof. Janem Cieślińskim i Andrzejem Grochulskim) oraz wyposażenia hotelu, projektów wnętrz kościoła oo. dominikanów w Poznaniu (między innymi koncepcji ołtarza głównego, kaplicy akademickiej, kaplicy spowiedzi, przestrzeni nowicjatu), kompleksowego projektu architektury, wnętrz i detali Kościoła pw. św. Jana Kantego w Poznaniu. Laureat wielu konkursów i nagród. Odznaczony między innymi medalem Scholae Bene Merito, Medalem Edukacji Narodowej, Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotą Odznaką Stowarzyszenia Architektów Polskich i Złotą Odznaką Związku Polskich Artystów Plastyków.
Wszystko jest kwestią skali. To zdanie Profesora Jana Węcławskiego, nieco wyrwane może z kontekstu, pozwala odnaleźć się w specyfice twórczości Profesora obejmującej różne dziedziny projektowe zgodnie z bliską mu bauhausowską ideą spójności przestrzennego myślenia od urbanistyki po detal, od architektonicznej bryły po klamkę u drzwi do niej. Architekturą jest każde planowe działanie projektowe w przestrzeni. Projektując poruszamy się w różnych jej skalach. Mebel jest jedną ze skal architektury – mawiał. To mebel stanowi szczególnie istotną część działalności artystycznej i pedagogicznej Profesora. Zatrudniony w uczelni 70 lat temu w 1952 roku od 1957-1968 roku prowadził pracownię mebla, kształcąc znakomitych projektantów, dając początek Poznańskiej Szkole Mebla.
W stulecie urodzin Profesora Katedra Architektury Wnętrz, którą kierował od lat sześćdziesiątych do początku dziewięćdziesiątych, zaprasza na wakacyjne tete a tete z twórczością profesora prezentując duet mahoniowych mebli – krzesło i fotel – z 1962 roku.
Oba sprzęty ujawniają charakterystyczne cechy stylu autora. Konstrukcja i materiał zależą od siebie ukazując w sposób czytelny i klarowny swoje walory. Wyrafinowana konstrukcja buduje formę. Subtelny dynamizm profilowanych podpór akcentuje newralgiczne punkty przenoszenia obciążeń. Linie giętej taśmy sklejki budują oskrzynię, Zdwojenia, przenikania, równoległości tworzą grafikę w przestrzeni. Lekkość konstrukcji podkreślają delikatnie ugięte w osi płaszczyzny siedzisk, punktowo wsparte na ramie. Dodany na sterczynach łuk oparcia i delikatna deska ostatecznie definiują funkcję. Mosiężne guzy śrub punktują łączenia tworząc swoisty ornament. Wariacje formalne w obu meblach ukazują jednoznaczne podobieństwa i nieoczywiste różnice będące konsekwencją podjętych decyzji. Inne przy zastosowaniu kwadratowego przekroju podpór, inne w przypadku ich toczenia. Jak w rodzinie – wszystkich wiele łączy, ale każdy jest indywidualnością. Nowoczesna elegancja form podkreślona użyciem szlachetnej okleiny i tym samym kolorytem nadaje meblom ponadczasową wartość i urodę.
Oba meble ostatecznie stanowiły wyposażenie własnej pracowni projektowej Profesora dobudowanej w 1962 roku do rodzinnej, przedwojennej willi przy ulicy Podkomorskiej na poznańskim Grunwaldzie. Modernistyczna bryła lekko trapezowo odchylona w kierunku południowego wschodu z w pełni przeszkloną frontową elewacją, zawieszona nad wejściowymi schodami, wyniesiona do wysokości pierwszego piętra, podparta betonowym słupem przechodzącym w komin paleniska we wnętrzu stanowiła miejsce pracy i spotkań.
Dla mnie piszącej te słowa to fascynująca przestrzeń dzieciństwa. Wypełniona muzyką mistrzów, pełna światła moja Arkadia. Pracownia Taty. Krzesło, na którym siedział przy pracy, fotel, w którym lubiła wypoczywać mama. Ja spędzałam tam czas najchętniej pod biurkiem czekając na spadające skrawki intrygującej kalki, mogąc obserwować świat z innej perspektywy.
Do takiego spojrzenia na prezentowane prace z różnych perspektyw – zachęcam.
prof. dr hab. Weronika Węcławska-Lipowicz
TERAŹNIEJSZOŚĆ
Podtytuł: „Przegląd”
Miejsce: Galeria Curators’Lab, ul. Nowowiejskiego 12
Kuratorzy wystawy: Emilia Cieśla-Jarzębowska, Robert Gruszewski
Koordynator: Wojciech Sypniewski
Wernisaż: 13.07.2022 r. – godz. 18:00
TERAŹNIEJSZOŚĆ – Przegląd to wystawa prac skupiająca się na aktualnej działalności projektowej pracowników zatrudnionych w Katedrze Architektury Wnętrz na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Poza obszarem naukowo-dydaktycznym pedagodzy aktywnie zajmują się projektowaniem w wielu zakresach architektury wnętrz i wystawiennictwa. Autorzy prac czerpią umiejętności i wiedzę z wieloletnich doświadczeń i praktyk, dzięki czemu mogą udoskonalać rzeczywistość, która otacza użytkowników w różnych obszarach przestrzeni.
Lista uczestników:
PRZYSZŁOŚĆ
Podtytuł: „Detal”
Miej: Galeria Duża Scena UAP, ul. Wodna 24
Kuratorzy wystawy: Rafał Rzadkiewicz, Oriana Tyll
Koordynator: Wojciech Sypniewski
Wernisaż: 13.07.2022 r. – godz. 19:00
PRZYSZŁOŚĆ – Detal jest jednym z fundamentalnych elementów w architekturze wnętrz. Często złożone formy, niewielkie elementy, drobne szczegóły – nieuchwytne okiem – tworzą projektowaną przestrzeń unikatową. Wystawa prezentuje wybrane prace – wizyjne przyszłości – realizowane w różnych sytuacjach przestrzennych. Przedstawione koncepcje obejmują różnorodną problematykę, w której detal nabiera szerszego znaczenia. Młodzi entuzjaści architektury wnętrz, studiując swoje najbliżej otoczenie, poprzez wprowadzenie detalu, chcą stworzyć wnętrza i projektowaną przestrzeń, bardziej intrygującą i niepowtarzalną dla użytkowników.
Lista uczestników: