Przejdź do treści

dr Zyta Kaleta, ad.

Konstrukcja i modelowanie ubioru

Poniedziałek 17.15 – 18.45 

Czwartek 11.00 -12,30 

Materiały i technologie ubioru

Czwartek 17.15 -18.45

Techniki i technologie

Czwartek 9.30 -11.00

Sala 200, Budynek D (ul. Solna 4)

zyta.kaleta@uap.edu.pl


Obszar działalności artystycznej

Dorobek artystyczny związany z tkaniną unikatową-osiągnięcia wynikają z poszukiwań materiałów i ich przetwarzania różnymi technikami dla uzyskania określonego efektu artystycznego, mogącego znaleźć zastosowanie w projekcie kostiumu i scenografii. Przygotowanie procesu dydaktycznego w zakresie konstrukcji i modelowania oraz materiałów i technologii ubioru połączony jest z własnymi studiami w tych dziedzinach-nowych technologii, podręczników, reprintów wydawnictw historycznych z konstrukcjami ubiorów. Rysuje, szyje, tka. Obserwuje z uwagą świat pełen manipulacji i iluzji – scenografia i ubiory doskonale wpisują się w tę dziedzinę. Nie prowadzi własnej działalności gospodarczej.

Wybrane osiągnięcia artystyczne / realizacje

GALERIA

Biogram

Wykształcenie i droga zawodowa:

2013 – adiunkt na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP, w Katedrze Projektowania Ubioru.

2012 – doktorat w dziedzinie sztuk plastycznych, w dyscyplinie sztuki projektowe na Wydziale Architektury i Wzornictwa UAP w Poznaniu.

2005 – po dziś dzień  praca w UAP w Poznaniu. Wykładowca.

2003-2005 praca na „umowę-zlecenie” w ASP w Poznaniu. Wykładowca.

2000 – 2001 asystent prof. Jana Finksteina w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej „Schola Posnaniensis”.

1992-2000 prace przeróżne oraz wychowywanie dzieci.

1990 -1992 studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa. Grafiki i Rzeźby. Dyplom w Pracowni Tkaniny pod opieką prof. Anny Goebel. 

1985 -1990 studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Wychowania Plastycznego. Dyplom pod opieką promotora dr Mariana Golki.

1982 -1985 praca na stanowisku biletera i plastyka w Kinie „Marzenie” w Tarnowie.

1980 -1982 słuchacz Państwowego Zawodowego Studium Konserwacji Zabytków w Tarnowie. 

1980  egzamin maturalny złożony w III LO w Tarnowie.

Wybrane wystawy

WYSTAWY INDYWIDUALNE

2024

WARSTWY  2024;  Galeria Rotunda UAP; Poznań

Wystawy zbiorowe

2024

COLOR OF THE SOURCES  2024; Kurator Dorota Kuźniarska; New Delhi; Indie

https://instytutpolski.pl/newdelhi/2024/12/04/colors-of-the-sources-exhibition-at-the-national-school-of-drama/

FRANZ KAFKA  2024; Trzebiatów

INSPACE-EXPACE  2024; Poznań

Wybrane prace w zbiorach

ZACHOWANE; miniatura tkacka; bawełna; 2007; Kolekcja CMW w Łodzi – przekazana 

w  2007 r. po Międzynarodowym Triennale Tkaniny w Łodzi.

http://www.ctmustex.arg.pl/do_pobr/8.pdf

Nagrody

Nagroda Specjalna Jury 14 Międzynarodowego Triennale Tkaniny w Łodzi. 2013 r. za autorstwo tkaniny artystycznej (bez tytułu).

https://cmwl.pl/public/wydarzenie/wybrane/14-miedzynarodowe-triennale-tkaniny-lodz-2013,34

Inne

2019 r. promotor pomocniczy w przewodzie doktorskim P. Martyny Stachowczyk

w latach 2020/ 2024 – projekt badawczy „Materie przezroczyste i ich potencjał w budowaniu form przestrzennych” Celem projektu było przeprowadzenie badań możliwości technologicznych tkanin transparentnych do konstruowania form przestrzennych – obiektów, w różnej skali. Punktem wyjścia były pojedyncze, podstawowe formy geometryczne, płaskie i trójwymiarowe, ich skala i zależności w otwartych i zamkniętych przestrzeniach, relacje materii, jej faktury, koloru i światła. Prace badawcze potencjału zastosowanych materiałów i technologii. Proces badawczy związany z poszerzaniem wiedzy w zakresie możliwości kreacyjnych materii eksperymentalnej – tkaniny.

Analiza organizacji obiektów i przekształceń układów kompozycyjnych związanych z określonym (wybranym subiektywnie lub narzuconym) terytorium wystawienniczym, będącym również składową struktury wizualnej) uzyskanych znaczeń i napięć.

  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 25.01.2019, 14:50
  • Ostatnia edycja: 21.11.2025, 13:17

TEST_ABC