Edukacja Artystyczna w Zakresie Sztuk Plastycznych
EDUKACJA ARTYSTYCZNA
EDUKACJA ARTYSTYCZNA I stopień
Tryb studiowania
studia stacjonarne (6 semestrów; 3 lata)
Zakresy:
1) Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa
2) Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury
Sposób kształcenia
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych kładzie silny nacisk na indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej (przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na kompleksowe przygotowanie osoby studiującej do realizacji inicjatyw artystyczno-edukacyjnych dotyczących przejawów kulturyi sztuki lub działań promujących różnorodne zjawiska kulturowe i artystyczne. Osoba studiująca na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych może wybierać pracownie artystyczne, warsztatowe i projektowe z propozycji całej Uczelni. Poza tym zalicza obowiązkowe zajęcia w pracowniach wydziałowych (Katedry Interdyscyplinarnej Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP) oraz w pracowni dyplomowej, także ze wspomnianej Katedry ww. Wydziału. Wybór i możliwość zmian pracowni jest regulowany poprzez Regulamin Studiów, dostępny na stronie internetowej Uczelni.
Zakres Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa przygotowuje osobę studiującą do realizacji działań artystycznoedukacyjnych, warsztatowych i twórczych, np. we współczesnych instytucjach kultury i placówkach kulturalno-oświatowych, przy jednoczesnym intensywnym rozwoju jej umiejętności, wiedzy i kompetencji związanych z uprawianiem własnej twórczości artystycznej.
Zakres Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury – koncentruje się z kolei na przygotowaniu osoby studiującej do realizacji inicjatyw promujących różnorodne przejawy współczesnej kultury i sztuki, również przy jednoczesnym intensywnym rozwoju jej umiejętności, wiedzy i kompetencji związanych z uprawianiem własnej twórczości artystycznej.
Wyboru zakresów dokonuje się przy złożeniu dokumentów o przyjęcie na studia. Można zdecydować się tylko na jeden z nich. Poza tym należy wybrać jeden spośród proponowanych przez Uczelnię języków nowożytnych: angielski lub niemiecki. Na III roku studiów należy wybrać dwa (po jednym w semestrze) trzydziestogodzinne fakultety spośród wszystkich propozycji przygotowanych na studiach pierwszego stopnia. Obowiązkowe są również zajęcia z wychowania fizycznego (0 pkt. ECTS).
Na studiach pierwszego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:
Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych, które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym pracowni wydziałowych – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osób studiujących oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze prace studenckie powstałe w danym roku akademickim. Na obu zakresach bardzo ważne są praktyki w wybranej przez osobę studiującą instytucji kultury czy w placówce kulturalno-oświatowej. Szczegółowe zasady odbywania praktyk, dostępne są w odpowiednich Regulaminach poszczególnych praktyk, dostępnych na stronie internetowej Uczelni.
W trakcie trzech lat studiów osoba studiująca na studiach pierwszego stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, zalicza:
– plener kierunkowy (o charakterze interdyscyplinarnym, realizowany z zespołem pedagogów)*,
– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK ( jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku studiów),
– plener artystyczny** (dla osób studiujących zakresy: Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa, Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury ),
– plener teoretyczny*** (obejmujący wykłady i ćwiczenia powiązane z wybranymi zagadnieniami teorii sztuki dla osób studiujących zakres Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury),
– praktykę**** (regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).
W związku z procesami kształcenia realizowanymi na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.
* Plener kierunkowy – plener odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).
** Plener artystyczny, w dowolnej Pracowni UAP, realizowany w trakcie studiów (30 godzin), zaliczenie w semestrze VI.
*** Plener teoretyczny – plener odbywa się w trakcie studiów (w terminie ustalonym przez Kierownika/Kierowniczkę Katedry Historii Sztuki i Filozofii); 15 h w semestrze, w którym organizowany jest plener, zaliczenie – VI semestr. Plener dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury.
**** Praktyka: dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury – realizowana może być w instytucjach kultury (np. w galeriach, muzeach, centrach kultury), w fundacjach związanych z działalnością promocyjną z dziedziny kultury i sztuki; dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa – w instytucjach kultury (np. w galeriach, muzeach, centrach kultury), fundacjach zajmujących się działalnością artystyczną i edukacyjną, itp. Dla obu zakresów – realizacja praktyk możliwa jest w całym okresie studiów, a ich zaliczenie następuje w semestrze VI.
Tytuł zawodowy uzyskany przez absolwenta, sposób uzyskania dyplomu: licencjat
ROZWIN
Opis kierunku
Studia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych pozwalają osobom studiującym zdobywać nie tylko umiejętności artystyczne, ale również uzyskać kompetencje do prowadzenia warsztatów oraz innych inicjatyw artystyczno-edukacyjnych, jak również zajmowania się promocją sztuki. Dają także możliwości przyswojenia sobie najważniejszych technik artystycznych, jak i pozwalają na zorientowanie się w głównych problemach sztuki i kultury współczesnej. Stwarzają też adekwatne podstawy do podejmowania działań zarówno twórczych, jak i organizacyjnych, pozwalając w przyszłości osobom studiującym wybrać zarówno ścieżkę zawodową dotyczącą kwestii artystycznych, jak artystyczno-edukacyjnych.
ROZWIN
Kompetencje uzyskane przez osobę absolwencką
Osoba absolwencka studiów pierwszego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę stanowiącą podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwej dla programu studiów. Zna i rozumie możliwości praktycznego zastosowania tej wiedzy w działalności artystycznej, edukacyjnej, promocyjnej związanej z obranym kierunkiem. W oparciu o rozumienie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji i posiadaną wiedzę dotyczącą rozwoju sztuki i jej współczesnych przejawów, posiada umiejętności potrzebne do upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych. Potrafi w wybranej przez siebie dziedzinie świadomie dobierać narzędzia i metody pracy do realizacji własnych koncepcji artystycznych, edukacyjnych, promocyjnych. Posiada umiejętność formułowania i argumentowania własnych ocen i opinii. Ma umiejętność osadzenia swej działalności twórczej w szerokim kontekście wiedzy kulturowej. Potrafi współdziałać z innymi w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych i artystycznych. Potrafi komunikować się przy użyciu specjalistycznej terminologii związanej ze sztuką szeroko rozumianą. Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada kompetencję krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotowa do wypełnienia zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego. Dodatkowo jest gotowa do odpowiedzialnego pełnienia roli osoby artystycznej, osoby propagującej inicjatywy artystyczne i zajmującej się promocją sztuki i kultury, przy świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej.
ROZWIN
Obszary zatrudnienia
Osoba absolwencka kierunku (w zależności od wybranego zakresu) w szczególności ma możliwość zatrudnienia:
w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego),
w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali i wydarzeń artystycznych i edukacyjnych),
w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych).
ROZWIN
Dalsza możliwość kształcenia
Po ukończeniu kierunku osoba absolwencka ma możliwość kontynuowania nauki na studiach magisterskich kierunków artystycznych i humanistycznych, o ile nie istnieją co do tego wewnętrzne ograniczenia formalne.
ROZWIN
Informacja na temat sprawdzianów kwalifikacyjnych
Informacja na temat sprawdzianów kwalifikacyjnych
Wymagania wstępne od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia.
Warunkiem dopuszczenia do sprawdzianu kwalifikacyjnego jest:
– posiadanie przez osobę kandydującą świadectwa dojrzałości,
– posiadanie podstawowych kompetencji rysunkowych,
– ogólne zainteresowania dotyczące sztuki,
– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie.
Oczekiwania wobec osoby aplikującej to:
– otwartość na poznawanie interdyscyplinarnych doświadczeń twórczych,
– rozwijanie wiedzy i zainteresowań dotyczących sztuki, kultury, edukacji lub/i promocji przejawów kultury i sztuki.
Zasady rekrutacji
Szczegółowy przebieg rekrutacji określa ,,Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki.
EDUKACJA ARTYSTYCZNA II stopień
Tryb studiowania
Stacjonarne studia drugiego stopnia trwają 4 semestry (2 lata).
Zakres:
Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych
Sposób kształcenia
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych kładzie silny naciskna zaawansowany, indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej(przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na bardziej pogłębione (niż na studiach pierwszego stopnia)
przygotowanie osoby studiującej do realizacji działań twórczo-edukacyjnych. Oferowany jest zakres – Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych. Studia drugiego stopnia w odniesieniu do zajęć praktycznych opierają się na zajęciach w pracowniach. Osoba studiująca, oprócz obowiązkowych przedmiotów praktycznych przewidzianych w programie studiów, wybiera dwie pracownie: jedną z Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa [WEAiK] oraz jedną z oferty całej Uczelni. Wybór dziedziny artystycznej realizowanej tylko w pracowni WEAiK na drugim roku determinuje wybór osoby promotorskiej dyplomu. Dopuszcza się zmianę dziedziny artystycznej po I i II semestrze, ale wraz z początkiem III semestru dokonany wybór jest zobowiązujący. Wyboru osoby opiekującej się pracą teoretyczną dokonuje się po I semestrze studiów. Dopuszcza się zmianę z początkiem III semestru. Na pierwszym roku studiów drugiego stopnia obowiązkowe są zajęcia z języka obcego oraz dwa trzydziestogodzinne fakultety (przewidziane odpowiednio w semestrze I i II, wybierane przez osobę studiującą spośród wszystkich propozycji przygotowanych przez Uczelnię dla studiów magisterskich).
Na studiach drugiego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:
Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych – które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym także pracowni wydziałowych WEAiK – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osoby studiującej oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze, powstałe w danym roku akademickim prace osób
studiujących. Regulamin Studiów dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.
W trakcie studiów osoba studiująca zalicza:
– plener kierunkowy (plener interdyscyplinarny, realizowany pod opieką
zespołu pedagogów WEAiK)*,
– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK
(jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku
studiów),
– plener artystyczny**,
– praktykę*** (Regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).
W związku z procesami kształcenia realizowanymi na studiach drugiego stopnia, na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.
* Plener kierunkowy – odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).
** Plener artystyczny – odbywa się w dowolnej Pracowni UAP w trakcie studiów (30 godzin),
zaliczenie w semestrze IV.
*** Praktyka – realizowana w trakcie studiów, po I semestrze, zaliczenie – IV semestr.
Tytuł zawodowy uzyskany przez absolwenta, sposób uzyskania dyplomu
magister
ROZWIN
Opis kierunku
Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych stanowi interesującą alternatywę wobec czysto artystycznych kierunków, przygotowując nie tylko do osobą artystyczną, ale również do realizacji działań twórczo-edukacyjnych lub zajm owania się promocją sztuki. Wyjątkowość tego kierunku polega na łączeniu praktyki z teorią, pozwala osobom studenckim w przyszłości zajmować się zarówno indywidualną działalnością artystyczną, jak i inicjatywami twórczo-edukacyjnymi, oraz działaniami organizacyjnymi związanymi ze sztukami wizualnymi. Odpowiada to wyzwaniom współczesnego rynku pracy, stawiającego na elastyczność oraz łączenie różnych kompetencji.
Studia drugiego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dają osobie absolwenckiej możliwość zdobycia w pogłębionym stopniu wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zarówno uprawiania własnej dojrzałej twórczości artystycznej, jak prowadzenia wartościowych inicjatyw z obszaru działań twórczych i edukacyjnych. Osoba absolwencka ww. studiów jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia jej nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka osoby absolwenckiej (dzięki realizacji zakładanych efektów uczenia się) odpowiada obowiązującym standardom i wymaganiom na współczesnym rynku pracy w Polsce, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje zawodowe pracownika. Osoba absolwencka jest przygotowana do bycia aktywną osobą tworzącą w zakresie sztuk plastycznych oraz do skutecznego, wartościowego i konstruktywnego zajmowania się działalnością artystyczno-edukacyjną dotyczącą sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie wykazuje się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwala w przyszłości kierować jej zespołami ludzkimi. Osoba absolwencka studiów magisterskich ma potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy, zarówno czysto teoretycznej, jak i tej związanej z aktywnym uprawianiem twórczości artystycznej i edukacyjnej. Umie świadomie uzasadniać i kreować własne realizacje, a przy tym jest otwarta na inne postawy artystyczne i światopoglądowe. Posiada też wiedzę ogólnokulturową, potrafi jasno formułować własne sądy i opinie, jest osobą kreatywną, która, na bazie zdobytej wiedzy, staje się w pełni samodzielna i zdolna do twórczego przetwarzania nabytych doświadczeń oraz podejmowania nowych wyzwań artystycznych i edukacyjnych. Osoba absolwencka studiów drugiego stopnia zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.
ROZWIN
Kompetencje uzyskane przez absolwenta
Studia na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dają dobre podstawy do zajmowania się sztuką, działaniami edukacyjnymi oraz promocją kultury. Absolwent jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka absolwenta odpowiada obowiązującym standardom oraz wymaganiom obecnego rynku pracy, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje. Absolwenci studiów magisterskich muszą posiadać większe umiejętności artystyczne, szerszą wiedzę teoretyczną niż absolwenci studiów pierwszego stopnia. Powinni być przygotowani do bycia aktywnymi twórcami w zakresie sztuk plastycznych oraz animatorami sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie muszą wykazywać się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwoli w przyszłości kierować zespołem ludzkim. Absolwent powinien wypracować potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy zarówno teoretycznej, jak i związanej z aktywnym uprawianiem ekspresji artystycznej. Musi umieć świadomie uzasadniać i podejmować własne realizacje, a przy tym być otwartym na inne spojrzenia. Powinien posiadać wiedzę ogólnokulturową, jasno formułować swoje sądy, być osobą kreatywną, która na bazie zdobytej wiedzy stanie się w pełni samodzielna, zdolna do integrowania nabytej wiedzy i podejmowania nowych działań.
ROZWIN
Obszary zatrudnienia
Osoba absolwencka kierunku w szczególności ma możliwość zatrudnienia:
w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego),
w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali, wydarzeń artystycznych i edukacyjnych),
w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych),
prowadzenie samodzielnej działalności artystycznej oraz działalności propagującej sztukę, kulturę i inicjatywy artystyczne.
ROZWIN
Dalsza możliwość kształcenia
Po skończeniu studiów magisterskich osoba absolwencka gotowa jest do ubiegania się o przyjęcie na studia doktoranckie artystyczne oraz w pokrewnych dziedzinach humanistycznych.
ROZWIN
Informacje na temat sprawdzianów kwalifikacyjnych:
Wymagania wstępne od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia.
Warunkiem dopuszczenia do sprawdzianu kwalifikacyjnego jest:
– posiadanie przez osobę kandydującą dyplomu ukończenia studiów wyższych z tytułem zawodowym magistra, licencjata lub inżyniera;
– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie.
Osoba kandydująca:
– posiada odpowiednie zakresy doświadczeń artystycznych, wiedzy, umiejętności oraz kompetencji – uzyskanych na poprzednich etapach kształcenia, o których mowa była powyżej;
– posiada doświadczenie w zakresie wybranych artystycznych, interdyscyplinarnych praktyk twórczo-edukacyjnych;
– rozumie potrzebę pogłębiania posiadanych już i zdobywania nowych interdyscyplinarnych doświadczeń artystycznych i twórczo-edukacyjnych;
– zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.
Osobę kandydującą cechuje:
– kreatywność, otwartość myślenia o sztuce i kulturze,
– umiejętność współpracy w ramach realizacji prac zespołowych,
– umiejętność efektywnego komunikowania się i innymi osobami,
– gotowość do odpowiedzialnego realizowania inicjatyw artystycznych i twórczo-edukacyjnych.
Zasady rekrutacji
Szczegółowy przebieg rekrutacji określa ,,Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki.