dr Karolina Rosiejka-Magierowska, ad.
kontakt: karolina.rosiejka@uap.edu.pl
Doktor nauk humanistycznych w dziedzinie nauk o sztuce. Od roku akademickiego 2019/2020 adiunkt na wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w ramach których ukończyła studia magisterskie na kierunku historia sztuki, a także absolwentka historii na UAM. Na tej samej uczelni uzyskała stopień doktora. Interesuje się metodologią historii sztuki, sztuką w kontekście społecznym, związkami twórczości artystycznej z dyskursami społecznym, politycznym, naukowym i krytycznym. Badaczka obecności i aktywności kobiet artystek w rzeczywistości świata sztuki, zafascynowana zjawiskami artystycznymi XX wieku. Autorka pracy doktorskiej pt. Amerykański modernizm w świetle recepcji prac Georgii O’Keeffe.
ROZWIN
Publikacje:
- Co umarli mogą nam powiedzieć o świecie? O koncepcji nekroestetyki Alexeia Yurchaka, „Teksty Drugie” nr 1/2021, s. 391-405
- Studio artystki jako metafora dla sztuki. Przypadek Georgii O’Keeffe, w: Wokół zagadnień warsztatu artysty: malarza, rzeźbiarza i architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, E. Mączyński, Wydawnictwo UMK, Toruń 2021, s. 271-284
- Metamorfoza nekrotyczna w twórczości Marlene Dumas, w: Ryzosfera: grzyby i bakterie w sieci sztuki i kultury, red. M. Smolińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, Poznań 2020, s. 171-184
- Empatyczny maternalizm w inicjatywach wystawienniczych Fundacji MaMa, w: Polki, patriotki, rebeliantki, ed. Izabela Kowalczyk, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2018, s. 152-175
- Dyskurs wokół zagadnienia pracy kobiet w dwudziestoleciu międzywojennym. Na przykładzie wypowiedzi towarzyszących Pawilonowi Pracy Kobiet oraz Pawilonowi Ziemianek i Włościanek na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, „Sztuka i dokumentacja” nr 15/2016, s. 17-26
ROZWIN
Prowadzone zajęcia:
- Historia sztuki
- Teoria i praktyka obrazowania przestrzennego
- Analiza dzieła sztuki
- Seminarium licencjackie