Pracownia Wydawnictw

Kierownik Pracowni
prof. dr hab. Krzysztof Molenda, prof. zw. UAP

Laborant
mgr Piotr Marzol, lab.

Sala
Budynek B, sala 303

kontakt: 

uap.print@gmail.com


Ogólna formuła przedmiotu

  • Zajęcia pracowniane grupowe i indywidualne
  • Prezentacje
  • Wykłady
  • Pokazy
  • Realizacja zadanych ćwiczeń, Ćwiczenia techniczne
  • Korekty
  • Konsultacje

Typ przedmiotu

  • Do wyboru dla studentów
  • Studia I i II stopnia
  • Pracownia wolnego wyboru
  • Kierunek: Grafika; Specjalność: Projektowanie Graficzne

Efekty kształcenia – Program Kierunkowy

WIEDZA

  • Formułuje cele działań przy tworzeniu publikacji promocyjnych i projektowaniu graficznym.
  • Posiada teoretyczną i praktyczną wiedzę z zakresu przygotowania do druku publikacji.
  • Dobiera odpowiednie środki i metody z zakresu projektowania graficznego dla osiągnięcia celu w szerokim wachlarzu umiejętności.
  • Proponuje samodzielnie i odpowiedzialnie różne rozwiązania graficzne przy tworzeniu projektów.
  • Rozpoznaje i analizuje zaawansowane techniki projektowania komputerowego,
  • Wykorzystuje zaawansowane metody, techniki projektowania komputerowego,  rodzaje druku i oprawy introligatorskiej.
  • Definiuje w sposób rozbudowany grupę docelową projektu co pozwala precyzyjnie określić zakres działań projektowych i środki wyrazu.
  • Posiada wiedzę z zakresu psychofizjologii patrzenia, teorii koloru, typografii, druku i poligrafii.
  • Posiada wiedzę z zakresu historii sztuk graficznych i projektowania graficznego.
  • Potrafi przeanalizować projekt graficzny publikacji.
  • Posiada poszerzoną, praktyczną wiedzę z zakresu obsługi programów graficznych w zakresie projektowania 2D – pakietu Adobe CS (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat).

UMIEJĘTNOŚCI

  • posiada zaawansowaną, praktyczną umiejętność obsługi programów graficznych w zakresie projektowania 2D – pakietu Adobe CS (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat)
  • opracowuje projekty graficzne do druku i do Internetu.
  • wykonuje projekty graficzne (logo, ulotka, skład tekstu, układ typograficzny plakat itp.)
  • wykorzystuje programy graficzne i łączy ich możliwości.
  • stosuje odpowiednie techniki projektowe i komputerowe do realizacji zadania
  • prowadzi samodzielnie projekt graficzny od zamysłu do realizacji technicznej
  • analizuje projekty pod kątem czytelności przekazu i estetyki
  • posiada umiejętność pełnego i samodzielnego rozwiązywania zadania projektowego w zakresie konstruowania idei, doboru środków, opracowania technicznego do druku

POSTAWY

  • kreatywność, tworzenie nowych idei
  • samodzielność
  • odpowiedzialność
  • doświadczenie
  • mobilizujący wpływ na innych studentów
  • współpraca z innymi, praca w grupie, w zespole projektowo-redakcyjnym
  • podejmowanie wyzwań o charakterze nowatorskim
  • duża świadomość działań projektowych, czytelności przekazu i ich oddziaływania społecznego
  • umiejętność czasowej i technicznej organizacji pracy nad projektem

Efekty kształcenia – Program Uzupełniający

WIEDZA

  • formułuje podstawowe cele działań przy tworzeniu publikacji i projektowaniu graficznym
  • dobiera odpowiednie środki i metody z zakresu projektowania graficznego dla osiągnięcia celu
  • proponuje różne rozwiązania graficzne przy tworzeniu projektów
  • rozpoznaje podstawowe techniki projektowania komputerowego, metody i rodzaje druku
  • posiada podstawową wiedzę z zakresu psychofizjologii patrzenia, teorii koloru, typografii, druku i poligrafii
  • posiada ogólną wiedzę z zakresu historii sztuk graficznych i projektowania graficznego

UMIEJĘTNOŚCI

  • posiada podstawową umiejętność obsługi programów graficznych z pakietu Adobe CS (Photoshop, Illustrator, InDesign, Acrobat)
  • opracowuje projekty graficzne do druku i do Internetu
  • wykonuje projekty graficzne (logo, ulotka, skład tekstu, układ typograficzny plakat itp.)
  • wykorzystuje programy graficzne w podstawowym zakresie
  • stosuje odpowiednie techniki projektowe i komputerowe do realizacji zadania
  • analizuje projekty pod kątem czytelności przekazu i estetyki
  • posiada podstawową umiejętność rozwiązywania zadania projektowego w zakresie konstruowania idei, doboru środków, opracowania technicznego

POSTAWY

  • kreatywność
  • doświadczenie
  • współpraca z innymi, praca w grupie.
  • odpowiedzialność za podejmowane decyzje
  • podejmowanie różnych zadań projektowych
  • świadomość działań projektowych, czytelności przekazu i ich oddziaływania społecznego
  • umiejętność czasowej i technicznej organizacji pracy nad projektem

Wymagania wstępne

  • podstawowa wiedza z zakresu projektowania graficznego, rodzajów i zasad druku
  • ogólna, podstawowa znajomość obsługi komputera i programów graficznych
  • chęć zdobywania wiedzy, uczenia się

Treści merytoryczne przedmiotu. Cel

Celem zajęć jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie projektowania wydawnictw i publikacji.
(Zagadnienia typograficzne, kompozycja tekstu i obrazu, wordprocessing, wydawnictwa wielostronicowe, techniczne zagadnienia przygotowania wydawnictw do druku, itp.).

  • Celem zajęć jest przekazanie wiedzy z zakresu praktycznego wykorzystania komputera dla projektowania i przygotowywania prac graficznych do druku i poligrafii.
  • Przygotowanie do współpracy ze studiami graficznymi i poligrafią.
  • Przekazanie poszerzonej wiedzy z zakresu obsługi i wykorzystania programów graficznych (Photoshop, InDesign, Illustrator, Acrobat).
  • Program przedmiotu zakłada wykształcenie i pobudzenie zainteresowania studentów do nowych koncepcji intelektualnych i formalnych w grafice i projektowaniu graficznym.
  • Wykształcenie umiejętności pełnego i samodzielnego rozwiązywania zadania projektowego w zakresie konstruowania idei, doboru środków, opracowania technicznego.

Spis zalecanych lektur

Literatura podstawowa:

  • „Poligrafia – praktyczny przewodnik”, David Bann, wyd. ABE Dom Wydawniczy
  • „Photoshop – korekcja i separacja”, Dan Margulis, wyd. Helion
  • „Kompendium DTP – Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign i Acrobat w praktyce”, Paweł Zakrzewski, wyd. Helion

Literatura uzupełniająca:

  • Książki, katalogi, podręczniki programów komputerowych, wydawnictwa i czasopisma z zakresu projektowania graficznego oraz poligrafii i profesjonalnego przygotowania prac do druku, m.in.: czasopismo „2D+3D”, „Visual Communication”, „Press” i inne.
  • Internet (zasoby internetowe o tematyce projektowania graficznego, tworzenia kampanii promocyjnych, obsługi programów komputerowych i DTP).

Metody oceny

  • kontrola obecności  na zajęciach
  • ocena wykonanego zadania semestralnego
  • aktywność na zajęciach
  • zaangażowanie
  • zakres, stopień zdobytych umiejętności

Język wykładowy

  • polski
  • możliwość prowadzenia zajęć w języku angielskim

 


Program_PRAC_WYDAWNICTW_I_2016

Program_WYDAWNICTW_II_2016