Katedra Interdyscyplinarna Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu zaprasza na otwarte spotkanie z artystką oraz uchodźczynią wojenną z Ukrainy (obwód dniepropietrowski), Anastasiią Mikhno, które poprowadzą Paweł Leszkowicz oraz Tomasz Kitliński (wprowadzenie do spotkania: Rafał Jakubowicz).
Spotkanie odbędzie się na platformie Google Meet
w czwartek 28 kwietnia 2022 roku o godz. 17:00
Link: Aby dołączyć do spotkania wideo, kliknij link: https://meet.google.com/aiq-kzsq-wxq
Aby dołączyć przez telefon, wybierz numer (US) +1 475-328-0765 i wpisz kod PIN: 442 676 764#
„KVITY” (2014) to odpowiedź na atmosferę konfliktu w Ukrainie. Istotna jest tutaj gra językowa: „kwiaty”/„kwity” (dokumenty, kompromitujące dowody). Artystka zwraca uwagę, że kwiaty, wydobywające się z ust sportretowanych młodych ludzi mogą przypominać śpiew, krzyk lub wymioty. Dla Mikhno istotne było nawiązanie korzeni ruchów pacyfistycznych i związanej z nimi symboliki kwiatów – flower power. Obok próby przeciwstawienia toczącej się wojnie, drugą inspiracją była dla niej muzyka elektroniczna Brytyjczyka Bryna Jonesa który tworzył pod pseudonimem Muslimgauze.
Praca „KVITY” po raz pierwszy została pokazana w Polsce na wystawie, pt. „Wojna i pokój” w Galerii Labirynt w Lublinie w 2015 roku, której kuratorami byli Tomasz Kitliński. Paweł Leszkowicz oraz Magdalena Linkowska. Wówczas jeszcze – choć już po doświadczeniu Majdanu oraz w trakcie trwającej wojny w Donbasie – pełnoskalowa wojna w Europie wydawała się mało prawdopodobna. W katalogu wystawy Paweł Leszkowicz pisał: „Artystka proponuje pewną pozytywną i idealistyczną utopię zamiast kolejnego powielania ikonografii militarnej. Mimo, że ekspozycja «Wojna i pokój» poświęcona jest sztuce polskiej, ten głos artystyczny z sąsiedniego kraju dotkniętego wojną wydaje się symptomatyczny. Ukazuje, w jakie marzenia uciekają ludzie naprawdę doświadczający wojny, a nie konsumujący lub produkujący jej «fascynujące» symulacje”.
Realizacja Mikhno okazała się profetyczna w kontekście inwazji Rosji na Ukrainę, w kontekście tragedii Buczy, Irpienia, Mariupola oraz innych miast, wobec szokujących zbrodni wojennych dokonywanych przez wojska Federacji Rosyjskiej oraz egzekucji bezbronnych cywilów o znamionach ludobójstwa.„Kiedy zapytałem o wojnę, moja babcia rzekła: «Co tu opowiadać? To zbyt okropne»” – wspominał Tomasz Kitliński w katalogu lubelskiej wystawy. Opowiadać jednak trzeba, choć to niezwykle trudne. Bo mówienie jest sprzeciwem wobec oprawców. Spotkanie z Anastasiią Mikhno będzie okazją nie tylko do rozmowy o pracy „KVITY”, ale również o doświadczeniu wojny i sytuacji cywilów w Ukrainie, o doświadczeniu uchodźczym, a także o innych projektach społecznych artystki.
[Rafał Jakubowicz]
Anastasiia Mikhno – wizualna i konceptualna artystka, pracująca z różnymi mediami. Absolwentka Zaporoskiej Państwowej Akademii oraz Szkoły Telewizyjnej „Interszkoła” (Ukraina), stypendystka Programu Gaude Polonia (Polska, 2012). W 2018 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku Fotografia na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów w Akademii Sztuki w Szczecinie (dyplom pod kierunkiem dr hab. Łukasza Skąpskiego i dr hab. Aleksandry Ska). Dyplom uzyskał nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni w 10. edycji konkursu Najlepsze Dyplomy ASP 2018. Artystka otrzymała również nagrodę Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury. Anastasiia Mikhno uczestniczyła w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych (m.in. w Galeria HUDGRAF w Kijowie, w ramach festiwalu GOGOLFEST w Kijowie, w Galerii Lenin w Zaporożu, Muzeum Narodowym w Warszawie, PinchukArtCentre w Kijowie, Centrum Sztuki TRANZIT HOUSE oraz Galeria Carturesti w Cluj-Napoca (Rumunia), Galeria VDU 101 w Kownie, GDK-NCDC w Nikopolu, Galerii Labirynt w Lublinie, Muzeum Narodowym w Szczecinie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Galerii BWA w Bielsku-Białej. Tematyka jej prac dotyczy problemów społecznych, związanych z wykluczeniem, samotnością, zmaganiem się z restrykcyjnymi normami, problemami komunikacji międzykulturowej, sposobami przepracowywania traumatycznej pamięci w sztuce współczesnej.
Dr hab. Tomasz Kitliński – filozof i działacz społeczny, jest badaczem w Margherita-von-Brentano-Zentrum for Gender Studies, Freie Universitӓt Berlin i Academy in Exile, New University in Exile Consortium w Nowym Jorku. Opublikował następujące książki: „Parallel Lines” (z Angus Reid, 1990), „Love.Hate” (z Chris Hurford, Dariusz Fodczuk, 1991), „Obcy jest w nas. Kochać według Julii Kristevej” (2001), “Dream? Democracy! A Philosophy of Horror and a Hope for Hospitality in Art and Action” (2014) “Miłość i Demokracja. Refleksja o kwestii homoseksualnej w Polsce” (z Paweł Leszkowicz, 2005). Kurator wraz z Pawłem Leszkowiczem wystawy „Wojna i pokój” w Galerii Labirynt w Lublinie (2015), w której brała udział Anastasiia Mikhno.
Prof. UAM, dr hab. Paweł Leszkowicz – historyk sztuki, wykładowca akademicki i niezależny kurator specjalizujący się w studiach LGBT+ w obszarze sztuki i kultury wizualnej. Autor wielu wstaw sztuki queer, w tym „Miłość i demokracja” (2005), „Ars Homo Erotica” (2010) i „Civil Partnerships. Feminist and Queer Art and Activism in the UK| (2012). Autor książek: |Helen Chadwick. Ikonografia podmiotowości” (2001), „Miłość i Demokracja. Refleksja o kwestii homoseksualnej w Polsce” (2005), „Art Pride. Sztuka gejowska z Polski” (2010), „Nagi mężczyzna. Akt męski w sztuce polskiej po 1945 roku” (2012).
Spotkanie finansowane ze środków Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP
Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/2064623210397668?ref=newsfeed