Przejdź do treści

dr Robert Jarzec, adiunkt
kontakt: robert.jarzec@uap.edu.pl

Projektant krojów pisma, typograf. Zajmuje się projektowaniem krojów i liternictwem, a także projektowaniem wydawnictw i publikacji cyfrowych. Kroje jego autorstwa są dostępne w bibliotekach FontShop, I Love Typography i Monotype. Współzałożyciel kolektywu projektowego Type & Roll.
Od 2015 roku wykłada na Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Prowadził także zajęcia z liternictwa, kaligrafii i projektowania krojów pisma w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Warszawie i na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Jego praca doktorska była poświęcona czytelności krojów pisma w systemach informacji wizualnej. Absolwent Pracowni Projektowania Litery UAP oraz studiów kulturoznawczych na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza.

ROZWIN

Nagrody

2017 // Projekt Roku STGU, wyróżnienie w kategoriach: Projektowanie systemowe – za projekt kroju pisma Rewir oraz Świeża krew — młodzi polscy projektanci

2016 // Pangramme International Student Type Design Review, wyróżnienie za projekt kroju pisma Talia, École Supérieure d’Art de Lorraine, Metz, Francja

2016 // Neu Now Amsterdam, wyróżnienie za projekt kroju pisma Talia

2015 // Graduation Projects International Design Review

2015 // Design 32, najlepsze dyplomy projektowe Publicznych Uczelni Artystycznych w Polsce

2015 // 35. edycja Konkursu im. Marii Dokowicz, przeglądu najlepszych dyplomów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz 2. edycja Konkursu na Najlepszą Pracę Magisterską powstałą na UAP, wyróżnienia

ROZWIN

Wystawy

2022 // Type & Roll Exhibition, Galeria za Szkłem, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu

2021 // Start – Humanistyczny wymiar sportu w twórczości artystów Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Plakat/Hologram/Rzeźba. Wystawa w Galerii (-1) Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie

2020 // Wystawa studentów i pedagogów Katedry Komunikacji Wizulanej UAP, Galeria Słodownia, Centrum Handlu i Sztuki Stary Browar w Poznaniu

2019 // Type Design from Poznań, wystawa zbiorowa towarzysząca Międzynarodowemu Festiwalowi Kaligrafii Przestrzeń Litery, Łuck, Ukraina

2019 // Podtekst, wystawa w ramach obchodów 100-lecia UAP, galeria Słodownia, Stary Browar w Poznaniu

2018 // Pangramme International Student Type Design Exhibition III, Museum für Druckkunst Leipzig, Niemcy

2017 // Projekt Roku, wystawa pokonkursowa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa

2017 // ATypI Montréal, wystawa zbiorowa towarzysząca prestiżowej międzynarodowej konferencji typograficznej, Montréal, Kanada

2017 // Dziedzictwo, wystawa zbiorowa w Muzeum Narodowym w Krakowie

2017 // Biennale de design graphique à Chaumont, wystawa zbiorowa, le Signe, centre national du graphisme à Chaumont, Francja

2016 // Pangramme International Student Type Design Exhibition II, École Supérieure d’Art et de Design d’Amiens, Amiens, Francja

2016 // Pangramme International Student Type Design Exhibition, École Supérieure d’Art de Lorraine, Metz, Francja

2016 // ATypI Warsaw, Type Design Studio at the University of the Arts in Poznań Student Exhibition, wystawa towarzysząca prestiżowej międzynarodowej konferencji typograficznej, Warszawa

2016 // Warsaw Types, Muzeum Warszawskiej Pragi, Warszawa

2016 // Warsaw Types, Galeria Miejska Warexpo, Warszawa

2016 // 4 Design Days, Międzynarodowe Centrum Kongresowe Katowice

2016 // Graduation Projects, Tallin

2015 // Design 32, najlepsze dyplomy projektowe Publicznych Uczelni Artystycznych w Polsce, ASP Katowice

2015 // Wystawa 35. edycji Konkursu im. Marii Dokowicz, Galeria Miejska Arsenał, Poznań

2015 // Graduation Projects, Zamek Cieszyn

ROZWIN

Realizacje

2022 // Site, obszerna rodzina bezszeryfowych krojów pisma w 120 odmianach: 6 grubościach i 5 szerokościach, posiadająca odmiany do składu tekstu w pozytywie i w negatywie. Dystrybucja: I Love Typography Ltd., Londyn, Wielka Brytania

2022 // Once in a Blue Moon, grafika, druk cyfrowy, 30x30cm, praca zaprezentowana na wystawie Type & Roll Exhibition, Galeria za Szkłem, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu

2022 // Chwała Ukrainie, grafika, druk cyfrowy, 30x30cm, praca zaprezentowana na wystawie Type & Roll Exhibition, Galeria za Szkłem, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu

2022 // 36 days of type, cykl 9 grafik, druk cyfrowy, 30x60cm i 30x30cm, praca zaprezentowana na wystawie Type & Roll Exhibition, Galeria za Szkłem, Akademia Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu

2020 // Search Latin, rodzina bezszeryfowych krojów pisma w 16 odmianach. Krój został wykorzystany m.in. w identyfikacji wizualnej wystawy Tu Muranów, w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.
Kuratorka wystawy: Kamila Radecka-Mikulicz
Pomysłodawca wystawy i współautor koncepcji: prof. Jacek Leociak
Współautorka koncepcji wystawy: Beata Chomątowska
Współpraca kuratorska: Anna Miczko
Kuratorka organizacyjna: Kinga Lewandowska-Doleszczak
Projekt przestrzeni wystawy: Tatemono | Anna Pydo, Justyna Szadkowska, Franciszek Zakrzewski, Katarzyna Pawlik, Piotr Antonów
Artyści zaangażowani w wystawę: Jadwiga Sawicka i Artur Żmijewski
Autorzy zewnętrznej części wystawy: Zofia Waślicka-Żmijewska i Artur Żmijewski.
Finansowanie: Fundusze Norweskie, MKiDN, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Partnerzy: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Żydowski Instytut Historyczny. Partnerzy medialni: Zwierciadło, Tygodnik Powszechny, NewsweekPL, Cojestgrane24, TokFM
Dokumentacja fotograficzna wystawy na stronie studia, odpowiedzialnego za projekt i aranżację, krój jest widoczny na zdjęciach:
http://tatemono.pl/projekty/tu-muranow-projekt-wystawy-czasowej-w-muzeum-polin-w-warszawie/

2020 // Projekt graficzny interfejsu użytkownika aplikacji mobilnej Billy, służącej do zarządzania finansami. Właściciel: Inout.money group sp. z o.o. Aplikacja dostępna w Apple App Store i Google Play

2017 // Rewir, projekt rodziny bezszeryfowych krojów pisma, powstały w ramach inicjatywy Warsaw Types. Krój wdrożony w identyfikacji wizualnej osiedla Mińska 69 w Warszawie w opracowaniu firmy Budimex S.A.

ROZWIN

Publikacje z lat 2010-2020

365typo
2+3D
Polish Types
Typohistorie / Typestories
Pangramme: learning type design

ROZWIN

Konferencje

Wystąpienia na konferencjach krajowych i międzynarodowych.

2021 // TypoLub, Międzynarodowe Spotkania Typograficzne, Dom Słów, Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN, Lublin
2018 // Znak i litera. Tworzywo Litera, Uniwersytet Jagielloński, Kraków
2017 // Wrocław Type Forum, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
2015 // TypoLub, Międzynarodowe Spotkania Typograficzne, Dom Słów, Ośrodek Brama Grodzka – Teatr NN, Lublin
2015 // Plaster, Znaki Czasu. Centrum Sztuki Współczesnej, Toruń

ROZWIN

Warsztaty (organizacja)

Prowadzenie warsztatów:

2022 // Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie
2021 // Polsko-Japońska Akademia Technik Komputerowych w Warszawie

Grafika przedstawiająca różne style czcionek
Robert Jarzec, Site, rodzina krojów pisma, 2022
Grafika przedstawiająca różne style czcionek
Robert Jarzec, Site, rodzina krojów pisma, 2022
Grafika z napisem "Once in a Blue Moon"
Robert Jarzec, Once in a Blue Moon, grafika, druk cyfrowy, 2022
Grafika z napisem cyrylicą "Chwała Ukrainie"
Robert Jarzec, Chwała Ukrainie, grafika, druk cyfrowy, 2022
Grafika przedstawiająca alfabet oraz dziewięć cyfr, każde inną czcionką
Robert Jarzec, 36 Days of Type, grafika, druk cyfrowy, 2022

Search Latin

Rodzina krojów pisma w postaci 16 fontów cyfrowych OpenType Font Format; bezszeryfowe kroje pisma: antykwa i kursywa, w 4 odmianach grubości i 2 odmianach szerokości/ do identyfikacji wizualnej wystawy: Tu Muranów/ Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, Warszawa

Grafika przedstawiająca różne style czcionek
Robert Jarzec, Search Latin, rodzina krojów pisma, 2020

Projekt oparty o analizę wyników badań naukowych w obszarze czytelności pisma, percepcji wzrokowej i przetwarzania informacji; uwzględnia ograniczenia osób z zaburzeniami wzroku; przeznaczony do składu tekstów czytanych z dystansu i w małym rozmiarze. Wystawa (kurator: K.Radecka-Mikulicz) ukazuje ukryte warstwy historii warszawskiego osiedla, opowiada o wybranych miejscach i ich mieszkańcach. Finansowanie: Fundusze Norweskie, MKiDN, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej; partnenrzy: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Żydowski Instytut Historyczny; media: Zwierciadło, Tygodnik Powszechny, NewsweekPL, Cojestgrane24, TokFM

Grafika przedstawiająca różne style czcionek
Robert Jarzec, Search Latin, rodzina krojów pisma, 2020
Grafika przedstawiająca różne style czcionek
Robert Jarzec, Talia, rodzina krojów pisma, 2015
Grafika przedstawiająca różne style czcionek
Robert Jarzec, Talia, rodzina krojów pisma, 2015
  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 23.03.2017, 11:11
  • Ostatnia edycja: 20.01.2023, 13:14