Marcin Radziejewski | Coś II /z cyklu „Odbite z wnętrza”/
Galeria Rotunda UAP | 100 / 100 – sto wystaw na sto lat UAP
Budynek A, Al. Marcinkowskiego 29
7.02–11.02.2022
dr Marcin Radziejewski
Urodzony 10 lutego 1977 roku w Zamościu. W 1993 roku rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zamościu, otrzymując w 1998 roku dyplom i specjalność ceramika w pracowni Jerzego Hyckiego. W roku 1998 rozpoczął studia na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Rzeźby. Podczas studiów głównymi pracowniami, w których się kształcił były: I Pracownia Rzeźby profesora Józefa Petruka oraz Pracownia Małych Form Rzeźbiarskich prowadzona przez profesora Józefa Kopczyńskiego, gdzie w 2003 roku obronił dyplom pt. „Zwierzę” otrzymując tytuł magistra. W 2005 roku rozpoczyna pracę na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych w IV Pracowni Rzeźby, prowadzonej przez profesora ASP Wiesława Napierałę, na stanowisku laboranta. Obowiązki laboranta pełni do 2008 roku, w którym obejmuje stanowisko wykładowcy przedmiotu „Techniki Rzeźbiarskie i Materiałoznawstwo”, a dodatkowo od 2009 roku pełni obowiązki kierownika warsztatów UAP oraz opiekuna Warsztatu Tworzyw Sztucznych przekształconych w 2014 roku na Zakład Technik Realizacyjnych. W roku 2014 na podstawie przedstawionej rozprawy doktorskiej pt. „Na styku tradycji i nowoczesności w poszukiwaniu indywidualnej formy” otrzymał tytuł doktora w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne.
Twórczość to przede wszystkim mała forma rzeźbiarska z zastosowaniem najróżniejszych materiałów. Proste, wręcz geometryczne formy o gładkich czystych powierzchniach lub swobodne często umowne mocno fakturowe kształty opowiadające przede wszystkim o człowieku, o jego ciele, ruchu oraz otoczeniu. Od kilku lat realizuje także abstrakcyjne obiekty, których kształt wywodzi się często z kuli lub kształtów formowanych przez naturę i prawa fizyki z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów poddającym się tym prawom. Bez patosu i zbędnych słów, najważniejsza jest symetria i lekkość formy ustawionej często na granicy praw fizyki. Autor wystaw w kraju i za granicą.
Prezentowana realizacja w Galerii Rotunda – „Coś II” – z cyklu „Odbite z wnętrza” – laminat tworzyw sztucznych nakładanych metodą sprayrowingu formowany poprzez naprężanie do zaprojektowanego kształtu.