Przejdź do treści

PRELUDIUM23

Tytuł projektu: Śmierć awatara. Kondycja cyfrowej tożsamości po utracie dostępu do profilu w mediach społecznościowych
Numer projektu: 2024/53/N/HS2/02764
Przyznane środki finansowe: 129 440,00 zł
Okres realizacji projektu: od 2025–01–15 do 2027–01–15
Kierownik projektu: mgr Mateusz Janik
Wydział: Edukacja Artystyczna i Kuratorstwo

Streszczenie:

Projekt ten wyjaśnia kompleksowe badanie statusu tożsamości cyfrowych po utracie dostępu do profili w mediach społecznościowych. W erze naznaczonej wszechobecnym zaangażowaniem w platformy cyfrowe, tożsamości użytkowników są z natury rozproszone i wielorakie, co skłania do głębokich pytań dotyczących konsekwencji utraty dostępu do tych tożsamości. Badanie zagłębia się w skomplikowane pojęcia życia, śmierci i nieśmiertelności w kontekście cyfrowych śladów, które utrzymują się po zaangażowaniu użytkownika, szczególnie w przypadkach, gdy profile pozostają aktywne pomimo ich porzucenia z powodu różnych czynników, takich jak tworzenie nowych kont, naruszenia polityki platformy lub śmierć użytkownika.

Badanie podkreśla brak ram regulacyjnych dotyczących kont zmarłych użytkowników i podkreśla rosnącą rolę sztucznej inteligencji w zarządzaniu tymi cyfrowymi szczątkami. Analizuje również wielość podmiotów cyfrowych, w tym awatarów i influencerów, które są generowane z cyfrowych replik, często oddzielonych od żywych osób.

Celem projektu jest zbadanie, w jaki sposób utrata kontroli nad cyfrowymi śladami wpływa na spójność cyfrowej tożsamości. Metodologia badawcza obejmuje analizę archiwalnych stron internetowych, wywiady z użytkownikami mediów społecznościowych oraz opracowanie gry wideo jako artystycznej reprezentacji wyników badań. Gra ta, zaprojektowana przy użyciu silnika Unreal Engine, będzie przedstawiać metaforyczną odyseję cyfrowej jednostki w czyśćcu, w celu zwiększenia świadomości na temat higieny i bezpieczeństwa działań online.

Wyniki tego badania mają na celu wzbogacenie dziedzin badań nad Internetem i grami, jednocześnie opowiadając się za nowymi mediami jako potężnym narzędziem twórczej ekspresji.

Link do projektu: (udostępnienie nastąpi w późniejszym czasie)

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 12.05.2025, 08:45
  • Ostatnia edycja: 12.05.2025, 08:45