Przejdź do treści

Pracownia Sztuki w Perspektywie Międzykulturowej

kierowniczka: dr hab. Sonia Rammer, prof. UAP / sonia.rammer@uap.edu.pl

PRACOWNIA ZAWIESZONA Z POWODU URLOPU PROWADZĄCEJ

Pracownia Sztuki w Perspektywie Międzykulturowej ma charakter praktyczny i równocześnie osadzona jest w teorii, szczególnie w psychologii. Tematy poddawane dyskusji i opracowywane przez studentów wywodzą się z obszarów badawczych będących w polu zainteresowania psychologii międzykulturowej. Ten paradygmat wydaje się szczególnie pomocny w rozumieniu problemów współczesnego świata. Szybkość przemieszczania się i nieustające migracje prowadzą do powstania wielokulturowych społeczeństw. Świat przypomina „patchwork”, a jego mieszkańcy ciągle wydają się być niegotowi na przyjęcie całości stworzonej z fragmentów. Nie powinno to dziwić. Strach przed nieznanym pełni przecież funkcje adaptacyjne, a brak określonej struktury i przewidywalnej perspektywy wywołuje niepokój. W czasie podróży możliwa jest zmiana horyzontu widzenia problemów, konfrontuje ona również z osobistymi nastawieniami, pozbawia bezpiecznej, wygodnej pozycji. Inaczej postrzega się własną tożsamość w Polsce, Afryce czy przebywając w obozie dla uchodźców. Inaczej widzi się problemy Nepalu z perspektywy poznańskiego fotela, inaczej poruszając się po zanieczyszczonych ulicach Katmandu. Wyprowadzanie psa na smyczy w Europie stanowi normę dopóki nie zobaczy się watahy biegającej luzem w Azji. Ostatecznie podróżując i tak jesteśmy przybyszami i z tej pozycji nadajemy znaczenie temu, co przeżywamy w „nie swoim” świecie.  Celem procesu edukacyjnego zachodzącego w pracowni jest nie tylko realizacja ciekawych prac plastycznych, ale także wzbudzenie twórczego fermentu, który być może przełoży się na: umiejętność stawiania nie zawsze wygodnych pytań, gotowość obrony własnego stanowiska z poszanowaniem odmienności interlokutora, zwiększenie wrażliwości wobec problemów społecznych.  W ramach pracowni studenci/studentki mają swobodę korzystania z różnorodnych środków wyrazu, w zależności od wybranego tematu i potrzeb. Punktem wyjścia realizacji jest problem, którego rozumienie jest pogłębione przez adekwatne „badania” (np. czytanie tekstów, oglądanie filmów, wykłady, spotkania z gośćmi, wyjścia do galerii).


Wybrane prace osób studiujących

2024 – https://wk.uap.edu.pl/2024/pracownia-sztuki-w-perspektywie-miedzykulturowej/

2023 – https://wk.uap.edu.pl/2023/start/wydzial-edukacji-artystycznej-i-kuratorstwa/pracownia-sztuki-w-perspektywie-miedzykulturowej/

2022 – https://wk.uap.edu.pl/2022/start/wydzial-edukacji-artystycznej-i-kuratorstwa/pracownia-sztuki-w-perspektywie-miedzykulturowej/

2021 – https://wk.uap.edu.pl/2021/start/19-2/pracownia-sztuki-w-perspektywie-miedzykulturowej/2020 – https://wk.uap.edu.pl/2020/start/wydzial-edukacji-artystycznej-i-kuratorstwa/pracownia-sztuki-w-perspektywie-miedzykulturowej/


Dokumenty archiwalne pracowni

  • Autor: Agata Tratwal
  • Opublikowano: 05.10.2019, 18:28
  • Ostatnia edycja: 13.11.2024, 10:38