Autorki: Guerreiro, Marta; Laskowska, Katarzyna; Peytchinska, Elena
PARSE JOURNAL, Issue 20, Feminist Art: Practices of Co-Existences,
Redaktorki: Basia Śliwińska & Margarida Brito Alves
Link do eseju:
https://parsejournal.com/article/walking-weaving-writing/
link do wprowadzenia do całego wydania PARSE JOURNAL, Issue 20, Feminist Art: Practices of Co-Existences:
https://parsejournal.com/article/feminist-art-practices-of-co-existences-editorial/
„Podczas naszych regularnych spotkań online w trakcie opracowywania eseju do PARSE Journal, dzieliliśmy się doświadczeniami związanymi z odtwarzaniem wzajemnych praktyk poprzez archiwizowanie tekstów, rysunków, nagrań audio i zdjęć. Zebrany materiał posłużył nam jako inicjator dalszych ucieleśnionych praktyk. Każda z nas zareagowała na materiał w inny sposób, wybierając unikalne podejście medialne i dyscyplinarne: Marta przetransponowała krytyczne dyskusje o naszych doświadczeniach w poetycki przepływ, poszerzając w ten sposób mapę naszych ucieleśnionych praktyk. Katarzyna stworzyła zapis kartograficzny, odtwarzając i wizualnie cytując zarchiwizowane materiały – rysunki, teksty, dźwięki – w nielinearnej, diagramatycznej narracji. Nawiązując do kartograficznej praktyki Kathy Acker, Katarzyna opracowała analityczną metodę przeplatania naszych różnych praktyk poprzez jednoczesne tworzenie archiwum relacji”.
Katarzyna Laskowska jest artystką, projektantką, badaczką. Bada rzeczywistość na kilka sposobów. Oparte na refleksji, obserwacji świata – fotografia, performance, rysunek, haft, techniki mieszane. Mierzalna, modelowana w realnej skali – obiekty, meble, scenografia. Eksperymentuje z materiałami i istniejącymi obiektami, prowadzi warsztaty i projekty zespołów badawczych. Kadruje miejsca, w których tkanka miejska spotyka się z naturą, zadając pytania o relacje między człowiekiem a przyrodą (projekt fotograficzny Drzewa w przestrzeni miejskiej od 2008 r). Studiowała na Uniwersytecie Paris-Sorbonne IV na Wydziale Naukowo-Badawczym Archeologii i Historii Sztuki. Profesor sztuki i projektowania na Uniwersytecie Artystycznym Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (UAP).
Jej obecne zainteresowania to wspólnota doświadczeń; wzajemna komunikacja; doświadczanie i wyrażanie powolności; koncepcja ponownego użycia materii; mała przestrzeń życiowa; atrybuty codzienności.
Elena Peytchinska jest artystką wizualną, projektantką performansów, muzykiem, badaczką i wykładowczynią na Uniwersytecie Sztuk Stosowanych w Wiedniu na Wydziale Scenografii. W 2022 roku ukończyła doktorat zatytułowany „Zwierzęta teoretyczne: Strategie tekstowe dla produkcji przestrzennej” na Wydziale Sztuk Językowych Uniwersytetu Sztuk Stosowanych w Wiedniu.
Jej zainteresowania badawcze obejmują badania artystyczne oparte na języku, historię nauki, epistemologię feministyczną, fenomenologię postludzką, dramaturgię przestrzenną oraz rysunek cyfrowy i postcyfrowy.
Marta Branco Guerreiro ukończyła historię sztuki w NOVA FCSH i odbyła rok Erasmusa na Universitat Autónoma de Barcelona. Uzyskała tytuł doktora zarządzania kulturą na INDEG/ISCTE oraz tytuł magistra muzeologii na NOVA FCSH. Jest doktorantką historii sztuki w ramach projektu doktoranckiego „Muzeum jako przestrzeń wspólna. Myślenie poza partycypacją”. Jej badania koncentrują się na kuratorstwie partycypacyjnym i projektach współpracy ze społecznościami. Po drodze otrzymała stypendium PRODEP w Muzeum Calouste Gulbenkian, współpracowała w Centro Cultural Emmerico Nunes w Sines, w służbie edukacyjnej Palácio Nacional da Ajuda oraz w Museu da Marioneta, gdzie pracowała w dziedzinie edukacji i komunikacji oraz jako badaczka lalkarstwa, dziedzictwa niematerialnego i form animowanych. Pracuje w Banco de Arte Contemporânea, archiwum sztuki współczesnej z siedzibą w Lizbonie.
Obecnie interesuje się dobrami wspólnymi, wiedzą usytuowaną, ekologią i muzeami jako przestrzeniami opieki.