Przejdź do treści

dr Piotr Mastalerz, ad.

Asystent w:
Pracownia Ceramiki w Architekturze / A, s. 09

Kontakt:
piotr.mastalerz@uap.edu.pl

Życiorys:
Dr Piotr Mastalerz jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Ukończył studia  na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. uzyskując dyplom w pracowni prof. Jacka Jagielskiego. W latach 1994 -1999 uczył się w Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych w Zduńskiej Woli, gdzie zdobył dyplom w zakresie Technik plastyk o specjalności ceramika artystyczna. Następnie od roku 1999 do 2000 uczęszczał do Studium Technik Teatralno-Filmowych w Łodzi. W latach 2000-2002 studiował w Kaliszu na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. W latach 2006 – 2008 r. – prowadził warsztat ceramiczny na Wydziale Rzeźby. Od 2014 r. był asystentem w Pracowni Ceramiki w Architekturze UAP pod kierunkiem prof. Ewy Twarowskiej–Siody. Od 2022 r. p.o kierownika w Pracowni Ceramiki w Architekturze. W 2013 r. obronił tytuł doktora na Wydziale Rzeźby i Działań Przestrzennych. Poszukiwania nowych miejsc dla swoich obiektów rzeźbiarskich doprowadziły go na deski teatru. Tylko teatr zawiesza dosłowność, gdzie tworząc wirtualny katastrofizm jesteśmy w stanie go przezwyciężyć. Oprócz poszukiwania nowych form wyrazu w ceramice zajmuje się także alternatywnymi wypałami.

ROZWIN

Wybrane wystawy zbiorowe

  • 2024  Galeria Nowa Scena UAP Poznań  „Na krawędzi” Poznań
  • 2023  Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki „Na Krawędzi”- Szczecin
  • 2022  Galeria  Refektarz,  „Punkt widzenia” – Krotoszyn
  • 2022  Galeria MBP Zamostek, „Obok Słów” – Opole
  • 2021  Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki, „Prześlij cegłę” – Szczecin
  • 2021  Synagoga, „Punkt sztuki Orla, Czas odzyskany – Pamięć i uczestnictwo” – Orla
  • 2020  Galeria Sztuki Rozruch „Zwierzę” – Poznań 
  • 2019  Galeria Sztuki Rozruch,” Bryła III”   Poznań
  • 2019  Rynek w Kórniku, Instalacja „Pamięć drewna” – Kórnik
  • 2018  Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Niefiguratywnie” – Łódź
  • 2018  Politechnika Poznańska, „Kolumnada IV”  Poznań
  • 2018  Galeria Sztuki Rozruch, „BRYŁA II”  – Poznań –
  • 2018  Galeria Szyb Wilsona  „II Przegląd Sztuki Współczesnej Nowa Awangarda – Katowice
  • 2017  Galeria u Jezuitów, „Przestrzenie III” – Poznań
  • 2017  Lubanta S.A, „Przestrzenie II” –  Luboń
  • 2017  Skalar Office Center, „Przestrzenie I” – Poznań
  • 2017  Centrum Ceramiki Unikatowej Stara Kopalnia, poplenerowa wystawa, „LAB-ORO”  Wałbrzych
  • 2016  Ambasada Polska, „Encounter” – Szwecja
  • 2016  Rezerwat Archeologiczny Genius Loci, „966” – Poznań
  • 2016  Politechnika Poznańska, „Kolumnada III”  – Poznań
  • 2015  Kolegiacki Art, wystawa poplenerowa „Twórczy ogień” – Poznań

ROZWIN

Wybrane wystawy indywidualne

  • 2023  Galeria Curators’LAB, „Pszeczucia” –  Poznań
  • 2022  Galeria OdNowa, Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, „Pomiędzy – obiekty ceramiczne” – Łódź
  • 2021  Galeria Rotunda Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, „100 / 100 – sto wystaw na sto lat UAP, „Dirty Thoughts” – Poznań
  • 2020  Galeria Inkubator Kultury Pireus , „Dirty & pure thoughts” – Poznań
  • 2017  Galeria  El Arte  “Entre Otros”  – Poznań
  • 2015  Teatr Animacji w Poznaniu “Wypalony”

Wybrane działania:
Zestaw dwóch instalacji ceramicznych, z których jedna jest grą z wieloznacznością tytułowego pojęcia: instrument muzyczny i ludzkie ciało; druga smukła, gładka biskwitowa forma ceramiczna z efektami malarskimi o kształcie wrzeciona; odwołanie do kobiecości-męskości. Prace powstały podczas pleneru „LAB ORO” w 2017 r. w Orońsku i były pokazane na wystawie w Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu;

https://poznaj.um.walbrzych.pl/pl/news/wernisaz-wystawy-lab-oro

  • Instalacja ceramiczna pt: „ORGAN” to połączenie stalowych rur z wypaloną gliną szamotową. Połączenie tego co trwałe, mocne, z tym co nietrwałe, kruche. Tytuł jest metaforą odwołującą się zarówno do instrumentu muzycznego, jak i ludzkiego ciała. Ta niejednoznaczność jest „grą”, która buduje obszary znaczeń. Materiały, forma i sam tytuł odwołują się w sposób symboliczny do człowieka oraz jego relacji z otaczającym go światem.
  • Instalacja ceramiczna pt: „TROCINIAK” to połączenie stalowej rury z gliną szamotową wypalaną w piecu plenerowym. Wypał w takiej technice daje naturalne efekty barwne bez użycia szkliw. Smukła ceramiczna forma w kształcie wrzeciona osadzona jest na stalowej rurze. Wykorzystanie metalowej rury jako podstawy nasuwa skojarzenia z zimnym, twardym, niezniszczalnym. Z kolei ceramiczne wrzeciono kojarzymy z kruchością, nietrwałością. W sposób metaforyczny nawiązujemy do pierwiastka męskiego i żeńskiego.
  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 01.10.2022, 12:57
  • Ostatnia edycja: 28.02.2024, 11:38