Nazwa:
Pracownia Intermediów II
Kierownik:
prof. dr hab. Andrzej Syska
Asystentka:
dr Magdalena Starska
Dni tygodnia i godziny zajęć w pracowni:
czwartek 9:15 – 13:00
piątek 11:30 – 13:30
Miejsce lokalizacji:
Budynek C, Plac Wielkopolski
czwartek sala 208
piątek sala 108
opcjonalnie sala 310
Maksymalna wielkość grupy studentów:
15 osób
Kontakt :
andrzej.syska@uap.edu.pl
magdalena.starska@uap.edu.pl
Program ogólny – zakres kształcenia:
Pracownia Kształtowania i Transformacji Przestrzeni kontynuuje i rozwija program wcześniejszej Pracowni Transformacji Przestrzeni i Mediów, która w 2001 roku weszła w skład Katedry Intermediów.
PKiTP to pracownia artystyczna rozwijająca umiejętności przydatne do realizacji zagadnień związanych z kreatywnym wykorzystaniem przestrzeni. Metody pracy ze studentami obejmują: wykłady, ćwiczenia, warsztaty, plenery, konsultacje grupowe i indywidualne. W PKiTP realizowany jest przedmiot kierunkowy o charakterze artystycznym. Pracownia jest obowiązkowa dla studentów I roku oraz pracownią do wyboru (w ramach pracowni kierunkowych) dla studentów II i III roku studiów I stopnia oraz I i II roku studiów II stopnia studiujących na kierunku Intermedia. Pracownia może być również pracownią wolnego wyboru dla studentów wszystkich innych kierunków studiów i wszystkich lat studiów w UAP, jeżeli program tych studiów przewiduje możliwość wyboru takiej pracowni.
Pracownia kształci na wszystkich poziomach – w zależności od programu danego kierunku i roku studiów i prowadzi odrębne programy dla studentów studiów I i II stopnia. Może być pracownią dyplomującą, zarówno na studiach licencjackich jak i magisterskich dla studentów kierunku Intermedia.
Problemy, którymi zajmujemy się realizując program Pracowni dotyczą spraw związanych z definicjami, sposobami postrzegania (percepcji), odwzorowania, projektowania i kształtowania przestrzeni oraz jej wszelkich możliwych transformacji. Przestrzeń interesuje nas w sposób klasyczny jako „realne”, trójwymiarowe środowisko występowania różnorodnych obiektów i zdarzeń w czasie (w tym również obiektów i zdarzeń o charakterze „artystycznym”) ale próbujemy ją sobie także wyobrażać i kreować inaczej, również w sposób „wirtualny” i badać różnorodne (nie tylko artystyczne) możliwości i konsekwencje takiego stanu rzeczy.
Wymagania wstępne dla studentów, którzy rozpoczynają zajęcia w pracowni:
Podstawowe umiejętności posługiwania się narzędziami do rejestracji i edycji plików cyfrowych (graficznych, fotograficznych, audio i wideo).
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu cyklu kształcenia student zna podstawowe problemy związane z pojęciem przestrzeni. Potrafi, przy użyciu rozmaitych narzędzi odwzorować przestrzeń, zaproponować indywidualny sposób jej ukształtowania i jest zdolny przygotować propozycje i projekty, w których przestrzeń (zarówno realna,
jak i wirtualna) wykorzystywana będzie w oryginalny i kreatywny sposób.
Język wykładowy:
polski, angielski
Przykładowe tematy artystyczne, badawcze, lub technologiczne:
Rok akademicki 2017/2018
Semestr II (letni)
Lustro, stół, schody
Zaplanuj i wykonaj działanie (działania), w którym (w których) wykorzystane zostaną wszystkie lub co najmniej jeden z wymienionych wyżej obiektów. Opracuj dokumentację tego działania (tych działań) w stosownej dla niego (dla nich) formie.
Radość, smutek, gniew…
Przy pomocy dowolnych środków języka wizualnego zdefiniować i zilustrować przywołane wyżej pojęcia.
Jeden dzień z życia w domu.
Pytania pomocnicze:
Czy dom jest centrum Twojego wszechświata?
Jakie czynności są Twoimi ulubionymi rytuałami?
Jak dom odzwierciedla Twoje samopoczucie?
Czy przedmioty jakie gromadzisz w domu mają dla Ciebie jakieś
szczególne znaczenie?
Dla tej grupy studentów tematy ćwiczeń określane będą indywidualnie po konsultacji z prowadzącymi Pracownię.
Realizacja określonych indywidualnie tematów wymaga systematycznych konsultacji (dotyczących wszystkich ich etapów) z prowadzącymi Pracownię w ramach cotygodniowych zajęć.
W PKiTP ćwiczenia realizować można w dowolnie wybranej technice, adekwatnej do realizowanych tematów.
Ostateczny termin realizacji ćwiczeń: 18 maja 2018 r.
Aby uzyskać zaliczenie zajęć prowadzonych w PKiTP należy w określonym wyżej terminie zrealizować w całości wszystkie ćwiczenia.
Forma zaliczenia:
Zaliczenie z oceną.
Podstawa otrzymania zaliczenia:
Aktywna obecność na przewidzianych planem studiów zajęciach w PKiTP oraz udział w innych formach zajęć zgodnych z realizowanym w niej w danym
semestrze programem. Systematyczne uczestniczenie w konsultacjach indywidualnych i grupowych.
Gradacja ocen i podstawa ich ustalania:
Obowiązkowe jest zrealizowanie wszystkich przewidzianych programem Pracowni tematów, ćwiczeń i zadań w podanych, zgodnych z planem studiów terminach. Ocena, którą otrzymuje student zależy od jakości, atrakcyjności i poziomu konsultowanych wcześniej z prowadzącymi pracownię i ukończonych oraz przedstawionych do oceny w przewidzianym programem studiów czasie realizacji, będących odpowiedziami na określone tematy ćwiczeń.
Ocena wyrażana jest w skali:
niedostateczny, dostateczny, dobry, bardzo dobry.
Dopuszcza się stosowanie ocen cząstkowych (ze znakiem „-” lub „+”).
Na zaliczenie i ostateczną ocenę, którą otrzymuje student wpływ ma aktywna obecność na przewidzianych planem studiów zajęciach w Pracowni oraz systematyczne uczestnictwo w konsultacjach indywidualnych i zbiorowych. Obowiązkowe jest zrealizowanie wszystkich przewidzianych programem Pracowni tematów, ćwiczeń i zadań w podanych, zgodnych z planem studiów terminach.
Spis zalecanych lektur (wybór): Yi-Fu-Tuan, Przestrzeń i miejsce, PIW 1987 Andrzej Zajączkowski – wybór tekstów różnych autorów, Czas w kulturze, PIW1988 Ernst Pöppel, Anna Lydia Edingshaus, Mózg- tajemniczy kosmos, PIW 1998 Włodzimierz Sedlak, Homo electronicus, PIW; 1980
Wyróżnieni absolwenci/dyplomanci pracowni:
Dyplom w Pracowni uzyskali między innymi:
Karolina Kucia 2004 ( I nagroda w Konkursie im. Marii Dokowicz w 2004 r.),
Piotr Bosacki, Monika Nawojska ( I miejsce w Konkursie TVP Dolina Kreatywna w 2006 r.), Adrian Kolarczyk (laureat Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w 2015 r. oraz laureat Konkursu Talenty Trójki w kategorii sztuki wizualne w 2016 r.),
Michalina Mistrzak, Marek Deka.
Najważniejsza aktywność poza uczelnią:
Wystawa studentów w Galerii Wozownia w Toruniu.
Prezentacja Pracowni w trakcie EMAF w Osnabrück.
Udział w projekcie N.A.T.U.R.E. realizowanym w Polsce i Norwegii.
Udział w Międzyuczelnianych Warsztatach Intermedialnych MEDIA><NACJE w Instytucie Sztuki Wyspa w Gdańsku.
Udział w warsztatach organizowanych przez europejską sieć uczelni artystycznych PARADOX w Cork, Granadzie i Poznaniu.
Współpraca z PCSS w Poznaniu.