Przejdź do treści

Opiekunowie/opiekunki

Kierunek Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych I stopnia – dr Anna Brandys, ad. / anna.brandys@uap.edu.pl

Kierunek Edukacja Artystyczna w zakresie Sztuk Plastycznych II stopnia – dr Marc Tobias Winterhagen, ad. / marc.winterhagen@uap.edu.pl 

Kierunek Kuratorstwo i teorie sztuki I stopnia – dr Karolina Rosiejka-Magierowska, ad. / karolina.rosiejka@uap.edu.pl

Kierunek Kuratorstwo i teorie sztuki II stopnia – dr hab. Tomasz Misiak, prof. UAP / tomasz.misiak@uap.edu.pl

STUDIA I STOPNIA

KIERUNEK EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNY

Opiekunem studiów licencjackich na EA jest dr Anna Brandys, ad.

anna.brandys@uap.edu.pl

Opiekunka praktyk jest dr Agata Ciesielska-Shovkun agata.ciesielska-shovkun@uap.edu.pl 

Dyżury Prodziekany do spraw studenckich dr Magdalena Kleszyńska, ad. magdalena.kleszynska@uap.edu.pl /  środy, godz. 14:30–16:00, Biuro Dziekany WEAiK, budynek C, pok. 401

Ogólna charakterystyka kierunku studiów

Nazwa kierunku studiów:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

Dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się zakładane efekty kształcenia:

Dziedzina sztuki, dyscyplina: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki

Forma studiów:

studia stacjonarne

Poziom kształcenia:

Studia licencjackie pierwszego stopnia

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Czas trwania studiów:

6 semestrów

Liczba punktów ECTS konieczna dla uzyskania kwalifikacji (tytułu zawodowego):

180 punktów ECTS

 Zakresy:

– Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa

– Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury

SPOSÓB KSZTAŁCENIA

Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych kładzie silny nacisk na indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej (przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na kompleksowe przygotowanie osoby studiującej do realizacji inicjatyw artystyczno-edukacyjnych dotyczących przejawów kulturyi sztuki lub działań promujących różnorodne zjawiska kulturowe i artystyczne. Osoba studiująca na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych może wybierać pracownie artystyczne, warsztatowe i projektowe z propozycji całej Uczelni. Poza tym zalicza obowiązkowe zajęcia w pracowniach wydziałowych (Katedry Interdyscyplinarnej Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP) oraz w pracowni dyplomowej, także ze wspomnianej Katedry ww. Wydziału. Wybór i możliwość zmian pracowni jest regulowany poprzez Regulamin Studiów, dostępny na stronie internetowej Uczelni.

Zakres Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa przygotowuje osobę studiującą do realizacji działań artystycznoedukacyjnych, warsztatowych i twórczych, np. we współczesnych instytucjach kultury i placówkach kulturalno-oświatowych, przy jednoczesnym intensywnym rozwoju jej umiejętności, wiedzy i kompetencji związanych z uprawianiem własnej twórczości artystycznej.

Zakres Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury – koncentruje się z kolei na przygotowaniu osoby studiującej do realizacji inicjatyw promujących różnorodne przejawy współczesnej kultury i sztuki, również przy jednoczesnym intensywnym rozwoju jej umiejętności, wiedzy i kompetencji związanych z uprawianiem własnej twórczości artystycznej.

Wyboru zakresów dokonuje się przy złożeniu dokumentów o przyjęcie na studia. Można zdecydować się tylko na jeden z nich. Poza tym należy wybrać jeden spośród proponowanych przez Uczelnię języków nowożytnych: angielski lub niemiecki. Na III roku studiów należy wybrać dwa (po jednym w semestrze) trzydziestogodzinne fakultety spośród wszystkich propozycji przygotowanych na studiach pierwszego stopnia. Obowiązkowe są również zajęcia z wychowania fizycznego (0 pkt. ECTS).

Na studiach pierwszego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – główne,

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – główne,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – uzupełniające.

Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych, które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym pracowni wydziałowych – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osób studiujących oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze prace studenckie powstałe w danym roku akademickim. Na obu zakresach bardzo ważne są praktyki w wybranej przez osobę studiującą instytucji kultury czy w placówce kulturalno-oświatowej. Szczegółowe zasady odbywania praktyk, dostępne są w odpowiednich Regulaminach poszczególnych praktyk, dostępnych na stronie internetowej Uczelni.

W trakcie trzech lat studiów osoba studiująca na studiach pierwszego stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, zalicza:

– plener kierunkowy (o charakterze interdyscyplinarnym, realizowany z zespołem pedagogów)*,

– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK ( jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku studiów),

– plener artystyczny** (dla osób studiujących zakresy: Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa, Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury ),

– plener teoretyczny*** (obejmujący wykłady i ćwiczenia powiązane z wybranymi zagadnieniami teorii sztuki dla osób studiujących zakres Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury),

– praktykę**** (regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).

W związku z procesami kształcenia realizowanymi na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.

________________________________________________________________________

* Plener kierunkowy – plener odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).

** Plener artystyczny, w dowolnej Pracowni UAP, realizowany w trakcie studiów (30 godzin), zaliczenie w semestrze VI.

*** Plener teoretyczny – plener odbywa się w trakcie studiów (w terminie ustalonym przez Kierownika/Kierowniczkę Katedry Historii Sztuki i Filozofii); 15 h w semestrze, w którym organizowany jest plener, zaliczenie – VI semestr. Plener dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury.

**** Praktyka: dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i promocja kultury – realizowana może być w instytucjach kultury (np. w galeriach, muzeach, centrach kultury), w fundacjach związanych z działalnością promocyjną z dziedziny kultury i sztuki; dla zakresu Sztuka interdyscyplinarna i edukacja kulturowa – w instytucjach kultury (np. w galeriach, muzeach, centrach kultury), fundacjach zajmujących się działalnością artystyczną i edukacyjną, itp. Dla obu zakresów – realizacja praktyk możliwa jest w całym okresie studiów, a ich zaliczenie następuje w semestrze VI

Tytuł zawodowy uzyskany przez osobę absolwencką, sposób uzyskania dyplomu: licencjat

Zasady dyplomowania

Na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dyplom składa się z dwóch części: artystycznej i teoretycznej, traktowanych równorzędnie. W obu przypadkach istnieje wolny wybór pracowni dyplomowej (z pracowni wydziałowych) i seminarium dyplomowego. Zaleca się, by praca teoretyczna była związana treścią z pracą praktyczną. Warunkiem uzyskania tytułu licencjata jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej, otwartej w charakterze obrony. Zob. Regulamin dotyczący licencjackiego egzaminu dyplomowego (dostępny na stronie internetowej UAP).

OPIS KIERUNKU

Studia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych pozwalają osobom studiującym zdobywać nie tylko umiejętności artystyczne, ale również uzyskać kompetencje do prowadzenia warsztatów oraz innych inicjatyw artystyczno-edukacyjnych, jak również zajmowania się promocją sztuki. Dają także możliwości przyswojenia sobie najważniejszych technik artystycznych, jak i pozwalają na zorientowanie się w głównych problemach sztuki i kultury współczesnej. Stwarzają też adekwatne podstawy do podejmowania działań zarówno twórczych, jak i organizacyjnych, pozwalając w przyszłości osobom studiującym wybrać zarówno ścieżkę zawodową dotyczącą kwestii artystycznych, jak artystyczno-edukacyjnych.

KOMPETENCJE UZYSKANE PRZEZ OSOBĘ ABSOLWENCKĄ

Osoba absolwencka studiów pierwszego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych posiada w zaawansowanym stopniu wiedzę stanowiącą podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin artystycznych tworzących podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej właściwej dla programu studiów. Zna i rozumie możliwości praktycznego zastosowania tej wiedzy w działalności artystycznej, edukacyjnej, promocyjnej związanej z obranym kierunkiem. W oparciu o rozumienie fundamentalnych dylematów współczesnej cywilizacji i posiadaną wiedzę dotyczącą rozwoju sztuki i jej współczesnych przejawów, posiada umiejętności potrzebne do upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych. Potrafi w wybranej przez siebie dziedzinie świadomie dobierać narzędzia i metody pracy do realizacji własnych koncepcji artystycznych, edukacyjnych, promocyjnych. Posiada umiejętność formułowania i argumentowania własnych ocen i opinii. Ma umiejętność osadzenia swej działalności twórczej w szerokim kontekście wiedzy kulturowej. Potrafi współdziałać z innymi w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych i artystycznych. Potrafi komunikować się przy użyciu specjalistycznej terminologii związanej ze sztuką szeroko rozumianą. Posiada umiejętność posługiwania się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posiada kompetencję krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Jest gotowa do wypełnienia zobowiązań społecznych, współorganizowania działalności na rzecz środowiska społecznego oraz inicjowania działań na rzecz interesu publicznego. Dodatkowo jest gotowa do odpowiedzialnego pełnienia roli osoby artystycznej, osoby propagującej inicjatywy artystyczne i zajmującej się promocją sztuki i kultury, przy świadomości przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Charakterystyka absolwenta i uzyskane efekty uczenia się

Absolwenci i absolwentki studiów licencjackich powinni umieć tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w wybranej przez siebie dziedzinie. Powinni być świadomi używanych narzędzi i umieścić swoją działalność w szerokim kontekście wiedzy kulturowej. Powinni wyróżniać się dużą wiedzą dotyczącą rozwoju sztuki i jej współczesnych przejawów, jednocześnie powinni posiadać umiejętności i wiedzę potrzebne do upowszechniania różnorodnych postaci przekazów wizualnych i medialnych. Bardzo ważną kompetencją jest również samokrytycyzm oraz umiejętność oceniania i argumentowania swojej oceny. Absolwenci/absolwentki powinni być komunikatywni i umieć współdziałać z innymi w różnorodnych przedsięwzięciach kulturalnych i artystycznych.

Obszary zatrudnienia absolwentów i absolwentek (w zależności od wybranego przez nich zakresu studiów pierwszego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych) związane mogą być albo z realizacją działań twórczych i inicjatyw edukacyjnych (np. w domach kultury i w instytucjach kultury, takich jak:  galerie sztuki czy muzea); albo  z realizacją inicjatyw promujących  różnorodne zjawiska artystyczne i kulturowe – np.  w telewizji, radiu czy w redakcjach prasowych, jak również w instytucjach kultury i w fundacjach zajmujących się promowaniem tego rodzaju dziedzin. Oferta programowa kierunku jest przygotowana  w odniesieniu do zapotrzebowań współczesnego rynku pracy w Polsce, na którym poszukiwane są kreatywne osoby,  zajmujące się działalnością edukacyjną i promocyjną różnych przejawów współczesnej sztuki i kultury.

Możliwość dalszego kształcenia

Po ukończeniu kierunku osoba absolwencka ma możliwość kontynuowania nauki na studiach magisterskich kierunków artystycznych i humanistycznych, o ile nie istnieją co do tego wewnętrzne ograniczenia formalne.

Obszary zatrudnienia

Osoba absolwencka kierunku (w zależności od wybranego zakresu) w szczególności ma możliwość zatrudnienia:

  • w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego),
  • w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali i wydarzeń artystycznych i edukacyjnych),
  • w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych).

Informacja na temat egzaminów wstępnych

  1. Wymagania wstępne od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia.

Warunkiem dopuszczenia do sprawdzianu kwalifikacyjnego jest:

– posiadanie przez osobę kandydującą świadectwa dojrzałości,

– posiadanie podstawowych kompetencji rysunkowych,

– ogólne zainteresowania dotyczące sztuki,

– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie.

Oczekiwania wobec osoby aplikującej to:

– otwartość na poznawanie interdyscyplinarnych doświadczeń twórczych,

– rozwijanie wiedzy i zainteresowań dotyczących sztuki, kultury, edukacji lub/i promocji przejawów kultury i sztuki.

  1. Zasady rekrutacji

Szczegółowy przebieg rekrutacji określa ,,Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki.

ZASADY PROCESU DYPLOMOWANIA I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DYPLOMOWEGO

Na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dyplom składa się z dwóch części: artystycznej i teoretycznej, traktowanych równorzędnie. W obu przypadkach istnieje wolny wybór pracowni dyplomowej (z pracowni wydziałowych) i seminarium dyplomowego. Praca teoretyczna jest treściowo związana z pracą praktyczną. Warunkiem uzyskania tytułu

licencjata jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej, otwartej obrony. Regulamin licencjackiego egzaminu dyplomowego dostępny jest na internetowej stronie Uczelni.



KURATORSTWO I TEORIE SZTUKI – studia licencjackie 

Opiekunką studiów licencjackich na KiTS jest dr Karolina Rosiejka-Magierowska, ad. karolina.rosiejka@uap.edu.pl

Opiekunka praktyk jest dr Justyna Ryczek  justyna.ryczek@uap.edu.pl

Dyżury Prodziekany do spraw studenckich dr Magdalena Kleszyńska, ad. magdalena.kleszynska@uap.edu.pl /  środy, godz. 14:30–16:00

Biuro Dziekany WEAiK, budynek C, pok. 401

Studia stacjonarne I stopnia: trwają 6 semestrów (3 lata)
Profil kształcenia: praktyczny
Forma kształcenia: studia stacjonarne
Obszar kształcenia: nauki humanistyczne
Dziedziny nauki i dyscyplina naukowa, do których odnoszą się zakładane efekty kształcenia: dziedzina – nauki humanistyczne, dyscyplina naukowa – nauki o sztuce
Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: licencjat

Kuratorstwo i Teorie Sztuki to pierwszy teoretyczny kierunek na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W przedmiotowym programie uwzględnione zostały zarówno teoretyczne aspekty nauk humanistycznych, szczególnie dotyczących nauk o sztuce, jak i praktyczna wiedza dotycząca tworzenia wystaw, w tym pozyskiwania środków, stosowania przepisów prawnych oraz promowanie wydarzeń. W programie kładziemy nacisk na połączenie praktycznych umiejętności niezbędnych do realizowania prezentacji sztuki, z wiedzą teoretyczną, dlatego połowa przedmiotów ma formę warsztatową, a część zajęć prowadzą praktycy. 

Praktyka zawodowa
Ważnym elementem w całym cyklu edukacyjnym są praktyki, które odbywają się w wybranej przez studenta/studentkę placówce, z listy zaproponowanych miejsc. Praktyka jest obowiązkowa, jej celem jest zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej organizacji wystaw, funkcjonowania poszczególnych ośrodków, zdobywania funduszy. Należy starać się aktywnie wykorzystać czas praktyki, brać udział w realizowanych projektach, proponować własne aktywności, by zdobyć jak najwięcej praktycznej wiedzy i umiejętności.

Praktyka trwa sześć miesięcy (zgodnie z Ustawą o Szkolnictwie Wyższym), rozłożone na cały cykl kształcenia. Więcej informacji w regulaminie praktyk. 

Zasady dyplomowania
Warunkiem uzyskania tytułu licencjata jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej obrony.

Dyplom składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej, traktowanych równorzędnie. Wytyczne dotyczące pracy teoretycznej określają „Szczegółowe zasady dotyczące przygotowania teoretycznych prac licencjackich na kierunku kuratorstwo i teorie sztuki prowadzonym na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP” ⇒ dostępne na stronie WEAiK

Część praktyczną pracy dyplomowej stanowi projekt wystawy (lub zrealizowana wystawa), wykonany indywidualnie. Szczegółowe zasady ⇒ dostępne na stronie WEAiK

Sylwetka absolwenta/absolwentki
Absolwent/absolwentka powinien/na posiadać wiedzę humanistyczną oraz umiejętności umożliwiające występowanie w roli kuratora/ki, animatora/ki kultury i teoretyka/czki sztuki współczesnej. Powinien/na być przygotowany/a do organizacji wystaw i wydarzeń kulturalnych oraz umieć wykorzystywać zdobytą wiedzę i znać złożone konteksty sztuki, z naciskiem na sztukę współczesną. Powinien/na znać język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Absolwent/absolwentka powinien/na być przygotowany/a do podjęcia studiów drugiego stopnia.

Dalsze możliwości kształcenia
Po ukończeniu kierunku Kuratorstwo i Teorie Sztuki na poziomie licencjatu można dalej kontynuować naukę na studiach magisterskich wszelkich kierunków humanistycznych i artystycznych, o ile nie ma wewnętrznych ograniczeń.

Obszary zatrudnienia
Krajowe i zagraniczne instytucje sztuki i kultury; muzea, galerie, domy kultury; praca przy organizacji i promocji wystaw oraz innych wydarzeń kulturalnych; praca w szeroko pojętym obszarze rynku sztuki (praca przy kolekcjach, targach sztuki); praca w mediach, w działach dotyczących promocji sztuki i kultury.

Informacja na temat egzaminów wstępnych
Konkurs świadectw dojrzałości.


STUDIA II STOPNIA

KIERUNEK EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUK PLASTYCZNYCH

Opiekunem studiów magisterskich na EA jest dr Marc Tobias Winterhagen, ad. marc.winterhagen@uap.edu.pl 

Opiekunka praktyk jest dr Agata Ciesielska-Shovkun agata.ciesielska-shovkun@uap.edu.pl 

Dyżury Prodziekany do spraw studenckich dr Magdalena Kleszyńska, ad. magdalena.kleszynska@uap.edu.pl /  środy, godz. 14:30–16:00, Biuro Dziekany WEAiK, budynek C, pok. 401

Ogólna charakterystyka kierunku studiów

Nazwa kierunku studiów:

Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych

Dziedziny nauki i dyscypliny naukowe, do których odnoszą się zakładane

efekty kształcenia: dziedzina sztuki, dyscyplina: sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki

Forma studiów:

studia stacjonarne

Poziom kształcenia:

studia magisterskie drugiego stopnia

Profil kształcenia:

ogólnoakademicki

Czas trwania studiów: 4 semestry

Liczba punktów ECTS konieczna dla uzyskania kwalifikacji (tytułu

zawodowego): 120 punktów ECTS

Zakres:

Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych

SPOSÓB KSZTAŁCENIA

Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych kładzie silny naciskna zaawansowany, indywidualny rozwój artystyczny osoby studiującej(przede wszystkim na płaszczyźnie interdyscyplinarnych i transdyscyplinarnych praktyk artystycznych) oraz na bardziej pogłębione (niż na studiach pierwszego stopnia)

przygotowanie osoby studiującej do realizacji działań twórczo-edukacyjnych. Oferowany jest zakres – Wybrany zakres artystyczny oraz realizacja działań twórczych i edukacyjnych. Studia drugiego stopnia w odniesieniu do zajęć praktycznych opierają się na zajęciach w pracowniach. Osoba studiująca, oprócz obowiązkowych przedmiotów praktycznych przewidzianych w programie studiów, wybiera dwie pracownie: jedną z Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa [WEAiK] oraz jedną z oferty całej Uczelni. Wybór dziedziny artystycznej realizowanej tylko w pracowni WEAiK na drugim roku determinuje wybór osoby promotorskiej dyplomu. Dopuszcza się zmianę dziedziny artystycznej po I i II semestrze, ale wraz z początkiem III semestru dokonany wybór jest zobowiązujący. Wyboru osoby opiekującej się pracą teoretyczną dokonuje się po I semestrze studiów. Dopuszcza się zmianę z początkiem III semestru. Na pierwszym roku studiów drugiego stopnia obowiązkowe są zajęcia z języka obcego oraz dwa trzydziestogodzinne fakultety (przewidziane odpowiednio w semestrze I i II, wybierane przez osobę studiującą spośród wszystkich propozycji przygotowanych przez Uczelnię dla studiów magisterskich).

Na studiach drugiego stopnia oferowane są następujące grupy przedmiotów:

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – główne,

– ogólnouczelniane przedmioty teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – główne,

– przedmioty ogólnouczelniane artystyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe teoretyczne – uzupełniające,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – główne,

– przedmioty kierunkowe artystyczne – uzupełniające.

Sposoby ocen i weryfikacji efektów uczenia są szczegółowo omówione w kartach poszczególnych przedmiotów, mogą to być odpowiednio: zaliczenia, zaliczenia z oceną lub egzaminy. W przypadku przedmiotów artystycznych – które oferowane są w ramach działalności określonych pracowni, w tym także pracowni wydziałowych WEAiK – istotne są również przeglądy semestralne i końcoworoczne prac osoby studiującej oraz wystawa końcoworoczna Uczelni, na której każda pracownia prezentuje najlepsze, powstałe w danym roku akademickim prace osób

studiujących. Regulamin Studiów dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.

W trakcie studiów osoba studiująca zalicza:

– plener kierunkowy (plener interdyscyplinarny, realizowany pod opieką

zespołu pedagogów WEAiK)*,

– uczestnictwo w prezentacjach pracowni Katedry Interdyscyplinarnej WEAiK

(jednorazowe uczestnictwo – na początku roku akademickiego na pierwszym roku

studiów),

– plener artystyczny**,

– praktykę*** (Regulaminy praktyk dostępne są na stronie internetowej Uczelni).

W związku z procesami kształcenia realizowanymi na studiach drugiego stopnia, na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych podejmowana jest również współpraca z wieloma podmiotami (instytucjami) zewnętrznymi, takimi jak: galerie, instytucje kultury, instytucje społeczne oraz wybrane przedszkola, szkoły podstawowe, licea, a także jednostki naukowe niektórych uczelni wyższych.

__________________________________________________________________

* Plener kierunkowy – odbywa się na I roku studiów, w semestrze I (30 godzin, jednorazowo).

** Plener artystyczny – odbywa się w dowolnej Pracowni UAP w trakcie studiów (30 godzin),

zaliczenie w semestrze IV.

*** Praktyka – realizowana w trakcie studiów, po I semestrze, zaliczenie – IV semestr.

Tytuł zawodowy uzyskany przez osobę absolwencką, sposób uzyskania dyplomu: magister

OPIS KIERUNKU

Kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych stanowi interesującą alternatywę wobec czysto artystycznych kierunków, przygotowując nie tylko do osobą artystyczną, ale również do realizacji działań twórczo-edukacyjnych lub zajm owania się promocją sztuki. Wyjątkowość tego kierunku polega na łączeniu praktyki z teorią, pozwala osobom studenckim w przyszłości zajmować się zarówno indywidualną działalnością artystyczną, jak i inicjatywami twórczo-edukacyjnymi, oraz działaniami organizacyjnymi związanymi ze sztukami wizualnymi. Odpowiada to wyzwaniom współczesnego rynku pracy, stawiającego na elastyczność oraz łączenie różnych kompetencji 

Studia drugiego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dają osobie absolwenckiej możliwość zdobycia w pogłębionym stopniu wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących zarówno uprawiania własnej dojrzałej twórczości artystycznej, jak prowadzenia wartościowych inicjatyw z obszaru działań twórczych i edukacyjnych. Osoba absolwencka ww. studiów jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia jej nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka osoby absolwenckiej (dzięki realizacji zakładanych efektów uczenia się) odpowiada obowiązującym standardom i wymaganiom na współczesnym rynku pracy w Polsce, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje zawodowe pracownika. Osoba absolwencka jest przygotowana do bycia aktywną osobą tworzącą w zakresie sztuk plastycznych oraz do skutecznego, wartościowego i konstruktywnego zajmowania się działalnością artystyczno-edukacyjną dotyczącą sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie wykazuje się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwala w przyszłości kierować jej zespołami ludzkimi. Osoba absolwencka studiów magisterskich ma potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy, zarówno czysto teoretycznej, jak i tej związanej z aktywnym uprawianiem twórczości artystycznej i edukacyjnej. Umie świadomie uzasadniać i kreować własne realizacje, a przy tym jest otwarta na inne postawy artystyczne i światopoglądowe. Posiada też wiedzę ogólnokulturową, potrafi jasno formułować własne sądy i opinie, jest osobą kreatywną, która, na bazie zdobytej wiedzy, staje się w pełni samodzielna i zdolna do twórczego przetwarzania nabytych doświadczeń oraz podejmowania nowych wyzwań artystycznych i edukacyjnych. Osoba absolwencka studiów drugiego stopnia zna język obcy na poziomie biegłości B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.

Zasady dyplomowania

Dyplom składa się z części teoretycznej oraz z części praktycznej, która: w przypadku projektu dyplomowego – wybrana dziedzina artystyczna – magisterska jest nową realizacją artystyczną; a w przypadku dziedziny dyplomowej (warsztaty, projekty twórcze i edukacyjne)  –  zrealizowanym  i opisanym warsztatem.

Dodatkowo dyplomant/dyplomantka zobowiązany/zobowiązana jest do przygotowania portfolio wybranych prac powstałych w czasie studiów. Warunkiem uzyskania tytułu magistra jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej, otwartej w charakterze obrony.

Możliwa jest realizacja aneksu do dyplomu, powstałego w pracowni wydziałowej lub w pracowni spoza Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. Zob. Regulamin dotyczący magisterskiego egzaminu dyplomowego (dostępny na stronie internetowej UAP).

Sylwetka absolwenta i przewidywane efekty uczenia się 

Studia drugiego stopnia na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dają absolwentom i absolwentkom możliwość zdobycia zaawansowanych umiejętności, wiedzy  kompetencji dotyczących zarówno uprawiania własnej dojrzałej twórczości artystycznej, jak prowadzenia wartościowych inicjatyw z obszaru działań twórczych i edukacyjnych. Absolwent/absolwentka ww. studiów jest osobą wszechstronnie wykształconą artystycznie i teoretycznie. Jednocześnie posiadana wiedza z zakresu szeroko rozumianych nauk o kulturze i sztuce umożliwia jemu/jej nie tylko kreatywne rozumienie tych wszystkich zjawisk, które tworzą rzeczywistość sztuki współczesnej, lecz także ich aktywne propagowanie i upowszechnianie. Sylwetka absolwenta/absolwentki (dzięki realizacji zakładanych efektów uczenia) odpowiada obowiązującym standardom i wymaganiom na  współczesnym rynku pracy w Polsce, który zakłada mobilność i szerokie kompetencje zawodowe pracownika.

Absolwenci i absolwentki studiów magisterskich muszą posiadać większe umiejętności artystyczne, szerszą wiedzę teoretyczną niż absolwenci studiów pierwszego stopnia. Muszą być przygotowani do bycia aktywnym twórcą w zakresie sztuk plastycznych oraz do skutecznego, wartościowego i konstruktywnego zajmowania się działalnością edukacyjną dotyczącą sztuki i kultury współczesnej. Jednocześnie muszą wykazywać się dużą wiedzą i umiejętnościami krytycznymi, co pozwoli w przyszłości kierować im zespołami ludzkimi. Absolwent/absolwentka studiów magisterskich musi wypracować potrzebę nieustannego poszerzania swej wiedzy, zarówno czysto teoretycznej, jak i tej związanej z aktywnym uprawianiem twórczości artystycznej. Musi umieć świadomie uzasadniać i kreować własne realizacje, a przy tym być otwartym/tą  na inne postawy artystyczne i światopoglądowe. Musi posiadać też wiedzą ogólnokulturową, jasno formułować własne sądy i opinie, być osobą kreatywną, która, na bazie zdobytej wiedzy, stanie się w pełni samodzielna i zdolna do twórczego przetwarzania nabytych doświadczeń oraz podejmowania nowych wyzwań edukacyjnych i artystycznych. Obszary zatrudnienia absolwentów i absolwentek studiów drugiego stopnia kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych dotyczą: działań twórczych i edukacyjnych, realizowanych  w instytucjach kultury i sztuki (np. w galeriach, w muzeach, domach i centrach kultury) oraz pracy przy organizacji festiwali i wydarzeń związanych ze sztuką i kulturą; ewentualnie także: nauki plastyki w szkołach ponadpodstawowych (pod warunkiem uzyskania uprawnień I stopnia) oraz promocji wydarzeń artystycznych poprzez, np.  możliwości współczesnych mediów (prasy, radia. telewizji, internetu, itp.). 

Dalsze możliwości kształcenia

Po skończeniu studiów magisterskich osoba absolwencka gotowa jest do ubiegania się o przyjęcie na studia doktoranckie artystyczne oraz w pokrewnych dziedzinach humanistycznych.

Obszary zatrudnienia

Osoba absolwencka kierunku w szczególności ma możliwość zatrudnienia:

  • w instytucjach kultury i sztuki (galerie, muzea, centra sztuki, domy kultury, centra dziedzictwa kulturowego),
  • w agencjach artystycznych (praca przy organizacji i promocji festiwali, wydarzeń artystycznych i edukacyjnych),
  • w organizacjach pozarządowych i społecznych (opracowywanie i realizacja aktywizujących projektów artystycznych i edukacyjnych),
  • prowadzenie samodzielnej działalności artystycznej oraz działalności propagującej sztukę, kulturę i inicjatywy artystyczne.

Informacja na temat egzaminów wstępnych

  1. Wymagania wstępne od osoby ubiegającej się o przyjęcie na studia.

Warunkiem dopuszczenia do sprawdzianu kwalifikacyjnego jest:

– posiadanie przez osobę kandydującą dyplomu ukończenia studiów wyższych z tytułem zawodowym magistra, licencjata lub inżyniera;

– skompletowanie wymaganych dokumentów i złożenie ich lub nadesłanie w określonym przez Uczelnię terminie.

Osoba kandydująca:

– posiada odpowiednie zakresy doświadczeń artystycznych, wiedzy, umiejętności oraz kompetencji – uzyskanych na poprzednich etapach kształcenia, o których mowa była powyżej;

– posiada doświadczenie w zakresie wybranych artystycznych, interdyscyplinarnych praktyk twórczo-edukacyjnych;

– rozumie potrzebę pogłębiania posiadanych już i zdobywania nowych interdyscyplinarnych doświadczeń artystycznych i twórczo-edukacyjnych;

– zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji.

Osobę kandydującą cechuje:

– kreatywność, otwartość myślenia o sztuce i kulturze,

– umiejętność współpracy w ramach realizacji prac zespołowych,

– umiejętność efektywnego komunikowania się i innymi osobami,

– gotowość do odpowiedzialnego realizowania inicjatyw artystycznych i twórczo-edukacyjnych.

  1. Zasady rekrutacji

Szczegółowy przebieg rekrutacji określa ,,Regulamin organizacji i przeprowadzania sprawdzianu kwalifikacyjnego na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu” na odpowiedni rok akademicki.

ZASADY PROCESU DYPLOMOWANIA I PRZEPROWADZANIA EGZAMINU DYPLOMOWEGO

Dyplom składa się z części teoretycznej oraz z części praktycznej, która w przypadku projektu dyplomowego – wybrana dziedzina artystyczna – magisterska jest nową realizacją artystyczną lub nową realizacją inicjatywy artystycznej bądź twórczej o potencjale edukacyjnym. Dodatkowo osoba realizująca dyplom magisterski przygotowuje portfolio wybranych prac powstałych w czasie całości studiów II stopnia. Warunkiem uzyskania tytułu magistra sztuki jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji podczas publicznej, otwartej obrony. Możliwa jest realizacja aneksu do dyplomu, powstałego w pracowni wydziałowej lub w pracowni spoza Wydziału Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa. Regulamin magisterskiego egzaminu dyplomowego dostępny jest na stronie internetowej Uczelni.

pastedGraphic.png

KURATORSTWO I TEORIE SZTUKI – studia magisterskie

Opiekunką studiów licencjackich na KiTS jest dr hab. Tomasz Misiak, prof. UAP tomasz.misiak@uap.edu.pl

Opiekunka praktyk jest dr Justyna Ryczek  justyna.ryczek@uap.edu.pl

Dyżury Prodziekany do spraw studenckich dr Magdalena Kleszyńska, ad. magdalena.kleszynska@uap.edu.pl /  środy, godz. 14:30–16:00

Biuro Dziekany WEAiK, budynek C, pok. 401

Studia stacjonarne II stopnia: 4 semestry (2 lata)
Profil kształcenia: praktyczny
Forma kształcenia: studia stacjonarne
Obszar kształcenia: nauki humanistyczne
Dziedziny nauki i dyscyplina naukowa, do których odnoszą się zakładane efekty kształcenia: dziedzina – nauki humanistyczne, dyscyplina naukowa – nauki o sztuce

Tytuł zawodowy uzyskiwany przez absolwenta: magister

Kuratorstwo i teorie sztuki to pierwszy teoretyczny kierunek na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W programie kierunku kładziemy nacisk na połączenie praktycznych umiejętności, niezbędnych do realizowania prezentacji sztuki, z wiedzą teoretyczną dotyczącą wielorakich kontekstów sztuki i kultury. W programie uwzględnione zostały zarówno teoretyczne aspekty nauk humanistycznych, szczególnie dotyczących nauk o sztuce, jak i praktyczna wiedza dotycząca tworzenia wystaw. Dlatego połowa przedmiotów ma formę warsztatową, a część zajęć prowadzą praktycy.

Praktyka zawodowa
Ważnym elementem w całym cyklu edukacyjnym są praktyki, które odbywają się w wybranej przez studenta/studentkę placówce, z tych, z którymi zostały podpisane porozumienia. Praktyka zgodnie z Rozporządzeniem dotyczącym prowadzenia studiów jest obowiązkowa. Jej celem jest zdobycie praktycznej wiedzy dotyczącej organizacji wystaw, funkcjonowania poszczególnych ośrodków, zdobywania funduszy. Praktyka trwa trzy miesiące, rozłożone na okres całych studiów. Potwierdzeniem odbycia praktyk jest wypełniony dzienniczek. 

Zasady dyplomowania
Dyplom składa się z dwóch części: praktycznej i teoretycznej, traktowanych równorzędnie.
Wytyczne dotyczące pracy teoretycznej określają „Szczegółowe zasady dotyczące przygotowania teoretycznych prac magisterskich na kierunku kuratorstwo i teorie sztuki prowadzonym na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP”⇒ dostępne na stronie WEAiK
Część praktyczną pracy dyplomowej stanowi zrealizowana indywidualnie wystawa ⇒ dostępne na stronie WEAiK

Warunkiem uzyskania tytułu magistra jest przystąpienie do obrony pracy dyplomowej i uzyskanie pozytywnej oceny komisji.

Informacja na temat egzaminów wstępnych

List motywacyjny.
Rozmowa kwalifikacyjna sprawdzająca wiedzę i kompetencje kandydata/kandydatki z zakresu sztuki i nauk humanistycznych.


DODATKOWE OFERTY EDUKACYJNE:


  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 17.10.2018, 12:56
  • Ostatnia edycja: 07.11.2024, 10:37