Przejdź do treści

prof. dr hab. Andrzej Banachowicz

profesor

andrzej.banachowicz@uap.edu.pl


Obszar działalności artystycznej

Profesor Andrzej Banachowicz prowadzi działalność badawczą dotyczącą zagadnień sztuki, jej współczesnych przekształceń oraz przemian zachodzących w dziedzinach najnowszej rzeźby i tkaniny artystycznej. Jego zainteresowania artystyczne obejmują szeroko pojętą tkaninę artystyczną, instalacje i obiekty przestrzenne. Od kilku lat wykonuje również obrazy fotograficzne drukowane na metalu, zawierające wybrane autocytaty z wcześniej stworzonych przez siebie tkanin i instalacji.

„Prace tego artysty rozpoznawalne są niemal natychmiast dzięki temu, iż – niezależnie od zastosowanego tworzywa i formy wypowiedzi artystycznej – łączy je ten sam żywioł epicki, służący zakomunikowaniu pewnej prawdy o nim samym oraz ludzkiej egzystencji w ogóle. W centrum zainteresowań Andrzeja Banachowicza tkwi zawsze człowiek… Ślady obecności owego człowieka nie zawsze bywają dosłowne. To raczej znaki, odciski pamięci, które pozostawił on w przedmiotach – obiektach, cienie istnień wyłaniające się z tkackiej osnowy bądź aura instalacyjnej przestrzeni odzwierciedlająca jego wczoraj, dziś i antycypująca jutro… Ten proces przenikania zyskuje czasem cechy czasoprzestrzeni, będąc czymś w rodzaju stop – klatki w swoistym continuum…”

prof. Zbigniew Horbowy

Wybrane osiągnięcia artystyczne / realizacje

GALERIA

Biogram

Wykształcenie i droga zawodowa:

od 2023 – Pracownik badawczy UAP
2019 – 2020 członek Rady Uczelni Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
2019 – 2023 – Kierownik V Pracowni Rzeźby i Działań Przestrzennych- Obiekt tkacki na Wydziale Rzeźby UAP
2009 – 2018 – Kierownik II Pracowni Tkaniny Artystycznej, a od roku akademickiego 2011/2012 zmiana nazwy na Pracownię Rzeźby X na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych UAP
2008 – Australia – jedyny przedstawiciel Polski na Sympozjum – Tapestry 2008: The Fine Art of Weaving, zorganizowane przez The Australian National Univeristy, School of Art, Canberra.
2003 – USA – profesor wizytujący: Slippery Rock University, Workshop Rzeźby i Tkaniny
1997 – uzyskanie tytułu profesora
1996 – 2002 – Prorektor ds. Artystyczno-Badawczych ASP w Poznaniu (obecnie UAP)
1993 – 1996 – Prodziekan Wydziału Malarstwa Grafiki i Rzeźby ASP w Poznaniu (obecnie UAP)
1992 – 2009 – Kierownik II Pracowni Tkaniny Artystycznej na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby, a od 2002-2009 na Wydziale Malarstwa na ASP w Poznaniu (obecnie UAP)
1973 – 1978 – Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu na Wydziale Projektowania Plastycznego w zakresie projektowania wystaw (obecnie UAP). Dyplomy z wyróżnieniem w Pracowni Rzeźby Prof. Jana Berdyszaka i Pracowni Projektowania Wystaw Prof. Witolda Gyurkovicha.

Wyróżnienia za działalność w obszarze kultury:

2023 – Medal 35-lecia Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
2019 – Złoty Medal „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS”
2019 – Medal 100-lecia Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
2014 – Scholae Bene Merito – 42. Medal Uczelni nadany przez Senat Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu
2012 – Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS”
2012 – Nagroda Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (II stopnia) 
2011 – Złoty Medal za długoletnią służbę
2010 – Nagroda Rektora Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (II stopnia) 
2008 – Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (I stopnia)
2006 – Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (II stopnia)
2005 – Złoty Krzyż Zasługi nadany przez Prezydenta RP
2004 – Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (II stopnia)

1992 – BRĄZOWY MEDAL na 7. Międzynarodowym Triennale Tkaniny – Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź

Działalność ekspercka w obszarze kultury:

2019 – 2023 –  Członek Rady Doskonałości Naukowej – Przewodniczący Zespołu VIII –Sztuki 
2018 – 2020 –  Członek Rady Programowej Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
2017 – 2020 – Przewodniczący Sekcji VII – Sztuki w Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych
2013 – 2016 –  Członek Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych
2004 – 2011 – Członek Centralnej Komisji Do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych  przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego 

Od 2004 – 2007 roku członek Państwowej Komisji Akredytacyjnej przy Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz ponownie wybrany na kadencję 2007 – 2011.

Od 2002 – 2004 członek Państwowej Komisji Akredytacyjnej przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.
2003 – Profesor Wizytujący: Slippery Rock University, Workshop Rzeźby i Tkaniny

Od 2003 – 2006 Prezes Fundacji ASP w Poznaniu.
1996 – 2002 – Ekspert Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury

Członek Rady Naukowej Instytutu Włókien Naturalnych w Poznaniu oraz członek Rady Programowej Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Wybrane wystawy

Wystawy zbiorowe

2024

NUMERICAL ART. FRACTALITY OF THE UNIVERSE; w ramach XR Festival Florence; 13-16.06.2024; Oratorio Santa Croce al Tempio, Florencja

NIEOBECNI-OBECNI/3 międzynarodowy projekt artystyczny; prezentacja w ramach Nocy Muzeów; 18.06.2024;  Muzeum Regionalne im. Stanisława Sankowskiego w Radomsku

II Międzynarodowa Wystawa Sztuki Współczesnej Przestrzeń i światło w sztuce (Spazio e luci nelle arti); 17.05.-2.06.2024; Villa Farsetti- Santa Maria di Sala, Wenecja

CZŁOWIEK ZAGUBIONY/ A MAN LOST Międzynarodowa wystawa Grafiki i Rysunku Polska, USA, Węgry, Słowacja, Czechy/ w ramach programu towarzyszącego Międzynarodowemu Triennale Grafiki 2024 w Krakowie, 4-27.03.2024; Galeria Centrum, Kraków  

2023

BLACKOUT międzynarodowa wystawa zbiorowa; organizator: Artpunkt; współorganizatorzy: Fundacja Misztal v. Blechinger, ASP Wrocław, ZPAP/o Katowice i Wrocław/ kuratorzy: Marlena Promna, Tomasz Pietrek; 16.12.2023- 01.2024; Galeria ArtNova2, Katowice

PRZE-PRO-GRA-MO-WALNOŚĆ NATURY. OTWARTOŚĆ NATURY NA TRANSFORMACJE POWIĄZANEGO Z NIĄ POLA ZNACZEŃ/ kuratorka: Aleksandra Łukaszewicz/ wystawa towarzyszy Międzynarodowemu Projektowi Naukowo-Badawczemu: Sztuka Numeryczna 2023/ Galeria Mała Zbrojownia, ASP Gdańsk / Facebook

KONWERSACJE 2. WIELKA PODRÓŻ PRZEZ WIELE GRANIC, JĘZYKÓW I KULTUR międzynarodowa wystawa zbiorowa/ kuratorki: Joanna Imielska, Justyna Ryczek/ 20.10.-18.11.2023/ MBWA w Lesznie / Facebook

Nagrody

2010 – Złoty Medal za tkaninę „ Vivat Generi Libertas” wym. 200×400 cm na III Międzynarodowym Festiwalu Sztuki – Struktury Powiązań – „Transformacje” – Pałac Sztuki, Kraków

2009 – Nagroda – Statuetka za całokształt działalności na rzecz Biennale na V Międzynarodowym Biennale Tkaniny i Malarstwa – Muzeum Miasta, Gdynia

2007 – Brązowy Medal za 2  tkaniny „ Przez przejście …”  każda  o wym. 225×280 cm na 12. Międzynarodowym Triennale Tkaniny – Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź

1992 – Brązowy Medal za tkaninę „Non Omnis Moriar” wym. 300×175 cm – tkanina była częścią instalacji z 6 taflami szyb o wym. – każda 260×90 cm oraz podłoża z papy dachowej szarej o wym. 300x300x7 cm na Międzynarodowym Triennale Tkaniny – Centralne Muzeum Włókiennictwa, Łódź

Non omnis moriar/Through the passage

2024

instalacja: druk cyfrowy na dibondzie 100×100 cm, tuba z folii aluminiowej wys.100 cm, ⌀40 cm

fot. 01 Aleksandra Łukaszewicz- Alcaraz

fot. 02-04 Katarzyna Kujawska- Murphy

MISTICA VERBI

2023

Dyptyk, druk cyfrowy na dibondzie,100×100 cm/ wystawa Prze-Pro-Gra-Mo-Walność Natury. Otwartość natury na transformacje powiązanego z nią pola znaczeń/ kuratorka: A.Łukaszewicz/ wystawa towarzyszy Międzynarodowemu Projektowi Naukowo-Badawczemu: Sztuka Numeryczna 2023/ Galeria Mała Zbrojownia, ASP Gdańsk

fot. 1 archiwum artysty

fot. 2 (fragment dyptyku) archiwum artysty

BIOLOGICZNA DUCHOWOŚĆ (SPIRITUALITAS BIOLOGICA)

2023

druk cyfrowy na dibondzie, dyptyk 2x 60×60 cm/ premierowa prezentacja na międzynarodowej wystawie zbiorowej pt. KONWERSACJE 2. WIELKA PODRÓŻ PRZEZ WIELE GRANIC, JĘZYKÓW I KULTUR/ kuratorki: Joanna Imielska, Justyna Ryczek/ MBWA w Lesznie

fot. archiwum artysty

MEMORIA PRINCIPIORUM/ PAMIĘĆ POCZĄTKU

2023

druk cyfr. na dibondzie, 100×100 cm/ międzynarodowa wystawa Wireless. Tkanina unikatowa dawniej i dziś/ w ramach IV Biennale Tkaniny Artystycznej(BTA)/ kuratorki: M. Kleszyńska(PL), M. Vidal-Abarca(Portugalia)/ Miejskie Galerie UAP-Galeria Nowa Scena, Poznań

fot. archiwum artysty

MICRO PROCESS-SENSE MIXING

2023

druk cyfrowy na dibondzie, 3x 30×30 cm/ wystawa Art & Science-Sztuka apoptozy/ w ramach sympozjum 5. Art & Science-Sztuka apoptozy/ org. Instytut Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN/ BWA Rzeszów

fot. archiwum artysty

LANDSKAPE CHAOS

2023

druk cyfrowy 100×70 cm/ międzynarodowa wystawa Teoria chaosu/ kuratorzy: Agnieszka Pawłowska, Mariusz Szajda, Arkadiusz Marcinkowski/ wystawa miała 3 odsłony w Szczecinie: Galeria R+, INKU Inkubator Sektorów Kreatywnych i Galeria SH

fot. archiwum artysty

KRÓL ŁĄKI NAD WARTĄ ROK 1982

2023

druk cyfrowy, 100X70 cm/ ogólnopolska wystawa pedagogów wiodących uczelni artystycznych z kraju SYNTEZA_LOKALNIE architecture | graphics | design/ org. AS w Szczecinie/ ed. specjalna w ramach Poznań Art Week (PAW)/ Poznańskie Centrum Dziedzictwa-Brama Poznania, Poznań

fot. archiwum artysty

POMIĘDZY NEUTRONEM A PLANETĄ( ŁAC. INTER NEUTRON ET PLANETAE) 

2023

dyptyk druk cyfrowy na dibondzie; 2x 60×60 cm/ I Zbiorowa Wystawa Artystyczna Malarstwa, Rysunku, Grafiki i Tkaniny PRZESTRZEŃ DUCHOWOŚCI I MATERII/ pocysterski klasztor w Trzebnicy

fot. Katarzyna Słuchocka

MELLE DULCIOR [SŁODSZY NIŻ MIÓD] 

2023

dyptyk druk cyfrowy na dibondzie, 2x 30×30 cm/ wystawa Projekt Przestrzeń/malarstwo/grafika/ kuratorki: Katarzyna Słuchocka, Joanna Stefańska/ Muzeum Śremskie, Śrem

Na zdjęciu nr 2 Praca Melle dulcior (z lewej strony) / „Wieczne odpoczywanie” fragm. Pasji VIII – prof. Zbigniew Bajek Akademia sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie (z prawej strony).

Zdjęcie nr 1 fot. Katarzyna Słuchocka/ obróbka cyfrowa – Rafał [Boettner]-ŁubowskiZdjęcie nr 2 fot. Katarzyna Słuchocka

A.KLIMCZAK-DOBRZANIECKI-CZŁOWIEK Z PODUSZKĄ? 

2023

obraz cyfrowy na dibondzie 80×60 cm/ wystawa in memoriam artysty Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego 73. PAMIĘCI AK-D/ kurator: Paweł Lewandowski-Palle/ Muzeum Okręgowe w Bydgoszczy

fot. archiwum artysty

IGNES MEMORIAE I (OGNIE PAMIĘCI I) 

2022

druk cyfrowy na dibondzie, tryptyk 3x 30×30 cm/ upubliczniona na wystawie pokonkursowej Ogólnopolskiego Biennale Sztuki 47. Salon Zimowy/ kurator: Andrzej Markiewicz/ Org. Stowarzyszenie Artystów Plastyków i Miłośników Sztuki „pARTja”/ MCSW Elektrownia w Radomiu  

fot. archiwum artysty

EX SERIE zestaw 3 dyptyków fotograficznych na dibondzie:

2022

1_TEGUMENTA 2x 100×100 cm

2_ME AMA 2 2x 100×100 cm

3_AUTOCYTAT I, II 2x 60×60 cm

4_SYNTHESIS 40×70 cm

 prezentacja premierowa na wystawie ANDRZEJ BANACHOWICZ / ZBIGNIEW SZOT-POKAZY INDYWIDUALNE/ Biuro Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego w Pile

Fot. Rafał [Boettner]-Łubowski

VERITATIS SPLENDOR

2022

Dyptyk, fotografia cyfrowa na dibondzie; 2 x 60×60 cm/ premierowa prezentacja na wystawie pt. DIE GESICHTER DES BILDES (Faces of Image / Oblicza Obrazu) / kurator: Rafał [Boettner]-Łubowski / Projektraum art.endart / Berlin, Niemcy

Fot. Rafał [Boettner]-Łubowski

MATERIALNOŚĆ KODU II

2022

Fotografia cyfrowa na dibondzie; 4x 60×60 cm/ upubliczniona na Międzynarodowej wystawie Sztuka Numeryczna – między wolnością  a kontrolą/ kuratorka wystawy: Adriana Majdzińska/ WL4 – Przestrzeń Sztuki, Stocznia Cesarska, Gdańsk

Fot. archiwum artysty

MATERIALNOŚĆ KODU I

2022

fotografia cyfrowa na dibondzie; 5x 60×60 cm/ upubliczniona na  Międzynarodowej wystawie Sztuka Numeryczna – między wolnością  a kontrolą/ kuratorka wystawy: Adriana Majdzińska/ WL4 – Przestrzeń Sztuki, Stocznia Cesarska, Gdańsk

fot. archiwum artysty

LUX ET VERITAS

2022

Fotografia cyfrowa na dibondzie 4 części 30×30 cm/ upubliczniona w ramach Ogólnopolskiej Wystawy Sztuki Współczesnej WYSZYŃSKI-PATER PATRIAE/ kurator: M. Rochecka/ organizatorzy: Duszpasterstwo Środowisk Twórczych w Toruniu, UMK w Toruniu/ Muzeum Diecezjalne we Włocławku (ist. od 1870r)

Fot. archiwum artysty

MOENIBUS 2

2019

Obraz cyfrowy na aluminium – dibond, 100×100 cm, upowszechniony na wystawie pt.  NEOTRADYCJONALISTYCZNE REMINISCENCJE w Galerii BWA i UP w Pile 

 Fot. Rafał Boettner-Łubowski

Jpeg

Z cyklu MOENIBUS (z łac. Ściany)

2018

Obraz cyfrowy na aluminium – dibond, 100×100 cm, pokazana w ramach VII Biennale Sztuki organizowanego przez CK Zamek i Fundację Rozwoju M. Poznania i Zarząd Okręgu ZPAP w Poznaniu na wystawie 85 Kontynuacja poświęconej 85-leciu ZPAP Poznań, Galeria Profil, CK Zamek, Poznań 

fot. Rafał Boettner-Łubowski

Jpeg

VIVAT GENERI LIBERTAS

2010

Tkanina gobelinowa, sizal, wełna, len, bawełna, wiskoza; 205×400 cm, własność Wielkopolskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Poznaniu, praca otrzymała Złoty Medal na 3. Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Struktury Powiązań. Tkanina Artystyczna – Transformacje w Krakowie.

fot. 1-2 archiwum artysty

Jpeg
Jpeg

ZIARNO – EPITAFIUM ŻYCIA

2009

Rzeźba plenerowa, centralna część Parku Cytadela w Poznaniu / cokół: granit, ziarno: piaskowiec, grona: ceramika; wys. 220 cm, szer. 700 cm, głęb. 350 cm

fot. 1-4 Rafał Boettner-Łubowski

PRZEZ PRZEJŚCIE…

2007

Instalacja – dwie wielkoformatowe tkaniny gobelinowe; sizal, wełna, len, bawełna, wiskoza; 2x 225×280 cm / / premierowa prezentacja pracy: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – 12 Międzynarodowe Triennale Tkaniny

fot. archiwum artysty

NON OMNIS MORIAR

1992

tkanina unikatowa; sizal, wełna, len, bawełna, wiskoza; 300×175 cm / premierowa prezentacja pracy: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – 7 Międzynarodowe Triennale Tkaniny

fot. archiwum artysty

CZŁOWIEK Z PODUSZKĄ

1983

tkanina unikatowa; sizal, wełna, len, bawełna, wiskoza; 209×545 cm / premierowa prezentacja pracy: BWA w Koninie (wystawa indywidualna) 

fot. archiwum artysty

  • Autor: Administrator strony
  • Opublikowano: 14.03.2017, 11:34
  • Ostatnia edycja: 16.08.2024, 11:27