Przejdź do treści

mgr Monika Szczygieł
ul. Szewska 16, budynek F.
monika.szczygiel@uap.edu.pl
asystent Patryk Bosco

Lokalizacja:
budynek F, ul. Szewska 16

Program:

Program pracowni jest skierowany do osób studiujących, które:

  • są zainteresowane tworzeniem dynamicznych obrazów cyfrowych (z wykorzystaniem np. animacji czy filmu) na potrzeby występów na żywo – live visuals do koncertów czy performance’ów,
  • są zainteresowane tworzeniem instalacji multimedialnych na potrzeby wystaw artystycznych, a także poszerzeniem swojej dotychczasowej twórczości o aspekt ruchomego obrazu czy interaktywności,
  • chcą nauczyć się nowego oprogramowania (Resolume Arena i Touchdesigner) do realizacji swoich pomysłów.

Zakres programu pracowni jest szeroki i stanowi odpowiedź na indywidualne potrzeby twórcze osób studiujących. Podstawą programu jest praca z obrazem cyfrowym w czasie rzeczywistym, w oparciu o oprogramowanie Resolume Arena i Touchdesigner. Live visuals są definiowane w programie jako sztuka wizualna w czasie rzeczywistym (na żywo), będąca połączeniem wielu mediów i dziedzin, w tym filmu, animacji (2D i 3D), sztuki generatywnej, environmentu czy sztuki interaktywnej. To szerokie, interdyscyplinarne rozumienie jest bazowane na książce „Live Visuals: History, Theory, Practice” (red. Steve Gibson, Atau Tanaka, Donna Leishman, Stefan Arisona). Historia live visuals, w porównaniu z innymi mediami, jest stosunkowo krótka, a dynamiczny rozwój tej dziedziny twórczości związany jest z pojawianiem się w XX wieku kolejnych wynalazków służących do rejestracji i edycji obrazu. Wśród nich znaczący wpływ na współczesny kształt live visuals miał rozwój komputerów. Program pracowni zachęca do rozwijania wiedzy na temat ewolucji wykorzystywanych mediów i twórczego z niej korzystania.

Live visuals mogą mieć różnorodne zastosowania – od rozrywkowych i dekoracyjnych po artystyczne i eksperymentalne. To właśnie na tych ostatnich skupia się program pracowni, a inspiracją do twórczego eksperymentu ma być zrozumienie narzędzi cyfrowych (zarówno w aspekcie działania urządzeń, jak i oprogramowania) oraz rozwój wrażliwości artystycznej. Umiejętności praktyczne, podobnie jak w innych dziedzinach sztuki, są podstawą świadomego wyboru środków formalnych do realizacji własnych prac i kształtowania indywidualnego podejścia artystycznego.

Realizacje live visuals mogą być elementem wydarzeń muzycznych (np. koncertów na żywo) czy performance’ów (np. tanecznych), ale mogą także stać się przyczynkiem do rozważań na temat wizualnej interpretacji muzyki, synestezji czy, jako autonomiczne dzieło, odnosić się do innych zagadnień sztuki cyfrowej, w tym immersji. Celem nie jest jedynie prosta wizualizacja fal dźwiękowych, lecz artystyczna interpretacja i nadanie dodatkowych kontekstów czy narracji do usłyszanego zestawu dźwięków czy innej interpretowanej treści. Program pracowni zakłada zaangażowanie w wydarzenia kulturalne w przestrzeni miasta i włączenie się w działania organizowane przez Wydział Obrazu i Działań Interdyscyplinarnych, w tym Festiwal Obrazu w Poznaniu czy Festiwal FAMA w Świnoujściu.

Zestaw potrzebnych do realizacji live visuals umiejętności pozwala także na tworzenie multimedialnych instalacji w ramach wystaw artystycznych, np. z wykorzystaniem kamer i mikrofonów, poprzez które artysta lub odbiorca mogą dokonywać interakcji z dziełem. Systemy oparte na urządzeniach i oprogramowaniu pozwalają na tworzenie nie tylko prac interaktywnych, ale także opartych na projection mappingu na obiektach czy obrazach.

Zajęcia w pracowni są podzielone na segment warsztatowy i projektowy.

  • Zajęcia w segmencie warsztatowym polegają na nauce od podstaw oprogramowania przydatnego do realizacji projektów, dlatego nie jest wymagane wcześniejsze doświadczenie w obsłudze programów Resolume Arena i Touchdesigner. Zalecane jest posiadanie własnego komputera do pracy nad projektami.
  • Zajęcia w segmencie projektowym zakładają realizację projektów w odpowiedzi na tematy hasłowe oraz tematy dotyczące wizualnej interpretacji dźwięku, zadane na dany rok akademicki. Podsumowaniem pracy w segmencie projektowym będzie wydarzenie, podczas którego zostaną zaprezentowane najlepsze prace wykonane w trakcie roku akademickiego.

Instagram pracowni: https://www.instagram.com/live.visuals.uap/ 

Języki wykładowe
Polski

Realizowane przedmioty:

Jednolite studia magisterskie: 
Laboratoria do wyboru – poziom podstawowy i zaawansowany
Wybrana Pracownia Artystyczna lub Projektowa

Studia I stopnia: 
Laboratoria do wyboru – poziom podstawowy i zaawansowany
Wybrana Pracownia Artystyczna lub Projektowa

Studia II stopnia:
Laboratoria do wyboru – poziom podstawowy i zaawansowany
Wybrana Pracownia Artystyczna lub Projektowa

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 29.09.2025, 13:36
  • Ostatnia edycja: 29.09.2025, 13:36