Przejdź do treści

Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa

ROZWIN

Studia I stopnia (licencjat)

Ogólna charakterystyka sylwetki osoby absolwenckiej

Studia I stopnia- tytuł zawodowy nadawany osobom absolwenckim – licencjat

Osoba absolwencka studiów pierwszego stopnia na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę stanowiącą podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwej dla programu studiów. Zna i rozumie możliwości praktycznego zastosowania tej wiedzy w działalności artystycznej i obszarze edukacji kulturowej związanej z obranym kierunkiem. W oparciu o rozumienie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji i posiadaną wiedzę dotyczącą rozwoju sztuki i jej współczesnych przejawów, posiada umiejętności potrzebne do upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych. Potrafi w wybranej przez siebie dziedzinie świadomie dobierać narzędzia i metody pracy do realizacji własnych koncepcji artystycznych oraz działań w obszarze edukacji kulturowej. Posiada umiejętność formułowania i argumentowania własnych ocen i opinii. Ma umiejętność osadzenia swej działalności twórczej w szerokim kontekście wiedzy kulturowej. Potrafi współdziałać z innymi w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych i artystycznych. Potrafi komunikować się przy użyciu specjalistycznej terminologii związanej ze sztuką szeroko rozumianą. Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada kompetencję krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotowa do wypełnienia zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego. Dodatkowo jest gotowa do odpowiedzialnego pełnienia roli osoby artystycznej oraz osoby propagującej inicjatywy artystyczne w obszarze edukacji kulturowej, przy świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej. Po ukończeniu kierunku osoba absolwencka ma możliwość kontynuowania nauki na studiach magisterskich kierunków artystycznych i humanistycznych, o ile nie istnieją co do tego wewnętrzne ograniczenia formalne.

Możliwość zatrudnienia: 

– w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy, kultury, centra dziedzictwa kulturowego); 
– w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali i wydarzeń artystycznych i edukacyjnych);
– w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych).

Informacje na temat współpracy kierunku z podmiotami zewnętrznymi

Regularnie prowadzona współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym (interesariuszami zewnętrznymi) przyjmuje różnorodne formy, dostosowane do efektów uczenia się na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa oraz do wymagań rynku pracy. Obejmuje ona przede wszystkim instytucje kultury, a jej działania odbywają się na wielu płaszczyznach, takich jak m.in.: organizacja praktyk, staży, wolontariatów, a także realizacja wystaw, warsztatów i projektów artystyczno- edukacyjnych. Przy wyborze interesariuszy zewnętrznych zwracamy pieczołowicie uwagę na ich różnorodność programową, zakres działalności oraz status tych instytucji. Nawiązano współpracę i zawarto odpowiednie umowy oraz porozumienia z różnorodnymi instytucjami z całej Polski, w tym m.in. Fundacją Adaptacji i Rozwoju Dzieci  i Młodzieży Dwujęzycznej Bilingwo, Poznańskim Centrum Dziedzictwa, ARTUM Fundacją Ewy Partum Museum w Bobrowicach, Fundacją Rodriguez Gallery w Poznaniu, Gdańską Galerią Miejską, Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Stowarzyszeniem Czasu Kultury w Poznaniu, Galerią Miejską BWA w Bydgoszczy, Galerią BWA w Zielonej Górze, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Galerią ABC w Poznaniu, Zachętą Narodową Galerią Sztuki w Warszawie, Galerią Sztuki Wozownia w Toruniu, Centrum Rzeźby Polskiej  w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Galerią EGO w Poznaniu, Biblioteką Raczyńskich w Poznaniu, PLSP im. P. Potworowskiego w Poznaniu oraz Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Aresztem Śledczym w Poznaniu. Zbiór współpracujących instytucji jest ciągle poszerzany o kolejne miejsca, w roku akademickim 2024/2025 do grona Rady Interesariuszy Zewnętrznych dołączyła Poznańska Spółdzielnia Mieszkaniowa wraz z Administracją Osiedla Stefana Batorego w Poznaniu oraz Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu. Każdego roku akademickiego poszczególne pracownie działające na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa nawiązują współpracę z wybranymi przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego, a wnioski opracowane na podstawie tej współpracy (ewaluacja danego projektu dokonywanej w czasie prezentacji wyników działań, przeglądów, także przeglądów semestralnych) wpływają na zmiany i ulepszanie programów studiów. Bezpośredni dialog z interesariuszami zewnętrznymi (między innymi podczas spotkań Rady Interesariuszy Zewnętrznych) przekłada się znacząco na rozwój kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa i dopasowanie jego efektów uczenia  do aktualnych potrzeb rynku pracy. Rada Programowa kierunku SWiEK dostrzega korzyści płynące ze współpracy z instytucjami zewnętrznymi , traktując ją jako bardzo korzystną dla obu stron. Osoby studiujące mają szansę rozwijać i sprawdzać w wymiarze praktycznym zdobytą i zdobywaną podczas studiów I stopnia wiedzę, umiejętności oraz nabywane kompetencje społeczne, interesariusze zewnętrzni natomiast mają szansę zapoznać się z osobami, które potencjalnie mogą stać się ich pracownikami/ pracowniczkami.

Warunki rekrutacji

1. Opis kompetencji oczekiwanych od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia

Warunkiem dopuszczenia do sprawdzianu kwalifikacyjnego jest: 
– posiadanie przez osobę kandydującą świadectwa dojrzałości; 
– posiadanie podstawowych kompetencji rysunkowych; 
– ogólne zainteresowania dotyczące sztuki; 
– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie. 

Oczekiwania wobec osoby aplikującej to: 
– otwartość na poznawanie interdyscyplinarnych doświadczeń twórczych; 
– rozwijanie wiedzy i zainteresowań dotyczących sztuki, kultury, edukacji kulturowej.

2. Zasady i przebieg rekrutacji

Szczegółowy przebieg rekrutacji określa „Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki. 

Zasady studiowania, z uwzględnieniem prowadzenia zajęć w trybie zdalnym

1. Ogólne zasady dotyczące wyboru pracowni

Kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa na I stopniu studiów  kładzie silny nacisk na indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej (przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na kompleksowe przygotowanie osoby studiującej do realizacji inicjatyw artystyczno-edukacyjnych dotyczących przejawów kultury i sztuki lub działań promujących różnorodne zjawiska kulturowe i artystyczne. Osoba studiująca na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa może wybierać pracownie artystyczne, warsztatowe i projektowe z propozycji całej Uczelni (Wybrana pracownia artystyczna I, Rysunek-w sem. III,IV,V). Poza tym zalicza obowiązkowe zajęcia w pracowniach wydziałowych Katedry Interdyscyplinarnej Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP (Rysunek i Malarstwo w sem. I,II), a także  wybiera Pracownię artystyczną II i Pracownię dyplomową, także ze wspomnianej Katedry ww. Wydziału. W sem. V osoba studiująca dokonuje wyboru Seminarium magisterskiego. Wybór i możliwość zmian pracowni jest regulowany poprzez Regulamin Studiów, dostępny na stronie internetowej Uczelni.

Wybór zostaje także dokonany w obszarze przedmiotów:
– Język obcy (wybór−Zakład Języków Obcych);
– Fakultet I (sem. IV) i Fakultet II (sem. V);
– Plener artystyczny- nie jest obowiązkowy (wybór spośród wszystkich pracowni UAP);
– Praktyki (wybór z opracowanej przez SWiEK listy instytucji będących interesariuszami zewnętrznymi lub propozycja własna, wymagająca akceptacji opiekunki praktyk).

2. Zasady realizowania programu studiów z podziałem na moduły zajęć w każdym semestrze

Na studiach I stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:
– obowiązkowe przedmioty ogólnouczelniane bez ECTSーgłówne;
– przedmioty ogólnouczelniane teoretyczneーgłówne i uzupełniające;
– przedmioty ogólnouczelniane praktyczneーgłówne i uzupełniające ; 
– przedmioty kierunkowe teoretyczneーgłówne i uzupełniające: 
– przedmioty kierunkowe praktyczneーgłówne i uzupełniające.

Praktyki

Praktyki realizowane są w wybranej przez osobę studiującą instytucji kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego). Osoba studiująca może skorzystać z opracowanej przez kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa- bazy instytucji, z którymi podjęta została współpraca w tym zakresie lub zaproponować inne miejsce, które należy skonsultować z opiekunką praktyk. Szczegółowe zasady odbywania praktyk, dostępne są w odpowiednich Regulaminach poszczególnych praktyk, dostępnych na stronie internetowej Uczelni. Zaliczenie praktyk odbywa się w oparciu o dzienniczki praktyk. Na koniec każda osoba studiująca wypełnia obowiązkową ankietę, stanowiącą ewaluację podjętych działań. Na podstawie ewaluacji podejmowane są dalsze decyzje mające na celu weryfikację jakości współpracy z  interesariuszami zewnętrznymi i aktualizowanie warunków odbywania praktyk, by te w pełni wpisywały się w autentyczne potrzeby procesu uczenia się osób studiujących.

studia I stopniaー 80 godz.; możliwość realizacji praktyk w semestrze I,II,III, IV,V – zaliczenie w V semestrze

Na studiach I stopnia osoba studiująca zalicza:
– Plener kierunkowy (o charakterze interdyscyplinarnym, realizowany z  zespołem pedagogów)
– obowiązkowy do odbycia na I roku studiów w wymiarze 60 godzin, w semestrze I;
– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAIK (jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku studiów), 
– może zaliczyć dodatkowo Plener artystyczny- nie jest on obowiązkowy, daje dodatkowe punkty, punkty wolnego wyboru.

Ogólne sposoby oceny i weryfikacji efektów uczenia

Rezultaty kształcenia podlegają corocznemu monitorowaniu, które jest przeprowadzane przez Radę Programową kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa.

Wyniki nauki osób studiujących są sprawdzane w obrębie poszczególnych przedmiotów  i pracowni poprzez ocenę zadań artystycznych, kolokwiów, egzaminów, projektów oraz prac pisemnych, a także ocenę wypowiedzi ustnych. Sprawozdania z postępów, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, są prowadzone przez wykładowców. Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów praktycznych i teoretycznych oraz kartach pracowni, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów praktycznych, które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym pracowni wydziałowych istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osób studiujących oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze prace studenckie powstałe w danym roku akademickim. W trakcie praktyk prowadzi się dzienniczek, w którym rejestrowane są godziny pracy oraz wykonane zadania. Zdolności językowe są weryfikowane podczas kolokwiów w ramach lektoratów.

Programem studiów I stopnia objęte są też zajęcia wychowania fizycznego:
semestr 3ー30 godzin,
semestr 4ー30 godzin.

Program studiów umożliwia osobie studiujące dokonanie wyboru w ramach przedmiotów:
– Język obcyー8 punktów ETCS,
– Seminarium licencjackieー8 punktów ETCS,
– Fakultet Iー2 punktów  ETCS,
– Fakultet IIー2 punktów ETCS,
– Rysunekー15 punktów ETCS,
– Malarstwoー6 punktów ETCS,
– Wybrana pracownia artystyczna I-do wyboru z wszystkich pracowni UAPー6 punktów ETCS,
– Plener artystyczny- ilość zależna od wybranego pleneru (dodatkowe punkty),
– Wybrana pracownia artystyczna II-do wyboru z wszystkich pracowni WEAiKー9 punktów ETCS,
– Pracownia dyplomowaー12 punktów ETCS,
– Praktykiー6 punkty ETCS.

Przebieg i zasady procesu dyplomowania, z uwzględnieniem sesji dyplomowej w trybie zdalnym

Zakończenie studiów pierwszego stopnia odbywa się poprzez egzamin dyplomowy. Osoba studiująca, by przystąpić do egzaminu dyplomowego musi spełnić wszystkie wymogi uwzględnione w Regulaminie Studiów kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa. Zobowiązana jest do terminowego zaliczenia  wszystkich przedmiotów, obowiązkowego pleneru i praktyk. Praca dyplomowa na poziomie licencjackim obejmuje stworzenie i prezentację pracy praktycznej oraz przygotowanie i złożenie pracy teoretycznej. Wymagane jest połączenie działań praktycznych i teoretycznych (spójny temat). Rada Programowa kierunku określa wytyczne dotyczące prac dyplomowych. Wyniki kształcenia z całego cyklu studiów podlegają ocenie komisji wydziałowej podczas egzaminu dyplomowego. Komisja dyplomowa bazuje na obu częściach dyplomu przy formułowaniu pytań. Procedury przeprowadzania egzaminu dyplomowego są określone w regulaminie dla całego Uniwersytetu  i doprecyzowane przez Radę Programową w odrębnych dokumentach:

  • Regulaminie dotyczącym licencjackiego egzaminu dyplomowego kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa;
  • Szczegółowych zasadach dotyczących przygotowania teoretycznych prac licencjackich i magisterskich kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa.

Zasady przeprowadzania egzaminu dyplomowego

Na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa dyplom składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej. W obu przypadkach istnieje wolny wybór pracowni dyplomowej (z pracowni wydziałowych) i seminarium dyplomowego. Praca teoretyczna jest treściowo związana z pracą praktyczną. Warunkiem uzyskania tytułu licencjata jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas obrony. 

Regulamin dotyczący licencjackiego egzaminu dyplomowego kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa dostępny jest na internetowej stronie Uczelni. Procedura obron egzaminów dyplomowych odbywa się zgodnie z odpowiednimi zarządzeniami Rektora UAP W pierwszej kolejności zatwierdzane są przez Radę Programową kierunku SWiEK tytuły prac dyplomowych. Następnie według wskazań wypełniane są poszczególne dokumenty i załączniki. Potem wgrywane są do Akademusa: abstrakt dotyczący dyplomowej pracy teoretycznej, praca teoretyczna, która przechodzi przez program antyplagiatowy ORPD, portfolio i abstrakt dotyczący pracy praktycznej oraz  dokumentacja pracy praktycznej.

Na podstawie  umieszczonych przez osoby dyplomujące się i zweryfikowanych przez kadrę (w systemie e-dziekanatu) plików powstają dwie recenzje. Jedna dotycząca pracy teoretycznej, druga dotycząca pracy praktycznej. Egzamin dyplomowy odbywa się w ustalonym wcześniej miejscu, godzinie i przy powołanym przez Władze Rektorskie składzie Komisji dyplomowej.

Informacje na temat infrastruktury UAP

Uczelnia gwarantuje kierunkowi Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa na studiach I stopnia pomieszczenia dydaktyczne wyposażone w konieczny do prowadzenia zajęć sprzęt. Poza tym wybrane efekty procesów dydaktycznych, mogą być prezentowane w Galeriach Miejskich UAP (np. Curators’ LAB czy Galeria Design), w Galerii Rotunda UAP.

Zapewnienie możliwości korzystania z pracowni i warsztatów poza godzinami prowadzenia zajęć

Osoby studiujące na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa  na studiach I stopnia mają możliwość korzystania z pracowni i warsztatów poza godzinami prowadzenia zajęć, na zasadach ustalonych przez Uczelnię. Dodatkowo przed sesją zimową i letnią, w oparciu o decyzję Władz Rektorskich Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu osoby studiujące na kierunku SWiEK mogą korzystać z pracowni w wyznaczonych dniach i godzinach wieczornych/nocnych.

Zapewnienie możliwości korzystania z dostępu do zasobów bibliotecznych oraz elektronicznych zasobów wiedzy obejmujących literaturę zalecaną na kierunku

Uczelnia oferuje osobom studiującym na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, na studiach I stopnia swobodny dostęp do bogatych zasobów Biblioteki Głównej UAP. 

Biblioteka, mieszcząca się przy pl. Wielkopolskim 9, oferuje wygodne stanowiska do pracy oraz dostęp do Internetu. Od 2003 roku angażuje się w tworzenie bazy katalogowej swoich zbiorów za pomocą systemu Horizon, który dostępny jest przez moduł PAC. Od 2005 roku biblioteka udostępnia zbiory w formie cyfrowej w ramach Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej. W czytelni znajduje się ponad trzy i pół tysiąca książek dotyczących historii i sztuki, a także encyklopedie, słowniki oraz publikacje z zakresu pedagogiki sztuki, psychologii i warsztatów twórczych (74 specjalistycznych pozycji), zgodne z wymogami sylabusów. Zbiory są systematycznie uzupełniane o nowe publikacje. Dzięki zastosowaniu technologii RFiD, użytkownicy mogą samodzielnie wypożyczać książki za pomocą urządzenia Selfcheck oraz zwracać je do automatu zwrotów, zwanego wrzutnią. Dla osób studiujących dostępne są również szkolenia biblioteczne w formie online. 

Osoby studiujące na kierunku SWiEK mogą także korzystać z zasobów innych bibliotek naukowych na terenie Poznania oraz bazy Wirtualnej Biblioteki Nauki.

Wykazanie związku kierunku studiów z misją uczelni i strategią jej rozwoju

Kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa studia I stopnia wpisuje się w misję Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu poprzez szczególne dbanie o jakość kształcenia, zapewnienie osobie studiującej i osobie absolwenckiej dobrego przygotowania do funkcjonowania  w społeczeństwie. Koncepcja kształcenia oparta jest o kluczowe wartości określone w strategii Uniwersytetu jako stałe badanie i doskonalenie jakości kształcenia, analizowanie efektów uczenia się w kontekście potrzeb społecznych. Promowanie idei współpracy z otoczeniem gospodarczym w tym rozwój działań mających na celu jak najlepsze przygotowanie osoby absolwenckiej do wymagań rynku pracy. Stałe podnoszenie kwalifikacji kadry naukowo-dydaktycznej, wdrażanie procedur służących doskonaleniu jakości kształcenia, podnoszenie jakości zaplecza aparaturowego i infrastruktury dydaktycznej. W tym kontekście koncepcja kształcenia na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa studiach I stopnia, oparta jest o stałą kontrolę jakości, konsultacje wewnętrzne i zewnętrzne oraz promocję dokonań jako podnoszenie jakości kształcenia i upowszechnianie dobrych praktyk.


Tryb studiowania dla II i III roku studiów licencjackich

studia stacjonarne (6 semestrów; 3 lata)
Zakresy:
1) Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa 
2) Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury

Sposób kształcenia

Kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa kładzie silny nacisk na indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej (przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na kompleksowe przygotowanie osoby studiującej do realizacji inicjatyw artystyczno-edukacyjnych dotyczących przejawów kultury i sztuki lub działań promujących różnorodne zjawiska kulturowe i artystyczne. Osoba studiująca na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa może wybierać pracownie artystyczne, warsztatowe i projektowe z propozycji całej Uczelni. Poza tym zalicza obowiązkowe zajęcia w pracowniach wydziałowych (Katedry Interdyscyplinarnej Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP) oraz w pracowni dyplomowej, także ze wspomnianej Katedry ww. Wydziału. Wybór i możliwość zmian pracowni jest regulowany poprzez Regulamin Studiów, dostępny na stronie internetowej Uczelni.

Zakres Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa przygotowuje osobę studiującą do realizacji działań artystyczno edukacyjnych, warsztatowych i twórczych, np. we współczesnych instytucjach kultury i placówkach kulturalno-oświatowych, przy jednoczesnym intensywnym rozwoju jej umiejętności, wiedzy i kompetencji związanych z uprawianiem własnej twórczości artystycznej.

Zakres Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury – koncentruje się z kolei na przygotowaniu osoby studiującej do realizacji inicjatyw promujących różnorodne przejawy współczesnej kultury i sztuki, również przy jednoczesnym intensywnym rozwoju jej umiejętności, wiedzy i kompetencji związanych z uprawianiem własnej twórczości artystycznej.

Na III roku studiów należy wybrać dwa (po jednym w semestrze) trzydziestogodzinne fakultety spośród wszystkich propozycji przygotowanych na studiach pierwszego stopnia. Obowiązkowe są również zajęcia z wychowania fizycznego (0 pkt. ECTS).

Na studiach pierwszego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – główne,

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – główne,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – uzupełniające.

Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych, które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym pracowni wydziałowych – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osób studiujących oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze prace studenckie powstałe w danym roku akademickim. Na obu zakresach bardzo ważne są praktyki w wybranej przez osobę studiującą instytucji kultury czy w placówce kulturalno-oświatowej. Szczegółowe zasady odbywania praktyk, dostępne są w odpowiednich Regulaminach poszczególnych praktyk, dostępnych na stronie internetowej Uczelni.

W trakcie trzech lat studiów osoba studiująca na studiach pierwszego stopnia kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, zalicza:

– plener kierunkowy (o charakterze interdyscyplinarnym, realizowany z zespołem pedagogów)*,

– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK (jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku studiów),

– plener artystyczny** (dla osób studiujących zakresy: Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa, Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury ),

– plener teoretyczny*** (obejmujący wykłady i ćwiczenia powiązane z wybranymi zagadnieniami teorii sztuki dla osób studiujących zakres Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury),

– praktykę**** (regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).

W związku z procesami kształcenia realizowanymi na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.

________________________________________________________________________

* Plener kierunkowy – plener odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).

** Plener artystyczny, w dowolnej Pracowni UAP, realizowany w trakcie studiów (30 godzin), zaliczenie w semestrze VI.

*** Plener teoretyczny – plener odbywa się w trakcie studiów (w terminie ustalonym przez Kierownika/Kierowniczkę Katedry Historii Sztuki i Filozofii); 15 h w semestrze, w którym organizowany jest plener, zaliczenie – VI semestr. Plener dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury.

**** Praktyka: dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury – realizowana może być w instytucjach kultury (np. w galeriach, muzeach, centrach kultury), w fundacjach związanych z działalnością promocyjną z dziedziny kultury i sztuki; dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa – w instytucjach kultury (np. w galeriach, muzeach, centrach kultury), fundacjach zajmujących się działalnością artystyczną i edukacyjną, itp. Dla obu zakresów – realizacja praktyk możliwa jest w całym okresie studiów, a ich zaliczenie następuje w semestrze VI.

Tytuł zawodowy uzyskany przez absolwenta, sposób uzyskania dyplomu: licencjat

ROZWIN

Studia II stopnia (magisterskie)

Ogólna charakterystyka sylwetki osoby absolwenckiej

Studia II stopnia- tytuł zawodowy nadawany osobom absolwenckim- magister

Studia drugiego stopnia na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa dają osobie absolwenckiej możliwość zdobycia w pogłębionym stopniu wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zarówno uprawiania własnej dojrzałej twórczości artystycznej, jak prowadzenia wartościowych inicjatyw z obszaru działań twórczych i edukacyjnych. Osoba absolwencka ww. studiów jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia jej nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka osoby absolwenckiej (dzięki realizacji zakładanych efektów uczenia się) odpowiada obowiązującym standardom i wymaganiom na współczesnym rynku pracy w Polsce, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje zawodowe pracownika. Osoba absolwencka jest przygotowana do bycia aktywną osobą tworzącą  w zakresie sztuk plastycznych oraz do skutecznego, wartościowego i konstruktywnego zajmowania się działalnością artystyczno-edukacyjną dotyczącą sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie wykazuje się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwala w przyszłości kierować jej zespołami ludzkimi. Osoba absolwencka studiów magisterskich ma potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy, zarówno czysto teoretycznej, jak i tej związanej z aktywnym uprawianiem twórczości artystycznej i edukacyjnej. Umie świadomie uzasadniać i kreować własne realizacje, a przy tym jest otwarta na inne postawy artystyczne i światopoglądowe. Posiada też wiedzę ogólnokulturową, potrafi jasno formułować własne sądy i opinie, jest osobą kreatywną, która, na bazie zdobytej wiedzy, staje się w pełni samodzielna i zdolna do twórczego przetwarzania nabytych doświadczeń oraz podejmowania nowych wyzwań artystycznych i edukacyjnych. Osoba absolwencka studiów drugiego stopnia zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Po ukończeniu studiów magisterskich osoba absolwencka gotowa jest do ubiegania się o przyjęcie na studia doktoranckie artystyczne oraz w pokrewnych dziedzinach humanistycznych.

Możliwość zatrudnienia:

– w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego), 
– w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali,wydarzeń artystycznych i edukacyjnych),
– w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych), 
– prowadzenie samodzielnej działalności artystycznej oraz działalności propagującej sztukę, kulturę i inicjatywy artystyczne.

Informacje na temat współpracy kierunku z podmiotami zewnętrznymi

Regularnie prowadzona współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym (interesariuszami zewnętrznymi) przyjmuje różnorodne formy, dostosowane do efektów uczenia się na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa oraz do wymagań rynku pracy. Obejmuje ona przede wszystkim instytucje kultury, a jej działania odbywają się na wielu płaszczyznach, takich jak m.in.: organizacja praktyk, staży, wolontariatów, a także realizacja wystaw, warsztatów i projektów artystyczno- edukacyjnych. Przy wyborze interesariuszy zewnętrznych zwracamy pieczołowicie uwagę na ich różnorodność programową, zakres działalności oraz status tych instytucji. Nawiązano współpracę i zawarto odpowiednie umowy oraz porozumienia z różnorodnymi instytucjami z całej Polski, w tym m.in. Fundacją Adaptacji i Rozwoju Dzieci  i Młodzieży Dwujęzycznej Bilingwo, Poznańskim Centrum Dziedzictwa, ARTUM Fundacją Ewy Partum Museum w Bobrowicach, Fundacją Rodriguez Gallery w Poznaniu, Gdańską Galerią Miejską, Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, Stowarzyszeniem Czasu Kultury w Poznaniu, Galerią Miejską BWA w Bydgoszczy, Galerią BWA w Zielonej Górze, Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, Galerią ABC w Poznaniu, Zachętą Narodową Galerią Sztuki w Warszawie, Galerią Sztuki Wozownia w Toruniu, Centrum Rzeźby Polskiej  w Orońsku, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Galerią EGO w Poznaniu, Biblioteką Raczyńskich w Poznaniu, PLSP im. P. Potworowskiego w Poznaniu oraz Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu, Aresztem Śledczym w Poznaniu. Zbiór współpracujących instytucji jest ciągle poszerzany o kolejne miejsca, w roku akademickim 2024/2025 do grona Rady Interesariuszy Zewnętrznych dołączyła Poznańska Spółdzielnia Mieszkaniowa wraz z Administracją Osiedla Stefana Batorego w Poznaniu oraz Ogólnokształcąca Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu. Każdego roku akademickiego poszczególne pracownie działające na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa nawiązują współpracę z wybranymi przedstawicielami otoczenia społeczno-gospodarczego, a wnioski opracowane na podstawie tej współpracy (ewaluacja danego projektu dokonywanej w czasie prezentacji wyników działań, przeglądów, także przeglądów semestralnych) wpływają na zmiany i ulepszanie programów studiów. Bezpośredni dialog z interesariuszami zewnętrznymi (między innymi podczas spotkań Rady Interesariuszy Zewnętrznych) przekłada się znacząco na rozwój kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa i dopasowanie jego efektów uczenia  do aktualnych potrzeb rynku pracy. Rada Programowa kierunku SWiEK dostrzega korzyści płynące ze współpracy z instytucjami zewnętrznymi , traktując ją jako bardzo korzystną dla obu stron. Osoby studiujące mają szansę rozwijać i sprawdzać w wymiarze praktycznym zdobytą i zdobywaną podczas studiów II stopnia wiedzę, umiejętności oraz nabywane kompetencje społeczne, interesariusze zewnętrzni natomiast mają szansę zapoznać się z osobami, które potencjalnie mogą stać się ich pracownikami/ pracowniczkami.

Opis kompetencji oczekiwanych od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia

Warunkiem dopuszczenia do magisterskiego sprawdzianu kwalifikacyjnego jest: 
– posiadanie przez osobę kandydującą dyplomu ukończenia studiów wyższych z tytułem zawodowym magistra, licencjata lub inżyniera; 
– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie. 

Osoba kandydująca: 
– posiada odpowiednie zakresy doświadczeń artystycznych, wiedzy, umiejętności oraz kompetencji – uzyskanych na poprzednich etapach kształcenia;
– posiada doświadczenie w zakresie wybranych artystycznych, interdyscyplinarnych  praktyk twórczo-edukacyjnych;  
– rozumie potrzebę pogłębiania posiadanych już i zdobywania nowych interdyscyplinarnych doświadczeń artystycznych i twórczo-edukacyjnych; 
– zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji. 

Osobę kandydującą cechuje: 
– kreatywność, otwartość myślenia o sztuce i kulturze;  
– umiejętność współpracy w ramach realizacji prac zespołowych; 
– umiejętność efektywnego komunikowania się i innymi osobami; 
– gotowość do odpowiedzialnego realizowania inicjatyw artystycznych i twórczo-edukacyjnych.

Warunki rekrutacji

Szczegółowy przebieg rekrutacji określa „Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki.

Zasady studiowania, z uwzględnieniem prowadzenia zajęć w trybie zdalnym

1. Ogólne zasady dotyczące wyboru pracowni

Kierunek  kładzie silny nacisk na zaawansowany, indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej na II stopniu (przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na bardziej pogłębione (niż na studiach pierwszego stopnia) przygotowanie osoby studiującej do realizacji działań twórczo-edukacyjnych. 

Studia drugiego stopnia w odniesieniu do zajęć praktycznych opierają się na zajęciach w pracowniach. Osoba studiująca, oprócz obowiązkowych przedmiotów praktycznych przewidzianych w Programie Studiów, wybiera w sem. I,II,III dwie pracownie: Pracownię artystyczną II (dokonuje wyboru z wszystkich pracowni UAP) i Pracownię artystyczną I (dokonuje wyboru z wszystkich pracowni WEAiK). 

W sem. III osoba studiująca dokonuje wyboru: dziedziny artystycznej wraz z osobą promotorską dyplomu (pracownie WEAiKー Projekt dyplomowy- Wybrana dziedzina artystyczna dyplomowa) oraz osoby opiekującej się pracą teoretyczną. Przez wszystkie semestry studiów magisterskich osoba studiująca dokonuje wyboru pracowni Rysunku, w sem. III i IV, w ramach przedmiotu Warsztaty i działania twórcze, wybiera jedną z dwóch pracowni: Pracownię Warsztatów Kreatywnych lub Pracownię Projektów i Działań Twórczych.

Wybór zostaje także dokonany w obszarze przedmiotów:

– Język obcy (wybór−Zakład Języków Obcych);
– Wykłady monograficzne ( spośród wszystkich propozycji przygotowanych dla studiów magisterskich);
– Fakultet (semestrze I i II, wybór spośród wszystkich propozycji przygotowanych przez Uczelnię dla studiów magisterskich);
– Plener artystyczny- nie jest obowiązkowy (wybór spośród wszystkich pracowni UAP);
– Praktyki (wybór z opracowanej przez SWiEK listy instytucji będących  interesariuszami zewnętrznymi lub propozycja własna, wymagająca akceptacji opiekunki praktyk). 

2. Zasady realizowania programu studiów z podziałem na moduły zajęć w każdym semestrze

Na studiach II stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów: 

– obowiązkowe przedmioty ogólnouczelniane bez ECTSーgłówne;
– przedmioty ogólnouczelniane teoretyczneーgłówne i uzupełniające;
– przedmioty ogólnouczelniane praktyczneーgłówne i uzupełniające ; 
– przedmioty kierunkowe teoretyczneーgłówne i uzupełniające: 
– przedmioty kierunkowe praktyczneーgłówne i uzupełniające. 

Na studiach II stopnia funkcjonuje moduł zajęć:

– Psychologia w kontekście sztuki – obejmuje przedmioty: Psychologię pracy w grupie (semestr I) i Psychologia twórczości (semestr II). 

Praktyki

Praktyki realizowane są w wybranej przez osobę studiującą instytucji kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego). Osoba studiująca może skorzystać z opracowanej przez kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa- bazy instytucji, z którymi podjęta została współpraca w tym zakresie lub zaproponować inne miejsce, które należy skonsultować z opiekunką praktyk. Szczegółowe zasady odbywania praktyk, dostępne są w odpowiednich Regulaminach poszczególnych praktyk, dostępnych na stronie internetowej Uczelni. Zaliczenie praktyk odbywa się w oparciu o dzienniczki praktyk. Na koniec każda osoba studiująca wypełnia obowiązkową ankietę, stanowiącą ewaluację podjętych działań. Na podstawie ewaluacji podejmowane są dalsze decyzje mające na celu weryfikację jakości współpracy z  interesariuszami zewnętrznymi i aktualizowanie warunków odbywania praktyk, by te w pełni wpisywały się w autentyczne potrzeby procesu uczenia się osób studiujących.

studia II stopniaー80 godz.; realizowane w trakcie studiów, po I semestrze, zaliczenie – IV semestr.

Osoba studiująca na II stopniu zalicza:

  • Plener kierunkowy (o charakterze interdyscyplinarnym, realizowany z zespołem pedagogów)- obowiązkowy do odbycia na I roku studiów w wymiarze 60 godzin, w semestrze I;
  • uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAIK (jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku studiów),
  • może zaliczyć dodatkowo Plener artystyczny- nie jest on obowiązkowy, daje dodatkowe punkty, punkty wolnego wyboru.

Ogólne sposoby oceny i weryfikacji efektów kształcenia

Rezultaty kształcenia podlegają corocznemu monitorowaniu, które jest przeprowadzane     

przez Radę Programową kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa. Wyniki nauki osób studiujących są sprawdzane w obrębie poszczególnych przedmiotów  i pracowni poprzez ocenę zadań artystycznych, kolokwiów, egzaminów, projektów oraz prac pisemnych, a także ocenę wypowiedzi ustnych. Sprawozdania z postępów, zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej, są prowadzone przez wykładowców. Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów praktycznych i teoretycznych oraz kartach pracowni, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów praktycznych, które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym pracowni wydziałowych istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osób studiujących oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze prace studenckie powstałe w danym roku akademickim. W trakcie praktyk prowadzi się dzienniczek, w którym rejestrowane są godziny pracy oraz wykonane zadania. Zdolności językowe są weryfikowane podczas kolokwiów w ramach lektoratów.

Na studiach II stopnia nie ma zajęć z wychowania fizycznego.

Program studiów umożliwia studentowi wybór zajęć, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze nie mniejszym niż 30% liczby punktów ECTS

studia II stopnia-wymiar ponad 85%(103 punkty ECTS) liczby 180 punktów ECTS

– Język obcyー6 punktów ETCS,
– Wykłady monograficzne ze sztuki współczesnejー6 punktów ETCS,
– Seminarium magisterskieー14 punktów ETCS,
– Fakultet (wybór z WEAiK)ー4 punkty ETCS,
– Rysunekー12 punktów ETCS,
– Wybrana pracownia artystyczna II-do wyboru z wszystkich pracowni UAP  ー9  punktów ETCS,
– Plener artystycznyーilość zależna od wybranego pleneru,
– Wybrana pracownia artystyczna Iーdo wyboru z wszystkich pracowni WEAiK – 15 punktów ETCS,
– Warsztaty i działania twórczeー11 punktów ETCS,
– Projekt dyplomowy-Wybrana dziedzina artystyczna-magisterskaー20 punktów ETCS,  
– Praktykiー6 punkty ETCS.

Przebieg i zasady procesu dyplomowania, z uwzględnieniem sesji dyplomowej w trybie zdalnym

Zakończenie studiów II stopnia odbywa się poprzez egzamin dyplomowy. Osoba studiująca, by przystąpić do egzaminu dyplomowego musi spełnić wszystkie wymogi uwzględnione w Regulaminie Studiów kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa. Zobowiązana jest do terminowego zaliczenia  wszystkich przedmiotów, obowiązkowego pleneru i praktyk. Praca dyplomowa zarówno na poziomie licencjackim, jak i magisterskim obejmuje stworzenie i prezentację pracy praktycznej oraz przygotowanie i złożenie pracy teoretycznej. Wymagane jest połączenie działań praktycznych i teoretycznych (spójny temat). Rada Programowa kierunku określa wytyczne dotyczące prac dyplomowych. Wyniki kształcenia z całego cyklu studiów podlegają ocenie komisji wydziałowej podczas egzaminu dyplomowego. Komisja dyplomowa bazuje na obu częściach dyplomu przy formułowaniu pytań. Procedury przeprowadzania egzaminu dyplomowego na II stopniu są określone w regulaminie dla całego Uniwersytetu  i doprecyzowane przez Radę Programową w dwóch odrębnych dokumentach:

  • Regulaminie dotyczącym magisterskiego egzaminu dyplomowego kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa;
  • Szczegółowych zasadach dotyczących przygotowania teoretycznych prac licencjackich i magisterskich kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa.

Zasady przeprowadzania egzaminu dyplomowego

Na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, na II stopniu dyplom składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej. W obu przypadkach istnieje wolny wybór pracowni dyplomowej (z pracowni wydziałowych) i seminarium dyplomowego. Praca teoretyczna jest treściowo związana z pracą praktyczną. Warunkiem uzyskania tytułu magistra jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas obrony. 

Regulamin dotyczący magisterskiego egzaminu dyplomowego kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa dostępny jest na internetowej stronie Uczelni. 

Procedura obrony egzaminu dyplomowego odbywa się zgodnie z odpowiednimi zarządzeniami Rektora UAP.  W pierwszej kolejności zatwierdzane są przez Radę Programową kierunku SWiEK tytuły prac dyplomowych. Następnie według wskazań wypełniane są poszczególne dokumenty i załączniki. Potem wgrywane są do Akademusa: abstrakt dotyczący dyplomowej pracy teoretycznej, praca teoretyczna, która przechodzi przez program antyplagiatowy ORPD, portfolio i abstrakt dotyczący pracy praktycznej oraz  dokumentacja pracy praktycznej.

Na podstawie  umieszczonych przez osoby dyplomujące się i zweryfikowanych przez kadrę (w systemie e-dziekanatu) plików powstają dwie recenzje. Jedna dotycząca pracy teoretycznej, druga dotycząca pracy praktycznej. Egzamin dyplomowy magisterski odbywa się w ustalonym wcześniej miejscu, godzinie i przy powołanym przez z Władze Rektorskie składzie Komisji dyplomowej.

Informacje na temat infrastruktury UAP 

Zapewnienie odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć w salach dydaktycznych, laboratoriach i pracowniach (dostęp do materiałów, sprzętu technicznego). Uczelnia gwarantuje kierunkowi Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa na studiach II stopnia pomieszczenia dydaktyczne wyposażone w konieczny do prowadzenia zajęć sprzęt. Poza tym wybrane efekty procesów dydaktycznych, mogą być prezentowane w Galeriach Miejskich UAP (np. Curators’ LAB czy Galeria Design), w Galerii Rotunda UAP.

Zapewnienie możliwości korzystania z pracowni i warsztatów poza godzinami prowadzenia zajęć

Osoby studiujące na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, na studiach II stopnia mają możliwość korzystania z pracowni i warsztatów poza godzinami prowadzenia zajęć, na zasadach ustalonych przez Uczelnię. Dodatkowo przed sesją zimową i letnią, w oparciu o decyzję Władz Rektorskich Uniwersytetu Artystycznego im. M. Abakanowicz w Poznaniu osoby studiujące na kierunku SWiEK mogą korzystać z pracowni w wyznaczonych dniach i godzinach wieczornych/nocnych.

Zapewnienie możliwości korzystania z dostępu do zasobów bibliotecznych oraz elektronicznych zasobów wiedzy obejmujących literaturę zalecaną na kierunku

Uczelnia oferuje osobom studiującym na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, na studiach II stopnia swobodny dostęp do bogatych zasobów Biblioteki Głównej UAP. Biblioteka, mieszcząca się przy pl. Wielkopolskim 9, oferuje wygodne stanowiska do pracy oraz dostęp do Internetu. Od 2003 roku angażuje się w tworzenie bazy katalogowej swoich zbiorów za pomocą systemu Horizon, który dostępny jest przez moduł PAC. Od 2005 roku biblioteka udostępnia zbiory w formie cyfrowej w ramach Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej. W czytelni znajduje się ponad trzy i pół tysiąca książek dotyczących historii i sztuki, a także encyklopedie, słowniki oraz publikacje z zakresu pedagogiki sztuki, psychologii i warsztatów twórczych (74 specjalistycznych pozycji), zgodne  z wymogami sylabusów. Zbiory są systematycznie uzupełniane o nowe publikacje. Dzięki zastosowaniu technologii RFiD, użytkownicy mogą samodzielnie wypożyczać książki za pomocą urządzenia Selfcheck oraz zwracać je do automatu zwrotów, zwanego wrzutnią. Dla osób studiujących dostępne są również szkolenia biblioteczne w formie online. 
Osoby studiujące na kierunku SWiEK mogą także korzystać z zasobów innych bibliotek naukowych na terenie Poznania oraz bazy Wirtualnej Biblioteki Nauki.

Wykazanie związku kierunku studiów z misją uczelni i strategią jej rozwoju

Kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, studia II stopnia wpisują się w misję Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu poprzez szczególne dbanie o jakość kształcenia, zapewnienie osobie studiującej i osobie absolwenckiej dobrego przygotowania do funkcjonowania  w społeczeństwie. Koncepcja kształcenia oparta jest o kluczowe wartości określone w strategii Uniwersytetu jako stałe badanie i doskonalenie jakości kształcenia, analizowanie efektów uczenia się w kontekście potrzeb społecznych. Promowanie idei współpracy z otoczeniem gospodarczym w tym rozwój działań mających na celu jak najlepsze przygotowanie osoby absolwenckiej do wymagań rynku pracy. Stałe podnoszenie kwalifikacji kadry naukowo-dydaktycznej, wdrażanie procedur służących doskonaleniu jakości kształcenia, podnoszenie jakości zaplecza aparaturowego i infrastruktury dydaktycznej. W tym kontekście koncepcja kształcenia na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa, oparta jest o stałą kontrolę jakości, konsultacje wewnętrzne i zewnętrzne oraz promocję dokonań jako podnoszenie jakości kształcenia i upowszechnianie dobrych praktyk.

Tytuł zawodowy uzyskany przez absolwenta, sposób uzyskania dyplomu: magister


Tryb studiowania dla II roku studiów magisterskich

Stacjonarne studia drugiego stopnia trwają 4 semestry (2 lata)

Zakres                                                                                              

Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych

Sposób kształcenia

Kierunek Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa kładzie silny nacisk na zaawansowany, indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej (przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na bardziej pogłębione (niż na studiach pierwszego stopnia) przygotowanie osoby studiującej do realizacji działań twórczo-edukacyjnych. Oferowany jest zakres – Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych. Studia drugiego stopnia w odniesieniu do zajęć praktycznych opierają się na zajęciach w pracowniach. Osoba studiująca, oprócz obowiązkowych przedmiotów praktycznych przewidzianych w programie studiów, wybiera dwie pracownie: jedną z Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa [WEAiK] oraz jedną z oferty całej Uczelni. Wybór dziedziny artystycznej realizowanej tylko w pracowni WEAiK na drugim roku determinuje wybór osoby promotorskiej dyplomu. Dopuszcza się zmianę dziedziny artystycznej po I i II semestrze, ale wraz z początkiem III semestru dokonany wybór jest zobowiązujący. Wyboru osoby opiekującej się pracą teoretyczną dokonuje się po I semestrze studiów. Dopuszcza się zmianę z początkiem III semestru. Na pierwszym roku studiów drugiego stopnia obowiązkowe są zajęcia z języka obcego oraz dwa trzydziestogodzinne fakultety (przewidziane odpowiednio w semestrze I i II, wybierane przez osobę studiującą spośród wszystkich propozycji przygotowanych przez Uczelnię dla studiów magisterskich).

Na studiach drugiego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – główne,
– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – uzupełniające,
– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – główne,
– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – uzupełniające,
– przedmioty kierunkowe teoretyczne – główne,
– przedmioty kierunkowe teoretyczne – uzupełniające,
– przedmioty kierunkowe artystyczne – główne,
– przedmioty kierunkowe artystyczne – uzupełniające.

Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych – które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym także pracowni wydziałowych WEAiK – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osoby studiującej oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze, powstałe w danym roku akademickim prace osób studiujących. Regulamin Studiów dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.

W trakcie studiów osoba studiująca zalicza:

– plener kierunkowy (plener interdyscyplinarny, realizowany pod opieką zespołu pedagogów WEAiK)*,

– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK (jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku studiów),

– plener artystyczny**,

– praktykę*** (Regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).

W związku z procesami kształcenia realizowanymi na studiach drugiego stopnia, na kierunku Sztuki Wizualne i Edukacja Kulturowa podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.

__________________________________________________________________

* Plener kierunkowy – odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).

** Plener artystyczny – odbywa się w dowolnej Pracowni UAP w trakcie studiów (30 godzin),

zaliczenie w semestrze IV.

*** Praktyka – realizowana w trakcie studiów, po I semestrze, zaliczenie – IV semestr.

Tytuł zawodowy uzyskany przez absolwenta, sposób uzyskania dyplomu

magister

Tytuł zawodowy uzyskany przez absolwenta, sposób uzyskania dyplomu: magister

  • Autor: Michał Żerdzicki
  • Opublikowano: 06.03.2017, 22:58
  • Ostatnia edycja: 16.10.2025, 14:59