karolina.grzeszczuk@uap.edu.pl
Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii
Asystentka w Pracowni Kostiumu Teatralnego
Współczesne zagadnienia ubioru i kostiumu – Study in English
Czwartki 9:00-15:00
Sala 107 w budynku C
Zawodowo współpracowała z polskim i zagranicznym przemysłem odzieżowym, branżą kreatywną, teatrami, galeriami, festiwalami i instytucjami kultury jako projektantka, konstruktorka i technolożka ubioru, kostiumografka, scenografka, stylistka, kuratorka, animatorka. Od 2017 roku łączy życie zawodowe i artystyczne z macierzyństwem. Członkini Rady Fundacji Jak Malowana, w której zajmuje się organizacją Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu jako inicjatorka i główna kuratorka. Osobiste poszukiwania kieruje w stronę odpowiedzialnego projektowania, włókna i barwienia naturalnego, sztuki land art.
GALERIA
od 2020 – Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii. Asystentka w Katedrze Ubioru. Wykładowczyni Study in English
2020 – Uzyskanie tytułu Technika technologii odzieży (eksternistycznie)
2019-2020 – Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Specjalistka ds. kostiumografii i scenografii
2019-2020 – Kórnicki Ośrodek Kultury. Prowadzenie Pracowni Tkaniny Artystycznej
2016-2019 – Lemon Fashion Sp. z o.o. sp. K. w Poznaniu. Młodsza technolożka odzieży dziecięcej. Konstruktorka odzieży dziecięcej
2016-2017 – Zespół Szkół Odzieżowych w Poznaniu. Kurs kwalifikacyjny A48 – Projektowanie wyrobów odzieżowych
2016 – CDRL S.A. w Kościanie (Coccodrillo). Asystentka konstruktora odzieży dziecięcej
2015-2016 – Mercer Szycie na Miarę – Pracownia krawiecka w Poznaniu (obecnie Buczyński Tailoring). Doradczyni klienta
2014-2016 – Zespół Szkół Odzieżowych w Poznaniu. Kurs kwalifikacyjny A12 – Krawiec
2012-2013 – Akademia Rysunku, prywatna placówka zajmująca się edukacją artystyczną dzieci i dorosłych w Poznaniu. Prowadzenie Pracowni Kroju i Szycia Slow Fashion dla dzieci i młodzieży
2011-2014 – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Wydział Edukacji Artystycznej. Specjalności Pedagogika oraz Krytyka i Promocja Sztuki – ukończone 5 semestrów, bez tytułu licencjata
2010-2013 – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Koordynacja projektu “AK 30 – 30 wystaw – 30 dni”
2010-2013 – Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii. Studia magisterskie w zakresie Projektowania Scenografii. Dyplom pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Tetlaka
2009-2013 – Fundacja Asocjacji 2006. Koordynatorka grantów oraz wolontariuszka
2007-2010 – ASP w Poznaniu (obecnie UAP). Wydział Architektury Wnętrz i Wzornictwa. Studia licencjackie w zakresie Projektowania Scenografii. Dyplom pod kierunkiem prof. dr hab. Piotra Tetlaka
2003-2007 – Liceum Plastyczne im. Constantina Brancusi w Szczecinie. Zakres: Formy Użytkowe – Snycerstwo
ROZMOWA Z ROŚLINAMI; II Festiwal Land Art “Naturalia”; 17.09-31.10.2023; organizacja: Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Ogrodnictwa O./Poznański; Park Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie
6-TY WYMIAR wystawa Pedagogów Katedry Ubioru UAP towarzysząca wydarzeniu OSOBLIWOŚCI–HAUTE COUTURE BY UAP w ramach NOCY MUZEÓW 2023; 20.05.2023; kuratorka: Ewa Mróz-Pacholczyk; Atrium UAP, Poznań
ZJAWISKA TEATRALNE W PRZESTRZENI TEATRALNEJ I NIETEATRALNEJ; 25.06-22.08.2022; kuratorzy: Piotr Tetlak, Mariusz Napierała; Teatr Kameralny w Bydgoszczy, Bydgoszcz
CIĘŻAR MATERII; 06.05-06.08.2022; kuratorka: Justyna Ryczek; galeria White Space na platformie międzynarodowej Curat10n; Wielka Brytania
KOBIETA, KTÓRA ZAJĘŁA SIĘ OGNIEM projekt kostiumu do sesji zdjęciowej promującej spektakl Teatru Współczesnego w Szczecinie; rozpoczęcie promocji: 07.09.2023; proj. plakatu: Pełnia Studio; fot: Emilia Łapko
UŚNIJŻE MI, UŚNIJ projekt kostiumów dla grających i performujących artystów podczas koncertu staropolskich kołysanek dla dzieci; premiera: 23.04.2023; 15-lecie Teatru Atofri; Scena Wspólna w Poznaniu; Reżyseria: Monika Zajączkowska, Beata Bąblińska
PAQUITA & GISELLE projekt kostiumów solistycznych do wieczoru baletowego; 03.03.2023; Cinema Teatro Agora w Mediolanie; organizator: Centre Du Ballet; choreografia: Alessandro Bonavita
DZIADEK DO ORZECHÓW projekt kostiumów do spektaklu baletowego; premiera 11.12.2022; Ostrowskie Centrum Kultury w Ostrowie Wielkopolskim; Królewski Balet Klasyczny; choreografia: Alessandro Bonavita
LET IT GO projekt kostiumów do filmu krótkometrażowego; premiera: 06.05.2022; galeria White Space na platformie międzynarodowej Curat10n; Wielka Brytania; choreografia: Viktor Davydiuk
JEZIORO ŁABĘDZIE projekt kostiumów do spektaklu baletowego; premiera 10.03.2022; Europejskie Centrum Matecznik „Mazowsze” w Otrębusach; Polski Balet Królewski; choreografia: Viktor Davydiuk
3. miejsce na II Festiwalu Land Art “Naturalia” za realizację pracy “Rozmowa z roślinami”; 2023; Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie
1. miejsce na I Festiwalu Land Art “Naturalia” za realizację pracy “Carpe diem”; 2019; Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie
Karolina Grzeszczuk, IV Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu w: Zeszyty Artystyczne nr 2(44)/2023, redaktorka prowadząca: Magdalena Kleszyńska, redaktorka naczelna: Justyna Ryczek, Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu, s. 296-301, ISSN 1232-6682;
IV BIENNALE TKANINY ARTYSTYCZNEJ W POZNANIU “RAZ, DWA, TRZY, ZNIKASZ TY…”; 30.09-14.10.2023; kuratorka główna; Galeria Sztuki Rozruch, Galeria Jak, Galeria Nowa Scena UAP, Galeria Duża Scena UAP, Art Corner by Porsche Centrum Poznań; Poznań / Biennale Tkaniny Artystycznej / Katalog IV BTA
TO, CZEGO NIE WIDAĆ; 14.10.2023-do odwołania; foyer Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu
2017-2023 – BIENNALE TKANINY ARTYSTYCZNEJ W POZNANIU – Członkini Jury
Panele dyskusyjne: Tkanina jako aktywność dla osób opiekuńczych oraz Tkanina artystyczna. Wobec współczesności; gościni paneli dyskusyjnych/ Konferencja SPLOTY WSPÓLNOTY. O inkluzywności poprzez tkaninę; Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz w Poznaniu; 2023
2022
projekt kostiumów dla prywatnego zespołu baletowego POLSKI BALET KRÓLEWSKI. Choreografia: Viktor Davydiuk (Teatr Wielki w Poznaniu / Ukraina). Produkcja: Agencja Muzyczna Tomczyk Art. Występy m.in w Teatrze Roma w Warszawie.
Kostiumy do 4-aktowego spektaklu baletowego w klasycznej konwencji. Użycie elastycznych materiałów i tradycyjnych krojów baletowych zapewniło pełen zakres ruchu tancerzy. Charakterystyczne zróżnicowanie postaci pozwoliło widzom odczytać fabułę spektaklu. PBK-jedyny polski zespół oferujący tournee w wykonaniu wybitnych tancerzy, m.in: D. de Oliveira Ferreira (Opera Śląska Bytom / Brazylia), C. Ushizaka (Opera Śląska / Japonia), W. Krakowiak-Chu (Teatr Wielki Łódź / Polska). 34 spektakle na największych scenach Polski, tj. CSK Lublin, CKK Jordanki Toruń.
fot. Maciej Zakrzewski
2022
projekt kostiumów do filmu krótkometrażowego / choreografia Viktor Davydiuk (Teatr Wielki w Poznaniu / Ukraina) / prezentacja na wystawie Ciężar materii / The weight of matter / kuratorka Justyna Ryczek / galeria White Space na platformie międzynarodowej Curat10n / Wielka Brytania.
Kostiumy dla duetu zostały wykonane ze 100% lnianych dzianin, które po zużyciu mogą ulec biodegradacji. Tańczą S. Simeone (Włochy), V. Davydiuk (Ukraina) z Teatru Wielkiego w Poznaniu. Film zrealizowany w ICHOT Brama Poznania. Wystawa ukazuje różnorodność postaw twórczych dotyczących problemu percepcji materii w świecie wirtualnym. Galeria stworzona na potrzeby wystawy funkcjonuje na międzynarodowej platformie Curat10n. Realizuje wystawy i konferencje o światowym zasięgu. Promuje wydarzenia realizowane w muzeach stacjonarnych, m.in. w Londynie.
fot. Ewelina Piguła
video Tomasz Mikurda
2022
projekt kostiumów do duetu baletowego / choreografia Viktor Davydiuk (Teatr Wielki w Poznaniu / Ukraina) / INTERNACIONAL DANCE FESTIVAL & COMPETITION AROUND THE WORLD Teatre Acropolis Genova / Org: ASD Dance Mission Genua / GALA FOR UKRAINE Teatro Cristal Saló Lombardia / Org: Centre du Ballet / WŁOCHY
Kostiumy do baletu współczesnego. Oszczędne formy i wykończenie. Odcienie szarości i granatu podkreślają ruch tancerzy. Duet zaproszony gościnnie na dwie gale we Włoszech. Wykonanie: V. Davydiuk, C. Ushizaka (Opera Śląska w Bytomiu/Japonia). 1. Gala konkursowa VIVOAMOCREAO w Genui. Międzynarodowe Jury i uczestnicy. Patronaty: Regione Liguria, Municipio Vi Genova Medio Ponente, GO TV Canale 63,Columbus Sea Hotel. 2. Gala wspierająca Ukrainę w Saló. Pozostali artyści wieczoru: M. Molinari, D. Martinello, L. Colosio, G. Galimberti, N. Ferazzino, A. Bonavita.
fot. Donato Aguaro
2022
projekt kostiumów do przedstawienia dla prywatnego zespołu baletowego KRÓLEWSKI BALET KLASYCZNY. Choreografia: Alessandro Bonavita (Włochy). Produkcja: Agencja Artystyczna Modern Art / CKK Jordanki w Toruniu.
Kostiumy do rodzinnego spektaklu baletowego w klasycznej konwencji. Użycie elastycznych materiałów i tradycyjnych krojów baletowych zapewniło pełen zakres ruchu tancerzy. Charakterystyczne zróżnicowanie postaci pozwoliło także dzieciom odczytać fabułę spektaklu. KBK-międzynar. zespół wybitnych tancerzy, m.in: A. Bonavita, V. Ferrazzino, G. Taccani (Włochy), B. Dremmers (Kanada), R. Okuno (Japonia), N. Botsiy (Ukraina), W. Krakowiak-Chu, D. Senator, A.Bajorek, A. Gryś (Teatr Wielki Łódź). Tournée po Polsce-24 spektakle na największych scenach Polski, np. CSK Lublin.
2023
projekt kostiumów solistycznych do wieczoru baletowego / Choreograf: Alessandro Bonavita / Organizator: Centre Du Ballet / Cinema Teatro Agora w Mediolanie (nowoczesna i wielofunkcyjna przestrzeń dla wyrafinowanych wydarzeń kulturalnych poza komercyjnym i turystycznym centrum), WŁOCHY
Kostiumy do baletu klasycznego. Biała paczka romantyczna Giselle (użycie różnych tkanin zróżnicowało prędkość opadania warstw spódnicy) oraz paczka klasyczna w hiszpańskim duchu z czarną koronką dla Paquity (liliowy kolor dominujący nawiązuje do wrażliwego charakteru postaci). Wykonanie: V. Ferazzino (Włochy). Pozostali artyści to m.in. wybitni soliści baletowi: N. Ferazzino, C. Pavone, E. Trabuio, S. Mustafa, A. Occelli, A. Bonavita (Włochy), D. Senator (Teatr Wielki w Łodzi / Polska), E. Kitaeva-Muśko (Teatr Wielki w Łodzi / Ukraina), Y. Itaya (Teatr Wielki w Łodzi / Japonia).
fot. Alessandro Bonavita
2023
projekt kostiumów dla grających i performujących artystów podczas koncertu staropolskich kołysanek dla dzieci / 15-lecie TEATRU ATOFRI / Reżyseria: Monika Zajączkowska, Beata Bąblińska / Produkcja: Stowarzyszenie Artystyczne Atofri, Centrum Sztuki Dziecka / Scena Wspólna w Poznaniu.
Projekty są inspirowane strojami ludowymi i nawiązują do współczesnych aranżacji kołysanek z Lubelszczyzny, Kurpi i Wielkopolski. Użycie lnu i naturalnych piór daje dzieciom dodatkowe doznania sensoryczne. Wiodący teatr dla najmłodszych dzieci z międzynarodowymi nagrodami. Nowoczesnej Scena Wspólna przyciąga prestiżowe inicjatywy artystyczne z kraju i zagranicy. Jubileusz sfinansowało Miasto Poznań. Opracowanie muzyczne i wykonanie: B. Bąblińska, M. Zajączkowska. Kontrabas: M. Baranowski. Współpraca muzyczna: J. Hałas. Animacje: A. Nowacka.
fot. Jarek Szymankiewicz
2023
projekt kostiumu do sesji zdjęciowej promującej spektakl / proj. plakatu: Pełnia Studio / Fot: Mila Łapko / na zdjęciach: Maria Dąbrowska / Teatr Mały – scena Teatru Współczesnego w Szczecinie.
Kostium z różnych rodzajów czarnej lycry dopasowany do ciała jak baletowy trykot z kapturem. Odsłonięta tylko twarz i dłonie aktorki. Całość pokryta aplikacjami i kryształkami, aby bogato odbijać światło i podkreślając dynamikę charakteru postaci. Koprodukcja Teatru Współczesnego i Środowiska Inicjatyw Artystycznych „hybadu” w ramach programu OFF Polska organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków MKiDN oraz Miasta Szczecin.
fot. Mila Łapko
proj. Pełnia Studio
2023
land art: liście orzecha włoskiego, czarny tusz na bazie szelaku, owoce dzikiej róży; 300×150 cm / II FESTIWAL LAND ART NATURALIA / ORG.: Stow. Nauk.–Tech. Inżynierów i Tech. Ogrodnictwa O/Poznański i Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie / Park Muzeum.
Subtelna i celowo łatwa w przeoczeniu praca. Półokrągła kompozycja z liści orzecha włoskiego częściowo ukrytych w trawie, złożonych w formy kopert z ukrytym wewnątrz abstrakcyjnym zapisem z tuszu. Dominująca monochromatyka zieleni(sacrum) skontrastowana czerwonymi owocami dzikiej róży (profanum). Festiwal finas. przez: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w P-niu. PATRONAT: Urząd Gminy Komorniki, ZPAP o/ Poznański. PATRONI MEDIALNI: Abrys Zieleń miejska, NASZ DOM I OGRÓD, Flora magazyn florystów, Forum Kwiatowe.
fot. Karolina Grzeszczuk