Anna Konik zajmuje się instalacją wideo, filmem artystycznym i paradokumentem. Jej praktyka artystyczna obejmuje również fotografię, rysunek, obiekty i prace in situ z silnym kontekstem przestrzennym.
Studiowała na Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie, w pracowni rzeźby prof. Grzegorza Kowalskiego (1995-2000) i Krzysztofa M.Bednarskiego (1996/1997). Była asystentką w pracowni rysunku prof. Zofii Glazer (2019-2001). Odbyła studia podyplomowe w pracowniach prof. Inge Mahn oraz Guntera Eisermana w Kunsthochschule Beriln-Weissensee (2001-2002). W 2012 roku obroniła doktorat na Wydziale Sztuki Mediów i Scenografii warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, promotor prof. Jarosław Kozłowski UAP. Od 2022 r. adiunktka na Wydziale Animacji i Intermediów na UAP.
Prowadziła pracownie i seminaria z zakresu sztuki wideo, instalacji wideo i filmu artystycznego czy „artistic research” na europejskich i polskich akademiach sztuk pięknych i uniwersyteckich, m.in. w ramach profesury gościnnej im. Rudolfa Arnheima w Instytucie Sztuki i Historii Obrazu / Institut für Kunst – und Bildgeschichte na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (2009 oraz 2017/2018) oraz jako Liebelt Visiting Professor na Akademii Sztuk Pięknych w Dreźnie (2017), a także w Salzburgu, Bielefeld, Poznaniu, Łodzi, Warszawie i Szczecinie. Od 2020 roku współpracuje także z Wydziałem Nowych Mediów, PJATK.
Była nominowana do nagrody „Spojrzenia 2009” Zachęty – narodowej Galerii Sztuki i Deutsche Bank Polska oraz Paszportu Polityki (2009).
Jest członkinią rady doradczej projektu badawczego INSPIRE (od 2020) oraz rady programowej Akademie Schloss Solitude w Stuttgarcie (od 2018).
Laureatka licznych stypendiów artystycznych i interdyscyplinarnych, m.in. w Delfina Foundation w Londynie, Landis & Gry Foundation w Zug, The Rockefeller Foundation Bellagio Center, POLIN Muzeum Żydów Polskich, IASPIS Stockholm, IEA Nantes, New Europe College, ZiF Bielefeld, Wissenschaftskolleg zu Berlin, Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego, Młoda Polska, Academy Schloss Solitude w Stuttgarcie.
Pole/a zainteresowań:
sztuka video, wielokanałowa instalacja video, film artystyczny, przestrzeń, człowiek, literatura, fenomenologia, teatr, antropologia kultury, inter- i trancdyscyplinarność.
Najważniejsze osiągnięcia artystyczne
Jej prace były pokazywane na wystawach indywidualnych, m.in.: w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Narodowym Muzeum Sztuki Współczesnej (MNAC) w Bukareszcie, Max Liebermann Haus w Berlinie, Void Gallery Londonderry, Galerii Arsenał w Białymstoku, Zachęta – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Atlas Sztuki, Łódź, Miejska Galeria Sztuki, Wolfsburg oraz w ramach grupowych wystaw, m.in.: Nitja Centre for Contemporary Art, Zachęta – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Konstmuseum & Moderna Museet w Malmö, The Golden Thread Gallery w Belfaście, Crawford Art Gallery, Cork, Martin-Gropius-Bau, Berlin, Galerii Arsenał w Białymstoku, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Trafo w Szczecinie, Galeria Sztuki Współczesnej, Opole, Württembergischer Kunstverein Stuttgart, Künstlerhaus, Vienna, Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej, Moskwa, K&S Galeria, Berlin.
Video jako Miejsce, Instytut Sztuki i Historii Obrazu (Institut für Kunst- und Bildgeschichte), Uniwersytet Humboldta w Berlinie, Revolver Publishing, Berlin, 2010 (katalog projektu)
2023 – Festiwal ORŁY 2023 – festiwal filmów-kandydatów do Polskich Nagród Filmowych
2022 – Inncontro Film Festival, Innsbruck, Austria – Silence Heard Loud / Najgłośniej słychać milczenie
2022 – jurorka w programie Polskich Filmów Eksperymentalnych, Short Waves Festiwal, Poznań
2022 – 19. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity 13-22 maja 2022 – konkurs polski oraz polska premiera Silence Heard Loud / Najgłośniej słychać milczenie