Przejdź do treści

prof. dr hab. Sławomira Chorążyczewska 

kontakt:
slawomira.chorazyczewska@uap.edu.pl

biogram:

Dyplom 1991 z malarstwa i tkaniny artystycznej w PWSSP obecnie Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki 1990; Stypendium im. Marii Dokowicz dla najlepszego dyplomu 1992; Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego w Dziedzinie Malarstwa i Tkaniny Artystycznej 1993; Wyróżnienie w I Ogólnopolskim Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2001; Nagroda Rektorska I stopnia 2002/3; Nagroda Era-Art w dziedzinie tkaniny na IV Ogólnopolskim Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2007; Złota Odznaka Famy 2010; Nagroda Główna na Biennale Tkaniny TKAN ART w Skierniewicach 2018. Prace prezentowane w wielu edycjach zbiorowych m.in.: Ogólnopolska Wystawa Tkaniny Unikatowej w Łodzi; Międzynarodowe Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej w Gdyni; 11 Międzynarodowe Triennale Tkaniny w Łodzi; Art En Capital, Grand Palais, Paris, Francja 2007; 3 Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Krakowie 2010; VII Biennal International De Arte Textil Contemporaneo Montevideo 2017, Balconadas Show Urugwaj 2017; I Biennale Tkaniny w Poznaniu 2017; Biennale Tkaniny TKAN ART w Skierniewicach 2018. Udział w wielu wystawach indywidualnych krajowych i zagranicznych. Czynne uczestnictwo w Międzynarodowych Konferencjach Naukowych związanych z modą i tkaniną. Wieloletnia współpraca dydaktyczna i artystyczna w ramach Interdyscyplinarnych Warsztatów Artystycznych z Festiwalem Fama w Świnoujściu (od 1993 – 2006 współtwórczyni scenografii i kostiumów, wielokrotna laureatka nagród Festiwalu). Tkaniny unikatowe dla Urzędu Miasta i UAM w Poznaniu; wdrożony autorski projekt Togi uniwersyteckiej dla Członków Senatu UAP; Prace znajdują się w zbiorach prywatnych, w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi i World Textile Art Organization WTA w Urugwaju. Zajmuje się tkaniną artystyczną z wykorzystaniem technik unikatowych oraz szeroko rozumianym ubiorem. Wyniki prowadzonych badań były zamieszczane w czasopismach branżowych np. „Metamorfoza tkaniny w sztuce” Przegląd Włókienniczy. Publikacja „Unikat w świecie idei: Wielowątkowość tekstur cz. I, Biblioteka tekstur cz.II” wydane przez Wydział AWiS UAP selektywnie wydobywa to, co zachęcić może do kolekcjonowania i badania tekstyliów. W 2013 roku, wdrożenie projektu Laboratorium Kreatywnego Ubioru dofinansowanego przez MKIDN, funkcjonującego w ramach programu Pracowni Ubioru Unikatowego UAP.

pole zainteresowań:

Zajmuje się tkaniną artystyczną i eksperymentalną oraz ubiorem unikatowym. Wiedzę dotyczącą technik unikatowych oraz historii powstawania tkanin wykorzystywanych w projektowaniu ubioru, wykorzystuje w edukacji przygotowując dla studentów warsztaty tematyczne. Zainteresowanie związane z tworzeniem struktur, tekstur i patternów  w rezultacie doprowadziło do utworzenia autorskiej Biblioteki Tekstur tkanin i technik unikatowych dostępnej dla studentów.

wykładane przedmioty/prowadzone pracownie:

Kierownik Pracowni Ubioru Unikatowego

osiągnięcia:

  • SQUARING THE CIRCLE (tkanina artystyczna).
    Przestrzenna struktura reliefu zbudowana ze zmultiplikowanych elem. kwadratowych; plastyczna deformacja materiału wykonana techniką dwuigłowego ściegu maszyny; transfer haftu ręcznego na cyfrowy; prezentowana praca była jedynym polskim akcentem.  Pracę zaprezentowano w 2018 roku  na INTERNATIONAL EMBROIDERY ART BIENNALE CHAOZHOU w Chinach – pierwszym na świecie profesjonalnym Biennale Sztuki Haftu poświęconym transformacji metod haftu w sztuce współczesnej (3 sekcje: Life&Fashion, Inheritance&Rejuvenation i Integration&Transcendence; zaprezentowano 249 prac z 13 krajów m.in. z: Chin, Japonii, Korei Płd., Gruzji, Polski, Danii, Niemiec, Szwajcarii, Holandii, Norwegii, Szwecji, Kanady i USA).
  • projekt „Laboratorium Kreatywnego Ubioru” dofinansowany przez MKiDN w programie Infrastruktura Kultury 2013
  • pozyskanie grantu od firmy Strima dla Wydziału AWiS  i Pracowni Ubioru Unikatowego w postaci specjalistycznego oprogramowania do projektowania ubioru – 4 moduły na 20 stanowisk komputerowych Audaces Fashion Technology. Koordynacja podpisania listu intencyjnego o współpracy Wydziału AWiS i Pracowni z firmą Strima.
  • Wystawa Comparaisons Art En Capital, Grand Palais, Paris, Francja, 2007
  • The 7th WTA International Biennial of Contemporary Textile Art in Montevideo Urugway 2017 (prace przekazane do kolekcji zbiorów World Textile Art Organization będą prezentowane na Międzynarodowej Wystawie w Madrycie Bienale  8th Biennial of Contemporary Textile Art MADRID 2019).
  • Balconadas Show VII Bienal International De Arte Textil Contemporaneo i, Montevideo, Urugwaj 2017
  • Wdrożenie autorskiego projektu Togi oraz biretów dla Członków Senatu UAP.
  • Promotorstwo doktoratów ( Elżbieta Cios, Agnieszka Spiegelhalter) wyróżnionych przez Radę Wydziału AWiS nominowanych do Nagrody Prezesa Rady Ministrów.
  • Przygotowanie propozycji programu nauczania – przedmiotu projektowanie ubioru w szkołach średnich artystycznych dla Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych CENSA w Warszawie  (program, warsztaty, wykłady) 2017r.
  • Publikacja Naukowa „Unikat w świecie idei: Wielowątkowość Tekstur cz.I, Biblioteka tekstur cz. II” autorzy: S. Chorążyczewska i E. Cios  ISBN 978-83- 65578-65-5 oraz „ ARTEFAKTY postawione na głowie” autor S. Chorążyczewska ISBN 978-83-66015-11- 1
  • Kurator 13-stu edycji wystaw promujących Pracownię Ubioru Unikatowego podczas Festiwalu Teatralna Wiosna Młodych w CK. Zamek, Poznań  (2005 – 2018)

czynny udział w konferencjach:

  • wykład pt. „Tekstury. Techniki unikatowe w projektowaniu” Międzynarodowa Konferencja ECO FUN, Warszawa 2016
  • wykład pt. „ Eksperymentalne konteksty sztuki włókna „Międzynarodowa Konferencja Centrum? Peryferie?,  ASP Gdańsk 2016
  • wykład pt. „Edukacja w projektowaniu ubioru -od autorskiej wizji do realizacji” Konferencja sztukamody2016, ASP Gdańsk 2017
  • wykład pt. „Idea unikatu w projektowaniu” Międzynarodowa Konferencja Naukowa podczas I Międzynarodowego Biennale Akcesoriów Ubioru, Muzeum Malczewskiego, Radom 2018

publikacje:

  • Artykuł „IGŁA Z NITKĄ”, Wydawnictwo Sigma Not [w:] „Odzież” dwumiesięcznik nr 6/2006
  • Artykuł „METAMORFOZA TKANINY W SZTUCE”, Wydawnictwo Sigma Not Przegląd Włókienniczy [w:] Włókno-Odzież – Skóra –  4/2009
  • Artykuł „PUNKT ZAKREŚLA OKRĄG” [w:] Entropia Abstrakcji, Wydawnictwo Społeczna Akademia Nauk 2013, Warszawa  ISBN 978-83-62916-56-6
  • Artykuł  „INSPIRACJE MODĄ PRL-U NOWE POKOLENIE”    wydawnictwo związanego z wystawą  –  Instytut Pamięci Narodowej w Poznaniu ( folder nakład 500 szt.)
  • Artykuł dotyczący dorobku artystycznego Agaty Zielińskiej – Głowackiej w katalogu „Repetycje” ISBN 978-83-7823-005-2
  • Tekst kuratorski do wystawy pedagogów i studentów „UBIÓR IDEA WSPÓLNA”, Wielka Zbrojownia ASP w Gdańsku (folder)
  • Publikacja Naukowa „UNIKAT W ŚWIECIE IDEI: Wielowątkowość Tekstur cz. I, Biblioteka tekstur cz. II” autorzy: S. Chorążyczewska,  E. Cios, 2017, ISBN 978-83- 65578-65-5
  • Publikacja „ ARTEFAKTY postawione na głowie” autor S. Chorążyczewska ISBN 978-83-66015-11- 1 (rozszerzona wersja online dostępna od grudnia 2018, platforma WBC, ISBN 978-83-66015-10-4)

stypendia:

  • Stypendium Ministra Kultury i Sztuki 1990
  • Stypendium im. Marii Dokowicz dla najlepszego dyplomu 1992
  • Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego w dziedzinie malarstwa i tkaniny artystycznej 1993
  • Wyróżnienie VII Biennale Sztuki Sakralnej, Gorzów Wlkp 1996
  • Wyróżnienie I Ogólnopolskie Biennale Malarstwa i Tkaniny Unikatowej Trójmiasto 2001
  • Złota Odznaka Famy 2010
  • Nagroda Rektorska I stopnia za rok akademicki  2002/2003
  • Nagroda Era – Art w dziedzinie tkaniny, MBMiTU Trójmiasto 2007
  • Nagroda Główna na II Biennale Tkaniny Artystycznej TKAN ART Skierniewice 2018

prowadzone projekty:

  • Projekt „Laboratorium Kreatywnego Ubioru” – dofinansowany przez MKiDN w ramach Infrastruktura Kultury 2013, którego celem jest – „Idea – Proces – Realizacja”, jako integralna część procesu dydaktycznego Pracowni Ubioru Unikatowego – wdrożenie we współpracy z dr Elżbietą Cios ad.
  • Projekt badawczy w ramach Działalności Statutowej Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii „Badanie tekstur tkanin unikatowych i syntetycznych w projektowaniu zrównoważonym”, którego rezultatem jest „Biblioteka Tekstur” oraz zbiór tekstur cyfrowych, do wykorzystania w specjalistycznym oprogramowaniu dla projektantów ubioru Audaces Fashion Technology.
  • Projekt badawczy w ramach Działalności Statutowej Wydziału Architektury Wnętrz i Scenografii „Transformacje haftu z wykorzystaniem innowacyjnych technologii cyfrowych”, którego rezultatem są dwie publikacje: „ARTEFAKTY postawione na głowie” autor S. Chorążyczewska oraz „ Eksploracja mody” autor E. Cios. Dodatkowo, przygotowane w Atrium UAP w terminie 27.11.2018 Seminarium pt.: „Tańcowała igła z nitką, czyli odrobina wiedzy o igłach i niciach” . W tym wykład „Tańcowała igła z nitką, czyli odrobina wiedzy o niciach”  Prelegent – Marek Gajdamowicz Szef Rynku nici odzieżowych ARIADNA S.A. Fabryka Nici w Łodzi oraz wykład „Kto to był Leonardo da Vinci?”  Prelegent – Paweł Broński Prezes Firmy Strima Sp. z o.o. Swadzim.  Seminarium towarzyszą warsztaty z podstaw haftu florenckiego dla studentów UAP prowadzone przez Monikę Sternik – Kierownik Działu Marketingu oraz Magdalenę Mamińską – Szefa Rynku nici zdobniczych ARIADNA S.A. Fabryka Nici. Celem jest transfer wiedzy technologicznej na poziomie profesjonalnym. Związany jest z praktycznym wykorzystaniem pozyskanej wiedzy na poziomie projektowym i artystycznym w kontekście szeroko rozumianego designu. Seminarium ma na celu identyfikację wspólnych obszarów  w zakresie nowych technologii. Ważnym  aspektem jest zacieśnienie współpracy środowisk naukowych i branżowych  w środowisku innowacyjnym  na poziomie akademickim i edukacyjnym.
  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 18.01.2019, 20:03
  • Ostatnia edycja: 10.02.2023, 16:15