Przejdź do treści

 

dr Tomasz Jurek, adiunkt
tomasz.jurek@uap.edu.pl

Tomasz Jurek, artysta, grafik – urodzony w 1983 roku w Poznaniu. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na kierunku Grafika – komunikacja wizualna. W 2008 roku obronił dyplom w pracowni Ilustracji i Wydawnictw prof. Mirosława Adamczyka w zakresie projektowania graficznego oraz w zakresie grafiki warsztatowej w Pracowni Offsetu prof. Grzegorza Nowickiego. Studiował również na Akademii Sztuk Pięknych i Designu w Bratysławie w ramach programu wymiany uniwersyteckiej CEEPUS. Po ukończeniu studiów magisterskich pracował jako grafik kreatywny przy wielu różnych projektach jako pracownik pełnoetatowy i jako freelancer w Londynie i w Poznaniu.

W 2019 roku otrzymał stopień doktora w dziedzinie sztuki. Prowadzi działalność naukową w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. W latach 2021–2024 pełnił funkcję kierownika studiów niestacjonarnych na Wydziale Grafiki i Komunikacji Wizualnej w Katedrze Grafiki. W 2024 roku został powołany na Pełnomocnika Rektora ds. jakości kształcenia w kadencji 2024–2028. Od 2024 roku pełni funkcję prodziekana Wydziału Grafiki Artystycznej. Obecnie prowadzi V Pracownię Grafiki – Introligatorstwa i Sztuki Książki. Członek Grupy 404, Stowarzyszenia Introligatorów Polskich oraz Designer Bookbinders.

ROZWIN

Nagrody

  • 2025, nagroda przyznana przez Amerykańską Akademię Introligatorstwa (American Academy of Bookbinding) za artystyczną oprawę książki „The First Men in the Moon” autorstwa H. G. Wells’a. Wyróżnienie za sposób zdobienia (Highly Commendable Award for Foil Tooling), w kategorii OPEN w ramach międzynarodowego triennale OPEN•SET 2025

ROZWIN

Wystawy

wystawy indywidualne

  • 2021, Strefa wiązania, w ramach cyklu wystaw Witryny Sztuki UAP, Poznań Art Week
  • 2019 – LUKA! – Dom Książki, Poznań, PL

wybrane wystawy zbiorowe

  • 2024, 17 Biennale Mondiale de la Reliure d’art (międzynarodowe biennale sztuki introligatorstwa artystycznego) | Centrum Kultury Espace Jean Racine, Saint-Rémy-lès-Chevreuse, Francja
  • 2024, International Bookbinding Competition 2024, The Society of Bookbinders, University of York, Wielka Brytania
  • 2023, II Wystawa Stowarzyszenia Introligatorów Polskich | Biblioteka Śląska w Katowicach, Polska
  • 2023, Synteza-Lokalnie – edycja specjalna międzynarodowej wystawy SYNTEZA, Brama Poznania ICHOT
  • 2023, Happiness/Hopelessness, Galeria Pokusa, Wiesbaden, Niemcy
  • 2022, Synteza 2022 – Tekstura, Architektura | Grafika | Design, Vouleftikon – First Parliament of Greece, Peloponnese, Grecja, pod patronatem miasta Nafplio – DOPPAT
  • 2022, I Wystawa Stowarzyszenia Introligatorów Polskich, Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu
  • 2022, International Bookbinding Competition 2022, The Society of Bookbinders, University of Bath, Wielka Brytania
  • 2022, Miłość i Solidarność, Tokyo, Shenzhen, Hongkong, Poznań
  • 2021/22, ZINE#2021/22 „Love” – wystawa w ramach międzynarodowego festiwalu Poznań Art Week
  • 2021, Stan zero, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy
  • 2020, System, Poznań Art Week, Galeria Duża Scena, Poznań
  • 2018, Pół żartem pół serio, Atrium UAP
  • 2017, Spółdzielnia, Poznań Art Week
  • 2017, What is The Point? – 2017 Annual Exhibition – Camden Image Gallery, Londyn, UK
  • 2017, Appearance of…, A&D Gallery, Londyn, UK
  • 2017, Public Relations, Galeria Duża Scena UAP, Poznań
  • 2016, What is The Point? – 2016 Annual Exhibition – The Strand Gallery, Londyn, UK
  • 2016, Do rany przyłóż, w ramach międzynarodowego festiwalu Plaster, Galeria S, Toruń

ROZWIN

Realizacje

  • 2024, The First Men in the Moon, oprawa książki autorstwa H. G. Wells’a, OPEN•SET 2025 International Bookbinding Competition
  • 2023, Leksykon oprawoznawczy, projekt graficzny publikacji autorstwa: E. Pokorzyńska, M. Pronobis-Brzezińska, A. Wagner, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
  • 2023, Wypełniacz, Multiwitamina – gazeta graficzna Grupy 404, Biuro Wystaw Artystycznych Zielona Góra, PL
  • 2022, Kolumnada, grafika, w ramach Błąd – gazeta graficzna, partnerstwo: Galeria Miejska Arsenał, Poznań
  • 2022, Treasure Island, oprawa książki autorstwa R.L. Stevensona, International Bookbinding Competition
  • 2021, Poznański fotograf Sally Jaffé, projekt graficzny publikacji, Muzeum Narodowe w Poznaniu
  • 2021, Rzeźba, Kierunek, Ludzie, projekt szaty graficznej książki, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu
  • 2019, Obiekt-przestrzeń, projekt graficzny publikacji, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Muzeum Narodowe w Poznaniu

ROZWIN

Projekty

  • 2023, współorganizator II Konferencji oraz Wystawy Stowarzyszenia Introligatorów Polskich przy udziale Biblioteki Śląskiej w Katowicach
  • 2022, współorganizator I Konferencji oraz Wystawy Stowarzyszenia Introligatorów Polskich przy udziale Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
  • 2022, juror w konkursie organizowanym przez Poznań Art Week, Obyś (nie) żył w ciekawych czasach, patronat: Miasto Poznań, MKiDN, NCK-Kultura w sieci

ROZWIN

Kuratorstwo

  • 2017, Touchpoint: Borders & Boundaries, Curators’ LAB Gallery, Poznań

ROZWIN

Konferencje, sympozja

  • 2024, udział w konferencji pt. SZTUKA jako sposób radzenia sobie z rzeczywistością, Konferencja Arboretum Bolestraszyce: Rękopis Szczerbińskiego. Introligatorstwo i sztuka książki – świadome tworzenie powiązań między sztuką a rzemiosłem
  • 2023, udział w Międzynarodowym Sympozjum Artystyczno-Naukowym Książka Artystyczna. Obecna! Druk u podstaw. Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Pracownia Książki Artystycznej
  • 2016, udział w konferencji organizowanej przez Instytut Socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Koło Naukowe Studentów Socjologii UAM oraz Centrum Kultury Zamek w Poznaniu pt. Słuszny (?) wybór. Kultura wizualna a style życia, w ramach IV Tygodnia Wizualnego
  • 2016, udział w konferencji organizowanej przez doktorantów Department of Art History and Cultural Heritage, Faculty of Arts, University of Ostrava pt. The Creative City II

Nagroda przyznana przez Amerykańską Akademię Introligatorstwa (American Academy of Bookbinding) za artystyczną oprawę książki „The First Men in the Moon” autorstwa H. G. Wells’a. Wyróżnienie za sposób zdobienia (Highly Commendable Award for Foil Tooling), w kategorii OPEN w ramach międzynarodowego triennale OPEN•SET 2025
Nocny Lot, 2024. Projekt i realizacja oprawy artystycznej książki autorstwa A. de Saint-Exupéry’ego. 17 Biennale Mondiale de la Reliure d’art, Centrum Kultury Espace Jean Racine, Saint-Rémy-lès-Chevreuse, Francja
Zdobiona książka w futerale
Wyspa skarbów – R. L. Stevenson, oprawa książki, 2022 
Pionowo ustawiona otwarta zdobiona książka
Wyspa skarbów – R. L. Stevenson, oprawa książki, 2022
Zdobiona książka
Proces – Franz Kafka, oprawa książki, 2022 
Pionowo ustawiona otwarta zdobiona książka
Proces – Franz Kafka, oprawa książki, 2022 
Książka w stanie surowym, bez okładki
1+1, książka artystyczna, 2021. Wystawa: Stan Zero/ kontynuacja projektu: Bunt. Nowe Ekspresje w ramach MIĘDZYNARODOWEGO TRIENNALE GRAFIKI W KRAKOWIE (MTG) i w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Poznań Art Week/ Muzeum Okręgowe, Bydgoszcz 
Surowa witryna drzwi i dużych okien zasłoniętych materiałami
 Strefa wiązania, druk cyfrowy, 2021
Wiszący worek treningowy
Ćwiczenia, obiekt, instalacja, 2017
LUKA! – obiekt, instalacja graficzna, 2019
  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 14.12.2021, 16:12
  • Ostatnia edycja: 08.02.2025, 16:22