Uniwersytet Artystyczny Trzeciego Wieku w Poznaniu
Sekcja: ikonopisanie
wystawa podsumowująca rok akademicki 2024/2025
Galeria Duża Scena UAP
kurator: Aleksander Radziszewski
współpraca: Magdalena Kleszyńska, Ewa Portna
czas trwania wystawy: 25.07-10.08.2025
galeria czynna: środa – niedziela, 14:00-17:00
Mariola Borowiak, Jolanta Kabacińska, Grażyna Buda, Waldemar Krzysztof, Wojciech Włodarski, Monika Bronowicz, Katarzyna Popiak, Mieczysław Wilczewski, Henryka Jankowska, Katarzyna Bielanowska, Dorota Stanicka-Apostoł, Teodora Janińska, Beata Nowicka, Anna Łohynowicz, Urszula Kędzior, Maria Dzik, Barbara Wisłocka, Ewa Stolecka, Iwona Flieger, Bożena Walkowiak, Halina Królikiewicz-Świt, Mariola Majchrzak, Iwona Zajączkowska, Katarzyna Rauszer – De Bruijn, Elżbieta Łuczak, Elżbieta Borucka, Małgorzata Wolińska, Dorota Szczepaniak, Małgorzata Chojnacka, Jolanta Górka, Barbara Kaczmarek-Mikołajczak, Teresa Binek, Janina Coudrain, Armel Coudrain, Katarzyna Oleszyńska, Maria Kaiser, Małgorzata Tomaszewska, Monika Tempłowicz, Małgorzata Nawrocka, Mirosława Józefiak, Małgorzata Grajek, Alina Oleszyńska, Hanna Sarnowska – Mazur, Anna Kamińska, Teresa Eva Maciejewska-Lebeau
Katarzyna Piasecka, Agnieszka Kryba Kowalewska
Wystawa prezentuje ikony, które powstały w pracowni sekcji Ikonopisania na Uniwersytecie Trzeciego Wieku, w roku akademickim 2024/2025.
Założeniem pracy tej sekcji jest wprowadzenie uczestników warsztatów w świat ikony z kręgu bizantyńsko – słowiańskiego. To swoiste zanurzenie dokonuje się poprzez zaznajomienie studentów
z techniką dawnych mistrzów oraz tradycyjnym, wyrosłym ze średniowiecza, sposobem zobrazowania treści teologicznych przeniesionych na ikony. Próba naśladowania ikon dawnych mistrzów pozwala poznać tajniki warsztatu i osiągnąć efekt zbliżony do tego, jaki charakteryzował dawne ikony.
Ikony Deesis, tzw. Orędowników, z centralnie umieszczoną postacią Chrystusa na tronie, które wzorowane są na dawnych ikonach ze wsi Waniwka (kultura łemkowska), jest cyklem stworzonym przez studentów sekcji początkującej. W miarę rozwoju warsztatu, poszerzania umiejętności technicznych i merytorycznych, tematy podejmowane przez uczestników są coraz bardziej zróżnicowane, bardziej rozbudowane plastycznie, bardziej wymagające technicznie.
Droga rozwoju uczestnika pracowni prowadzi od wiernego naśladowania ikon dawnych mistrzów i opanowania tradycyjnego warsztatu do coraz bardziej samodzielnego, lecz mieszczącego się w kanonie, podejścia do tematu.
Wszystkie ikony tworzące wystawę zostały napisane w technice tempery jajowej, na podobraziu olchowym, przy użyciu pigmentów sypkich, w większości pochodzenia naturalnego: ziemnych, glinek, minerałów, pigmentów roślinnych.
Niech czyste i jasne barwy, klarowność rysunku i kompozycji pozwolą na kontemplację ponadczasowego, nieprzemijającego, transcendentnego piękna do którego ikona jest otwartym oknem.
(Katarzyna Piasecka)
Foto. Sonia Bober