Praca doktorska – całość
Autor: mgr Aleksandra Antoszczyk
Promotor: dr hab. Piotr Szwiec, prof. UAP
Promotor pomocniczy: dr Patrycja Mikołajczak
Wydział Architektury i Wzornictwa
Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz
w Poznaniu
Złożoność właściwie przeprowadzonej rewitalizacji analizuję w swojej pracy badawczej, poszukując przyczyn i objawów degradacji obiektów poprzemysłowych w Polsce i za granicą, w tym budynków i obszarów związanych z obsługą komunikacji takich jak dworce kolejowe i zajezdnie tramwajowe. Poszukiwałam ogólnych zasad, metod i procedur zastosowanych w dotychczas przeprowadzonych rewitalizacjach. Wyciągnięte wnioski zostały uwzględnione w mojej koncepcyjnej pracy projektowej – adaptacji dawnej Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi.
W pracy tezę badawczą stanowi pogląd dotyczący istoty oddziaływania rewitalizacji obiektów poprzemysłowych na jakość przestrzeni publicznej w mieście w kontekstach zarówno związanych z przemianami gospodarczymi, społecznymi, zjawiskiem globalizacji i wpływem nowych technologii.
Tak sformułowana teza znajduje swoje potwierdzenie zarówno w części pisemnej mojej pracy jak i projektowej. Kolejno badam, opisuję, analizuję i wyciągam wnioski z omawianych w mojej pracy przykładów, aby z powodzeniem osiągnąć postawiony cel jakim jest rewitalizacja zdegradowanego obszaru i adaptacja do podobnej funkcji Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi.
W efekcie powstaje kompleksowy projekt koncepcyjny obszaru poprzemysłowego związanego z obsługą komunikacji miejskiej – Zajezdni Tramwajowej Brus w Łodzi będący zwieńczeniem całego procesu badawczo – projektowego jaki przedstawiam w niniejszej pracy. W projekcie tworząc układ funkcjonalny zachowuję i rewitalizuję budynki znajdujące się na terenie Zajezdni. W zastosowanych tradycyjnych materiałach podkreślam ich postindustrialny charakter i uwypuklam detal.
Nadane całemu obszarowi nowe funkcje kulturalno-edukacyjne
i rekreacyjne odnoszą się z szacunkiem do historii Zajezdni Tramwajowej Brus, uwzględniając równocześnie obecne potrzeby mieszkańców.
Nowe formy na jakie postawiłam w proponowanym rozwiązaniu, a które materializują się pod postacią wielkoformatowych grafik, uzupełniają poprzemysłowy charakter miejsca o jego historię.
Aleksandra Antoszczyk