27.11-31.12.2020

Galeria:SKALA
Święty Marcin 49a | Poznań


Lada Nakonechna jest autorką rysunków, fotografii, instalacji i akcji performatywnych. Twórczość artystki jest głęboko zanurzona w problematyce polityki widzenia. Nakonechna jest uważną obserwatorką wszystkich komunikatów wizualnych obecnych w przestrzeni publicznej. Jej prace odnoszą się nie tylko do aktualnych wydarzeń w Ukrainie, ale także są wnikliwymi analizami relacji władzy, przemocy i alienacji we współczesnych społeczeństwach europejskich. 

Wystawa Bodies in the Distance w galerii SKALA składa się z prac realizowanych przez artystkę od 2014 roku oraz najnowszych stworzonych w trakcie pobytu rezydencyjnego w Poznaniu. Tytuł wystawy metaforycznie odnosi się do kondycji społecznej pod panowaniem tzw. reżimu sanitarnego związanego z pandemią choroby Covid-19. Mówi także o sytuacji atomizacji i rozpadania się relacji społecznych pod presją dominujących dyskursów władzy.

Instalacja Negotiating table z 2014 roku poświęcona jest ofiarom protestów z lat 2013–2014. W lapidarnym, gorzko-ironicznym geście artystka zdjęcia pobitych uczestników demonstracji umieściła na stole w miejscach, które powinny zająć strony politycznych negocjacji. Stworzony w 2015 roku cykl rysunków ołówkiem pod tytułem War in Ukraine jest konceptualną analizą języka używanego do opisywania konfliktu zbrojnego w Donbasie. Każdy z rysunków proponuje potrójne tłumaczenie tej samej frazy, ukazując, że struktura języka jest zależna od naszej pozycji politycznej. Pochodząca z 2016 roku praca wideo Switch on red jest minimalistyczną akcją dokamerową pokazującą względność symboli określających naszą tożsamość polityczną i kulturową. Prezentowana na początku realizacji czerwona flaga zmienia kolory w zależności od zastosowanych filtrów. Jednak to nie materia sztandaru się zmienia lecz jego postrzeganie w zależności od ustalenia określonych parametrów postrzegania. Najnowsze zrealizowane w Poznaniu prace artystki to m. innymi instalacja Photo Zone składająca się z wydruków transferowanych bezpośrednio na ścianę galerii. Wydruki powielają wyrazy dodane do polskich pomników m. innymi w Poznaniu i Białymstoku po transformacji 1989 roku w celu poprawy lub zmiany ich wymowy by lepiej odpowiadały wymogom nowej oficjalnej narracji historycznej. Sztuka Lady Nakonechnej jest wielowymiarową krytyczną praktyką demaskującą oficjalne dyskursy historyczne, ekonomiczne i symboliczne, które za każdym razem są emanacją politycznej i lingwistycznej przemocy i opresji. Jej działania mają wyraźnie na celu odzyskanie społecznej świadomości i tworzenie alternatywnych narracji, które będą wspomagać proces politycznej i kulturowej emancypacji.

Marek Wasilewski

Lada Nakonechna (ur. 1981) studiowała w Narodowej Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie. Urodzona w Dniepropietrowsku artystka jest między innymi laureatką Pinchuk Art Center Prize (2013) oraz ufundowanej przez instytut Polski w Kijowie Nagrody im. Kazimierza Malewicza (2014). Brała udział w wielu wystawach na Ukrainie i za granicą, od 2005 roku działa także wspólnie z grupą R.E.P. (Rewolucyjna Przestrzeń Eksperymentalna). W 2011 roku zrealizowała w Lipsku projekt w przestrzeni publicznej – rysunek naścienny w Bibliotece Uniwersyteckiej „Albertina”. W 2012 roku zrealizowała indywidualną wystawę pt. Dni powszednie w (Bank Pekao Project Room) w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, natomiast w 2016 roku wraz z Zahanną Kadyrovą wystawę pt. Eksperymenty w BWA Warszawa. Jej prace pokazywane były także między innymi w Національний художній музей України, National Art Museum of Ukraine (Kijów, 2012, 2017), Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2015), KunsthallTrondheim (Norwegia, 2015), Galerie für Zeitgenössische Kunst, Leipzig (Niemcy, 2015), Palais Populaire, Berlin (Niemcy, 2018), Museum of Contemporary Art, Zagreb (Chorwacja, 2018). 

Jest współzałożycielką kolektywu kuratorskiego Hudrada i The Method Fund (2015) oraz redaktorką Prostory.net.ua – internetowego pisma o literaturze, sztuce i polityce. W roku 2019 brała udział w wystawie zbiorowej w Galerii Miejskiej Arsenał pt. Bajka o Noworosji.
Jest pierwszą laureatką stypendium Stowarzyszenia Wielka 19 w Poznaniu dla twórców wizualnych z krajów byłego Związku Radzieckiego.