Zapraszamy na listopadową odsłonę Otwartych Wykładów Uniwersyteckich, których kuratorem jest prof. Stefan Ficner. O najnowszych zjawiskach w sztuce francuskiej opowie Matylda Taszycka z Instytutu Polskiego w Paryżu.

Czy Paryż wstał z kolan? Najnowsza sztuka Francji

22. 11. 2018, godz. 18.00

Atrium UAP, ul. Lewandowskiej 20 (bud. B)

Uważa się, że w drugiej połowie XX wieku Paryż stracił dominującą pozycję rzecz Nowego Jorku. W rzeczywistości, choć hierarchia uległa odwróceniu, oba miasta zachowały silne artystyczne relacje. Po wojnie Paryż nadal przyciągał amerykańskich artystów (niektórzy z nich, jak Joan Mitchell, osiedlili się we Francji), a także twórców z innych części świata, w tym z Polski.

Dzisiaj, po latach fascynacji Nowym Jorkiem, Londynem i Berlinem, o Paryżu znów zrobiło się głośno. Aktualna scena artystyczna jest dynamiczna i zróżnicowana, rozwija się na kilku poziomach, choć nie omija jej fenomen globalizacji i urynkowienia. Czy oznacza to, że kolana Paryża mają się dobrze? Postaram się przeprowadzić diagnozę.


Matylda Taszycka jest absolwentką Ecole du Louvre i autorką dwóch prac dyplomowych dotyczących relacji między historią zbiorów muzealnych i wystaw a krytyką sztuki nowoczesnej i współczesnej. Od 2013 do 2015 prowadziła w muzeach ćwiczenia z historii sztuki nowoczesnej dla studentów Ecole du Louvre. Pracowała również w Monnaie de Paris przy wystawach Marcel Broodthaers i Take Me I’m Yours. Matylda Taszycka jest ekspertką ds. sztuk wizualnych w Instytucie Polskim w Paryżu oraz niezależną kuratorką.