Przejdź do treści

Aleksandra Antoszczyk | Rewitalizacja terenów poprzemysłowych i ich rola w przestrzeni publicznej miasta na przykładzie obiektów związanych z obsługą komunikacji. Projekt koncepcyjny adaptacji dawnej Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi

Praca doktorska – całość
Autor: mgr Aleksandra Antoszczyk
Promotor: dr hab. Piotr Szwiec, prof. UAP
Promotor pomocniczy: dr Patrycja Mikołajczak

Wydział Architektury i Wzornictwa
Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz
w Poznaniu


Przedmiotem rozprawy doktorskiej jest problematyka procesów rewitalizacyjnych, w szczególności dotyczących terenów poprzemysłowych z uwzględnieniem ich roli w przestrzeni publicznej miasta, a w szczególności obiektów związanych z obsługą komunikacji.

Złożoność właściwie przeprowadzonej rewitalizacji analizuję w swojej pracy badawczej, poszukując przyczyn i objawów degradacji obiektów poprzemysłowych w Polsce i za granicą, w tym budynków i obszarów związanych z obsługą komunikacji takich jak dworce kolejowe i zajezdnie tramwajowe. Poszukiwałam ogólnych zasad, metod i procedur zastosowanych w dotychczas przeprowadzonych rewitalizacjach. Wyciągnięte wnioski zostały uwzględnione w mojej koncepcyjnej pracy projektowej – adaptacji dawnej Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi.

W pracy tezę badawczą stanowi pogląd dotyczący istoty oddziaływania rewitalizacji obiektów poprzemysłowych na jakość przestrzeni publicznej w mieście w kontekstach zarówno związanych z przemianami gospodarczymi, społecznymi, zjawiskiem globalizacji i wpływem nowych technologii.
Tak sformułowana teza znajduje swoje potwierdzenie zarówno w części pisemnej mojej pracy jak i projektowej. Kolejno badam, opisuję, analizuję i wyciągam wnioski z omawianych w mojej pracy przykładów, aby z powodzeniem osiągnąć postawiony cel jakim jest rewitalizacja zdegradowanego obszaru i adaptacja do podobnej funkcji Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi.

W efekcie powstaje kompleksowy projekt koncepcyjny obszaru poprzemysłowego związanego z obsługą komunikacji miejskiej – Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi będący zwieńczeniem całego procesu badawczo – projektowego jaki przedstawiam w niniejszej pracy. W projekcie tworząc układ funkcjonalny zachowuję i rewitalizuję budynki znajdujące się na terenie Zajezdni. W zastosowanych tradycyjnych materiałach podkreślam ich postindustrialny charakter i uwypuklam detal.
Nadane całemu obszarowi nowe funkcje kulturalno-edukacyjne
i rekreacyjne odnoszą się z szacunkiem do historii Zajezdni Tramwajowej Brus, uwzględniając równocześnie obecne potrzeby mieszkańców.

Istotne było dla mnie także poszanowanie środowiska naturalnego, jakim otoczone są budynki Zajezdni Tramwajowej Brus, dlatego także postanowiłam zachować jak najwięcej nasadzeń, a także je uzupełnić.

Nowe formy na jakie postawiłam w proponowanym rozwiązaniu, a które materializują się pod postacią wielkoformatowych grafik, uzupełniają poprzemysłowy charakter miejsca o jego historię.

Współczesny język przekazu i dawne dzieje, jakie zostały przedstawione stapiają się w całość.

Aleksandra Antoszczyk

  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 03.01.2022, 14:50
  • Ostatnia edycja: 03.01.2022, 20:27