Miękkie Formy Przestrzenne
22 listopada 2024 zapraszamy na kolejne warsztaty, poświęcone tym razem tkaninie, materii łączącej dziedziny, technologie, media sztuki i projektowania. Będziemy szukać ukrytego potencjału w materiałach miękkich, tworzyć konstrukcje i kreować z nich formy przestrzenne. Warsztaty poprowadzą prof. Katarzyna Laskowska (UAP), Karl Rogatzki, mgr inż. arch. Łukasz Spychaj (UAP), Alina Maniszewska – projektantka z firmy partnerskiej RIDEX.
Wykorzystanie odpadów produkcyjnych jest od dawna źródłem materii dla osób zajmujących się twórczością. Będzie to możliwość pozyskania wiedzy, nowych doświadczeń w tej dziedzinie i szansa na prowadzenie eksperymentów z tkaniną.
Będziemy tworzyć nowe formy i zestawiać je z elementami wybranymi przez uczestnik ów warsztatów, tworzyć lekkie formy przestrzenne, aranżacje z uważnością na relacje pomiędzy powstałymi obiektami. Warsztaty zakończymy montażem wystawy w UAP!
Warsztaty będą przebiegać zgodnie z ideą REuse, REduce, Upcycling zwiększając świadomość w sferze ochrony środowiska, szacunku wobec natury, materii, istniejących wytworów i implementowania ich w pracach twórczych.
Warsztaty prowadzone w celu wydobycia ukrytego potencjału w materiałach miękkich – tkaninie, dzianinie, włókninie – i tworzenia form przestrzennych.
W swoim programie zakładają użycie zwykle uważanych za antagonistyczne sposobów rozumienia materiału. Podczas tego samego procesu twórcy mogą zaprzeczyć części cech wybranej materii, a jednocześnie inne aspekty uwypuklić. Mogą też dostosować swój projekt do użytego budulca, przy czym może on zostać w jakiś sposób stworzony na nowo.
Dwie drogi działania mają prawo być równoległe i nie muszą sobie zaprzeczać.
Sama inspiracja na wstępie ma już dwie możliwości zaistnienia. Twórca, artysta, projektant proponuje swoją wizję obiektu, czy całej kolekcji form.
Praktyka zostanie przepleciona z dawką wiedzy:
Karl Rogatzki – Konstrukcje w ubiorze, w odzieży
Konstrukcja i modelowanie odzieży
Łukasz Spychaj – Konstrukcje architektoniczne, inżynierskie
Alina Maniszewska – typy tkanin ich funkcjonalność i zastosowanie
warsztaty piątek 22.11.2024
godz.10.00 – 17.00
Niezbędne zapisy na warsztaty na adres: warsztaty@uap.edu.pl
Liczba miejsc ograniczona.
warsztaty dla: osób studenckich i zainteresowanej młodzieży
Miejsce: UAP budynek H, 4 piętro, Al. Marcinkowskiego 28, Poznań
Prowadzący: Katarzyna Laskowska, Alina Maniszewska, Karl Rogatzki, Łukasz Spychaj
Materiały zapewnia organizator i partner warsztatów Ridex
Prosimy osoby uczestniczące o zabranie ze sobą drobnego a ważnego miękkiego artefaktu – fragmentu dawnej odzieży, pościeli czy innych miękkich elementów z waszego otoczenia, które wprowadzicie w realizowaną pracę.
Więcej informacji o planowanych warsztatach organizowanych przez UAP oraz ofercie uczelni – www.uap.edu.pl
Współpraca z Ridex, materiały do prowadzenia warsztatów
Karl Rogatzki – projektant i konstruktor ubioru, absolwent Wydziału Nauk Społecznych UAM kierunku kulturoznawstwo, związany od szóstego roku życia ze sceną. Zaczynał jako tancerz ludowy w Zespole „Cybinka” w Poznaniu, po 6 latach przeniósł się do Zespołu „Cepelia-Poznań”, by w końcu jako siedemnastolatek stać się członkiem Zespołu Tańca Ludowego „Poligrodzianie”. Przyszłość pokazała, że nie była to młodzieńcza przygoda z folklorem, ale pasja przeradzająca się w kolejne zawody związane ze sztukami scenicznymi. Choć jeszcze na wiele lat taniec stanowił w jego życiu najważniejszy element, to zwracał się ku kolejnym profesjom, tym razem działającym za kulisami. Jako konstruktor ubioru i projektant tworzył kostiumy do inscenizacji teatralnych, stroje taneczne, czy też realizował indywidualne zamówienia dla tancerzy towarzyskich. W latach 2018-2021 koordynował artystycznie projekt finansowany z funduszy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zadaniem tego projektu była adaptacja sceniczna poznańskich strojów szlacheckich końca XVIII w. oraz strojów pokazujących przekrój społeczny końca XIX w. w Poznaniu i wybranych miastach wielkopolskich. W efekcie powstało niemal 200 strojów, które dzięki dokładności, wierności
i wnikliwej analizie wykonanej z pracownikami Muzeum Etnograficznego w Poznaniu, w pewnym sensie uchroniły tę część historii od zapomnienia.
Rogatzki zainteresował się też charakteryzacją teatralną. Praktyki zawodowe odbywał w Teatrze Wielkim w Poznaniu oraz w Teatrze Polskim w Poznaniu a zawodowo związał się z Teatrem Muzycznym w Poznaniu.
Dzięki tej różnorodności zawodowej nieco pełniej zrozumiał odbywający się dialog między twórcami i widzami. Sam zaznacza, że podstawą tej rozmowy jest szacunek. Za to wobec pracy wykonywanej na scenie, czy za kulisami należy zachować pokorę. To ona prowadzi do rozwoju i samodoskonalenia.
Tekst Karl Rogatzki, Katarzyna Laskowska
Katarzyna Laskowska
Artystka, projektantka aktywna od końca lat 80 XX w. Bada rzeczywistość na kilka sposobów. Oparty na refleksji, obserwacji świata – fotografia, performance, instalacje, rysunek, haft, teksty, projekty kuratorskie. Wymierny, wymodelowany w realnej skali – obiekty, meble, scenografie. Eksperymentuje z materiałami i zastanymi obiektami. Prowadzi warsztaty, projekty badawcze w zespołach. Obszary nawzajem się uzupełniają, oddziaływając na siebie. Studiowała na Uniwersytecie Paryż-Sorbona IV w Zakładzie Naukowo-Badawczym Archeologii i Historii Sztuki, w Instytucie Historii Sztuki UW, w PWSSP w Poznaniu. Jest profesorem sztuk projektowych, kształci na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (UAP), prowadzi pracownię KREAcji na Wydziale Architektury i Wzornictwa. Prof. wizytujący TEC i CENTRO Diseño, Cine y Televisión w Meksyku.
Jej obecne zainteresowania to wspólnota doświadczeń; formy komunikacji; powolność; przetwarzanie-użytkowanie; przestrzeń zamieszkania; atrybuty codzienności.
Projekt Group affiliation shell w postaci performace z udziałem osób uczestniczącyh Laskowska przeprowadziła w przestrzeni miast i w bibliotekach publicznych: Ryga, Poznań, Wenecja, Edmonton, Vancouver, Calgary. Instalacja Group affiliation shell zaprezentowana w ramach wystawy Strefy Wytchnienia na Poznan Design Festiwal w Poznaniu, 10.2024. Projekt-obiekt-patchworkowa szata, koi, okrywa, otula, daje przestrzeń zatrzymania, ciszy, kontemplacji, spowolnienia. Zaproszenie do wejścia w przestrzeń szaty fizycznie by doświadczać fizycznie i/lub duchowo siebie i relacji z innymi w szacie i z otoczeniem zewnętrznym.