Przejdź do treści

Filmy inspirowane twórczością Abakanowicz | Art Corner

Art Corner by Porsche Centrum Poznań, Short Waves Festival i Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu zapraszają na pokaz filmów krótkometrażowych „W moich tańcach rzeźby są żywe, ogląda je nieruchomy widz”, inspirowanych twórczością Magdaleny Abakanowicz. Program jest efektem międzynarodowej selekcji, a włączone do niego prace eksplorują tajemnice materii, obecności i wolności.

13.10, godz. 18.00

Atrium UAP, bud. B

ul. 23 Lutego 20


Magdalena Abakanowicz

W moich tańcach rzeźby są żywe, ogląda je nieruchomy widz


Głównym obszarem “przewrotu kopernikańskiego” w dziedzinie tkaniny w latach 60. w Polsce była przestrzeń, fizyczna, organiczna. Materialne napięcie włókien eksplodowało w skali, nabrało nowego nasilenia i odsłoniło nowe spektrum doświadczania sztuki. Dodatkowo, Magdalena Abakanowicz wplotła tu wyjątkowy wymiar – rozbijając przyzwyczajenia odbiorcy do konwencjonalnych granic i horyzontów, sproblematyzowała relacje człowieka z przyrodą.
Program filmowy “[…] nieruchomy widz” jest śledztwem w tej sprawie. Być może najrozsądniej byłoby po prostu wyjść z kina i pojechać na Cytadelę. Za podszeptem artystki dołączyć do korowodu, wejść w bezpośrednią interakcję z żeliwem i trawą. My jednak zapraszamy do powtórzenia gestu, jaki był punktem wyjścia dla kariery Abakanowicz – siedzenie w skupieniu przed prostokątną płaszczyzną (tym razem ekranu, nie krosien).
Filmy odnoszą się do kluczowych elementów i momentów w twórczości Abakanowicz. Artystka mówiła, że dotykane i gromadzone przez nią patyki, skorupy, kory były pełne tajemnic i “nosiły opowieści, z którymi musiała obcować”. To zaproszenie, aby nie tylko tkaninę traktować jako formę sztuki. Akt patrzenia i przeplatania otaczających nas rzeczywistości to manewr twórczy.

W moich tańcach rzeźby są żywe, ogląda je nieruchomy widz
program filmowy (62 minuty)

Mjesta koja cemo disati / Places We’ll Breathe
reż. Davos Sanvincenti, 2022, Chorwacja (22’)
Esej audiowizualny, notatka o przyszłości. Narracje, które przeplatają się w szczelinach pomiędzy wizualizacją, dźwiękiem i ekspresją, mówią o stracie, eksploracji, obecności, czujności, odpowiedzialności, zmaganiach i wolności.

The Last Children
reż. Fu Le, 2020, Francja (11’)
Film choreograficzny kręcony jednym ujęciem z uczniami szkoły w przeddzień jej zamknięcia. Za pomocą metaforycznej opowieści jest świadectwem pustynnienia rustykalnego świata.
Duszyczka, reż. Barbara Rupik, 2019, Polska (9’)
Dusza człowieka opuszcza martwe ciało i rozpoczyna wędrówkę po pośmiertnej krainie.

I’ve always wanted to see a martian
reż. Smaragda Nitsopoulou, 2022, Grecja (7’)
Astronautka znajduje się uwięziona na obcej planecie. Jej początkowy strach ustępuje miejsca nieskończonej potrzebie doświadczania tej nowej planety wszystkimi swoimi zmysłami.

Abakany
reż. Kazimierz Mucha, Jarosław Brzozowski, 1970, Polska (13’)
Film dokumentalny poświęcony twórczości Magdaleny Abakanowicz z muzyką Bogusława Schäffera. Zdjęcia powstawały w pracowni artystki i Słowińskim Parku Narodowym.


Joanna Baranowska – programerka i selekcjonerka współpracująca z Short Waves Festival w Poznaniu i Go Short ISFF w Nijmegen. Absolwentka teatrologii, studentka psychologii, konsultantka filmowa i scenariuszowa.

  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 11.10.2023, 22:35
  • Ostatnia edycja: 13.10.2023, 22:42