Przejdź do treści

Architektura wnętrz – ArchiArt 2025 – „Dziedzictwo i tożsamość”

ArchiArt 2025 to wydarzenie, które łączy konferencję i wystawy poświęcone architekturze wnętrz, sztuce i tożsamości przestrzeni. Tegoroczna edycja, odbywająca się na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, skupiła się na relacji pomiędzy dziedzictwem a współczesnym projektowaniem.

Wśród prezentowanych prac znalazły się m.in.:

 „Przestrzeń dla słowa. Fabryka Dialogu w Starej Octowni w Lesznie” – projekt Marii Szczerek, studentki Architektury Wnętrz UAP, eksplorujący znaczenie mowy, rozmowy i dialogu w przestrzeni publicznej.

„Plasmoid – New Life for Kelenföld Power Plant” – projekt Dominiki Strzeleckiej, studentki Architektury Wnętrz UAP, poświęcony rewitalizacji industrialnej architektury i nadaniu jej nowej funkcji.


Maria Szczerek – dyplom magisterski „Przestrzeń dla słowa. Fabryka Dialogu w Starej Octowni w Lesznie”, Pracownia Projektowania Wnętrz i Wystaw

Przestrzeń Fabryki Dialogu w Starej Octowni w Lesznie stanowi próbę podkreślenia znaczenia dialogu w życiu codziennym. Analiza pojęć mowy, rozmowy oraz dialogu, często traktowanych jako synonimy, wyjaśnia różnice między nimi oraz wskazuje kierunki kreowania przestrzeni dla nich przeznaczonej. Na tej podstawie dedykuję: parter strefie rozmowy, sprzyjającej spontanicznym spotkaniom i interakcjom. I piętro, przeznaczone pod dialog, umożliwiające głębsze dyskusje oraz organizację sesji i nowoczesnych warsztatów. II piętro to strefa mowy, czyli miejsce refleksji i odpoczynku. Projektowana przestrzeń ma na celu promowanie otwartości, empatii oraz wymiany poglądów.


Dominika Strzelecka – dyplom licencjacki „Plasmoid – New Life for Kelenföld Power Plant”, II Pracownia Architektury Wnętrz

Praca przedstawia projekt Muzeum Plazmy i Elektryczności w Elektrowni Kelenföld w Budapeszcie. Inspiracją było zjawisko plazmy, szczególnie doświadczenie kul plazmowych i elektryczności. Wybór elektrowni wynikał z jej unikalnego charakteru: ponadstuletnia architektura, sklepienie art deco, przeszklenia oraz surowy klimat ścian i maszyn. Chciałam zachować ten stan, tworząc wrażenie jedności wnętrza z jego przeszłością. Obiekt podzieliłam na strefę wystawienniczą (trzy kondygnacje) i laboratoryjną. Centralnym elementem muzeum jest Plazmoid, wertykalna instalacja prowadząca do witrażowego sklepienia. Laboratoria to zamknięta część dla naukowców, łącząca przyszłość i przeszłość.

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 03.03.2025, 11:15
  • Ostatnia edycja: 03.03.2025, 11:15