mgr Monika Pich, asyst. – monika.pich@uap.edu.pl
Grafika koncepcyjna to przedmiot, który polega przede wszystkim na kształceniu umiejętności tworzenia tekstów autorskich (m.in. opisów prac, esejów, felietonów, opowieści, nagłówków, haseł). Praktykowane jest również opracowywanie oraz analiza konceptów twórczych i ich odniesień. Przedmiot rozwija świadomość budowania idei nie tylko za pomocą obrazu, ale również samego tekstu jako środka artystycznego wyrazu.
Działania skoncentrowane są na tworzeniu dokumentacji tekstowo-graficznej, w której elementy strukturalne (tytuł, opis, wizualny komunikat oraz kontekst) tworzą integralne dzieło. Praktyka w pracowni dotyczy zagadnień z zakresu grafiki artystycznej, sztuki społecznej – aktywności wykorzystującej elementy grafiki w przestrzeni publicznej (m.in. plakat, billboard, mural, ilustracja prasowa, komiks, film, animacja, performance, instalacja, ulotka, scenografia) – oraz wielu innych działań medialnych z zakresu różnych dziedzin sztuki w połączeniu z przekazem graficznym. Działania procesualne opierają się na eksperymentach twórczych, nastawionych na doświadczanie i pogłębianie progresywnych myśli. Efektem poszukiwań, analiz i opracowań są rozmaite pozycje wydawnicze (m.in. książki, czasopisma, artykuły, obiekty, wzory), które scalają język (komunikat), pisanie, czytanie, umiejętność interpretacji oraz graficzne praktyki artystyczne.
Nabyte umiejętności przydatne są w działaniach artystycznych oraz w zawodzie copywritera, dyrektora artystycznego czy grafika kreatywnego.