
Pracownia Kostiumu Teatralnego
czwartek 10.00-13.00, sala 107 budynek C
Pracownia Kostiumu Teatralnego — UAP Poznań
Projektowanie ubioru – program podstawowy
środa 9.30-12.00 sala 200 budynek D
ewa.mroz-pacholczyk@uap.edu.pl
Projektantka ubioru użytkowego oraz form ubioru o charakterze scenicznym, autorka prac z dziedziny tkaniny artystycznej. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 2010 roku uzyskała tytuł magistra w zakresie projektowania scenografii; wcześniej licencjat z projektowania ubioru oraz scenografii. Po ukończeniu studiów rozpoczęła pracę na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu gdzie wykorzystuje umiejętności dydaktyczne, a także organizacyjne będąc od 2019 r. kierowniczką Katedry Ubioru na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii. W ramach autorskich kolekcji ubioru zrealizowała „Harmonia Zmysłów” 2014, „Ozon” i „Geometrik” 2015, „ID Kropki” 2016. Brała udział w I – IV Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu (2017 – 2023). W ostatnich latach zrealizowała indywidualne wystawy, wymienić można “Zbieżności. Punkty styczne w procesie budowania formy ubioru” 2021; “KARTA [w] PAMIĘCI Człowiek jako nośnik” 2024. Wystawy stanowią przeplot wątków zainteresowań twórczych.
GALERIA
2022 kierownik Pracowni Kostiumu Teatralnego
2021-2022 prowadząca przedmiot: Projektowanie kostiumu scenicznego
2019 kierownik Katedry Ubioru, Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii
2019 prowadząca przedmiot: Projektowanie ubioru – program podstawowy
2018 obrona pracy doktorskiej Łączenie płaszczyzn jako czynnik kształtujący formę ubioru. Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu.
2012-1018 założenie i prowadzenia własnej marki Ewa Mróz Collection
2012-1018 prowadzenie kursu w zakresie umiejętności realizacji ubiorów, Kurs profesjonalnego krawiectwa
2010-2022 asystentka w Pracowni Projektowania Ubioru dr hab. Anny Regimowicz-Korytowskiej prof. UAP
2008-2010 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu – Wydział Architektury i Wzornictwa,
kierunek scenografia, magister w zakresie projektowania scenografii.
2006-2008 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu – Wydział Architektury i Wzornictwa,
kierunek scenografia, licencjat w zakresie projektowania scenografii.2003-2007 Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu – Wydział Grafiki, kierunek scenografia,
licencjat w zakresie projektowania ubioru.
2024 Nagroda Rektora UAP
2023 MEDAL KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania
2017 Odznaka honorowa „Zasłużony dla Kultury Polski” Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej
kierownik Katedry Ubioru od 2019
opiekun Koła Naukowego Con struktura w roku 2024
prowadzenie warsztatu dla kandydatów w ramach Drzwi Otwartych UAP
organizacja pleneru dla I roku studiów
Uzyskanie w roku 2022 dofinansowania z programu Infrastruktura szkolnictwa artystycznego 2021 na utworzone Studio Realizacji Projektu (SRP) na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (w zespole z Kingą Ludek)
KARTA [w] PAMIĘCI Człowiek jako nośnik. 1.04.2025 – 16.04.2025 Galeria Krużganek Nowego Ratusza, Brno, Czechy. Biblioteka J. Mahena, wystawa w ramach Dni Kultury Polskiej w Brnie.
KARTA [w] PAMIĘCI Człowiek jako nośnik. 3.10.2024 – 30.10.2024 Galeria Atanazego, Biblioteka Raczyńskich w Poznaniu, Pl. Wolności 19, Poznań. Wystawa w ramach obchodów Jubileuszu 195-lecia Biblioteki Raczyńskich, Nocy Bibliotek oraz w trakcie Dni Kultury Czeskiej w Poznaniu
ZBIEŻNOŚCI Punkty styczne w procesie budowania formy ubioru. 11.03.2021-25.03.2021, Galeria Duża Scena UAP, Poznań
Ewa Mróz-Pacholczyk | Zbieżności. Punkty styczne w procesie budowania formy ubioru — UAP Poznań
HIBERNACJA (z cykl Energy) 2.10.1019 – 30.10.2019, Galeria Pod Lipami, Poznań
ŁĄCZENIE PŁASZCZYZN JAKO CZYNNIK KSZTAŁTUJĄCY FORMĘ UBIORU. 16.03.2018 – 20.03.2018, Atrium UAP, Poznań
Tryptyk „LINEARITY”. 10.10.2025 – 10.11.2025, kurator Paweł Kiełpiński, wystawa Artyści Wielkopolski Toruń 2025, Galeria Forum, Wydział Sztuk Pięknych,Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
ARTYŚCI WIELKOPOLSKI: WYSTAWY PROJEKTU | EXHIBITIONS PROJECT
i-ROKEZ. 4.10.2024 – 13.10.2024, zespół kuratorski: mgr Krzysztof Cicheński, mgr Karolina Grzeszczuk, dr Martyna Stachowczyk, wystawa Inspace_Exspace z okazji 20-lecia kierunku Scenografia, Galeria Słodownia +1, Stary Browar, Poznań
Inspace_Exspace | Wystawa z okazji 20-lecia kierunku Scenografia – fotorelacja — UAP Poznań
Ubieranie przestrzeni. Przestrzeń ubioru – Kultura u Podstaw
ZŁUDZENIE. 30.09.2023 -14.10.2023, kuratorka główna Karolina Grzeszczuk, IV Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, Galeria Rozruch w Poznaniu, hasło edycji – „Raz dwa trzy znikasz ty” Org. Fundacja Jak Malowana.
Wystawa główna „Raz, dwa, trzy, znikasz ty…” – Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu
IV_BTA_KATALOG_online.pdf – Dysk Google
LEŻUŚ Rozmowa z roślinami, praca powstała w ramach II Festiwalu Land Art “Naturalia”; 17.09-31.10.2023, organizacja: Stowarzyszenie Naukowo-Techniczne Inżynierów i Techników Ogrodnictwa O./Poznański, Park Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie https://muzeum-szreniawa.pl/land-art-naturalia-15-17-09-2023-r-konkurs/
PUNKT praca prezentowana w ramach 6-TY WYMIAR wystawa Pedagogów Katedry Ubioru UAP towarzysząca wydarzeniu OSOBLIWOŚCI w ramach NOCY MUZEÓW 2023, 20.05.2023, kuratorka: Ewa Mróz-Pacholczyk, Atrium UAP, Poznań https://uap.edu.pl/2023/05/uap-na-nocy-muzeow-2023/
Bosko-ludzka” ETIUDA FILMOWA PROJEKTU – SZYMON KACZMAREK / GEOMATIK – forma ubioru i tkanina art., prace prezentowane w ramach wystawy ZJAWISKA TEATRALNE W PRZESTRZENI TEATRALNEJ I NIETEATRALNEJ, 25.06-22.08.2022, kuratorzy: Piotr Tetlak, Mariusz Napierała, Teatr Kameralny w Bydgoszczy, Bydgoszcz https://teatrkameralny.com/wystawa-zjawiska-teatralne-w-przestrzeni-teatralnej-i-nieteatralnej/
STAN SKUPIENIA praca prezentowana w ramach wystawy CIĘŻAR MATERII, 06.05-06.08.2022, kuratorka: Justyna Ryczek, galeria White Space na platformie międzynarodowej Curat10n, Wielka Brytania https://uap.edu.pl/2022/05/ciezar-materii-the-materii-weight-of-matter/
WOLNOŚĆ CO TO TAKIEGO? 10.09.2021 – 17.10.2021, kuratorka Karolina Grzeszczuk, III Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, przestrzeń wystawiennicza UAP Poznań, Stara Papiernia +2 , hasło edycji – „Przyszłość Wolności”
Wystawa główna „Przyszłość Wolności” – Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu
II miejsce w ramach II Festiwalu Land Art “Naturalia” za realizację pracy konkursowej “LEŻUŚ Rozmowa z roślinami” oraz Puchar Wójta Gminy Komorniki, 15-17.09.2023; Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie https://muzeum-szreniawa.pl/land-art-naturalia-15-17-09-2023-r-konkurs/
Ewa Mróz-Pacholczyk, Łączenia płaszczyzn jako czynnik kształtujący formę ubioru, Wydawnictwo Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań 2019, ISBN 978-83-66015-61-6
Anna Regimowicz-Korytowska, Ewa Mróz-Pacholczyk, Wpływ stroju regionalnego na współczesne projektowanie ubioru i kostiumu w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań 2018, ISBN 978-83-66015-01-2
Wystawa Ireneusza Domagały CZY ZAWSZE CHODZIŁO O MASKĘ? zespół kuratorski: prof. dr hab. Katarzyna Podgórska-Glonti, dr Justyna Ryczek, dr Ewa Mróz-Pacholczyk, mgr Karolina Grzeszczuk, 19.11.2024-8.12.2024, Galeria Nowa Scena UAP, organizacja: Uniwersytet Artystyczny im. M. Abakanowicz w Poznaniu, Fundacja Nowa UAP
Ireneusz Domagała | Czy zawsze chodziło o maskę? — UAP Poznań
Pokaz form ubioru i kostiumu Katedry Ubioru “RÓŻNOKSZTAŁTY” zrealizowany w ramach Nocy Muzeów 2024, 18.05.2024, Atrium UAP Poznań
Wystawa 6-TY WYMIAR w ramach Nocy Muzeów 2023, 20.05.2023, Atrium UAP
Pokaz form ubioru i kostiumu Katedry Ubioru “OSOBLIWOŚCI” zrealizowany w ramach Nocy Muzeów 2023, 20.05.2023, Atrium UAP, Poznań
Wystawa „PPZENIKANIE” 19.05.2021-2.06.2021 Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar w Poznaniu 2021
Przenikanie/ Diffusion – wystawa Katedry Ubioru UAP – Stary Browar
SCENOGRAFIA-KOSTIUM-UBIÓR. 15-LECIE KIERUNKU SCENOGRAFIA, 7.10.2020-27.10.2020; kuratorzy: prof. dr hab. Piotr Tetlak, dr Ewa Mróz-Pacholczyk, dr Tomasz Ryszczyński; Stara Papiernia UAP ul. Szyperska 8, Poznań
Udział w konferencji naukowej. Publikacja: Prawda i Prawdziwość sztuki. Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie. ISBN: 978-83-66564-18-3 Wydawca ASP Kraków. Tytuł artykułu: Prawda o geometrii w projektowaniu ubioru, 2019
Konferencja “Prawda i prawdziwość sztuki” – Wydział Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie
Program badawczy. Podstawowe zagadnienia w procesie projektowym z zakresu budowania formy względem sylwetki. Efektem programu jest wystawa ZBIEŻNOŚCI Punkty styczne w procesie budowania formy ubioru. 11.03.2021-25.03.2021, Galeria Duża Scena UAP, Poznań
2021
forma ubioru, dzianina wełniana, lina, rurka aluminiowa
Art Quadro LINEARITY prezentacja w ramach wystawy PRZENIKANIE
Galeria na Dziedzińcu, Stary Browar, Poznań
fot. Dorota Kuźniarska
Idea zawarta jest w przekształceniu strukturalnej płaszczyzny w formę wokół sylwetki człowieka. Czarna płaszczyzna o linearnej strukturze została umieszczona na ramionach sylwetki. Liny wysnute z pomiędzy płaszczyzn dzianiny wełnianej kumulują się na froncie. Uzupełnieniem całości są czarne, wąskie spodnie.





2021
obiekty o wymiarach 30x30x7cm x 4 szt, technika własna, wosk, papier, tusz, nić
WOLNOŚĆ CO TO TAKIEGO? prezentacja w ramach III Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, hasło edycji – „Przyszłość Wolności”
Przestrzeń wystawiennicza UAP, Stara Papiernia +2, Poznań
fot. Ewa Mróz-Pacholczyk
Zastanawiam się czy człowiek był, jest, będzie wolny i co niesie przyszłość. Cofam się myślą w przeszłość i stwierdzam: są fakty nieznane, odległe, zapomniane oraz te zapisane i zaktualizowane w świadomości jednostki. Nosimy odmienny bagaż doświadczeń. Odpowiedzi mogą być zróżnicowane i wielotematycznie argumentowane.
Praca ma odniesienie do czasu, wiedzy i doświadczeń w przeszłości. Zadaje pytanie odbiorcy dzieła. Zgoda twórcy na zabranie cząstki realizacji ze sobą jest próbą sprowokowania do indywidualnej refleksji i dania wyboru – zabieram czy nie. Odbiorca decyduje, która treść jest zbieżna z myślą i emocją na temat wolności i jej przyszłości. Realizacja składa się z czterech obiektów. Papier, wosk – nośnik informacji i jej utrwalenie. Linia – wiedza, informacja. Pasek papieru – jednostka i jej myśli, emocja, doświadczenie.






2023
obiekt, technika własna, miękkie opakowania z tworzyw sztucznych, sztuczna trawa, piasek, 120x120x23cm
ZŁUDZENIE, prezentacja w ramach IV Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, hasło edycji – „Raz dwa trzy znikasz ty”
Galeria Rozruch, Poznań
fot. Ewelina Piguła
Praca ma odniesienie do śladu egzystencji człowieka na ziemi. W kontekście globalnym, podjęty temat ma szereg równorzędnych wątków wzajemnie powiązanych o charakterze przyczynowo skutkowym. Człowiek funkcjonuje w systemie momentami bez możliwości podjęcia swobodnej decyzji. Dysonans między jednorazowym opakowaniem i jego długoterminowym rozkładem, a śladem istnienia jednostki ludzkiej budzi mój niepokój. Co pierwsze znika ja czy wytworzony ślad mojej egzystencji. Istnieją wyspy śmieci, zanieczyszczone są pustynie i lasy. Słyszymy o rozwiązaniach problemu jednak czy to nie jest tylko złudzenie, a początek zmiany powinien być na poziomie każdego z nas?
Strukturalne formy sztuczne pod względem materiałowym, zostały umieszczone na naturalnym podłożu. Obłość i kulistość realizacji ma kontekst cykliczności procesów zachodzących w naturze. Odnosi się do złudzenia prawidłowości akceptacji tego co sztuczne w środowisku naturalnym.





2024
projekty ubioru użytkowego, dzianina dresowa, ściagacz, zamek, klamra, taśma, nit; bomberka, spódnica, kapturoszal, bluza z kapturem, T-shirt, spodnie, nerka
i-ROKEZ, prezentacja w ramach wystawy Inspace_Exspace, 20-lecie kierunku Scenografia
Galeria Słodownia +1, Stary Browar, Poznań
Modele: Agata Ziemba, Marek Podskarbi
fot. Krzysztof Sobieralski
fot. z wystawy – arch. UAP Sonia Bober, arch. prywatne Ewa Mróz-Pacholczyk





2025
obiekty przestrzenne, technika własna, dzianina wełniana, lina, rurka aluminiowa, 260x60x3szt.
Tryptyk „LINEARITY” prezentacja w ramach wystawy Artyści Wielkopolski Toruń 2025, hasło edycji – Gry z materią
Galeria Forum Wydziału Sztuk Pięknych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
fot. Ewa Mróz-Pacholczyk
Realizacja jest kontynuacją myśli twórczej na temat relacji płaszczyzny i odcinka. Wpisuje się w kontekst hasła “Gry z materią” w znaczeniu przekształceń płaszczyzny tworząc nowe formy i struktury. Prace są jednolite pod względem zastosowanych materii oraz utrzymane w czerni celem zwrócenia uwagi na zastosowaną manipulację w płaszczyźnie za pomocą odcinka.




