Serdecznie zapraszamy na wystawę pokonkursową XII Biennale Grafiki Studenckiej PRZECIWCIAŁA.

5-28.03.2021

Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Stary Rynek 6, Poznań

galeria czynna:
wtorek–sobota 12.00 – 19.00
niedziela 12.00 – 16.00

wernisaż oraz uroczyste ogłoszenie laureatów konkursu odbędzie się 5.03.2021 o godzinie 18.00
(ze względu na ograniczoną możliwość uczestnictwa w wernisażu uroczystość będzie transmitowana online na profilu YouTube Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu)

Uczestnicy wystawy:

  • Antkowiak Patrycja
  • Banasiak Katarzyna
  • Banaś Magdalena
  • Barańczyk Maria
  • Biel Małgorzata
  • Bruchnalski Filip
  • Cebula Dominika
  • Ciak Natalia
  • Ciasnocha Szymon
  • Damek Dorota
  • Dawidiuk Marta
  • Ejchorst Klaudia
  • Kalemba Weronika
  • Kaleta Karolina
  • Kieliszewska Antonina
  • Kłos Antonina
  • Laskowska Matylda
  • Łabuz-Tarara Paulina
  • Makowska Martyna
  • Nogowski Jacek
  • Olejarczyk Katarzyna
  • Pakuła Martyna
  • Portka Jacek
  • Rajnisz-Podlaska Aleksandra
  • Rendecka Anna
  • Saloni Joanna
  • Stenka Izabela
  • Szadkowski Borys
  • Szalk Zuzanna
  • Szałańska Barbara
  • Szewczuk Olga
  • Szymańska Irena
  • Tsvirbut Hanna
  • Turek Karolina
  • Walczak Maciej
  • Warykiewicz Igor
  • Wasiak Michał
  • Wiater Wiktor
  • Wojciechowska Paulina
  • Woliński Michał
  • Wollman Daria
  • Zonenberg Marcin
  • Żychlińska Natalia

Kurator wystawy:
Maciej Kurak

Organizator:
Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu

Partner główny:
Galeria Miejska Arsenał

Patronat Honorowy:
Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu

Patronat medialny:
NOTES.NA.6.TYGODNI
Contemporary Lynx
TUU
TVP Kultura
WTK



XII edycja Biennale Grafiki Studenckiej jest to konkurs zakończony wystawą, otwarty dla studentów uczelni i instytutów artystycznych. Organizatorem Biennale jest Katedra Grafiki Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, we współpracy z Galerią Miejską Arsenał. Do tegorocznej edycji zakwalifikowało się 46 z ok. 1000 nadesłanych prac graficznych, które prezentowane są na wystawie pokonkursowej.

Biennale dedykowane jest grafice artystycznej – „dziedzinie sztuki związanej z przekazem medialnym. Zaliczasię do niej wszelkie formy aktywności twórczej wchodzące w relacje z powszechnym społecznie ukształtowanym językiem wizualnym. Obszar grafiki artystycznej obejmuje zarówno wszelkie formy druku (m.in. offset, ksero, druk cyfrowy) włącznie z klasycznymi technikami graficznymi (m.in. drzeworyt, linoryt, litografia, techniki metalowe, serigrafia), a także działania wykorzystujące współczesne nośniki informacyjne (m.in. prasa, książki, internet, telewizja, ekrany zewnętrzne). W jej skład wchodzi aktywność artystyczna związana z używaniem języka graficznego –stosowanie uproszczeń, syntezy, kondensacji, wykorzystująca komunikację wizualną – przyjęte i powszechnie zrozumiałe treści wizualne – do tworzenia nowych form wypowiedzi twórczej. Stąd grafika artystyczna to m.in. interwencje w przestrzeni miejskiej, artnet, szablony, techniki kolażowe, zapisy archiwalne, instalacje graficzne, akcje na bilbordach, murale, komentarze na istniejących nośnikach informacji, ulotki, plakaty autorskie, jak również prace graficzne na papierze lub na płótnie oraz na innych podłożach”[1]

Wystawa pokonkursowa nosi tytuł Przeciwciała zaczerpnięty z terminologii medycznej. W kontekście sztuki i społecznych relacji odnosi się do wartości wpływających na zmiany sposobów myślenia oraz wytwarzania kulturowych wzorców.  Łączy się z próbą poszukiwania alternatywnych rozwiązań wpływających na widoczność błędów systemowych i ich korekcję. Tytuł wystawy prowokuje dyskusję wokół sieci relacji [2]nastawionych na akceptację konfliktowych sytuacji, w celu umożliwienia znalezienia rozwiązań uwzględniających różne społeczne interesy. Dialog na ten temat oparty jest na idei pluralizmu agonistycznego uwzględniającego różnorodność postaw sprzeciwiających się ujednolicaniu, typizacji i umasawianiu. Sprzyja akceptacji wykluczonych grup społecznych, które przewrotnie mają wpływ na właściwe działanie systemu społecznego. Złożoność organizacji społecznej, w szerszym kontekście, ujawnia działanie globalnych mechanizmów tworzących polaryzację społeczną[3]. Wskazanie zjawiska, które nie mieści się w standardach, jakie narzuca współczesna kultura konsumpcyjna, pozwala na podważenie wartości sztuki koncentrującej się na przedmiocie. Formy wypowiedzi twórczej wpisujące się w bieżący język komunikacji medialnej umożliwiają zawieszenie procesu reifikacji sztuki. 

Wystawa pokonkursowa  XII edycji Biennale Grafiki Studenckiej prezentuje realizacje młodych twórców, które poprzez subwersywny charakter przedstawiają współczesne relacje międzyludzkie w strukturze społecznej, które nie bazują już na kontaktach opartych na wymianie towarowej, ale na rozważaniach związanych z nietypowym sposobem postrzegania rzeczywistości.  

prof. dr hab. Maciej Kurak


[1] Definicja grafiki artystycznej, więcej w: Bunt. Nowe ekspresje, red. Maciej Kurak, Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, Poznań 2021, s. 305

[2] Nawiązanie do sposobu organizacji społecznej zaproponowanej przez Bruna Latoura autora Teorii aktora – sieci, ANT.  

[3] Immanuel Wallerstein, Analiza systemów-światów. Wprowadzenie, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2007.