Przejdź do treści

Kierowniczka dr Anna Konik, ad. 

anna.konik@uap.edu.pl 

film.eksperymentalny@uap.edu.pl

Social Media Katedry:

FB: Film Eksperymentalny UAP  

Instagram: @film_ekspertymentalny_uap

>>> REKRUTACJA

FILM EKSPERYMENTALNY KIERUNEK NA WYDZIALE ANIMACJI I INTERMEDIÓW UAP

Film eksperymentalny jako samodzielny kierunek o profilu ogólnoakademickim, realizujący studia dwustopniowe, został zatwierdzony w roku 2023, z pierwszym naborem od 2024 roku.

W Katedrze Filmu Eksperymentalnego poruszamy się w obszarze szeroko rozumianego ruchomego obrazu, łącząc doświadczenia z obszaru sztuk wizualnych, filmowych czy performatywnych. Wychodzimy poza klasycznie rozumiany film. Szukamy nowych form narracji, nielinearnych obrazów i fragmentarycznych dźwięków oraz obecności słowa. 

Aktualnie w strukturze Katedry Filmu Eksperymentalnego funkcjonują cztery pracownie artystyczne zajmujące się działaniami filmowymi, kinem rozszerzonym, filmem animowanym, art filmem, esejem filmowym, filmem autorskim, dokumentem kreacyjnym. Dodatkowo prowadzony jest blok przedmiotów propedeutycznych, takich jak – reżyseria, sztuka operatorska, story i scenariopisarstwo oraz blok przedmiotów teoretycznych. Studenci mają do dyspozycji studio filmowe UAP, mogą także korzystać z wypożyczalni profesjonalnego sprzętu filmowego. 

Od 2023 roku współpracujemy dydaktycznie z Katedrą Akustyki UAM w Poznaniu, a od 2024 roku wznowiliśmy współpracę z poznańskim Studiem Taetralno-Aktorskim (STA). Prowadzimy poszerzoną edukację filmową z Akademią Filmu Dokumentalnego oraz współtworzymy z Fundacją AdArte Dyskusyjny Klub Filmowy na UAP. 

Rozpoczęliśmy współpracę z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej (PISF) oraz Poznań Film Commssion w ramach grantów związanych ze wsparciem realizacji dyplomowych.

Tok nauczania w Katedrze Filmu Eksperymentalnego opiera się na autorskich programach pracowni, które są prowadzone przez aktywnie tworzących artystów-dydaktyków. Rozwijane są umiejętności koncepcyjne oraz warsztatowo – techniczne, konieczne do tworzenia filmów, hybrydowych form około-filmowych czy działań performatywno-filmowych. Stawiamy na inkluzywność, zespołowość, otwartość oraz szacunek wobec indywidualnych wyborów artystycznych. Nie boimy się eksperymentów, szukamy nowych narzędzi i rozwiązań.

Jako wykładowcy, tworzący Katedrę Filmu Eksperymentalnego, reprezentujemy różne doświadczenia w obszarze ruchomego obrazu, zatem traktujemy tę dziedzinę, jako płaszczyznę złożonego i interdyscyplinarnego dyskursu. Tworzymy, zadajemy pytania i analizujemy, aby wspierać indywidualny rozwój oraz twórczość studentów. 


Pracownie Katedry Filmu Eksperymentalnego

Pracownia Filmu Eksperymentalnego I

prof. dr hab. Izabella Gustowska (prof. emeritus)  izabella.gustowska@uap.edu.pl 

mgr Izabela Sitarska, asyst. izabela.sitarska@uap.edu.pl

Przedmioty w ramach pracowni:

     ●          Działania filmowe 

sala: 203, bud. C


Pracownia Filmu Eksperymentalnego II

prof. dr hab. Sławomir Sobczak  slawomir.sobczak@uap.edu.pl 

mgr Maria Ornaf, asyst.  maria.ornaf@uap.edu.pl 

mgr Cezary Hładki, lab.   cezary.hladki@uap.edu.pl 

Przedmioty w ramach pracowni:

  • Kino rozszerzone
  • Narracje wizualne 
  • Film autorski
  • Dokument kreacyjny

sala: 204, bud. C


Pracownia Filmu Eksperymentalnego III

dr hab. Piotr Bosacki, prof. UAP (w roku akademickim 2024/2025 urlop naukowy)

Norman Leto (zastępstwo)

Przedmioty w ramach pracowni:

  • Film animowany

sala: 203, bud. C


Pracownia Filmu Eksperymentalnego IV

dr Anna Konik, ad.  anna.konik@uap.edu.pl

Instagram: experimental_film_studio_iv

Przedmioty w ramach pracowni:

  • Struktury obrazu filmowego 
  • Art Film 

sala: 204, bud. C


ROZWIN

Przedmioty teoretyczne

mgr Piotr Krajewski, st wykł.

  • Wybrane zagadnienia z historii i teorii filmu eksperymentalnego
  • Problematyka nowych mediów
  • Seminarium licencjackie 

sala: 204, bud. C

ROZWIN

Przedmioty uzupełniające

  • mgr Cezary Hładki – Podstawy techniki filmowej / Sztuka operatorska / Dźwięk na planie

sala: studio filmowe, bud. B

  • dr Krzysztof Łukomski – Portfolio / Showreel

sala: 203, bud. C

  • mgr Piotr Macha – Techniki analogowe 

sala: 206, bud. C

  • mgr Maria Ornaf, asyst. – Podstawy reżyserii

sala: 204, bud. C

  • mgr Joanna Pelczar – Podstawy scenariusza, creative writing i storytelling 

sala: 203, bud. C

  • dr Aneta Ptak – Podstawy kolorkorekcji

sala: 301, bud. C

  • mgr Józefina Sobczak – Podstawy produkcji filmowej

sala 203, bud C

  • dr Marc Tobias Winterhagen – Podstawy montażu filmowego

sala: 310, bud. C

  • mgr Maurycy Zimmerman – Sound design

sala: 103, bud. C

ROZWIN

Laboratoria Katedr Intermediów i Filmu Eksperymentalnego

LABORATORIUM TECHNOLOGII CYFROWYCH i WYPOŻYCZALNIA SPRZĘTU

lic. Marcin Ptaszyński, labor.

sala: 310, bud. C

WARSZTAT TECHNICZNY 

mgr Jakub Łuczak

sala: 02, bud. C

LABORATORIUM DŹWIĘKU PRZESTRZENNEGO (w przygotowaniu)

mgr Cezary Hładki

sala: 103, bud. C

STUDIO FILMOWE (poza strukturą Wydziału)

mgr Igor Zieliński igor.zielinski@uap.edu.pl 

sala: studio filmowe, bud. B

ROZWIN

Program kształcenia

Katedra Filmu Eksperymentalnego oferuje dwustopniowy program studiów – trzyletnie studia licencjackie (BA) i dwuletnie studia magisterskie (MA).

Studia licencjackie skierowane są do  absolwentek i absolwentów szkół średnich, którzy chcą się rozwijać i zdobywać podstawy wiedzy i umiejętności narzędziowe w dziedzinie filmu czy hybrydowych form ruchomego obrazu. 

Specjalistyczne kursy w oparciu o autorskie programy prowadzą cztery pracownie filmu eksperymentalnego, oferując dogłębną eksplorację poszczególnych artystycznych praktyk, ruchów i strategii. Są to:

  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego I
  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego II
  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego III
  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego IV

Program nauczania zapewnia zintegrowane metody dyskursywne i praktyczne, wspomagane przez warsztaty narzędziowe, takie jak:

  • creative writing / story / scenariopisarstwo
  • podstawy reżyserii,
  • podstawy operatorskie,
  • podstawy montażu,
  • podstawy postprodukcji dźwięku
  • podstawy komunikacji wizualnej – portfolio 

Plan studiów 2024/25

Studia magisterskie skierowane są do absolwentek i absolwentów studiów licencjackich, którzy chcą pogłębiać swoją praktykę i budować kontakty zawodowe przy wsparciu doświadczonych twórców-dydaktyków. 

Studia magisterskie obejmują poszerzony program teoretyczny z zakresu filmu, sztuki i filozofii współczesnej oraz wybranych indywidualnie przedmiotów z programu Pomost. Wykłady dotyczące historii sztuki, twórczości artystów sztuk wizualnych i ruchomego obrazu, współczesnego filmu oferują dogłębną eksplorację poszczególnych zagadnień, jak i strategii komunikacji artystycznej oraz festiwalowej.

Rozwój artystyczny wspierany jest poprzez indywidualny mentoring w ramach wybranych pracowni:

  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego I 
  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego II 
  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego III
  • Pracownia Filmu Eksperymentalnego IV 

Sprofilowane warsztaty, prowadzone we współpracy z zewnętrznymi profesjonalistami, wspomagają proces nauczania w ramach pracowni. Proponowane bloki warsztatowe to:

  • warsztat idei,
  • warsztat preprodukcji,
  • warsztat produkcji,
  • warsztat postprodukcji
  • warsztat prezentacji galeryjnej / warsztat festiwalowy.

Ponadto program uzupełniają wizyty studyjne na wystawach, festiwalach filmowych i w instytucjach sztuki.

Plan studiów 2024/25Program studiów licencjackich i magisterskich kładzie nacisk na rozwój kreatywnego i krytycznego myślenia, poznanie wiedzy narzędziowo-technicznej, jak i pogłębionego zrozumienia obrazu, kompozycji, kreacji dźwięku i tworzenia narracji. Celem naszego kształcenia od pomysłu do realizacji jest refleksyjne, świadome i zdecydowane podejście do procesów intelektualnych, estetycznych, społecznych i technicznych niezbędnych do prowadzenia indywidualnego projektu filmowego lub artystycznego. Osią obu poziomów studiów jest ciągłe zadawanie pytań o materialność i złożoność filmu, jego ekspozycję w przestrzeni, czyli odbiór filmów tworzonych przez artystów w kontekście galerii oraz w tradycji statycznego ekranu kina. Osoby studenckie umiejętności filmowe i analityczne testują w praktyce podczas staży. Mogą uczestniczyć również w wymianach studenckich, plenerach, warsztatach realizowanych z instytucjami z Polski i zagranicy. Program podlega corocznej ewaluacji, w której uwzględnia się indywidualne doświadczenie, wiedzę i wrażliwość, które każda osoba studencka wnosi w trakcie studiów.

ROZWIN

Pola aktywności

Doświadczenie i aktywność artystyczna wykładowców umożliwia współpracę z krajowymi i światowymi ośrodkami sztuki, co skutkuje obecnością i promocją studiujących Film Eksperymentalny na festiwalach, wystawach i konkursach. Przykładowe wydarzenie w których brali udział studenci:

  1. Wystawy / Pokazy:
  • INTERWAVES – program specjalny w ramach Short Waves Festival, 2023 (pokaz)
  • Festiwal Sztuki Nowej Labirynt, Frankfurt nad Odrą, 2023, 2024 (wystawa)
  • Plemię CK Zamek, Poznań, 2023 (wystawa)
  • Turnus na Woli, Warszawa, 2024 (pokaz)
  • Konkursu im. Marii Dokowicz na Najlepszy Dyplom UAP, 2024 – Izabela Nykiel, laureat konkursu – Andrzej Szwabe (wystawa)
  • DKF Interwaves x Intermedia Cinema, 2024 (pokaz)
  1. Festiwale filmowe: 
  • Short Waves Festival (Mieszko Dobek, pokaz w Konkursie polskim i Izabela Nykiel, Adrianna Metryka, pokaz w konkursie MOVES), 2024
  • BISFF Bandung w Indonezji, 2024 
  • Euroshorts Young Filmmakers w Gdańsku, 2024
  • Final Girls Berlin Film Festival, 2024
  • OFF JEŻYCE – I nagroda za teledyski dla Natalii Sroki, 2024
  • Underneath the Floorboards w Londynie, 2024
  • Audioriver Festival w Krakowie, 2024
  • Poetic Lens International Film Festival USA, 2024
  • XXIX Open Eyes Film Festival Marburg, 2024
  • HER Docs w ramach 19. edycji festiwalu filmPOLSKA w Berlinie, 2024
  • ELBE Dock – główna nagroda dla Sabiny Gryczan, 2024
  • Fama 2024 – wyróżnienie i tytuł laureatki festiwalu dla Blanki Kęstowicz, 2024

      III.         Plenery:        

 Plener Słubice-Frankfurt, 2023, 2024

ROZWIN

Kompetencje i obszary zatrudnienia

Absolwenci filmu eksperymentalnego przygotowani są by stać się praktykami w dziedzinie sztuki współczesnej, filmu i ruchomego obrazu oraz zawodów pokrewnych. Mogą również realizować się w branży reklamowej, produkcji stron internetowych, animacji, produkcji gier i różnych dziedzin komunikacji wizualnej. Wyposażeni są w umiejętności kreacyjne, badawcze i komunikacyjne, potrafią zarządzać interdyscyplinarnymi projektami i różnorodną gamą produkcji medialnych, od obrazowania cyfrowego po produkcję filmową/wideo. Powinni odnaleźć się również w roli edukatorów, kuratorów czy animatorów.


Kontakt z Kierunkiem

Jeśli masz konkretne pytania dotyczące studiów na Kierunku Film Eksperymentalny, skontaktuj się z kierowniczką Katedry, dr Anną Konik.

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 22.01.2025, 15:19
  • Ostatnia edycja: 22.01.2025, 16:07