Pracownia Ubioru Unikatowego
wtorek i czwartek 11.00 – 15.00
sala 10, bud. D
Zajmuje się tkaniną artystyczną i badaniem unikatu w kontekście własnej twórczości. Projektuje obiekty/ubiory, akcesoria powiązane z szeroko rozumianą sztuką mody. Obszarem działalności artystycznej są eksperymenty w zakresie technik unikatowych, których transfer w nowym wydaniu tworzy korelacje z różnymi mediami w kontekście sztuki i designu Wykorzystuje ścieg dwuigłowy maszynowy do tworzenia graficznych patternów spajających strukturalne tekstylia. Łączy sploty sztuki włókna z haftem, filcem, papierem, dekonstrukcją tkanin, które generują osobiste refleksje w wypowiedzi artystycznej.
GALERIA
od 2024 – Pracuje na stanowisku profesora w Pracowni Ubioru Unikatowego, Katedrze Ubioru na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP
2021 – Uzyskała tytuł profesora sztuki w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki nadany przez Prezydenta RP
2009 – Uzyskała stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki plastyczne w zakresie sztuki użytkowe nadany uchwałą Rady Wydziału Tkaniny i Ubioru Akademii Sztuk Pięknych im Władysława Strzemińskiego w Łodzi
Od 2005 – Kierownik Pracowni Ubioru Unikatowego w Katedrze Ubioru na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa ASP w Poznaniu (obecnie Wydział Architektury Wnętrz i Scenografii UAP)
1999 – Uzyskała doktorat / kwalifikacje I stopnia, sztuki plastyczne, w zakresie dyscypliny artystycznej malarstwo, nadany uchwałą Wydziału Malarstwa, Grafiki i Rzeźby ASP w Poznaniu (obecnie UAP)
1991- 2004 – Asystent w Pracowni Tkaniny Artystycznej prof. Anny Goebel, na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w macierzystej uczelni
1991 – Uzyskała magisterium z wyróżnieniem w zakresie malarstwa i tkaniny: w Pracowni Malarstwa prof. Jerzego Kałuckiego, Pracowni Tkaniny Artystycznej prof. Anny Goebel
1986–1991 – Studiowała na kierunku malarstwo na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby w PWSSP w Poznaniu (obecnie UAP)
1985- 1987 – Studiowała na Wydziale Nauk Społecznych na kierunku kulturoznawstwo na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
1985 – Ukończyła Państwowe Studium Kulturalno- Oświatowe o specjalizacji teatralnej w Kaliszu
1983 – Ukończyła Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. C. Brancusiego w Szczecinie
2020 – Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
2010 – Złote Odznaczenie na 40. Jubileuszowym Festiwalu Akademickiej Młodzieży Artystycznej w Świnoujściu
2002 – Nagroda Rektorska I st.
1993 – Nagroda Poznańskiego Środowiska Artystycznego w dziedzinie malarstwa i tkaniny artystycznej nadana przez Kapitułę Artystów m. Poznania.
1990 – Stypendium Ministra Kultury i Sztuki
ŚLADY LINIĄ PISANE; 14.04-28.04.2023; kurator Sławomira Chorążyczewska; Galeria Sztuki w Mosinie
KONWERSACJE 2. WIELKA PODRÓŻ PRZEZ WIELE GRANIC, JĘZYKÓW I KULTUR, 20.10-18.11.2023; kuratorki: Joanna Imielska, Justyna Ryczek, Galeria MBWA, Galeria w Ratuszu, Leszno
COEFFICIENT/UMETNIČKI KOEFICIJENT, 22.07-07.08.2023; kuratorka: Snežana Skoko, Art Pavilion Cvijeta Zuzoric, Belgrad, Serbia
OD KREACJI DO RZECZY. V edycja Międzynarodowego Projektu Artystycznego; 30.06-30.10.2023; kuratorki: prof. UAM Monika Kostrzewa, dr Ewa Kłysz; Muzeum Przemysłu, Opatówek
6 WYMIAR wystawa towarzysząca OSOBLIWOŚCI” HAUTE COUTURE” BY UAP w ramach Nocy Muzeów; 20.05 2023; kuratorka: Ewa Mróz- Pacholczyk, Atrium UAP
KONWERSACJE. WIELKA PODRÓŻ PRZEZ WIELE GRANIC, JĘZYKÓW I KULTUR, w ramach 6 edycji Poznań Art Week(PAW) 2022 Miłość I Solidarność, 14.11-30.11.2022; kuratorka Sławomira Chorążyczewska, współpraca: Anna Tyczyńska, Sławomir Sobczak, Słodownia+1,Stary Browar, Poznań;
ART-TO-WEAR OF THE 10TH WTA (Word Textil Art); 3.11-15.12.2022; International Fine Arts-MIFA/LOVE; Art Museum, Miami, USA
OD KREACJI DO RZECZY. IV edycja Międzynarodowego Projektu Artystycznego; 30.06-30.09.2022; kuratorki: prof. UAM Monika Kostrzewa, dr Ewa Kłysz; Muzeum Przemysłu, Opatówek
2018 – I Nagroda Biennale Tkaniny Artystycznej TkanArt w Skierniewicacha za dyptyk pt. Kwadratura koła oraz pracę z cyklu Artefakty – Diafragma;
2007 – Nagroda Era- Art. na Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Trójmiasto/ Gdynia za cykl prac pt. Dekody
2001- Nagroda Prezydenta Sopotu na I Międzynarodowym Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej, Trójmiasto/ Gdynia za cykl tkanin unikatowych pt. Obrazopodobne
1996 – Wyróżnienie Honorowe na VII Biennale Sztuki Sakralnej – Sacrum 96, BWA, Gorzów Wielkopolski za cykl tkanin unikatowych pt. Płaszczopodobne
1991- Stypendium i Nagroda im. Marii Dokowicz dla najlepszego dyplomu magisterskiego z malarstwa realizowanego u prof. Jerzego Kałuckiego i tkaniny u prof anny Goebel pod współnym tytułem:Ulica Krokodyli inspirowana twórczością Brunona Schulza – Sanatorium pod Klepsydrą. Laureatka w PWSSP w Poznaniu;
2007 – Wyróżnienie Laureat FAMY dla Warsztatów Plastycznych za prezentację projektów multimedialnych w Koszarach Sztuki, Świnoujście
2006 – Nagroda Główna Famy – Trójząb Neptuna za widowisko pt. Konferencja ptaków dla Interdyscyplinarnych Warsztatów Szkół Artystycznych, Amfiteatr, Świnoujście (Wyspiarz niebieski nr. 30(261) 1.08.2006, s.3; Gazeta Wyborcza, 31 lipca 2006; Nowy Wyspiarz, 2.08. 2006, s.3; www.archiwum fama)
2005 Nagroda im. Maksa Szoca za widowisko pt. …albo fruwać prezentowane na plaży oraz za scenografię i kostiumy do Koncertu Laureatów FAMY
2004 Specjalna Nagroda Rady Artystycznej FAMY za widowisko pt. Przejście przez noc dla Interdyscyplinarnych Warsztatów Szkół Artystycznych, Forty, Świnoujście
2003 Nagroda Honorowa Rady Artystycznej FAMY za interdyscyplinarne Widowisko Niezwykłe i Wstrząsające dla Interdyscyplinarnych Warsztatów Szkół Artystycznych, Forty, Świnoujście
2001 Nagroda Główna FAMY Trójząb Neptuna za realizację widowiska plenerowego pt. Otwieranie Pieczęci dla Interdyscyplinarnych Warsztatów Szkół Artystycznych Świnoujście
1997 Nagroda Główna FAMY Trójząb Neptuna za działania w przestrzeni otwartej
miasta, prace pt. Filia Morza Bałtyckiego; Pranie po Stefanie; Drzwi do nieba
1995 Wyróżnienie dla grupy plastyków PWSSP w Poznaniu za scenografię do Koncertu Jubileuszowego FAMY oraz za działania plenerowe i teatralne
Sławomira Chorążyczewska, Współczesny substytut dekoru jako paradygmat doświadczenia estetycznego w: Nakrycia nie tylko głowy… wokół wnętrza i postaci.; Redaktor dr hab. H. Wojdała -Markowska, 3 Międzynarodowe Biennale Akcesoriów Ubioru MABAU, wydanie drukowane, elektroniczne pol./ang., Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego, Wydawnictwo 2023, s.24-27, ISBN 978-83-7351- 984-8
Splątanie geometryczne. Unikat ubioru na Festiwalu Fantastyki PYRKON; 2024; kuratorski projekt wystawy; Międzynarodowe Targi Poznańskie, pawilon nr 5.
(NIE) CZYSTA FORMA. UNIKAT- KOSTIUM – STRÓJ INSPIROWANY TWÓRCZOŚCIĄ S.I. WITKIEWICZA, 20.11.2023 – 03.12.2023; kuratorki: prof. dr. hab. Sławomira Chorążyczewska UAP, dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek; Hol Collegium Maius, UAM, Poznań;
KONWERSACJE. WIELKA PODRÓŻ PRZEZ WIELE GRANIC, JĘZYKÓW I KULTUR w ramach 6 edycji Poznań Art Week (PAW) 2022 Miłość I Solidarność; 14.11- 30.2022; kuratorka Sławomira Chorążyczewska, współpraca: Anna Tyczyńska, Sławomir Sobczak; Słodownia +1, Stary Browar, Poznań
CZY MOŻNA UBRAĆ METAFORĘ?; 14.11.2022 – 28.11.2022; kuratorki: prof. dr. hab. Sławomira Chorążyczewska UAP, dr hab. prof. UAM Ewa Szkudlarek; Hol Collegium Maius, UAM, Poznań
Balkorama. Balkon jako metafora galerii sztuki; 2020; organizator projektu kuratorskiego wystawy dla artystów; Współpraca z dr Elżbietą Cios, Poznań
IV Quadrennial Art. Book, Jade Gallery, Museum of Applied Art. Belgrade; 2020; Kurator udziału UAP; współpraca: Snežana Skoko / Serbia.
2021- Członkostwo w Jury Konkursu – Przyszłość Wolności, III Biennale Tkaniny Artystycznej w Poznaniu, Galeria Stara Papiernia w Poznaniu. Wystawa konkursowa miała miejsce w Starej Papierni+2, ul Szyperska 8, Poznań,10.09 -17.10.2021 r.
2020- Członkostwo w Jury Konkursu dla studentów – „Balkorama. Balkon jako metafora galerii sztuki” w ramach Art. Week, Remedium UAP.
2017 – Członkostwo w jury konkursu projektu na ubiory identyfikujące markę Goplana na stoiskach firmowych (wyspach) we współpracy z Biurem Karier UAP i Goplany
2017- Członkostwo w jury Konkursu pt. Dzień Dobry Sztuko. Finał Przeglądu Młodego Teatru Wielkopolski (kategoria wiekowa – gimnazjum, liceum). Organizator: Centrum Kultury i Biblioteka Publiczna Gminy Suchy Las
2016 – Członkostwo w jury II edycji Konkursu na Gadżet dla UAP, współorganizowany z Biurem Karier UAP oraz firmą Solar
2014 – Członkostwo w jury I edycji Konkursu we współpracy z Firmą Solar na gadżet promujący Laboratorium Kreatywnego Ubioru
IDEA UNIKATU. WIELOKULTUROWE NARRACJE MODY W CZASACH PRL-U; Konferencja, Moda w PRL w ramach wydarzenia „Pokolenia” Święto Wolności i Praw Obywatelskich; Europejskie Centrum Solidarności, Gdańsk; 2023
VERBUM.WSPÓŁCZESNY SUBSTYTUT DEKORU JAKO PARADYGMAT DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO; Międzynarodowa Konferencja; Nakrycia nie tylko głowy… wokół wnętrza i postaci, 3 Międzynarodowe Biennale Akcesoriów Ubioru MABAU; Muzeum im. Jacka Malczewskiego, Radom; 2023
WYZWOLONA WYOBRAŹNIA; Sympozjum V Edycji Projektu: Od Kreacji do Rzeczy WPA UAM, Kalisz; 2023
WYZWOLONA TYPOGRAFIA JAKO PARADYGMAT DOŚWIADCZENIA ESTETYCZNEGO; Konferencja Naukowa, Tekstografie II. Od deski do deski. Retoryka oprawy; Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego; 2022
1994 – 2006 – Wieloletnia współpraca organizacyjna i artystyczna w ramach Interdyscyplinarnych Warsztatów Artystycznych UAP z Festiwalem Akademickiej Młodzieży Artystycznej w Świnoujściu, współtwórczyni scenografii i kostiumów, laureatka wielu nagród festiwalu.
Współpraca w ramach badań naukowych z firmą Bemax, Strima, Ariadna – doradca z zakresu wiedzy o tkaninach z firmą Bemax – prowadzenie wykłady dla pracowników firmy i studentów UAP z zakresu kreatywnego doboru tkanin do projektu
2023
realizacja multimedialna: rysunki, 2 autorskie filmy poklatkowe, upublicznione na wystawie ART COEFFICIENT/UMETNIČKI KOEFICIJENT; kuratorka: Snežana Skoko; Art Pavilion Cvijeta Zuzoric, Belgrad, Serbia
Ideą jest akt twórczy jako badanie procesu powstawania dzieła w czasie i przestrzeni w różnych aspektach prezentacji. Transformacje skanów tkaniny na 2 filmy/neg., poz./ rysunki instalacji łączącej video i druk klatek filmu.
fot. Sneżana Skoko
2023
7 prac z naświetlonych na czerwono klisz fotograficznych, spod których ze względu na ich transparentność, przebijają wydruki skanowanych tkanin. Oprawiono w czarne ramy 60×85 cm.
Wystawa indywidualna w Galerii Sztuki w Mosinie, 2023
fot. Sławomira Chorążyczewska
2023
Tkanina w dużym formacie 2x3m, wykonana techniką szycia maszynowego, czarną nicią na podłożu poliestrowym. Uzyskana kompozycja graficzna jest interpretacją fotografii różnych śladów pozostawionych na jezdni.
Wystawa indywidualna w Galerii Sztuki w Mosinie, 2023
fot. Sławomira Chorążyczewska
2023
16 tkanin w małym formacie, wszystkie miniatury wykonane szwem maszynowym, czarną nicią na podłożu z białej tkaniny poliestrowej. Prace zostały naciągnięte na ramki do obrazów w różnych formatach.
Wystawa indywidualna w Galerii Sztuki w Mosinie, 2023
fot. Sławomira Chorążyczewska
2022
Obiekt mobilny, forma spódnicy, tkanina z tiulu z ruchomą karuzelą/ wys.120 cm, obwód 360 cm/haft/12 elementów 30×45 cm
Obiekt mobilny z tkaniny haftowanej w kontekście wyszywanek krzyżykiem o sytuacji na Białorusi. Art. dialog z R. Bazlovą dot. tradycji i historii.
Upubliczniony na wystawie KONWERSACJE. WIELKA PODRÓŻ PRZEZ WIELE GRANIC, JĘZYKÓW I KULTUR, w ramach 6 edycji Poznań Art Week (PAW) 2022 Miłość &Solidarność, 14.11-30.11.2022; kuratorka Sławomira Chorążyczewska, współpraca: Anna Tyczyńska, Sławomir Sobczak.
Ideą wystawy było spojrzenie na relacje zachodzące w Europie Środk. w kontekście jej wspólnej hist. tradycji i kultury. 23 artystów z PL, Czech, Słowacji, Białorusi, Gruzji, Ukrainy i Niemiec odniosło się do tytułowego tematu.
Słodownia+1, Stary Browar, Poznań
fot. 1, 2, 4 – Zuzanna Andrzejczyk
fot. 3 – Matylda Konarska
2022
Graficzny tryptyk, zapis ściegiem maszyny określa stan skupienia. Linie proste, krzyżujące się w różnych kierunkach tworzą relacje między ciężarem materii, a jej brakiem, między kompozycją a abstraktem linii.
Upubliczniony na wystawie CIĘŻAR MATERII/THE WEIGHT OF MATTER, 6.05 -6.08.2022, kuratorka Justyna Ryczek/ galeria White Space na platformie międzynarodowej Curat 10n, Wielka Brytania
fot. Skany cyfrowe tkanin artystycznych wykonanych techniką szycia maszynowego / Sławomira Chorążyczewska