Przejdź do treści

TRANSMUTACJE 2024 – EFEMERYDYV Festiwal Korespondencji Sztuk 

30.11.2024, godz. 16.00

Centrum Kultury Giganty Mocy w Bełchatowie

prezentacja: 30.11-31.12.2024

Galeria Arterier

Osoby uczestniczące:

  • Roman Brombosz, (audiowizualne działanie performatywne)
  • Mariusz Gorzelak, 
  • Robert Górecki, (działanie performatywne)
  • Wojciech Kowalczyk, performance) Krzysztof Kula, performance)
  • Jacek Niewieczerzał,
  • Adam Nowaczyk, ((audiowizualne działanie performatywne), (obiekt, książka artystyczna)
  • Przemysław Obarski, (działanie performatywne)
  • Jan Robert Skarboń, grafika
  • Marian Stępak, fotografia
  • Marcin Sutryk (malarstwo)

Kuratorzy:

Wojciech Kowalczyk,

Przemysław Obarski

koordynatorzy: Robert Górecki i Marcin Sutryk


Ideą V wdycji Festiwalu Korespondencji Sztuk. TRANSMUTACJE 2024 – EFEMERYDY, jest kształtowanie niepowtarzalnej formy, przenikających się działań i artefaktów, które mają dookreślić indywidua artystyczne, w dzieło na pograniczu. Taki stan rzeczy, ujmuje indywidua artystyczne, w ogólne dzieło, którego postrzeganie w tym aspekcie, określa część wspólną EFEMERYDY. 

Dotychczasowe cztery edycje (Bełchatów, Toruń, Czeladź, Konin) były objęte patronatem Uniwersytet Artystyczny im. M.Abakanowicz w Poznaniu oraz Wydziału Edukacji i Kuratowrstwa UAP , od edycji III również patronatem obejmuje  Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Zróżnicowanie twórczości, prezentującej pewną klasę idei, przedmiotów i działań, zawiera się w ogólnej tożsamości, o nazwie sztuka. Ich status wartościujący, zależny jest od indywiduów spostrzeżeń, preferencji i uchwycenia związku między hipostazami, rudymentarnymi podwalinami, każdego dzieła sztuki. Można przyjąć, że każde dzieło, posiada cechy, pozwalające na jego postrzeganie w korelacji z innymi dziełami, bez względu na jakość formalną ich indywidualnego instrumentarium. Sprowadza się to, do rozróżnienia estetyk; wizualnej, intelektualnej, w zależności od kondycji poznawczej artysty/ odbiorcy. Wynikiem tego jest autarkizm, uruchamiający autonomię podmiotów, w procesie postrzegania dzieła sztuki. Bez względu na sposób uprawiania sztuki i jej podania, sztuka ma ogólną właściwość komunikatywną, gdzie komunikat odczytywany subiektywnie, kieruje podmiot poznający, do maksimum jego zapotrzebowania, emocjonalnego i estetycznego. Wskazuje to, że w sztuce nie istnieje stan teorio modelowy, ani formalno-modelowy, które miałyby uruchomić uniwersum, jako deterministyczne wskazanie do czytania sztuki. Ideą Festiwalu Korespondencji Sztuk. TRANSMUTACJE 2024 – EFEMERYDY, jest kształtowanie niepowtarzalnej formy, przenikających się działań i artefaktów, które mają dookreślić indywidua artystyczne, w dzieło na pograniczu. Taki stan rzeczy, ujmuje indywidua artystyczne, w ogólne dzieło, którego postrzeganie w tym aspekcie, określa część wspólną EFEMERYDY. Kontekstowe postrzeganie tego przedsięwzięcia, nadaje format jednolitości w różnorodności, gdzie dzieła indywidualnie identyfikowane, poddane są reidentyfikacji do wspólnej artystycznej kategorii. Kategoria ta, jest dedykowana jednemu miejscu wystawienniczemu, nie będzie powielona w konfiguracji, zaprezentowanej na Festiwalu Korespondencji Sztuk. TRANSMUTACJE 2024.

  • Autor: Michał Jaborski
  • Opublikowano: 04.12.2024, 12:02
  • Ostatnia edycja: 17.12.2024, 10:12