W młodości związany ze środowiskami kontrkultury i opozycji wobec real socjalizmu. Po nieudanej, dwuletniej próbie studiowania kulturoznawstwa, pierwszy w Polsce student fotografii. Studiował w poznańskiej PWSSP (Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych – obecnie UAP). Dyplom magisterski 1987 r. w dyscyplinie artystycznej grafika, specjalności rysunek w pracowni prof. Wojciecha Mullera. Od 1989 r., czyli od początku przemian w polskim szkolnictwie, związany z nauczaniem fotografii na poziomie akademickim. W latach 1989-1998 asystent prof. Stefana Wojneckiego w Pracowni Fotografii Intermedialnej. Od 1998 r. po zdaniu egzaminu doktorskiego, kierownik Pracowni Fotografii Intermedialnej – aktualnie VII Pracowni Fotografii.
W 1994 r. w ramach zajęć dla studentów opracował i wprowadził autorski, jak i pionierski w Polsce, program nauczania fotografii otworkowej (kontynuowany do 2007 r). Współtwórca programu pierwszych w Polsce niestacjonarnych (zaocznych) studiów fotograficznych. Kwalifikacje II st. (habilitacja) otrzymał w 2009 roku. Zajmuje się fotografią intermedialną, grafiką, instalacjami i działaniami w przestrzeni miejskiej. Autor wielu wystaw z zakresu fotografii intermedialnej, instalacji w galeriach, jak i w przestrzeni publicznej. Autor projektów graficznych (plakaty, znaki identyfikacyjne, reklamy). Kurator i inicjator wielu wystaw i projektów artystycznych. Redaktor książek i wydawnictw poświęconych fotografii i sztuce współczesnej. Przez 11 lat, we współpracy z Regionalną Rozgłośnią Polskiego Radia – Radiem Merkury (obecnie – radio Poznań) prowadził autorskie programy muzyczne, tworzył happeningi i kolaże dźwiękowe, a także programy o tematyce kulturalnej. Fan i znawca muzyki. W szczególności jazzu, cross-over, eksperymentalnej i współczesnej. Także muzyki renesansu i baroku. Wielbiciel kina, kotów i literatury.
WYBÓR PRAC:
Krzysztof J. Baranowski Aleja wierszy – 2005 i 2007 rok ~ 10.000 kartek formatu A4 z wierszami młodych polskich poetów, jak i poezją konkretną autora rozwieszone na drzewach i słupach centrum Poznania na obszarze ~ 10 h instalacja interaktywna, tzn. mająca zachęcać do przeczytania i zabrania ze sobą (zerwania) choćby jednego wiersza.Krzysztof J. Baranowski Czarno-Białe2002 r. papier, sitodruk, patyczki 50 sztukKrzysztof J. Baranowski Eclipse: disidentification remix 2009 r. instalacja 2 rzutniki, jeden reflektor punktowy, trzy kule dyskotekowe autoportrety i filmKrzysztof J. Baranowski Horyzont 1998 r. fotografia bezkamerowa papier barytowy 75x 100 cm całość: 300×100 cmKrzysztof J. Baranowski Krajobraz w czerwieni 2006 r. Fotomontaże z fotografii zrobionych podczas poznańskiej rewolty 1956 r. Dla uczczenia i przypomnienia dramatycznych tamtych wydarzeń. Z naciskiem na heroiczny i poetycki charakter uczestników.s Powtarzalny i dominujący motyw w wielkoformatowych wydrukach to dominująca czerwień i fotografie śladów po kulach. Wydruki na siatkach, billboardy, plakaty. Rozmieszczone w kluczowych dla tamtych wydarzeń miejscach. Realizacja zainspirowana i zainicjowana przez CK Zamek a sponsorowana przez wiele instytucji.Krzysztof J. Baranowski Stare ulice_Św. Marcin 12 billboardów z fotomontażami przedstawiającymi zdjęcia ludzi z XX w. z fotografiami współczesnego, miejskiego tła. Widziane z konkretnego, wybranego punktu tworzyły iluzję obecności tych postaci. Rozstawione w kilkunastu punktach centrum PoznaniaKrzysztof J. Baranowski Still Life – 2002/2004/2005 seria instalacji w galeriach a będąca interpretacją współczesnego ducha starego tematu w sztukach wizualnych, martwej natury. zdjęcia z banku fotografii do gazetek reklamowych marketów pocięte billboardy w formie książek Wystawie towarzyszył konkurs na podstawie wypełnienia ankiet dotyczących uczestnictwa w kulturze