Jak porusza się muzyka? – listopadowa rozmównica

14 listopada o 18.30 spotykamy się w studio Polskiego Teatru Tańca przy ul. Koziej 4 na wyjątkowej rozmównicy, czyli dyskusji odkrywającej nietypowe perspektywy postrzegania i rozumienia tańca. Dlaczego będzie wyjątkowa? Dotychczas podczas cyklicznych rozmów szukaliśmy nieoczywistych dziedzin nauki i sztuki, w których obecny jest taniec. Podczas najbliższego wydarzenia podejmiemy odwrotne wyznanie. Zajmiemy się związkiem dwóch sztuk, które łączy silna, wręcz organiczna więź i które najprawdopodobniej pojawiły się w historii ludzkości jednocześnie. Związkiem tańca i muzyki.

WSTĘP WOLNY

Naszymi gośćmi będą:
prof. Zbigniew Kozub, kompozytor, organista, profesor sztuk muzycznych, wykładowca Akademii Muzycznej w Poznaniu, kierownik Pracowni Warstwy Audialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, laureat wielu nagród w konkursach kompozytorskich. Pan Profesor jest twórcą muzyki filmowej – otrzymał nagrodę specjalną Festiwalu Filmów Fabularnych i Telewizyjnych dla Dzieci i Młodzieży w Poznaniu (1992) za muzykę do filmu „Mały Książę” w reżyserii Waldemara Śmigasiewicza. W latach 1992–1999 był dyrektorem Festiwalu „Poznańska Wiosna Muzyczna”, poświęconego muzyce współczesnej. Z Polskim Teatrem Tańca współpracował jako autor muzyki do spektaklu „Polka”.

Obecnie prof. Kozub komponuje warstwę dźwiękową spektaklu „Fabula rasa” w choreografii Macieja Kuźmińskiego, który będzie naszym drugim rozmówcą. Ten tancerz, choreograf i pedagog jest absolwentem BA Dance Theatre w Konserwatorium Muzyki i Tańca Trinity Laban w Londynie tworzy formalnie odważne spektakle, dotykające tematyki filozoficzno-egzystencjalnej. „Room 40”, ‚Różnica i powtórzenie” czy „Dominique” mają rozpoznawalną formę choreograficzną dzięki dynamicznemu ruchowi, opartemu na autorskich technikach tańca i cieszą się uznaniem krytyków w kraju i za granicą.
Będziemy rozmawiać o pracy nad spektaklem z punktu widzenia choreografa i kompozytora. Poszukamy też wspólnie odpowiedzi na kilka pytań. Jak impuls ruchowy wyraża się w muzyce? W jaki sposób ciało podchwytuje ten impuls? Jak można zobaczyć muzykę poprzez ruch? Jakie gatunki, style i techniki tańca miały największy wpływ na wyobraźnię kompozytorów? Jakie dzieła muzyczne stymulują choreografa? Co wybitni kompozytorzy wnieśli do sztuki tańca? Jakie mogą być scenariusze współpracy choreografa z kompozytorem? Jaka może być przyszłość relacji między dźwiękiem a ruchem w spektaklach i koncertach? Czym są interaktywne systemy tańca i muzyki? Kim są kontrolerzy gestu?
A przede wszystkim – jak porusza się muzyka?

W drugiej części spotkania Maciej Kuźmiński poprowadzi improwizację ruchową z udziałem publiczności. Punktem wyjścia kompozycji będzie cytat z pism amerykańskiej filozofki Suzanne Langner, która określała t aniec jako gestyczne ujęcie form muzycznych.

Na zakończenie zabrzmi improwizowana kompozycja muzyczna w wykonaniu prof. Zbigniewa Kozuba i Andrzeja Koniecznego, będąca zaproszeniem do wspólnego tańca.
Patronem medialnym cyklu jest kwartalnik TANIEC.