Zawód Animator. Co wiemy, a co powinniśmy wiedzieć.
Krótkie prezentacje twórczyń i twórców o różnorodnych ścieżkach kariery w animacji.
(for English, please scroll the site down )
Program:
11:00 – 11:15
Powitanie.
11:15 – 12:00
Tim Allen – animator nomad
Anna Błaszczyk – reżyseria i animacja
Ola Szmida – animacja na zlecenie
12:15 – 13:00
Matylda Damięcka – po co aktorce, wokalistce animacja
Katarzyna Pieróg – animatorka w studiu animacji
Marcin Podolec – jak artysta zakłada własne studio
13:15-14:50
Hisko Hulsing – jak nie pozostawić swoich pomysłów niezrealizowanych
Weronika Rajszys – animacja w grach
Anna Głowik – pracodawczyni animatorów i animatorek.
Yelizaveta Pysmak – jaki aktywizm w animacji jest możliwy?
Wojtek Wawszczyk – „Diplodok”
15:20 – 16:20
Q&A z twórcami
Bio:
Tim Allen – animator nomad
Tim Allen, animator stop motion od ponad 20 lat, senior animator w filmie „Pinokio” Guillermo del Toro. Był głównym animatorem w nominowanym do Oscara filmie Wesa Andersona „Wyspa psów”. W swoim dorobku ma również takie filmy jak „Fantastyczny Pan Lis”, „Gnijąca panna młoda” i „Frankenweenie” Tima Burtona oraz „Chuck Steel: Night of the Trampires”. Poza tym animował przy nagrodzonym Oscarem „Piotrusiu i wilku” oraz nominowanym do Oscara „Nazywam się Cukinia”, przez wiele lat pracował przy serialach telewizyjnych, takich jak „Strażak Sam”, „Listonosz Pat” oraz „Baranek Shaun” i „Creature Comforts USA” dla Aardman Animations.
Anna Błaszczyk – reżyseria i animacja
Reżyserka, animatorka, scenarzystka, ilustratorka. Absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi na kierunku Animacja i Efekty Specjalne. Debiutowała filmem „Caracas” (2006).
Wśród nagród festiwalowych, wymienić można wyróżnienie za artyzm i reżyserię w kategorii debiutów filmowych na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych BIMINI w Rydze, nagrodę za najlepszy debiut na Balcanima Film Festival w Belgradzie, wyróżnienie Jury na FilmFest w Dreźnie czy O!PLA-I Nagroda „Złoty Tobołek Koziołka Matołka” w kategorii Wideoklip.
Obok animacji zajmuje się również ilustracją książkową i prasową. Jej prace były wystawiane w Polsce i zagranicą (cykl „Baśnie Braci Grimm” – Bologna Book Fiere w Bolonii, wystawa indywidualna w „Małej Literze” w Łodzi, Cityuations – Consumed Society w Berlinie).
Jedna z reżyserek serialu animowanego dla dzieci „Przytul Mnie” , a także reżyserka pełnometrażowego filmu o przygodach misiów „Przytul Mnie. Poszukiwacze Miodu”. Autorka ilustracji do noweli graficznej o życiu i pracy Marii Curie Skłodowskiej – tytuł oryginalny „Et lys i mørket” (do tej pory wydanej w Danii, Niemczech, Polsce, USA, Armenii).
Ola Szmida – animacja na zlecenie
Ilustratorka i reżyserka filmów animowanych. Zajmuje się również tworzeniem komiksów. Studiowała animację na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu i Kunsthochschule für Medien w Kolonii (stypendium DAAD). Jej głównym zainteresowaniem jest rysunek. Współpracowała, między innymi, z : BBC, Ermenegildo Zegna, Boiler Room, Southbank Centre, Häagen-Dazs, Disney Polska, Vogue Polska. Jej filmy animowane i rysunki były pokazywane i nagradzane na wielu międzynarodowych wystawach i festiwalach. Obecnie pracuje nad autorskim filmem w studiu Munka w ramach programu Młoda Animacja. Laureatka Nagrody Literackiej m.st. Warszawy za komiks „Twarz, Brzuch, Głowa” stworzony wspólnie z Wandą Hagendorn.
Matylda Damięcka – po co aktorce, wokalistce animacja
Aktorka, wokalistka, reżyserka wizualna, rysowniczka. Debiutowała w Teatrze Nowym, za dyrekcji Adama Hanuszkiewicza. Na stałe współpracuje z Klubem Komediowym, Och-Teatrem, Teatrem Polonią w Warszawie, oraz Teatrem InVitro w Lublinie. Wokalistka i producentka koncertu Bowie First Step pod dyr. muz. Wojciecha Waglewskiego z udziałem zespołu VooVoo. Muzycznie współpracowała również m.in. z Quintetem Wojtka Mazolewskiego, Radkiem Łukasiewiczem, oraz Leszkiem Biolikiem z którym jako reżyserka wizualna współtworzyła koncert „Cohen i Kobiety” oraz „Znikające miasta”. Tworzy wizualizacje koncertowe, teatralne oraz teledyski z elementami animacji. Swoje prace wystawiała m.in. w Galerii Satyrykon w Legnicy, Galerii Teatru Dramatycznego i Zagłębiowskiej Mediatece w Sosnowcu. Publikuje na instagramowym i facebookowym profilu „The Girl Who Fell On Earth”.
Katarzyna Pieróg – animatorka w studiu animacji
Absolwentka Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Reżyserka i animatorka, specjalizująca się w animacji rysunkowej. Mieszka i pracuje w Poznaniu.
Marcin Podolec – jak artysta zakłada własne studio
Twórca komiksów i animacji; absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi; założyciel studia animacji Yellow Tapir Films. Jako twórca autorskich animacji prezentował swoje filmy między innymi w Clermont-Ferrand, Lipsku, Atenach, Sao Paulo czy Poitiers. Za „Colaholica” (2018) odebrał Grand Prix IAFF Banjaluka w Bośni i Hercegowinie. Jego najnowszy film to „Insekt”, 30-minutowa animowana adaptacja komiksu Saschy Hommera.
Hisko Hulsing – jak nie pozostawić swoich pomysłów niezrealizowanych
Hisko Hulsing ukończył studia w zakresie malarstwa i animacji na Akademii Sztuk Pięknych w Rotterdamie w 1995 roku.
Jego filmy „Seventeen” i „Junkyard” były zapraszane na liczne festiwale i zdobyły wiele nagród, w tym główną nagrodę na Ottawa International Animation Festival i nagrodę publiczności na Stuttgart Festival of Animated Film.
Zarówno „Seventeen” jak i „Junkyard” były oficjalnym holenderskim zgłoszeniem do Oscarów.
Oprócz pisania, reżyserowania, malowania i animowania, Hisko komponuje orkiestrowe ścieżki dźwiękowe do swoich filmów. Hisko Hulsing wyreżyserował i wyprodukował „Undone”, serial animowany dla dorosłych dla Amazon Prime i „Tornante” Michaela Eisnera, napisany przez Kate Purdy i Raphaela Bob-Waksberga. „Undone” miał premierę we wrześniu 2019 roku. Otrzymał 100% wynik na Rotten Tomatoes i pojawił się na listach Top Ten m.in. New York Timesa, Vanity Fair i Time Magazine.
Sezon 2 „Undone” miał premierę w kwietniu 2022 roku.
Weronika Rajszys – animacja w grach
Cinematic Animator w CD Projekt RED. Animacja w różnych formach towarzyszy jej od dzieciństwa. Po ukończeniu studiów na PJATK oraz Animation Mentor zaczęła pracę w CD Projekt RED, gdzie pracowała m.in. nad „Cyberpunk 2077” jako Cinematic Animator. Mimo że na co dzień zajmuje się animacją 3D, to animacja klasyczna nadal zajmuje szczególne miejsce w jej sercu.
Anna Głowik – pracodawczyni animatorów i animatorek.
Szefowa produkcji w Letko – studiu animacji 2D z Warszawy, specjalizującym się w międzynarodowych koprodukcjach. Ostatnio pracowała jako producentka liniowa przy serii „Odo” – koprodukcji polsko – irlandzkiej, która została sprzedana do ponad 150 krajów. W ramach Letko Anna rozwija, jako producentka kreatywna, serię animowaną pt. „Czarni”, jest również koproducentką międzynarodowego projektu „Women in War”. Wcześniej Anna przez 3 lata pracowała jako kierowniczka produkcji w Grupie Smacznego w Gdańsku. Absolwentka wydziału Organizacji Sztuki Filmowej w PWSFTViT w Łodzi.
Yelizaveta Pysmak – jaki aktywizm w animacji jest możliwy?
Urodzona w 1997 w ciemnych lasach Czerhichowa na Ukrainie. Autorka filmów animowanych, absolwentka PWSFTviT w Łodzi, czarownica klasy B, jak ma dobry dzień to A. Przed zostaniem czarownicą była wiedźmą, ale w 2021 roku postanowiła zerwać współpracę z mrokiem i rozpadem. Może powiedzieć Ci jaki kolor i smak ma twoje imię, jeżeli ją spytasz, a także nałożyć klątwę, przez którą zaczynasz śpiewać głupie piosenki na poważnych zebraniach. Stanowczo za długo patrzy na kaczki w parkach. Jest słynna ze swojej grubej dupy, a mianowicie filmu “Ja i Moja Gruba Dupa” (2020), który dostał drugą nagrodę w Cannes, kryształowego Animusza na festiwalu Animator oraz doznał innych przygód.
Dystrybucja i rozpoznawalność polskiej animacji.
Co nowego słychać w polskiej animacji? Czego poszukują platformy i nadawcy? Jakie są dobre praktyki?
Program:
10:00 – 12:00
Poznajmy się! – śniadanie z nowym Zarządem Sekcji Filmu Animowanego Stowarzyszenia Filmowców Polskich\
Podczas spotkania m.in. omówimy:
– założenia, cele, pomysły, które mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek i rynek polskiej animacji
– “narzędzia” i miejsca jakie chcemy wprowadzić, by polepszyć komunikację naszej Sekcji i środowiska.
Mamy nadzieję, że nieformalna rozmowa pozwoli nam wymienić się refleksjami na temat funkcjonowania Twórców Animacji na współczesnym rynku pracy.
12:00 – 13:00
Idzie nowe – co teraz powstaje w polskich studiach?
Prezentacje wybranych nowych projektów filmów i seriali animowanych. Wydarzenie realizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Producentów Polskiej Animacji.
13:15 – 14:45
Co się ogląda?
Prezentacje nadawców i dystrybutorów.
Zofia Horszczaruk – Kids Kino Industry
Kamila Górny – TVP ABC
Maciej Jakubczyk – Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
15:00 – 16:00
Chwalimy się – najlepsze przykłady z polskiego podwórka.
Anna Głowik – “Odo”
Grzegorz Wacławek – „Nawet myszy idą do nieba”
16:15 – 17:00
W jakim kierunku zmierza produkcja i dystrybucja polskiej animacji? – dyskusja
EN
The Animation Profession. What we know and what we should know.
Short presentations by female filmmakers about the diverse career paths in animation.
14 July 11:00 – 16:00
Programme:
11:00 – 11:15
Welcome.
11:15 – 12:00
Tim Allen – nomad animator
Anna Błaszczyk – direction &animation
Ola Szmida – animated commissions
12:15 – 13:00
Matylda Damięcka – why actress and singer needs animation
Katarzyna Piróg – animator in an animation studio
Marcin Podolec – how an artist sets up his own studio
13:15-14:30
Hisko Hulsing – how to not leave your ideas UNDONE
Weronika Rajszys – animation in games
Anna Głowik – employer of animators
Yelizaveta Pysmak – what activism in animation is possible?
15:00 – 16:00
Q&A with the creators
Tim Allen – nomad animator
A stop motion animator for over 20 years, Tim Allen is a Senior Animator on Pinocchio for Guillermo del Toro. He was a key animator on Wes Anderson’s Oscar nominated film “Isle of Dogs”. His other credits include “Fantastic Mr Fox”, Tim Burton’s “Corpse Bride” & “Frankenweenie” plus “Chuck Steel: Night of the Trampires”. As well as animating on Oscar winning “Peter & the Wolf” & Oscar nominated “My Life as a Zucchini”, he’s served many years of TV series work including “Fireman Sam”, “Postman Pat” plus “Shaun the Sheep” & “Creature Comforts USA” for Aardman Animations.
Anna Błaszczyk – director & animator
Scriptwriter, director, illustrator. She graduated from the Polish Film School in Animation and Special Effects Department. She debuted with her original short 'Caracas’ (2006).
Festival awards include an honorable mention for artistry and directing in the category of film debuts at the BIMINI International Animated Film Festival in Riga, an award for the best debut at the Balcanima Film Festival in Belgrade, an honorable mention of the Jury at FilmFest in Dresden, and the O!PLA-I Award „Koziołek Matołek’s Golden Tobolka” in the category of music videos.
Apart from animation, she also works with book and press. Her works have been exhibited on on a collective and individual events – cycle „Brothers Grimm’s fairy tales” – Bologna Book Fiere in Bologna, individual exhibition in „Mała Litera” in Lodz, Cityuations – Consumed Society in Berlin). Author of illustrations for the graphic novel about the life and work of Marie Curie Sklodowska – original title „Et lys i mørket” (so far published in Denmark, Germany, Poland, USA, Armenia).
One of the directors of the animated series for children „Hug Me”. She also directed the feature film „Hug Me. Honey seekers”.
Ola Szmida – animated commissions
Illustrator and director of animated films. She also creates comics. She studied animation at the University of Arts in Poznań and the Kunsthochschule für Medien in Cologne (DAAD scholarship). Her main interest is drawing. She has collaborated, among others, with : BBC, Ermenegildo Zegna, Boiler Room, Southbank Centre, Häagen-Dazs, Disney Poland, Vogue Poland. Her animated films and drawings have been shown and awarded at many international exhibitions and festivals. She is currently working on an original film at the Munk Studio as part of the Young Animation programme. Winner of the Literary Award of the City of Warsaw for her comic strip „Face, Belly, Head” created together with Wanda Hagendorn.
Matylda Damięcka – why actress and singer needs animation
Actress, vocalist, visual director, and illustrator. She made her debut in Teatr Nowy under the direction of Adam Hanuszkiewicz. On a regular basis she works with Klub Komediowy, Och-Teatr, Polonia Theatre in Warsaw, and InVitro Theatre in Lublin. Singer and producer of the Bowie First Step concert, conducted by Wojciech Waglewski featuring the band VooVoo. She has also partnered musically with Wojtek Mazolweski’s Quintet, Radek Łukasiewicz, and Leszek Biolik, with whom she co-created the concert „Cohen i Kobiety” and „Znikające Miasta” as a visual director. She creates visualizations for concerts, theatrical performances and music videos using elements of animation. She has exhibited her works at the Satyrykon Gallery in Legnica, the Dramatic Theatre Gallery and the Zagłębiowska Mediateka in Sosnowiec. She publishes her works on her Instagram and Facebook profiles -„The Girl Who Fell On Earth”.
Katarzyna Pieróg – animator in the animation studio.
Graduate of the Magdalena Abakanowicz University of Arts in Poznań. Director and animator, specialising in drawing animation. She lives and works in Poznań.
Marcin Podolec – how an artist sets up his own studio
Comics and animation creator; graduate of the Film School in Łódź; founder of the animation studio Yellow Tapir Films. As a creator of original animations, he has presented his films in Clermont-Ferrand, Leipzig, Athens, Sao Paulo and Poitiers, among others. He received the Grand Prix IAFF Banjaluka in Bosnia and Herzegovina for “Colaholic” (2018). His latest film is “Insect”, a 30-minute animated adaptation of a comic strip by Sascha Hommer.
Hisko Hulsing – how to not leave your ideas UNDONE
Hisko Hulsing majored in painting and animation at the art academy of Rotterdam in 1995.
His films “Seventeen” and “Junkyard” were invited to numerous festivals and won many awards, including the Grand Prize at the Ottawa International Animation Festival and the Audience Award at the Stuttgart Festival of Animated Film.
Both “Seventeen” and “Junkyard” were the official Dutch entry for the Oscars.
Besides writing, directing, painting and animating for his animated films, Hisko composes the orchestral soundtracks for his own films. Hisko Hulsing directed and production designed “Undone”, an animated series for adults for Amazon Prime and Michael Eisner’s “Tornante”, written by Kate Purdy and Raphael Bob-Waksberg. “Undone” premiered in September 2019. It received a 100% fresh score on Rotten Tomatoes and appeared in Top Ten lists of the New York Times, Vanity Fair and Time Magazine, among others.
Season 2 of “Undone” was released on April 2022.
Weronika Rajszys – animation in games
Cinematic Animator at CD Projekt RED. Animation in various forms has accompanied her since childhood. After graduating from PJATK and Animation Mentor, she started working at CD Projekt RED, where she worked, among others, on “Cyberpunk 2077” as a Cinematic Animator. Although she works in 3D animation on a daily basis, classical animation still holds a special place in her heart.
Anna Glowik – employer of animators.
Head of production at Letko, Warsaw based animation studio specializing in 2D animation and international co-productions. Recently worked as line producer on Odo, Polish–Irish animated TV series for preschoolers, sold to over 150 countries. She is also a part of the international project Women in War and she’s developing the new TV series The Lucks. Previously Anna worked for 3 years in GS Animation as production manager. She is a graduate of the Production Department of The Polish National Film School.
Yelizaveta Pysmak – what activism in animation is possible?
Born in 1997 in the dark forests of Cherhichov in Ukraine. Author of animated films, graduate of PWSFTviT in Łódź, witch of B class, if she has a good day she’s A. Before becoming a witch she in 2021 she decided to break her cooperation with darkness and decay. She can tell you what colour and flavour your name is if you ask her, and she can also haunt you with a curse that makes you start singing silly songs at serious meetings. She is decidedly long-winded about ducks in parks. She is famous for her fat ass, namely the film “Me and My Fat Ass” (2020), which won second prize at Cannes, a Crystal Animus at the Animator festival and had other adventures.
Distribution and recognition of Polish animation.
What’s new in Polish animation? What are platforms and broadcasters looking for? What are the best practices?
15 July 10:00 – 17:00
Programme:
10:00 – 12:00
Let’s get to know each other! – breakfast with the new board of the Animated Film Section of the Polish Filmmakers Association
During the meeting we will, among other things, discuss:
– assumptions, goals, ideas that can positively influence the image and market of Polish animation
– „tools” and venues we want to introduce to improve the communication of our Section and the environment.
We hope that the informal conversation will allow us to exchange reflections on the functioning of Animation Creators in the contemporary labour market.
12:00 – 13:00
Here comes the new – what is now being created in Polish studios?
Presentations of selected new projects of animated films and series. Event in cooperation with the Association of Polish Animation Producers.
13:15 – 14:45
What is being watched?
Presentations by broadcasters and distributors.
Zofia Horszczaruk – Kids Kino Industry
Kamila Górny – TVP ABC
Maciej Jakubczyk – New Horizons Association
15:00 – 16:00
We boast – the best examples from the Polish backyard.
Wojtek Wawszczyk – 'Diplodok’.
Grzegorz Wacławek – „Even mice go to heaven”
Jakub Karowski – „Odo”
16:15 – 17:00
In what direction is the production and distribution of Polish animation heading? – discussion