Dyplom 1991 z malarstwa i tkaniny artystycznej w PWSSP obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki 1990; Stypendium im. Marii Dokowicz dla najlepszego dyplomu 1992; Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego w Dziedzinie Malarstwa i Tkaniny Artystycznej 1993; Wyróżnienie w I Ogólnopolskim Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2001; Nagroda Rektorska I stopnia 2002/3; Nagroda Era-Art w dziedzinie tkaniny na IV Ogólnopolskim Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2007; Złota Odznaka Famy 2010; Nagroda Główna na Biennale Tkaniny TKAN ART w Skierniewicach 2018. Prace prezentowane w wielu edycjach zbiorowych m.in.: Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej w Łodzi; Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej w Gdyni; 11 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi; Art En Capital, Grand Palais, Paris, Francja 2007; 3 Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Krakowie 2010; VII Biennal International De Arte Textil Contemporaneo Montevideo 2017, Balconadas Show Urugwaj 2017; I Biennale Tkaniny w Poznaniu 2017; Biennale Tkaniny TKAN ART w Skierniewicach 2018. Udział w wielu wystawach indywidualnych krajowych i zagranicznych. Czynne uczestnictwo w Międzynarodowych Konferencjach Naukowych związanych z modą i tkaniną. Wieloletnia współpraca dydaktyczna i artystyczna w ramach Interdyscyplinarnych Warsztatów Artystycznych z Festiwalem Fama w Świnoujściu (od 1993 – 2006 współtwórczyni scenografii i kostiumów, wielokrotna laureatka nagród Festiwalu). Tkaniny unikatowe dla Urzędu Miasta i UAM w Poznaniu; wdrożony autorski projekt Togi uniwersyteckiej dla Członków Senatu UAP; Prace znajdują się w zbiorach prywatnych, w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi i World Textile Art Organization WTA w Urugwaju. Zajmuje się tkaniną artystyczną z wykorzystaniem technik unikatowych oraz szeroko rozumianym ubiorem. Wyniki prowadzonych badań były zamieszczane w czasopismach branżowych np. „Metamorfoza tkaniny w sztuce” Przegląd Włókienniczy. Publikacja „Unikat w świecie idei: Wielowątkowość tekstur cz. I, Biblioteka tekstur cz.II” wydane przez Wydział AWiS UAP selektywnie wydobywa to, co zachęcić może do kolekcjonowania i badania tekstyliów. W 2013 roku, wdrożenie projektu Laboratorium Kreatywnego Ubioru dofinansowanego przez MKIDN, funkcjonującego w ramach programu Pracowni Ubioru Unikatowego UAP.
pole zainteresowań:
Zajmuje się tkaniną artystyczną i eksperymentalną oraz ubiorem unikatowym. Wiedzę dotyczącą technik unikatowych oraz historii powstawania tkanin wykorzystywanych w projektowaniu ubioru, wykorzystuje w edukacji przygotowując dla studentów warsztaty tematyczne. Zainteresowanie związane z tworzeniem struktur, tekstur i patternów w rezultacie doprowadziło do utworzenia autorskiej Biblioteki Tekstur tkanin i technik unikatowych dostępnej dla studentów.
SQUARING THE CIRCLE (tkanina artystyczna). Przestrzenna struktura reliefu zbudowana ze zmultiplikowanych elem. kwadratowych; plastyczna deformacja materiału wykonana techniką dwuigłowego ściegu maszyny; transfer haftu ręcznego na cyfrowy; prezentowana praca była jedynym polskim akcentem. Pracę zaprezentowano w 2018 roku na INTERNATIONAL EMBROIDERY ART BIENNALE CHAOZHOU w Chinach – pierwszym na świecie profesjonalnym Biennale Sztuki Haftu poświęconym transformacji metod haftu w sztuce współczesnej (3 sekcje: Life&Fashion, Inheritance&Rejuvenation i Integration&Transcendence; zaprezentowano 249 prac z 13 krajów m.in. z: Chin, Japonii, Korei Płd., Gruzji, Polski, Danii, Niemiec, Szwajcarii, Holandii, Norwegii, Szwecji, Kanady i USA).
projekt „Laboratorium Kreatywnego Ubioru” dofinansowany przez MKiDN w programie Infrastruktura Kultury 2013
pozyskanie grantu od firmy Strima dla Wydziału AWiS i Pracowni Ubioru Unikatowego w postaci specjalistycznego oprogramowania do projektowania ubioru – 4 moduły na 20 stanowisk komputerowych Audaces Fashion Technology. Koordynacja podpisania listu intencyjnego o współpracy Wydziału AWiS i Pracowni z firmą Strima.
Wystawa Comparaisons Art En Capital, Grand Palais, Paris, Francja, 2007
The 7th WTA International Biennial of Contemporary Textile Art in Montevideo Urugway 2017 (prace przekazane do kolekcji zbiorów World Textile Art Organization będą prezentowane na Międzynarodowej Wystawie w Madrycie Bienale 8th Biennial of Contemporary Textile Art MADRID 2019).
Balconadas Show VII Bienal International De Arte Textil Contemporaneo i, Montevideo, Urugwaj 2017
Wdrożenie autorskiego projektu Togi oraz biretów dla Członków Senatu UAP.
Promotorstwo doktoratów ( Elżbieta Cios, Agnieszka Spiegelhalter) wyróżnionych przez Radę Wydziału AWiS nominowanych do Nagrody Prezesa Rady Ministrów.
Przygotowanie propozycji programu nauczania – przedmiotu projektowanie ubioru w szkołach średnich artystycznych dla Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych CENSA w Warszawie (program, warsztaty, wykłady) 2017r.
Publikacja Naukowa „Unikat w świecie idei: Wielowątkowość Tekstur cz.I, Biblioteka tekstur cz. II” autorzy: S. Chorążyczewska i E. Cios ISBN 978-83- 65578-65-5 oraz „ ARTEFAKTY postawione na głowie” autor S. Chorążyczewska ISBN 978-83-66015-11- 1
Kurator 13-stu edycji wystaw promujących Pracownię Ubioru Unikatowego podczas Festiwalu Teatralna Wiosna Młodych w CK. Zamek, Poznań (2005 – 2018)
czynny udział w konferencjach:
wykład pt. „Tekstury. Techniki unikatowe w projektowaniu” Międzynarodowa Konferencja ECO FUN, Warszawa 2016
wykład pt. „ Eksperymentalne konteksty sztuki włókna „Międzynarodowa Konferencja Centrum? Peryferie?, ASP Gdańsk 2016
wykład pt. „Edukacja w projektowaniu ubioru -od autorskiej wizji do realizacji” Konferencja sztukamody2016, ASP Gdańsk 2017
wykład pt. „Idea unikatu w projektowaniu” Międzynarodowa Konferencja Naukowa podczas I Międzynarodowego Biennale Akcesoriów Ubioru, Muzeum Malczewskiego, Radom 2018
publikacje:
Artykuł „IGŁA Z NITKĄ”, Wydawnictwo Sigma Not [w:] „Odzież” dwumiesięcznik nr 6/2006
Artykuł „METAMORFOZA TKANINY W SZTUCE”, Wydawnictwo Sigma Not Przegląd Włókienniczy [w:] Włókno-Odzież – Skóra – 4/2009
Artykuł „PUNKT ZAKREŚLA OKRĄG” [w:] Entropia Abstrakcji, Wydawnictwo Społeczna Akademia Nauk 2013, Warszawa ISBN 978-83-62916-56-6
Artykuł „INSPIRACJE MODĄ PRL-U NOWE POKOLENIE” wydawnictwo związanego z wystawą – Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu ( folder nakład 500 szt.)
Artykuł dotyczący dorobku artystycznego Agaty Zielińskiej – Głowackiej w katalogu „Repetycje” ISBN 978-83-7823-005-2
Tekst kuratorski do wystawy pedagogów i studentów „UBIÓR IDEA WSPÓLNA”, Wielka Zbrojownia ASP w Gdańsku (folder)
Publikacja Naukowa „UNIKAT W ŚWIECIE IDEI: Wielowątkowość Tekstur cz. I, Biblioteka tekstur cz. II” autorzy: S. Chorążyczewska, E. Cios, 2017, ISBN 978-83- 65578-65-5
Publikacja „ ARTEFAKTY postawione na głowie” autor S. Chorążyczewska ISBN 978-83-66015-11- 1 (rozszerzona wersja online dostępna od grudnia 2018, platforma WBC, ISBN 978-83-66015-10-4)
stypendia:
Stypendium Ministra Kultury i Sztuki 1990
Stypendium im. Marii Dokowicz dla najlepszego dyplomu 1992
Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego w dziedzinie malarstwa i tkaniny artystycznej 1993
Wyróżnienie VII Biennale Sztuki Sakralnej, Gorzów Wlkp 1996
Wyróżnienie I Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2001
Złota Odznaka Famy 2010
Nagroda Rektorska I stopnia za rok akademicki 2002/2003
Nagroda Era – Art w dziedzinie tkaniny, MBMiTU Trójmiasto 2007
Nagroda Główna na II Biennale Tkaniny Artystycznej TKAN ART Skierniewice 2018
prowadzone projekty:
Projekt „Laboratorium Kreatywnego Ubioru” – dofinansowany przez MKiDN w ramach Infrastruktura Kultury 2013, którego celem jest – „Idea – Proces – Realizacja”, jako integralna część procesu dydaktycznego Pracowni Ubioru Unikatowego – wdrożenie we współpracy z dr Elżbietą Cios ad.
Projekt badawczy w ramach Działalności Statutowej Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii „Badanie tekstur tkanin unikatowych i syntetycznych w projektowaniu zrównoważonym”, którego rezultatem jest „Biblioteka Tekstur” oraz zbiór tekstur cyfrowych, do wykorzystania w specjalistycznym oprogramowaniu dla projektantów ubioru Audaces Fashion Technology.
Projekt badawczy w ramach Działalności Statutowej Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii „Transformacje haftu z wykorzystaniem innowacyjnych technologii cyfrowych”, którego rezultatem są dwie publikacje: „ARTEFAKTY postawione na głowie” autor S. Chorążyczewska oraz „ Eksploracja mody” autor E. Cios. Dodatkowo, przygotowane w Atrium UAP w terminie 27.11.2018 Seminarium pt.: „Tańcowała igła z nitką, czyli odrobina wiedzy o igłach i niciach” . W tym wykład „Tańcowała igła z nitką, czyli odrobina wiedzy o niciach” Prelegent – Marek Gajdamowicz Szef Rynku nici odzieżowych ARIADNA S.A. Fabryka Nici w Łodzi oraz wykład „Kto to był Leonardo da Vinci?” Prelegent – Paweł Broński Prezes Firmy Strima Sp. z o.o. Swadzim. Seminarium towarzyszą warsztaty z podstaw haftu florenckiego dla studentów UAP prowadzone przez Monikę Sternik – Kierownik Działu Marketingu oraz Magdalenę Mamińską – Szefa Rynku nici zdobniczych ARIADNA S.A. Fabryka Nici. Celem jest transfer wiedzy technologicznej na poziomie profesjonalnym. Związany jest z praktycznym wykorzystaniem pozyskanej wiedzy na poziomie projektowym i artystycznym w kontekście szeroko rozumianego designu. Seminarium ma na celu identyfikację wspólnych obszarów w zakresie nowych technologii. Ważnym aspektem jest zacieśnienie współpracy środowisk naukowych i branżowych w środowisku innowacyjnym na poziomie akademickim i edukacyjnym.