Przejdź do treści

Wystawa „UAP – kolektyw”

Wystawa realizowana w ramach Łódź Design Festival 2022 
12 – 22 maja 2022, Łódź, ul. Tymienieckiego

Uczestnicy:
Tomasz Agaciński, Justyna Burkiewicz, Katsiaryna Birukova, Agnieszka Hetmann, Klaudia Janikowska, Hubert Jastrzębski, Katarzyna Karpierz, Monika Kaźmierska, Katarzyna Laskowska, Jakub Rożnowski Wojciech Tężycki, Mateusz Wróblewski, Władysław Wróblewski

Niniejsza wystawa po raz pierwszy przedstawia pełną gamę działań, jakie Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu podejmuje celem rozwijania wewnętrznego dialogu pomiędzy sztuką i projektowaniem, usprawnienia zarządzania dobrem intelektualnym oraz materializacją i weryfikacją konceptów, a docelowo również komercjalizacją projektów.

Powyższe zadania należą co powołanego dwa lata temu międzywydziałowego Instytutu Wdrażania Idei, który wsparty zostanie w najbliższym czasie działalnością uczelnianego Centrum Transferu Technologii, a w przyszłym roku bezprecedensową w skali polskich uczelni artystycznych przestrzenią laboratoryjną realizowaną aktualnie w ramach projektu WRPO na terenie poznańskiej Starej Papierni.

Instytut Wdrażania Idei UAP koordynuje działalność badawczo-rozwojową kadry uczelni, wspiera przedsiębiorczość studentów i promuje najlepsze efekty ich pracy twórczej. Udział w tegorocznym Łódź Design Festival jest o tyle szczególny, że po raz pierwszy zobaczymy nową odsłonę identyfikacji wizualnej Instytutu, a także zapoznamy się z zajawką IWI_COLLECTION – oferty produktów wytwarzanych na terenie uczelni przez jej pracowników.

Ekspozycja prezentująca osiągnięcia Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu i naszych partnerów biznesowych prezentuje dialog form użytkowych i artystycznych w skadrowanej odpowiednio do tego celu przestrzeni sugerującej wycinki wnętrz mieszkalnych.

Obiekty sygnowane B+R_UAP są zrealizowane na rzecz naszych partnerów biznesowych, którzy są jedynymi dysponentami autorskich praw materialnych do efektów prac. 

IWI_COLLECTION jest własną, niezależną grupą gotowych rozwiązań wzorniczych i dzieł sztuki, stanowiących ofertę naszej uczelni zarówno dla klienta indywidualnego, jak instytucjonalnego.

Obiekty opisane jako DYPLOMY 2021 są efektami pracy naszych studentów i absolwentów, realizowanej pod kierunkiem kadry naukowo-dydaktycznej. Prawa autorskie do powstałych koncepcji należą do absolwenta.

Dodatkowo na ekspozycji prezentujemy działania naszych najmłodszych pracowników skupionych wokół inicjatywy SUOTKO STUDIO.

Opisy szczegółowe:

B+R_UAP 

PROJEKT CICHA SZKOŁA pn. “Innowacyjne, niskobudżetowe okładziny ścienne, posiadające cechy zwiększające dźwiękochłonność pomieszczeń” POIR.02.03.02-32-0018/20 
Projekt realizowany przez UAP dla Fundacji Cicha Szkoła w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania  2.3 Proinnowacyjne usługi dla przedsiębiorstw /  Poddziałania 2.3.1 Bon na Innowacje Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój na lata 2014-2020.

Autorzy projektu: Katarzyna Laskowska (kierownik projektu), Katarzyna Karpierz, Justyna Burkiewicz, Jakub Rożnowski.

O Fundacji Cicha Szkoła 
Misją fundacji jest stworzenie przyjaznych akustycznie przestrzeni szkolnych. Fundacja Cicha Szkoła prowadzi aktywne działania na rzecz poprawy i dostosowania akustycznego pomieszczeń, w których przebywają dzieci oraz młodzież. W tym celu założyciele fundacji postanowili nawiązać współpracę z UAP i opracować własny produkt na bazie swoich wieloletnich doświadczeń.

System akustyczny dla szkół 
Panele akustyczne dzięki mnogości wykończeń i wytrzymałości zostały dopasowane do potrzeb współczesnych przestrzeni szkolnych. W kolekcji mamy do dyspozycji 4 wykończenia w 10 rozmiarach, co pozwala na dowolną aranżację wnętrza. Oferujemy dwa wykończenia spełniające funkcję tablic informacyjnych, dzięki czemu standardowe dla klasy szkolnej wyposażenie zyskuje dodatkowo walory akustyczne. Nadruk UV na panelach to nie tylko możliwość wprowadzenia elementu dekoracyjnego, ale przede wszystkim – doskonała okazja, żeby wzbogacić sale lekcyjne o elementy edukacyjne. 

B+R_UAP 

PROJEKT FRAMKY
Wspólne działania marki FRAMKY i UAP koncentrują się na wypracowaniu kontentu artystycznego i strategii wzorniczej dla produktów, technologicznie opracowanych przez FRAMKY. Przedstawione rozwiązania graficzne wskazują na szerokie spektrum możliwości wykorzystania niniejszej technologii w budowaniu produktu, który na chwilę obecną nie posiada bezpośredniej konkurencji na rynku lokalnym.

O Framky
Framky.pl umożliwia udekorowanie domu pięknymi plakatami w prosty sposób. Naszym celem jest sprawić, by stylowe dekoracje ścienne były dostępne dla każdego. Framky to także platforma, na której artyści mogą sprzedawać swoje prace.

O produkcie
Plakaty w ramach Framky, dzięki drukowi pigmentowemu odwzorującego 99% skali Pantone na papierze fine-art, zapewniają żywe kolory, płynne przejścia tonalne i bardzo głęboką czerń. Drewniane ramki premium razem z bezszklaną konstrukcją pozwalają cieszyć się pięknem plakatów bez refleksów świetlnych. Razem z oprawionymi plakatami dostarczamy zestaw niezwykle prostego, a jednocześnie innowacyjnego, montażu pozwalający powiesić galerię w 15 minut bez użycia narzędzi typu młotek czy wiertarka.

IWI_COLLECTION
Przedpremierowa prezentacja dostępnej od lipca IWI_COLLECTION dotyczy serii mebli szkieletowych SANKYAKU autorstwa Mateusza Wróblewskiego, autorskiej ceramiki Wojciecha Tężyckiego i archiwalnych grafik z lat sześćdziesiątych ubiegłego stulecia zrealizowanych przez Władysława Wróblewskiego.

DYPLOMY_2021
Poniższe dyplomy zostały zrealizowane w Katedrze Mebla na Wydziale Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.

Popioły — o poszukiwaniu utraconej tradycji stolarskiej Kaszub 
Autor: Tomasz Agaciński
licencjacka praca dyplomowa
promotor: dr hab. Marcin Konicki, prof. UAP, 2021

Praca składa się z obserwacji i przemyśleń, dotyczących kultury i tradycji Kaszub, opartych na analizie XVIII i XIX wiecznych mebli ludowych. Bazując na czynnikach budujących tradycję regionu, analizuje proces jej powstawania — szuka powodów zanikania tradycji i szacunku do przedmiotów codziennego użytku. Zgłębia problemy poczucia przynależności i cenzurowania mniejszości narodowych.

Zestaw dwóch obiektów został zaprojektowany na podstawie obserwacji Kaszubskich mebli ludowych. Proponowane rozwiązania wykorzystujące nowoczesne technologie, są rozwinięciem i adaptacją tradycyjnych połączeń i technik. Charakterystyczna dla ławki, opracowana metoda tworzenia powierzchni siedziska, łączy prostą geometrię z tradycyjną techniką wyplatania, z kolei stołek korzysta z rozwiązań pojawiających w ludowych zydlach. Meble nie ukrywając zastosowanych łączeń, są łatwe do zrozumienia przez obserwację. Powstałe formy wynikają zarówno z badania zagadnień technicznych, ergonomicznych i stylistycznych, jak i szerokiego rozeznania wśród rozważań i wniosków dotyczących kultury Kaszub. 

„Idea ponad formę” – ruch jako zjawisko przetrwania.
Autorka: Agnieszka Hetmann
licencjacka praca dyplomowa
promotor: dr. hab. Jacek Mikołajczak, prof, UAP, 2021

Projekt powstał w oparciu o analizę zjawiska ruchu. Celem poszukiwań było znalezienie formy, oraz mechanizmu złącza meblowego, które umożliwi płynną, bezstopniową manipulację kątową. W początkowej fazie projektu autorka skupia się na obserwacji mechanizmów ruchu. Bogatą inspirację znalazła w świecie natury, obserwując między innymi: sposób rozrostu korony drzew, wzrost fasoli, uzależniony czynnikiem oświetleniowym, jak również obserwując wieloosiowy staw ramienny. Na podstawie badań opracowała mechanizm złącza meblowego, umożliwiającego manipulację kątową w trzech wymiarach. Dzięki zastosowaniu bezstopniowego mechanizmu złącza, użytkownik może wcielić się w rolę projektanta i samodzielnie tworzyć obiekty, ograniczone tylko i wyłącznie własną wyobraźnią. 

Złącze zostało wykonane z aluminium. Posiada kulisty kształt, zbudowany z dwóch półkul o średnicy 55mm. W każdej z półkul został wykonany gwint skierowany pod kątem 45° stopni do wnętrza bryły, umożliwia on przytwierdzanie płaszczyzn do złącza. Mechanizm obrotu składa się z osi umieszczonej wewnątrz bryły. Złącze umożliwia mocowanie elementów od kąta ostrego, po prosty, do momentu równoległości, a następnie tworząc kąt rozwarty.

Tempo. Siedzisko w kontekście kryzysu klimatycznego
Monika Kaźmierska
licencjacka praca dyplomowa
promotor: dr hab. Marcin Konicki, prof. UAP, 2021

Projekt jest zrównoważoną alternatywą odpowiadającą na zmiany klimatu. Obiekt zakłada zmianę cyklu życia z liniowego na cyrkularny przy zwiększonej odpowiedzialności producenta za przedmiot w trakcie i po jego eksploatacji przez użytkownika. Wzmocnienie najsłabszych punktów mebla, wybór optymalnych materiałów i ich proponowane połączenia ułatwiające recykling, zapewniając zrównoważony obieg w gospodarce.

Analiza porównawcza surowców, obecnie stosowanych na rynku mebli, pod kątem pozyskania, obróbki, trwałości i utylizacji, pozwoliła dobrać optymalne materiały do poszczególnych obszarów krzesła: tapicerka — włókna syntetyczne, wypełnienie — łuska gryki, oparcie i siedzisko — lite drewno zabezpieczone olejem lnianym, stelaż — stal malowana proszkowo. Modułowa forma mebla sprzyja swobodnej wymianie, umożliwiając łatwe serwisowanie poszczególnych części w zależności od stopnia ich zużycia. Zmniejszając negatywny wpływ na środowisko, projekt zakłada dostosowywanie wyglądu do upodobań użytkownika dzięki mnogości wybarwień każdego z elementów. 

re:THINK. Projekt systemu ekspozycji z wykorzystaniem odpadów produkcyjnych firmy meblarskiej – projektowanie w kontekście zrównoważonego rozwoju.
Klaudia Janikowska
magisterska praca dyplomowa
promotor: dr hab. Marcin Konicki, prof. UAP, 2021

re:THINK umożliwia eksponowanie, przechowywanie oraz zabezpieczenie cennych przedmiotów w łatwy sposób. Można go wielokrotnie wykorzystywać w różnych przestrzeniach otwartych lub prywatnych oraz dowolnie konfigurować. 

re:THINK to projekt systemu ekspozycji wykonanego z pozostałości produkcyjnych firmy meblarskiej w kontekście zrównoważonego rozwoju. Zwrócono uwagę na powstawanie dużej ilości pozostałości, które mogą stanowić wartościowy surowiec do tworzenia nowego produktu. System składa się z modułów sześcianu oraz prostopadłościanu odpowiednio przygotowanych do wsuwania ścianek. Różne ich rodzaje dają możliwość w zależności od potrzeby tworzenia różnych funkcjonalności. Moduły mogą funkcjonować jako niezależne pojedyncze obiekty lub większe zespoły w przestrzeni. 

re:THINK może być wykorzystywany sezonowo. Zależnie od detalu oraz użytych materiałów jako system w sezonie wiosenno-letnim oraz jesienno-zimowym.

re: THINK poprzez kontekst pochodzenia swoich materiałów zachęca do podejmowania bardziej świadomych decyzji konsumenckich. 

SUOTKO STUDIO
Tomasz Agaciński, Monika Kaźmierska

Suotko Studio jest inicjatywą ku projektowaniu funkcjonalnych produktów codziennego użytku z materiałów z odzysku. Punktem wyjścia do rozpoczęcia pracy była chęć zagospodarowania odpadów powstających w zakładach meblarskich. Obecnie, poszerzonemu o wystawki śmietnikowe polu poszukiwań towarzyszy przekonanie, że każdy odpad kryje w sobie unikatowy, funkcjonalny i estetyczny potencjał. 

Różnorodność materiałów tekstylnych przekłada się na projekty toreb. Wymiary i specyfika odpadów dyktują ich formę – mniejsze, opatrzone drewnianym stelażem przewidują wykorzystanie, wiotkich skrawków tkanin, natomiast wykrój większych, pozwala na połączenia tkanin obiciowych ze skrawkami tekstyliów branży modowej. 

Zebrane klasyki minionych dekad, w zależności od stanu zużycia zostają poddane analizie funkcjonalności. Nowo odkrytą wartość podkreślają łamiące schematy połączenia kolorów, które kwestionują wywodzące się z trendów zachowawcze poczucie estetyki. 

Powstałe obiekty balansując na granicy infantylności i kiczu uzewnętrzniają potrzebę poczucia humoru w przedmiotach codziennego użytku.

suotkostudio.pl

  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 16.05.2022, 02:30
  • Ostatnia edycja: 22.11.2023, 12:34