Przejdź do treści

mgr Dorota Kuźniarska

asystent

Pracownia Projektowania Ubioru

PROWADZONE PRZEDMIOTY:

Współczesne zagadnienia ubioru i kostiumu 
Historia mediów (w l. 2019-2024)
Media History (Study in English)

dorota.kuzniarska@uap.edu.pl


Obszar działalności artystycznej

Artystka interdyscyplinarna, projektantka i kostiumografka. Tworzy na styku mody, kostiumu, tkaniny, malarstwa, sztuki performatywnej i nowych mediów.

Eksploruje relacje między tożsamością a wizerunkiem, rzeczywistością a fikcją, ciałem a jego cyfrowym rozszerzeniem. W jej praktyce kluczowe są koncepty post-człowieka, awatara i skórek (skins) jako warstw kształtujących tożsamość. Moda w jej ujęciu to eksperymentalne pole łączące kulturę cyfrową, nowe technologie, zrównoważone projektowanie, recykling i rzemiosło. Ubiór i kostium traktuje jako medium narracyjne i spekulatywną przestrzeń artystycznego wyrazu.

Wybrane osiągnięcia artystyczne / realizacje

GALERIA

Biogram

Wykształcenie i droga zawodowa:

Wykładowczyni na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, asystentka na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii oraz w Pracowni Projektowania Ubioru. Od 2019 roku prowadzi zajęcia z historii mediów oraz współczesnych zagadnień ubioru i kostiumu. Od 2021 roku prowadzi Pracownię Ubioru Eksperymentalnego w Fashion School w Poznaniu, a w latach 2016-2023 zajęcia z rysunku żurnalowego. Członkini Międzynarodowej Organizacji Scenografów, Techników i Architektów Teatru OISTAT, Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz Stowarzyszenia Ludzi Sztuki “Grupa Działania”. W 2025 roku otrzymała nominację Kapituły Redakcji “Kuriera Lubelskiego” do tytułu “Osobowość Roku 2024” w kategorii Kultura, za promowanie Polski na świecie.

Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Marmara w Stambule (Turcja). Absolwentka Liceum Plastycznego im. Bernarda Morando w Zamościu. Stypendystka m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2009), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2014), Marszałka Województwa Lubelskiego (2008), Instytutu Adama Mickiewicza “Kultura Polska na Świecie” (2024). Uczestniczka międzynarodowych konferencji, m.in. A Confluence of International Designers „Vishwa Rang” 2024, National School of Drama (New Delhi, Indie), Critical Costume 2024 (Los Angeles, USA), World Costume in Action WCiA 2024 (Bukareszt, Rumunia). Realizatorka międzynarodowych warsztatów, m.in. “Beyond Vision. Sensory Exploration in Costume and Art” (NSD, New Delhi, Indie) oraz wykładów otwartych, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, na Festiwalu Fantastyki Pyrkon, Poznańskim Festiwalu Nauki i Sztuki – dotyczących ubioru/kostiumu jako medium artystycznej wypowiedzi.

Swoje prace prezentowała na ponad 40 wystawach sztuki i designu oraz na pokazach mody i kostiumu (m.in. Eastern Bloc, 2023, Divadlo X10, w ramach PQ+, Praga, Czechy). Współpracowała m.in. z Polskim Instytutem w New Delhi (Indie), międzynarodowym festiwalem sztuki “Panorama Editions” (Gwalior, Indie), festiwalem teatralnym “Arunachal Rang Mahotsav” (Itanagar, Indie), Catwalk Concert Productions (Węgry), Kijora Film, Lubuskim Teatrem w Zielonej Górze, Akademią Muzyczną w Poznaniu, SDK w Warszawie, WRiTv Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, Festiwalem Fantastyki Pyrkon. Zrealizowała kostiumy do 21 projektów filmowych i teatralnych.

Wyróżnienia za działalność w obszarze kultury:

2025 OSOBOWOŚĆ ROKU 2024, tytuł Osobowości Roku Powiatu Hrubieszowskiego, II miejsce w etapie wojewódzkim “Kuriera Lubelskiego”, w kategorii Kultura za “promowanie Polski na świecie”, w ogólnopolskim plebiscycie organizowanym przez Polska Press Grupa

2025 OSOBOWOŚĆ ROKU 2024, nominacja do tytułu przyznana przez Kapitułę Redakcji “Kuriera Lubelskiego” w kategorii Kultura za “promowanie Polski na świecie”, Polska Press Grupa

2021 12th Edition. Premio Combat Prize 2021, finalistka, The Blob ART Cultural Association, Włochy

2021 WYRÓŻNIENIE HONOROWE, I Ogólnopolski Konkurs Sztuki Nowe Sytuacje “Ożywienie”, Fundacja Iki, Warszawa

2020 III NAGRODA, I Ogólnopolski Konkurs Malarski “Światłoczułość”, Fundacja Pinata, Toruń

2019 Konkurs Malarski o Nagrodę Eibischa, finalistka, Fundacja im. Franciszki Eibisch, Warszawa

2019 I Ogólnopolski Konkurs Rysunkowy CZAS – RUCH – PRZESTRZEŃ, finalistka, Fundacja Pinata, Toruń

2019 WYRÓŻNIENIE SPECJALNE, IV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny “Kolaż-Asamblaż”, Galeria bwa w Olkuszu, zakup pracy do kolekcji

2019 11. Triennale Małych Form Malarskich, finalistka, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń

2017 WYRÓŻNIENIE w kategorii MODA, See&Say, Klub Twórców Reklamy (KTR), Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Warszawa

2016 Program Stypendialny YES, finalistka, marka biżuterii YES, Poznań Design Days, Poznań

2015, 2013 OFF Fashion, półfinalistka, Kielce

2011 Re-Act Fashion, finalistka, w ramach Fashion Week Polska, Manufaktura, Łódź

2011 WYRÓŻNIENIE, Międzynarodowy Konkurs Triumph Inspiration Award, Złote Tarasy, Warszawa

Działalność organizacyjna:

2024-2028 Członkini Rady Naukowej Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii

2024-2028 Członkini Rady Programowej kierunku Scenografia

2024/2025 Członkini Komisji Rekrutacyjnej ds. wyjazdów na Erasmus+ na Wydziale AWiS

2024/2025 Członkini zespołu opracowującego dokumentację dot. utworzenia kierunku Projektowanie Ubioru

Wybrane wystawy

WYSTAWY INDYWIDUALNE

2020

DŻINY DOMOWE, kurator: M. Bernad, Galeria Pokój, Gdańsk, wernisaż: 29 lutego 2020, wystawa zamknięta z powodu lockdown’u 12 marca 2020 (Covid-19).

2015

EBRU – KOMPOZYCJE I-VII, kurator: L. Waberski, JOK, Janów Lubelski

2014

OSTATNIA BAŚŃ Z 1001 NOCY, koncert intermedialny, Galeria na Mariackiej, Centrum Kultury Katowice


Wystawy zbiorowe

2025

2025 Koro/Nowo, wystawa w ramach 3. Festiwalu Architektury, kuratorka: B. Fertała-Harlender, Centrum Kultury Synagoga w Koronowie

2024

PANORAMA EDITIONS VOL. 4, wystawa prac ze spektaklu A Street Cart Named Desire, kuratorka: S. Singh (Patiala), Jai Vilas Palace Museum, Gwalior, Madhya Pradesh, Indie

PANORAMA EDITIONS VOL. 4, wystawa prac ze spektaklu A Street Cart Named Desire, kuratorka: S. Singh (Patiala), Purana Quila (Old Fort), New Delhi, Indie

(RE)LOCATIONS / MULTIVITAMIN, międzynarodowa wystawa w ramach obchodów 70-lecia nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską a Indiami, kurator: W. Modrzejewski, partner: Polski Instytut w New Delhi, festiwal teatralny Arunachal Rang Mahotsav 2024, D.K. Convention Centre, Itanagar, Arunachal Pradesh, Indie

Colors of the Sources, międzynarodowa wystawa w ramach obchodów 70-lecia nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską a Indiami, kuratorka: D. Kuźniarska, partner: Polski Instytut w New Delhi, Abhimanch Auditorium foyer, National School of Drama, New Delhi, Indie

World Costume in Action (WCiA), międzynarodowa wystawa w ramach Biennale Scenografii w Bukareszcie, kurator: Nic Ularu, Teatr Narodowy, Bukareszt, Rumunia

INSPACE_EXSPACE, międzynarodowa wystawa z okazji 20-lecia kierunku Scenografia UAP, Galeria Słodownia +1, Stary Browar, Poznań

Got Fiction? Whatever the Medium Costume is the Character, w ramach konferencji Critical Costume 2024, UCLA School of Theater, Film & Television, Los Angeles, USA, wsparcie/grant: Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”

2023

Perspectives 2023, Czong Institute for Contemporary Art (CICA Museum), Gimpo, Korea Południowa

III Ogólnopolskie Biennale Rysunku CZAS – RUCH – PRZESTRZEŃ, kuratorki: K. Wendland, A. Wieczorek, Galeria Sztuki Współczesnej we Włocławku

ANNEXUS, wystawa towarzysząca 4-tej Ogólnopolskiej Konferencji “Aneksy Kultury”, Galeria ASP, Kraków

6-ty Wymiar, wystawa towarzysząca pokazowi “Osobliwości” Katedry Ubioru, w ramach Nocy Muzeów, Atrium UAP, +2, Poznań

2022

The 14th International Textile and Fibre Art Biennial “Scythia”, Ivano-Frankivs’k, Ukraina, online

Triennale Rysunku Wrocław „Nie oglądaj się za siebie”, kuratorka: P. Sap, Muzeum Współczesne Wrocław

V Ogólnopolski Konkurs Malarski im. Leona Wyczółkowskiego, kuratorka: J. Gongała-Wyzujak, Galeria Miejska bwa w Bydgoszczy

II Ogólnopolski Konkurs Sztuki Nowe Sytuacje “Kontrasty”, kuratorki: E. Banecka, E. Szyman, Galeria Apteka Sztuki, Warszawa

Ciężar materii, kuratorka: J. Ryczek, galeria White Space na platformie międzynarodowej Curat10n, online

2021

VI Piotrkowskie Biennale Sztuki “Powrót z gwiazd”, kurator: G. Borkowski, Piotrków Trybunalski

I Ogólnopolski Konkurs Sztuki Nowe Sytuacje “Ożywienie”, kuratorki: E. Banecka, E. Szyman, Apteka Sztuki, Warszawa

12th Premio Combat Prize 2021, kurator: Paolo Batoni, Museo Civico G. Fattori, Livorno, Włochy

Przyszłość wolności, III Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, Stara Papiernia, Poznań

The 10th International Biennial Exhibition of Mini Textile Art “Scythia”, Ivano-Frankivs’k, Ukraina

The 2nd International Biennial Exhibition of Micro Textile Art “Scythia”, Ivano-Frankivs’k, Ukraina

Przenikanie, Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar, w ramach Poznań Art Week, Poznań

45. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2021, Galeria Wirtualna, Galeria Bielska BWA, online

2020

I Ogólnopolski Konkurs Malarski “Światłoczułość”, kuratorki: K. Wendland, A. Wieczorek, Fundacja Pinata, Galeria ZPAP, Toruń

Scenografia – Kostium – Ubiór, wystawa z okazji 15-lecia kierunku Scenografia, Stara Papiernia, UAP, Poznań

2019

Konkurs Malarski o Nagrodę Eibischa 2019, Galeria Sztuki K. Napiórkowskiej, Warszawa

I Ogólnopolski Konkurs Rysunkowy CZAS – RUCH – PRZESTRZEŃ, kuratorki: K. Wendland, A. Wieczorek, Fundacja Pinata, Galeria ZPAP, Toruń

IV Ogólnopolski Konkurs Plastyczny “Kolaż – Asamblaż” 2019, Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu

11. Triennale Małych Form Malarskich, kuratorka: J. Gwiazda, Galeria Sztuki Wozownia, Toruń

Prague Quadrennial of Performance Design and Space, Praga, Czechy

44. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2019, Galeria Wirtualna, Galeria Bielska BWA, online

2018

Must See!, pokonkursowa wystawa See&Say, Klub Twórców Reklamy (KTR), Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, Warszawa

2017

NBS 9 /No Budget Show ed. 9, kurator: R. Kuśmirowski, były Zakład Psychiatryczny w Owińskach, w ramach Poznań Art Week

No Name, Spółdzielnia, ul. Św. Marcin 49, w ramach Poznań Art Week

Forma ubioru, kuratorka: K. Podgórska-Glonti, Teatr Animacji, Poznań

2016

Program Stypendialny YES, Plac Wolności, w ramach Poznań Design Days, Poznań 

Wkład własny, kuratorka: A. Stonciwilk, Galeria Au/a, UAP, Poznań

2015

Dekada, wystawa z okazji 10-lecia kierunku Scenografia, Galeria Au/a, UAP, Poznań

2014

Pozdrowienia z Kato!, kurator: M. Bernad, Galeria Sztuki Współczesnej MD_S, Wrocław

Wybrane prace w zbiorach

National School of Drama, New Delhi, Indie, praca: Artificial Skins. The Art of Walking Out, druk cyfrowy na PCV, 40 x 40 cm, przekazana w 2024.

CICA Museum (Czong Institute for Contemporary Art), Gimpo, Korea Południowa, praca: CGI 3 #jurassic_park z cyklu Greenrums, akryl na płótnie, 50 x 60 cm, przekazana w 2023.

Galeria Sztuki Współczesnej bwa w Olkuszu, praca: Guliwerihanna, asamblaż, 50 x 37 x 9 cm, zakup w 2019.

Wybrane realizacje projektowe

2025 POOR UNFORTUNATE SOULS, kostium sceniczny do utworu Urszuli z filmu The Little Mermaid, wykonawca: Viktor Priebe (kontratenor), Pride Voices Gala w ramach międzynarodowego festiwalu Baltic Pride 2025, Vilnius Old Theatre, Wilno, Litwa

2024 A STREET CART NAMED DESIRE, kostiumy do międzynarodowego projektu interdyscyplinarnego, w ramach festiwalu sztuki Panorama Editions vol. 4, reż. S. Singh (Patiala), realizacje autorstwa 48-u międzynarodowych i lokalnych artystów, wsparcie 12 ambasad (m.in. Polska, Ukraina, Włochy, Holandia, Węgry, Austria), produkcja: Polski Instytut w New Delhi, Fort Gwalior, Indie.

2024 DZISIAJ WSZYSCY SIĘ UKRYJEMY, kostiumy filmowe, reż. I. Kondefer, produkcja: Kijora FILM, premiera na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (FPFF) w Gdyni.

2022 EASTERN BLOC, kostiumy do międzynarodowego projektu interdyscyplinarnego, catwalk concert, reż. F. Nagy i D. Halas, autorskie kostiumy: D. Kuźniarska (PL), F. Nagy (HU), S. Rybakova (CZ), Z. Hudek (SK), wykonawcy: chór eksperymentalny Soharóza, premiera: Trafó House of Contemporary Arts in Budapest, Węgry, nagroda PROJEKT ROKU 2022 Funduszu Wyszehradzkiego.

2021 MARIA NIE ŻYJE, kostiumy filmowe, reż. M. Majewska, produkcja: Studio Munka w Warszawie, Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu.

2020 OSTATNI GWIZDEK, kostiumy filmowe, reż. K. Lindholm, produkcja: Studio Munka w Warszawie.

2019 IRENA, kostiumy filmowe, reż. G. Piekarski, produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

2019 STAN BEZTROSKI, kostiumy do filmu reklamowego, klient: Dan Cake, reż. K. Warzecha, produkcja: Talking Heads Studio.

2019 PLAN C, kostiumy filmowe, reż. S. Rosak, produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

2018 ORFEUSZ I EURYDYKA, kostiumy do musicalu młodzieżowego, reż. J. Dzienkiewicz, Służewski Dom Kultury (SDK), Warszawa.

2018 DECORIA HOME, kostiumy do filmu reklamowego, klient: Dekoria.pl, produkcja: Lumberjack Studio, Tarnowskie Góry.

2018 FUTURE, kostiumy do filmu korporacyjnego, klient: Vivus, produkcja: Lumberjack Studio, Warszawa.

2018 TEŻ MAM COŚ DLA CIEBIE, kostiumy filmowe, reż. I. Kondefer, produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

2017 OŚWIADCZYNY/NIEDŹWIEDŹ, kostiumy teatralne, reż. J. Dzienkiewicz, Lubuski Teatr w Zielonej Górze.

2017 SWEET HOME CZYŻEWO, kostiumy filmowe, reż. J. Radej, produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

2017 ROBAL, kostiumy filmowe, reż. I. Kondefer, produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

2016  THE CLOCK IS TICKING, kostiumy filmowe, film w ramach międzynarodowego konkursu Four Points Film Project 2016, grupa Narkodolar, nagrodzony: 2 Awards, Warszawa.

2016 NIECH ŻYJE EMMA, kostiumy filmowe, reż. T. Kabicz, produkcja: Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

2015 KRAINA NICZYJA, kostiumy do musicalu młodzieżowego, reż. J. Dzienkiewicz, Służewski Dom Kultury (SDK), Warszawa.

2014 LANDRU, MORDERCA KOBIET, kostiumy teatralne, reż. Z. Grochal, spektakl dyplomowy studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Akademia Muzyczna w Poznaniu.

2013 TRZY PO TRZY, CZYLI FREDROWSKIE ZAPISKI STARUCHA, kostiumy teatralne, reż. Z. Grochal, spektakl dyplomowy studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Akademia Muzyczna w Poznaniu.

2011 NAPÓJ MIŁOSNY, kostiumy operowe, reż. N. Babińska, kier. muzyczne: M. Wieloch, spektakl dyplomowy studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego, Akademia Muzyczna w Poznaniu.

Nagrody

2024 Stypendium Instytutu Adama Mickiewicza Kultura Polska na Świecie

2022 i-Portunus Mobility Grant, Creative Europe Programme

2014 Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego

2013 Stypendium Erasmus, Uniwersytet Marmara w Stambule, Turcja

2013 Stypendium Rektora UAP

2012 Stypendium Rektora UAP

2009 Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

2014 Stypendium Rady Miasta Hrubieszów

2008 Stypendium Marszałka Województwa Lubelskiego

Publikacje

artykuł / rozdział

2025 Wcielenia ubioru, red. B. Kowalewska, Kultura u Podstaw, wywiad, 19.03.2025 https://kulturaupodstaw.pl/wcielenia-ubioru/ 

2025 Plebiscyt: OSOBOWOŚĆ ROKU 2024, Wybieramy Osobowość Roku w kategorii Kultura, 2 miejsce Dorota Kuźniarska, Kurier Lubelski, 13.03.2025 https://kurierlubelski.pl/dorota-kuzniarska/pk/7332071 

2025 Panorama Editions Brings Global Contemporary Art To Historic Indian Landmarks, Impactnews Desk, 27.01.2025 https://impactnews.in/panorama-editions-brings-global-contemporary-art-to-historic-indian-landmarks/ 

2025 The Eastern Bloc Catwalk Project, [w:] Insubordinate Costume: Inspiring Performance, S. Marshall, Routledge, New York, 2025, ISBN 978-1-03-237597-7 str. 168

2025 Plebiscyt: OSOBOWOŚĆ ROKU 2024, Wybieramy Osobowość Roku w kategorii Kultura, 1 miejsce Dorota Kuźniarska, Kurier Lubelski, 15.01.2025 https://kurierlubelski.pl/dorota-kuzniarska/pk/7206357/pg/68447 

2024 Ubieranie przestrzeni. Przestrzeń ubioru, B. Kowalewska, Kultura u Podstaw, wywiad, 22.10.2024 https://kulturaupodstaw.pl/ubieranie-przestrzeni-przestrzen-ubioru/ 

2023 Kto się czubi, ten się lubi, N. Sztegner, recenzja, Dziennik Teatralny, 22.04.2023 http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/kto-sie-czubi-ten-sie-lubi-1.html 

2023 Dobry żart jednoaktówki wart. A nawet dwóch!, A. Kostrzewska, recenzja, Dziennik Teatralny, 31.03.2023 http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/dobry-zart-jednoaktowki-wart-a-nawet-dwoch.html 

2022 Materializm/ wartości duchowe, Z. Ścigaj, recenzja, Dziennik Teatralny, 8.11.2022 http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/materializm-wartosci-duchowe.html 

2019 Rok w rok, W. Szymański, [w:] katalog, IV Ogólnopolski Konkurs “Kolaż-Asamblaż”, str. 5

2017 Suknia w niedźwiedzie, J. Łastowiecki, recenzja, e-teatr.pl, 2.05.2017 https://e-teatr.pl/suknia-w-niedzwiedzie-a236477 

2016 The Imaginary Queens of the Worlds of Dorota Kuźniarska, R. JH Berland, Beautiful Things, 28.05.2016 https://rosajhberlandartconsultant.com/2016/05/28/the-imaginary-queens-of-the-worlds-of-dorota-kuzinarska/ 

2015 Cudze chwalicie, swego nie znacie. Inspirujące projekty Polaków #13, A. Tulibacka, Grafmag.pl, 26.11.2015 https://grafmag.pl/artykuly/cudze-chwalicie-swego-nie-znacie-inspirujace-projekty-polakow-13 
2011 Today in Fashion Week: Poland, Russia, China, WSJ Staff, The Wall Street Journal (USA), 27.10.2011 https://www.wsj.com/articles/BL-RB-9168

redakcja naukowa

2025 SPEEDING THROUGH VIBES: THE ENERGY AND PEOPLE OF INDIA, [w:] Theatre Design & Technology, People, Places, Practices. A travel journey with the OISTAT India Textile Tour, red. E. Curley, vol. 61, Issue 1/2025, United States Institute for Theatre Technology, Inc. (USITT), Liverpool, NY, ISSN 1052-6765, str. 11-14., wersja cyfrowa: https://www.usitt.org/tdt

2025 RECENZJA PRACY LIC. POLI GAWORSKIEJ, tytuł pracy: Modyfikacja istniejących form – upcycling w projektowaniu kostiumu, promotor: dr E. Mróz-Pacholczyk, Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii, Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz w Poznaniu

2024 AI-ENHANCED DIGITAL COSTUMES: EXPLORING POSTMODERN IDENTITIES IN THE DIGITAL AGE, [w:] Critical Costume 2024. Got Fiction? Whatever the Medium Costume is the Character. Abstracts and Biographies, David C. Copley Center for Study of Costume Design, UCLA School of Theater, Film and Television, Los Angeles, katalog abstraktów, j. angielski, str. 15, 35.

2023 BOŻKI SŁOWIAŃSKIE – BOŻKI WSPÓŁCZESNE. NAKRYCIA GŁOWY WOBEC “SIŁY WYŻSZEJ”, [w:] Nakrycia nie tylko głowy… wokół wnętrza i postaci, red. H. Wojdała-Markowska, 3. Międzynarodowe Akademickie Biennale Akcesoriów Ubioru (MABAU), Radom, rozdział w monografii, pol./ang. ISBN: 978-83-7351-984-8, str. 44-47.

2021 DIGITAL TEXTILES – NOWE PERSPEKTYWY MODY I SZTUK CYFROWYCH, [w:] III BTA Textile TALKS Konferencja, red. M. Kleszyńska, Fundacja Jak Malowana, UAP, Poznań, katalog abstraktów, ISBN 978-83-955422-4-4, str. 44-45.

2021 DIGITAL FASHION – EKOLOGICZNA ALTERNATYWA DLA FAST FASHION, [w:] Wybrane zagadnienia z zakresu ekonomii i zarządzania, red. J. Kozłowska, M. Iwaniuk, Wydawnictwo Naukowe TYGIEL, Lublin, rozdział w monografii, ISBN 978-83-66489-77-6, str. 124-140.

2021 DIGITAL FASHION – EKOLOGICZNA ALTERNATYWA DLA FAST FASHION, [w:] VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Cyber+Media ABSTRAKTY, Fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL, katalog abstraktów, ISBN 978-83-66861-32-9, str. 18.

2018 ILE POLKI BYŁO W “POLCE”?, recenzja Polki, reż. I. Gorzkowski, Polski Teatr Tańca, Teatr dla Was, wyd. internetowe 07.02.2018

2017 BO POMYSŁ TO PODSTAWA, recenzja Nine, reż. J. Mikołajczyk, Teatr Muzyczny w Poznaniu, Teatr dla Was, wyd. internetowe 03.10.2017
2017 ZAPACHNIAŁO POWIEWEM JESIENI, recenzja Pana Tobiasza i książek, reż. E. Piotrowska, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr dla Was, wyd. internetowe 19.09.2017

Kuratorstwo wystaw

2024 (21.11-7.12) COLORS OF THE SOURCES, wystawa w ramach obchodów 70-lecia nawiązania relacji dyplomatycznych pomiędzy Polską a Indiami, organizacja: Instytut Polski w New Delhi, partnerzy: UAP, NSD, Abhimanch Auditorium foyer, National School of Drama, New Delhi, Indie

Konferencje

2025 (24.04) INDIE. KRAINA TYSIĄCA BARW, spotkanie otwarte z Dorotą Kuźniarską i Witoldem Modrzejewskim, organizator: Hrubieszowki Uniwersytet Trzeciego Wieku, MBP – Hrubieszowskie Centrum Dziedzictwa im. Stefana i Krystyny Du Chateau

2025 (08.04) INDYJSKIE KORZENIE I HOLLYWOODZKIE NARRACJE. UBIÓR W MIĘDZYKULTUROWYM DIALOGU, konferencja w ramach 4. Międzynarodowego Akademickiego Biennale Akcesoriów Ubioru (4 MABAU) 2025, „Codzienne, odświętne, osobiste… o rzeczach w przestrzeniach i bliskich i odległych”, organiz. Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu

2024 (22.-27.10) ARTIFICIAL SKINS. THE ART OF WALKING OUT, międzynarodowa konferencja World Costume in Action (WCiA), w ramach Biennale Scenografii w Bukareszcie, organizator: OISTAT Romania, Teatr Narodowy im. I.L. Caragiale, Bukareszt, Rumunia, j. angielski

2024 (6-9.03) AI-ENHANCED DIGITAL COSTUMES: EXPLORING POSTMODERN IDENTITIES IN THE DIGITAL AGE, międzynarodowa konferencja Critical Costume 2024 – Got Fiction? Whatever the Medium Costume is the Character, David C. Copley Center for Study of Costume Design, UCLA School of Theater, Film and Television, Los Angeles, USA, katalog abstraktów, j. angielski

2024 (21.11) BEYOND VISION. SENSORY EXPLORATION IN COSTUME AND ART, wykład w ramach warsztatów pod tym samym tytułem, towarzyszących wystawie Colors of the Sources, organizator: Polski Instytut w New Delhi, National School of Drama w New Delhi, Indie, j. angielski.

2024 (12.01) DRESSING IN PIXELS. DIGITAL FASHION, POSTMODERN IDENTITIES, AND AVATARS, międzynarodowe sympozjum w ramach: A Confluence of International Designers „Vishwa Rang”, World Theatre Forum (NSD Indie) oraz projektu India Textile Tour (OISTAT International), National School of Drama, New Delhi, Indie, j. angielski.

2023 (23.03) DIGITAL FASHION – DEMATERIALIZACJA UBIORU I NOWE NARZĘDZIE W KREOWANIU TOŻSAMOŚCI, w ramach Wykładów czwartowych, Muzeum Narodowe w Warszawie, stacjonarnie z transmisją online, dostęp do wykładu na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=HyPy4h806zc&ab_channel=MuzeumNarodowewWarszawie 

2023 (30.05) BOŻKI SŁOWIAŃSKIE – BOŻKI WSPÓŁCZESNE. NAKRYCIA GŁOWY WOBEC „SIŁY WYŻSZEJ”, konferencja w ramach 3. Międzynarodowego Akademickiego Biennale Akcesoriów Ubioru „Nakrycia nie tylko głowy… wokół wnętrza i postaci”, Uniwersytet Technologiczno- Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, monografia nr 310, ISBN 978-83-7351-984-8.

2023 (18.05) DIGITAL FASHION – O MODZIE CYFROWEJ, PONOWOCZESNYCH TOŻSAMOŚCIACH I AWATARACH, wykład w ramach Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki, Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz w Poznaniu, Poznań.

2021 (16-17.10) DIGITAL TEXTILES – NOWE PERSPEKTYWY MODY I SZTUK CYFROWYCH, Textile TALKS Konferencja towarzysząca III Biennale Tkaniny Artystycznej „Przyszłość wolności”, Fundacja Jak Malowana, UAP, Poznań, stacjonarnie z transmisją online, katalog abstraktów ISBN 978-83-955422-4-4.

2021 (20.05) DIGITAL FASHION – EKOLOGICZNA ALTERNATYWA DLA FAST FASHION, VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Cyber+Media, fundacja na rzecz promocji nauki i rozwoju TYGIEL, online, rozdział w monografii ISBN 978-83-66489-77-6.

2017 (29.04) MASKA JAKO PODSTAWA KOSTIUMU, wykład w ramach Fastiwalu Fantastyki Pyrkon, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Poznań.

2017 ZAWÓD KOSTIUMOGRAF – SPOTKANIE Z ABSOLWENTEM, prezentacja własnych prac w kontekście pracy kostiumografa, Liceum Plastyczne im. Bernarda Morando w Zamościu

2017 ZAWÓD KOSTIUMOGRAF – SPOTKANIE Z ABSOLWENTEM, prezentacja własnych prac w kontekście pracy kostiumografa, Liceum Ogólnokształcące im. St. Staszica w Hrubieszowie

Projekty badawcze

2024 OISTAT INDIA TEXTILE TOUR, International Textile Research Working Group (ITRWG), międzynarodowa grupa badawcza uformowana w ramach open call’a, składająca się z 20 osób reprezentujących dwanaście krajów (m.in. USA, Brazylię, Meksyk, Egipt, Danię, Holandię, Węgry). Instytucje partnerskie (Indie): National School of Drama, New Delhi, Banaras Hindu University, Varanasi. Grupa robocza odbyła spotkania w Delhi, Jaipurze, Ahmedabadzie i Waranasi w dniach 12–26 stycznia 2024 roku, prowadząc intensywne badania terenowe oraz wymianę akademicką. Rezultaty przedstawione na konferencji World Costume in Action (WCiA 2024) w Bukareszcie oraz w publikacji wielojęzycznej Theatre Design & Technology, vol. 61, issue 1/2025, USITT, j. angielski.

2024-2025 INNOWACJA W UBIORZE I KOSTIUMIE. PROJEKTOWANIE SPEKULATYWNE ORAZ BIODESIGN, projekt badawczo-artystyczny realizowany i dofinansowany w ramach UAP, kierownik projektu: mgr D. Kuźniarska, opieka naukowa: dr E. Mróz-Pacholczyk, konsultacja: S. Mosher, MFA (Baylor University w Texasie, USA).

2024 AI-ENHANCED DIGITAL COSTUMES. EXPLORING POSTMODERN IDENTITIES IN THE DIGITAL AGE, indywidualny projekt badawczo-artystyczny, prezentacja badań na międzynarodowej konferencji Critical Costume 2024 / Got Fiction? Whatever the Medium Costume is the Character, UCLA School of Theater, Film & Television, Los Angeles, USA, 6-9.03.2024, wsparcie/grant: Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”, 2024, j. angielski.

2022 EASTERN BLOC – CATWALK CONCERT grupowy projekt badawczo-artystyczny na Węgrzech, w skład którego zorganizowano 10-dniowe międzynarodowe warsztaty. Projekt realizowany dzięki wsparciu programu mobilnościowego i-Portunus, Program Kreatywna Europa, umożliwiającego międzynarodową wymianę wiedzy i doświadczeń w zakresie projektowania kostiumów. Rezultatem projektu był spektakl w międzynarodowej koprodukcji, premiera: Trafó House of Contemporary Arts in Budapest, Węgry, pokazy: 2023 Quadriennale Prague +, Divadlo X10, Praga, CZ, Memento Park, Budapeszt, HU, producent: Catwalk Concert Productions, partnerzy: Action Group (PL), Pro Scena (SK), COSDAT (CZ), wsparcie: Visegrad Fund, i-Portunus, Magyar Telekom, LIBERTY Creative Europe Programme. Projekt opisany w publikacji naukowej: Insubordinate Costume: Inspiring Performance, S. Marshall, Routledge, New York, 2025. Otrzymał nagrodę PROJEKT ROKU 2022 Funduszu Wyszehradzkiego, j. angielski.

Inne

Współpraca z Instytutem Polskim w New Delhi, festiwalem teatralnym Arunachal Rang Mahotsav w Itanagarze oraz National School of Drama w New Delhi, w Indiach – realizacja wystaw, warsztatów, kostiumów w ramach festiwalu Panorama Editions vol. 4, w trzech regionach Indii, 2024.

Członkini OISTAT International (Międzynarodowa Organizacja Scenografów, Architektów i Techników Teatru) – aktywny udział w spotkaniach, współtworzenie programu wybranych aktywności i projektów.

Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich (SFP) – udział w spotkaniach, pokazach filmowych, udział w Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (FPFF) w Gdyni – ed. 2023, 2024.

Prezeska Stowarzyszenia Ludzi Sztuki “Grupa Działania” (w l. 2023-2025) – wsparcie inicjatyw kulturalnych, organizacja warsztatów i kameralnych koncertów muzyki klasycznej.

Prowadzenie zajęć oraz opracowanie programu Pracowni Ubioru Eksperymentalnego w Fashion School (pracownia dyplomująca) oraz rysunku żurnalowego (w l. 2016-2023) – Niepublicznej Policealnej Szkole Plastycznej w Poznaniu, kształcącej projektantów oraz stylistów mody. Promotorka dyplomów z projektowania ubioru (od 2022).

Opieka artystyczna ds. kostiumów, Księżniczka na opak wywrócona, reż. Piotr Kaźmierczak, spektakl dyplomowy studentów Wydziału Wokalno-Aktorskiego, projekty kostiumów i produkcja: studenci i studentki Fashion School, Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, premiera: 2.06.2025

Współpraca z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, projekty kostiumów i scenografii do spektakli dyplomowych, projekty ubiorów recitalowych, w l. 2011-2014.

Podnoszenie kompetencji zawodowych – udział w szkoleniach, webinarach, konferencjach (słuchacz), warsztatach kwalifikowanych, m.in. międzynarodowe sympozjum 3. Simposio Accademico Internazionale “SPAZIO E LUCI NELLE ARTI”, Villa Frasetti – Santa Maria di Sala (VE), Włochy (2025), Partnerstwo we współpracy międzynarodowej, prowadzenie: Agnieszka Dadak, webinar, w ramach Cyklu wykładów eksperckich dla sektora kultury i kreatywnego, projekty współpracy europejskiej (2025, online), Wprowadzenie do AI. Personalizacja i rekomendacje w modzie, A. Pietruszka, webinar, academy Play Sustain, (2025, online), ETHO Online Session: Digital Fashion Education, ELIA – European League of Institutes of the Arts, (2024, online), Teaching Ecoscenography. Making Theatre in a Climate-Changed World, T. Beer & M. Lavoie, I. Garrett, M. Salminen, A. Pretelin-Esteves, Prague Quadreiennale (2023), międzynarodowe sympozjum naukowe Historie wystaw. Nowe perspektywy, Zachęta, Warszawa (2019), Ale Kino! Industry PRO, Festiwal Filmowy Ale Kino!, Centrum Kultury Zamek, Poznań (2017), Warsztat scenograficzno-kostiumograficzny z Allanem i Wiesławą Starskimi, Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA, Wrocław (2016), Warsztaty reżyserii operowej, N. Korczakowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań (2016), staż jako asystentka kostiumografki A. Uchman, musical Evita, reż. S. Gonciarz, Teatr Muzyczny w Poznaniu (2015), Warsztat z Concept Artu, K. Czernik (Techland), PGA Game Industry Conference, Poznań (2015), Warsztaty Projektowania Światła. Praca z tkaniną, T. Augustyniak, Festiwal Tkanin, Concordia Design, Poznań (2014).

EASTERN BLOC

2022

kostiumy do międzynarodowego projektu interdyscyplinarnego, catwalk concert, reż. F. Nagy i D. Halas, autorskie kostiumy: D. Kuźniarska (PL), F. Nagy (HU), S. Rybakova (CZ), Z. Hudek (SK), wykonawcy: chór eksperymentalny Soharóza, prod. Catwalk Concert Productions, premiera: Trafó House of Contemporary Arts in Budapest, Węgry, wsparcie: Visegrad Fund, i-Portunus, Magyar Telekom, LIBERTY Creative Europe Programme. 

pokazy i wystawy: 
2024 World Costume in Action (WCiA), międzynarodowa wystawa w ramach Biennale Scenografii w Bukareszcie, kurator: Nic Ularu, Teatr Narodowy, Bukareszt, Rumunia
2024 Memento Park, Budapeszt, Węgry
2023 Quadriennale Prague +, Divadlo X10, Praga, Czechy
2022 premiera: Trafó House of Contemporary Arts in Budapest, Węgry

Projekt opisany w publikacji naukowej: The Eastern Bloc Catwalk Project, [w:] Insubordinate Costume: Inspiring Performance, S. Marshall, Routledge, New York, 2025, ISBN 978-1-03-237597-7 str. 168 oraz w wywiadzie: Wcielenia ubioru, red. B. Kowalewska, Kultura u Podstaw, 2025 https://kulturaupodstaw.pl/wcielenia-ubioru/

nagroda PROJEKT ROKU 2022 Funduszu Wyszehradzkiego.

fot. Attila Dubniczki, Juhász István

20240505_Halas Dóra – Nagy Fruzsina – Soharóza: E-bloc -Catwalk – koncertséta Budapesten, a Szoborparkban

DAYDREAM 4.0

2024

instalacja interaktywna; ubiór intermedialny, manekin postaciowy, druk cyfrowy, tkanina-patchwork, wybielanie, instalacja wideo na tablecie ze słuchawkami, konik na biegunach

wystawa: INSPACE_EXSPACE, międzynarodowa wystawa z okazji 20-lecia kierunku Scenografia UAP, Galeria Słodownia +1, Stary Browar, Poznań, 2024

prezentacje/konferencje: 2024 Artificial skins. the art of walking out, D. Kuźniarska, międzynarodowa konferencja World Costume in Action (WCiA), w ramach Biennale Scenografii w Bukareszcie, organizator: OISTAT Romania, Teatr Narodowy im. I.L. Caragiale, Bukareszt, Rumunia

fot. arch. UAP, arch. D. Kuźniarskiej

DZISIAJ WSZYSCY SIĘ UKRYJEMY

2024

kostiumy filmowe do “Dzisiaj wszyscy się ukryjemy”, reż. Iwo Kondefer, animacje: Anna Skoczeń, Daria Godyń, prod. Kijora Film, premiera na 49. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych (FPFF) w Gdyni, film nagrodzony na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”

prezentacje:
2024 AI-Enhanced Digital Costumes. Exploring Postmodern Identities In The Digital Age, D. Kuźniarska, prezentacja na międzynarodowej konferencji Critical Costume 2024 / Got Fiction? Whatever the Medium Costume is the Character, UCLA School of Theater, Film & Television, Los Angeles, USA, 6-9.03.2024, wsparcie/grant: Instytut Adama Mickiewicza w ramach programu „Kultura Polska na Świecie”
2024 pokaz mody i kostiumu w ramach projektu India Textile Tour, reż. K. Zakharova, autorki projektów: S. Mosher (USA), F. Nagy (HU), L. Klitten (DK), D. Kuźniarska (PL), National School od Drama, New Delhi, Indie

fot. Aneta Wiłgasz, arch. D. Kuźniarskiej

A STREET CART NAMED DESIRE

2024

kostiumy do międzynarodowego projektu interdyscyplinarnego dla dwóch śpiewaczek operowych, w ramach festiwalu sztuki Panorama Editions vol. 4, reż. S. Singh (Patiala), śpiew: Theodora Baka, Maria Kostraki, realizacje autorstwa 48-u międzynarodowych i lokalnych artystów, wsparcie 12 ambasad (m.in. Polska, Ukraina, Włochy, Holandia, Węgry, Austria), prod. Polski Instytut w New Delhi, Fort Gwalior, Madhya Pradesh, Indie, 

wystawy: 
2024 Panorama editions vol. 4, wystawa prac ze spektaklu A Street Cart Named Desire, kuratorka: S. Singh, Jai Vilas Palace Museum, Gwalior, Madhya Pradesh, Indie
2024 Panorama editions vol. 4, wystawa prac ze spektaklu A Street Cart Named Desire, kuratorka: S. Singh, Purana Quila (Old Fort), New Delhi, Indie

publikacje/press: Harper’s Baazar, Outlook India, Impactnews Desk „Poland played a significant role with Dorota Kuźniarska, a celebrated artist from Poland, created sustainable costumes that reflected the event’s theme of “Desire and Sustainability.” Her designs seamlessly fused traditional aesthetics with eco-conscious practices, garnering widespread acclaim for their innovation and artistry. This contribution was made possible with the support of the Polish Institute, underscoring the growing cultural collaborations between Poland and India.” – Panorama Editions Brings Global Contemporary Art To Historic Indian Landmarks, Impactnews Desk, 2025

prezentacje/konferencje:
2025 Indyjskie korzenie i hollywoodzkie narracje. ubiór w międzykulturowym dialogu, D. Kuźniarska, konferencja w ramach 4. Międzynarodowego Akademickiego Biennale Akcesoriów Ubioru (4 MABAU) 2025, organizator. Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu, Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu
2025 Indie. Kraina tysiąca barw, spotkanie otwarte z Dorotą Kuźniarską i Witoldem Modrzejewskim, organizator: Hrubieszowki Uniwersytet Trzeciego Wieku, MBP – Hrubieszowskie Centrum Dziedzictwa im. Stefana i Krystyny Du Chapeau

Projekt opisany w artykule: From Patiala Royalty to Modern Art: Sarah Singh’s Vision of Desire and Sustainability, by Alfea Jamal, 2025 https://www.travelandleisureasia.com/in/people/interview-with-artist-sarah-singh/ oraz w wywiadzie: Wcielenia ubioru, red. B. Kowalewska, Kultura u Podstaw, 2025 https://kulturaupodstaw.pl/wcielenia-ubioru/

fot. arch. D. Kuźniarskiej

DŻINY DOMOWE

2020

seria prac; obrazy, rysunki, rzeźby, obiekty, ubiór cyrkularny

fot. arch. D. Kuźniarskiej

REPLAY

2017

ubiór upcyklingowy; Pokémon Tazo z lat 90., plastikowe słomki, koraliki

fashion show: 2017 EcoMade Festival, Centrum Promocji Mody (CPM), Łódź

wystawa: 2021 Przenikanie, w ramach Poznań Art Week, Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar, Poznań

fot. EcoMade Festival, arch. D. Kuźniarskiej

POOR UNFORTUNATE SOULS (THE LITTLE MERMAID)

2025

kostium sceniczny do utworu Urszuli “Poor Unfortunate Souls” z filmu anim. “The Little Mermaid”, wykonawca: Viktor Priebe (kontratenor), Pride Voices Gala w ramach międzynarodowego festiwalu Baltic Pride 2025, Vilnius Old Theatre, Wilno, Litwa

fot. Baltic Pride, W. Modrzejewski

MARIA NIE ŻYJE

2020

kostiumy filmowe do “Maria nie żyje”, reż. Martyna Majewska, prod. Studio Munka, Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA we Wrocławiu, film nagrodzony na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”

fot. Ł. Bąk

OŚWIADCZYNY/NIEDŹWIEDŹ

2017

kostiumy teatralne do spektaklu “Oświadczyny/Niedźwiedź”, autor: A. Czechow, reż. J. Dzienkiewicz, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, 2017, nagroda Leon dziennikarzy dla najlepszego spektaklu Teatru Lubuskiego w sezonie 2016/2017

fot. gophoto.pl, arch. D. Kuźniarskiej

THE BREATH

2015

kostium sceniczny do dyplomu wokalnego Zofii Garganisz (sopran), Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, 2015

fot. arch. D. Kuźniarskiej

CERUFO

2019-2024

cykl obrazów i obiektów (3d pen) o tematyce posthumanistycznych tożsamości i nowych mediów

fot. arch. D. Kuźniarskiej

  • Autor: Administrator strony
  • Opublikowano: 11.08.2025, 18:06
  • Ostatnia edycja: 11.08.2025, 19:48