Przejdź do treści

dr hab. Igor Mikoda, prof. UAP

kontakt:
igor.mikoda@uap.edu.pl

Biogram:
Igor Mikoda urodził się 16 kwietnia 1982 roku w Lubartowie. W 1997 roku rozpoczął naukę w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Lublinie. W 2002 roku uzyskał dyplom plastyka snycerza. W latach 2002-2008 studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych, w pracowniach prof. Józefa Petruka, następnie prof. Wiesława Koronowskiego. W roku 2008 uzyskał dyplom z wyróżnieniem w zakresie rzeźby i rysunku w I Pracowni Rzeźby prof. Józefa Petruka i I Pracowni Rysunku prof. Jacka Strzeleckiego. W 2013 roku uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie sztuk plastycznych w dyscyplinie artystycznej – sztuki piękne. Pracuje na stanowisku adiunkta na Uniwersytecie Artystycznym na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych UAP oraz Kierunku Grafika w Collegium da Vinci w Poznaniu. Od 2008 roku jest kierownikiem Studenckiego Biennale Małej Formy Rzeźbiarskiej oraz współorganizatorem autorskiego projektu prof. Wiesława Koronowskiego – Brygada Pigmaliona. W 2016 roku objął stanowisko Kierownika Katedry Rzeźby WRiDP UAP. Zajmuje się rzeźbą, grafiką i rysunkiem. Jest autorem i uczestnikiem licznych wystaw indywidualnych, oraz zbiorowych w Polsce i za granicą.
http://www.igormikoda.com/

Pole zainteresowań:
Nowe obszary eksploracji pojawiają równie szybko, jak szybko zmienia się nasza rzeczywistość. Tak jak zmienia się człowiek zmienia się sztuka, zmienia się medium i przestrzeń, w której porusza się artysta. Sztuka jest dla mnie definiowaniem siebie, sposobem komunikacji i dialogiem z otoczeniem. Nie spodziewam się, że ktoś zrozumie moje działania i wytworzone obiekty, ale oczekuję próby interakcji. Moim zdaniem człowiek jest podmiotem sztuki nie tylko jego odbiorcą.
W moich pracach ważną rolę pełni rysunek. W postaci szkicu jest zarysem myśli, a w „skończonej” formie staje się integralnym elementem całości pracy. Szkic rozpoczyna proces i zarazem go kończy. Rysunek w postaci szkicu, grafiki, reliefu czy samej faktury na rzeźbie staje się iluzją przestrzeni. Staram się, aby rysunek i rzeźba wzajemnie się przenikały, dopowiadały treść i potęgowały wrażenia. Wykorzystuje środki wyrazu plastycznego tożsame dla rysunku i rzeźby organizując je w przestrzeni jednego obiektu. Nieustannie walczę też z nadmierną estetyzacją. Pragnę, aby moje prace były odkrywaniem nowych relacji i wymiarów. Istoty mojego działania poszukuję nie tylko w osobistych pragnieniach, ale i otaczającym mnie świecie. Nie odrzucam nowoczesnych narzędzi i środków przekazu, gdyż pozwalają zmaterializować „nowoczesną przestrzeń” i dotrzeć do współczesnego odbiorcy.

Wykładane przedmioty/prowadzone pracownie:

ROZWIN

Osiągnięcia:

WYSTAWY INDYWIDUALNE
1999 – „Rysunek” – rysunku i malarstwa towarzysząca akcji charytatywnej „WALENTYNKI DLA ZWIERZĄT”, MDK Lubartów, Lubartów
2007 – „Porno” – Performance, Galeria Farma, ASP Poznań, Poznań
2007 – „JablkaPSD” – Galeria Farma, ASP Poznań, Poznań
2007 – „Kury” – Galeria Farma, ASP Poznań, Poznań
2008 – „Zero Grawitacji” – Galeria ASP, ASP Poznań, Poznań
2008 – ”sOFFt” – Galeria Rotunda, ASP Poznań, Poznań
2008 – ”Zero Grawitacji II” – Cafe Mięsna – galeria, Poznań
2009 – „Muza”, Inne Brzmienia Music Festiwal Lublin, Bazylika Dominikanów, Lublin
2009 – „Rekonstrukcje”, cykl „Debiuty”, Galeria Miejska Mosina, Mosina
2009 – „R-M-R”, Biblioteka Publiczna w Kamionce, Kamionka
2010 – „holoSpaces”, Galeria Miejska Mosina, Mosina
2010 – AK30, cykl wystaw AK30, Poznań
2011 – „Rysunek i Rzeźba – Pomiędzy” – Galeria Miejska Mosina, Mosina
2013.04 – „Et Spatium”, Kolegiacki Art, Hotel Kolegiacki, Poznań
2013.05 – „Kreska i Bryła”, Kolegiacki Art, Hotel Kolegiacki, Poznań
2014.09 – „Pragnienie”, PPTP Poznań – SG , Poznań
2016.01 – „HYBRYDY”, Galeria Miejska w Mosinie, Mosina
2016.03 – „VAPORIZE”, VCP – Vape Club Poland, Poznań
2016.09 – „HYBRYDY II”, Magiel Kultura Fizyczna, Gniezno
2016.10 – „FALLEN”, Galeria Sztuki Współczesnej MAGIEL, Wielichowo
2016.12 – „EXCITIUM”, Galeria JAK, Poznań

ROZWIN

WYBRANE WYSTAWY ZBIOROWE


2003 / 2004- „Lubelskie Konfrontacje Sztuki Młodych”, Lubartów DK
2004 – „Lubelskie Konfrontacje Sztuki Młodych”, rysunek i grafika, Lublin
2004 / 2005 / 2006 / 2007 / 2008 – „Spotkania – Chamonix”, Jastrowo
2007 – Wystawa poplenerowa „Pożegnanie Ogrodu Smoka”, Poznań
2007 – „ASP Poznań w Kórniku” , wystawa zbiorowa, DK Kórnik, Kórnik
2008 – „RZEŹBA” – Galeria Znaleziona – Poznań
2008 – „Sitodruk i Offset – ASP Poznań”, wystawa zbiorowa, galeria ASP Wrocław, Wrocław
2008 – „Art. Festiwal” , wystawa zbiorowa, Rybnik
2010 – “XX Międzynarodowy Festiwal Komiksu w Łodzi”, wystawa zbiorowa, Łódź
2010 – „Obraz i forma” – Centrum Stomatologii, UM Poznań, Poznań
2010 – „Postawy”, CK Zamek, Poznań
2011 – „Przestrzeń i Czas” – Duża Galeria, MOK Gniezno
2012 – „Galeria Znaleziona – Hotel Kolegiacki” – piwnice Hotelu Kolegiackiego, Poznań
2012 – “X Spotkania ze Sztuką” – “Kolekcje” – Galeria Międzyziemie PMDK, Lubartów
2013.05 – FIGURAMA 13, Wystawa zbiorowa, Bratysława
2013.05 – UAP PALMIARNIA, Wystawa zbiorowa, Palmiarnia, Poznań
2013 – V Edycja Kolekcji UAP , Wystawa Zbiorowa, Poznań
2014 – King Mongkut’s University of Technology, Wystawa zbiorowa, North Bangkok
2014 – Synteza Sztuk, Wystawa zbiorowa, BWA Bydgoszcz
2014 – Synteza Sztuk, Wystawa zbiorowa, Wilno
2014 – Segregator Obecności; Muzeum Ziemiaństwa, Dobrzyca
2015 – Aukcja Sztuki Współczesnej – Lions Club Poznań Cogito, Blueberry Bar, Poznań
2015 – Wystawa zbiorowa, AULA, ASP Gdańsk, Gdańsk
2015 – Wystawa zbiorowa, KOLUMNADA, Politechnika Poznań, Poznań
2015 – Wystawa zbiorowa, FIGURAMA 2014 – Atelier / Pilzno, Czechy
2016.11 – Aukcja Sztuki Współczesnej – Lions Club Poznań Cogito, SPOT, Poznań
2016.10 – Wystawa przy kiermaszu charytatywnym – Fundacja Jak Malowana – Pireus, Poznań
2016.06 – KOLUMNADA II, , Politechnika Poznań, Poznań
2016.06 – „Trzy słowa najdziwniejsze” – Galeria JAK / Fundacja jak Malowana, Jastrowo
2016.06 – Festiwal Synteza Sztuk, Dom Kultury Polskiej w Wilnie, Wilno
2016.07 – preMedytacje – Znaczone Sekrety, Museum auf der Burg, Szwajcaria
2016.11 – SEGREGATOR OBECNOŚCI – Człowiek Tu i Teraz – BWA w Pile, Piła
2016.10 – SEGREGATOR OBECNOŚCI – Człowiek Tu i Teraz – Galeria Mona, Poznań
2016.05 – SEGREGATOR OBECNOŚCI – Człowiek Tu i Teraz – Muzeum Regionalne w Słupcy
2016.09 – Wystawa poplenerowa w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie, Szreniawa
2016.08 – IX Międzynarodowe Biennale Miniatury – wystawa pokonkursowa, OSK Gaude Mater, Częstochowa
2016.10 – IX Międzynarodowe Biennale Miniatury – wystawa pokonkursowa, Galeria Fotografii Miasta Rzeszów, Rzeszów
2017 – V Międzynarodowy Festiwal SYNTEZA SZTUK w Okręgowym Muzeum Sztuki w Chmielnickim na Ukrainie w 2017 roku.

Prezentowana praca; WILDFIELDS (I, II, III) tryptyk z cyklu Landscapes/ grafika-technika własna 40x40cm

Abstrakcyjne pejzaże dzikich pól stanowią surrealistyczne nawiązanie do wspomnień z dzieciństwa i atmosfery kresów wschodnich

Prace prezentowane w ramach V Międzynarodowego Festiwalu SYNTEZA SZTUK w Okręgowym Muzeum Sztuki w Chmielnickim na Ukrainie w 2017 roku. Festiwal poświęcony współczesnej odsłonie idei łączenia dziedzin sztuki. 

Organizowany od 2013 roku przez instytucje z Bydgoszczy: Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Urząd Miasta, Galerię Miejską BWA, Akademię Muzyczną., Muzeum Wodociągów w partnerstwie z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu oraz z Uniwersytetem Narodowym w Chmielnickim na Ukrainie. 

Kurator: prof. dr hab. Wojciech Hora 
Koordynator UAP: dr Łukasz Gruszczyński
Koordynator UTP: dr Piotr Grygor
Dofinansowanie: Urząd Marszałkowski Woj. Kujawsko-Pomorskiego i Urząd Miasta Bydgoszczy 
Patronat medialny: TVP3 Bydgoszcz, Radio PIK

„Idea łączenia dziedzin sztuki da się obserwować od najdawniejszych czasów.

Taniec zawsze funkcjonuje z muzyką. Teatr od czasów greckich stanowiły: słowo, gest sceniczny, scenografia. Kino to kolor, zatem malarstwo, muzyka i warstwa literacka. Współczesne multimedia posługują się jakże różnymi środkami wzajemnie komplementarnymi. Rozumiemy te gatunki wypowiedzi artystycznej, traktujemy jako oczywiste i naturalne. Równolegle świetnie się mają klasyczne, niezależne dziedziny kreacji funkcjonujące samodzielnie jak malarstwo, rzeźba, grafika, poezja, literatura czy muzyka. Często twórcy operujący w tych dziedzinach, ale i odbiorcy nie dostrzegają lub lekceważą konteksty mające wpływ na czytelność przekazu, zarówno estetycznego, jak i merytorycznego jakie niesie dane dzieło. Te konteksty mają jednak kardynalne znaczenie, w jaki sposób i na ile jesteśmy w stanie odczytać przekaz jako odbiorcy i na ile potrafimy wyraźnie go formułować jako twórcy. Tych kontekstów jest wiele. Istotne są konteksty: historyczny, kulturowy, przestrzenny – w tym sąsiedztwa, materiałowy czy funkcjonalny. Tak czy inaczej określają one stan świadomości determinujący zdolność odbioru, czy też tworzenia przekazu, gdyż każde dzieło, niezależnie od tworzywa stanowi przekaz myśli wypowiedziany w jakimś języku. Znajomość tego języka i zakres tej znajomości określa fakt czy jesteśmy w stanie mówić – zapisywać, czy też czytać formy proste, bądź złożone. Drugi warunek, poza znajomością warsztatu, to intelektualna zdolność zbudowania myśli – lotnej, wysyconej treścią, przenoszącą wartość, bo cóż z tego, że znamy jakiś język, lecz nie mamy nic do powiedzenia. Wszystkie bez wyjątku dziedziny sztuki i szerzej – kreacji działają według tego schematu. Dotykamy tutaj problemu myśli zamkniętej w formę. Jeśli będziemy zdolni tę samą myśl wypowiedzieć w różnych językach – zawrzeć w różnych formach, różnych mediach – to nasza wyobraźnia i intelekt znacznie zwiększy zakres swoich możliwości. Efekt to prostsza, syntetyczna, bardziej czytelna forma, uzyskana optymalną ilością gestów i środków. Jesteśmy tutaj tuż przy definicji designu, gdzie treścią przekazu jest funkcja, a ściślej – jej realizacja. Funkcją ołówka jest pisanie, ale po ewolucji piszemy w smartfonie. Funkcją krzesła jest siedzenie. Ewolucja to wciąż krzesło, mimo różnic w materiałach i formie czy mechanizmach. Może innowacyjne myślenie doprowadzi nas do formy lewitujących spodni… Projektowanie to też kreacja – wymyślanie nowego. Narzędzia to wiedza, wyobraźnia, umiejętność czerpania inspiracji z różnych źródeł. Nauka czy natura to niewyczerpane zbiory gotowych, perfekcyjnych rozwiązań wolnych od błędów obciążających dzieła człowieka. Projektowanie to operowanie formą – czyli domeną rzeźby z całym zestawem desygnatów: proporcjami, fakturami działaniem materiału, konstrukcja wymaga wiedzy i wyobraźni inżynierskiej. Kolor to malarstwo z psychofizjologicznym jego oddziaływaniem, determinującym sposób czytania formy i tworzenia relacji z otoczeniem. Synteza sztuk zatem – to system złożonych technik, sposobów zmagania z tworzywem i materią, kolorem i środkami graficznymi i muzyką…

„Festiwal Synteza Sztuk’17 to już piąta edycja wydarzenia organizowanego przez Zakład Wzornictwa Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, w partnerstwie z Urzędem Miasta, Galerią Miejską BWA w Bydgoszczy, Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, Uniwersytetem Narodowym w Chmielnickim na Ukrainie. Prezentowane prace z różnych obszarów sztuki – od prac dyplomowych studentów Wzornictwa, poprzez obiekty projektowane przez pedagogów i dzieła z obszarów różnych sztuk autorstwa zaproszonych, uznanych artystów. To prezentacja potencjału projektowo- artystycznego jaki istnieje i jaki jest osiągalny w Bydgoszczy dzięki otwartości ludzi, instytucji. To potencjał dla przemysłu, mieszkańców i wszystkich potrzebujących piękna. Wzornictwo – projektowanie pięknych rzeczy od 10 lat jest obecne w Bydgoszczy, kształcąc tak potrzebnych w regionie specjalistów.

Tak ważne jest by Bydgoszcz o tym wiedziała.”

prof. dr hab. Wojciech Hora

Dyrektor Artystyczny Festiwalu
Synteza Sztuk 2017

http://wzornictwo.utp.edu.pl/synteza.html

ROZWIN

Stypendia:

  • Stypendium Prezydenta Miasta Lublin 2000r
  • Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2008r
  • Stypendium Wydziału Rzeźby i Działań Przestrzennych UAP 2006r, 2007r
  • Stypendium Rektora UAP 2007r

Prowadzone projekty:
Kierownik STUDENCKIEGO BIENNALE MAŁEJ FORMY RZEŹBIARSKIEJ
Współorganizator autorskiego projektu prof. Wiesława Koronowskiego – Happening Rzeźbiarski Brygada Pigmaliona

Inne pola działalności:
W latach 2020-24 prodziekan Wydziału Rzeźby UAP

  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 10.03.2017, 14:54
  • Ostatnia edycja: 20.03.2023, 13:30