Życiorys: Dr Piotr Mastalerz jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Ukończył studia na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. uzyskując dyplom w pracowni prof. Jacka Jagielskiego. W latach 1994 -1999 uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zduńskiej Woli, gdzie zdobył dyplom w zakresie Technik plastyk o specjalności ceramika artystyczna. Następnie od roku 1999 do 2000 uczęszczał do Studium Technik Teatralno-Filmowych w Łodzi. W latach 2000-2002 studiował w Kaliszu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006 – 2008 r. – prowadził warsztat ceramiczny na Wydziale Rzeźby. Od 2014 r. był asystentem w Pracowni Ceramiki w Architekturze UAP pod kierunkiem prof. Ewy Twarowskiej–Siody. Od 2022 r. p.o kierownika w Pracowni Ceramiki w Architekturze. W 2013 r. obronił tytuł doktora na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. Poszukiwania nowych miejsc dla swoich obiektów rzeźbiarskich doprowadziły go na deski teatru. Tylko teatr zawiesza dosłowność, gdzie tworząc wirtualny katastrofizm jesteśmy w stanie go przezwyciężyć. Oprócz poszukiwania nowych form wyrazu w ceramice zajmuje się także alternatywnymi wypałami.
ROZWIN
Wybrane wystawy zbiorowe
2024 Galeria Nowa Scena UAP Poznań „Na krawędzi” Poznań
2023 Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki „Na Krawędzi”- Szczecin
2022 Galeria OdNowa, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, „Pomiędzy – obiekty ceramiczne” – Łódź
2021 Galeria Rotunda Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, „100 / 100 – sto wystaw na sto lat UAP, „Dirty Thoughts” – Poznań
2020 Galeria Inkubator Kultury Pireus , „Dirty & pure thoughts” – Poznań
2017 Galeria El Arte “Entre Otros” – Poznań
2015 Teatr Animacji w Poznaniu “Wypalony”
Tryptyk czerwonofigurowy
Wybrane działania: Zestaw dwóch instalacji ceramicznych, z których jedna jest grą z wieloznacznością tytułowego pojęcia: instrument muzyczny i ludzkie ciało; druga smukła, gładka biskwitowa forma ceramiczna z efektami malarskimi o kształcie wrzeciona; odwołanie do kobiecości-męskości. Prace powstały podczas pleneru „LAB ORO” w 2017 r. w Orońsku i były pokazane na wystawie w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu;
Wystawa w Starej Kopalni – widok wystawyPlakat do wystawy LAB ORO
Instalacja ceramiczna pt: „ORGAN” to połączenie stalowych rur z wypaloną gliną szamotową. Połączenie tego co trwałe, mocne, z tym co nietrwałe, kruche. Tytuł jest metaforą odwołującą się zarówno do instrumentu muzycznego, jak i ludzkiego ciała. Ta niejednoznaczność jest „grą”, która buduje obszary znaczeń. Materiały, forma i sam tytuł odwołują się w sposób symboliczny do człowieka oraz jego relacji z otaczającym go światem.
ORGAN
Instalacja ceramiczna pt: „TROCINIAK” to połączenie stalowej rury z gliną szamotową wypalaną w piecu plenerowym. Wypał w takiej technice daje naturalne efekty barwne bez użycia szkliw. Smukła ceramiczna forma w kształcie wrzeciona osadzona jest na stalowej rurze. Wykorzystanie metalowej rury jako podstawy nasuwa skojarzenia z zimnym, twardym, niezniszczalnym. Z kolei ceramiczne wrzeciono kojarzymy z kruchością, nietrwałością. W sposób metaforyczny nawiązujemy do pierwiastka męskiego i żeńskiego.