„Dizajn, podobnie jak architektura, jest rozpatrywany z punktu widzenia potrzeb człowieka rozumianego jako użytkownik – jego możliwości, upodobań i pragnień. To on jest najważniejszy, dla niego projektowany jest świat. Wszystko musi być podporządkowane człowiekowi, bo – jak wiadomo – „jest miarą wszechrzeczy”. Współcześnie model antropocentrycznego świata ulega przyspieszonemu rozpadowi. Okazuje się, że tak ujmowany punkt widzenia wyklucza potrzeby zwierząt i roślin, a tych ostatnich pominąć się nie da, bo stanowimy jeden ekosystem. To przewartościowanie nie wybrzmiewa w projektowaniu jeszcze zbyt mocno. (…)”
Czesława Frejlich, redaktorka prowadząca numeru
W numerze:
Ryszard Kulik Projektowanie skoncentrowane na życiu – wołanie o nowy paradygmat,
Dagmara Stanosz Deaf design? Wyzwania projektowania inkluzywnego na przykładzie wystawy „Głusza” w Muzeum Śląskim,
Marta Leśniakowska Modernistyczna arkadia i przestrzenie kompensacyjne z punktu widzenia architektki,
Jerzy Porębski Miasto jako przestrzeń kultury,
Alicja Patanowska Ciało i środowisko jako aktywny współpodmiot poznania – wiedza ucieleśniona w pracy z gliną,
Mikołaj Czerwiński Unaukowić dizajn, czyli jak powstało wzornictwo przemysłowe. Kultura projektowania, unaukowienie i wzornictwo przemysłowe w Polsce lat 60,
Agata Szydłowska Razem z przemysłem w służbie społeczeństwu. Powołanie Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych w 1963 roku w kontekście międzynarodowym.