Przejdź do treści

dr hab. Rafał Kotwis, prof. UAP

kontakt: 
rafal.kotwis@uap.edu.pl

dyżury:
Środa: 10.00 – 13.00
Czwartek: 10.00 – 13.00
Piątek: 10.00 – 13.00

budynek B, sala 121

Wykładane przedmioty/prowadzone pracownie:

Kierownik I PRACOWNI RZEŹBY I OTOCZENIA – STUDYJNA

TECHNIKI KOMPUTEROWE W RZEŹBIE


Biogram:
Urodził się w 1978 roku w Złotowie, W latach 1994 – 1999 r. uczęszczał do Technikum elektronicznego we Wronkach. Od 2000 do 2005 roku studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W latach 2002 – 2005 studiował na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza na wydziale Nauk Społecznych, kierunek Filozofia. W 2005 roku obronił dyplom z wyróżnieniem w zakresie rzeźby u prof. Józefa Petruka. W 2012 roku obronił tytuł doktora sztuk plastycznych.
Kierownik (PO) I Pracowni Studyjnej Rzeźby Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz wykładowca przedmiotu „Techniki komputerowe w rzeźbie”. Prodziekan Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Brał udział w ponad sześćdziesięciu wystawach w kraju i za granicą. Jego prace drukowane były w ponad piętnastu publikacjach, w tym autorskiej monografii „Ekspozytory”.

Pole zainteresowań:

We wczesnych pracach podejmował problemy estetyzacji codzienności i wyrosłego na jej gruncie mechanizmu anestetyki jako swoistej dysfunkcji kulturowej czasów obecnych. Z premedytacją wykorzystywał „predykaty” kultury masowej oraz jej stylistyki uwodzenia. 

Obecnie koncentruje się na problemie immersji sztuki. Pracuję nad serią grafi-obiektów Made by Kotwis, w których łączy estetykę z funkcjonalnością. Inspiruje go wszechobecna dehumanizacja wynikająca ze zawłaszczania świata przez elektronikę, która zastępuje nam świat codzienny bądź staje się filtrem przez, który go doświadczamy. 

W wolnych chwilach skupia swą uwagę na nowych technologiach związanych z grafiką i drukiem 3D. Bada nowe medium, testując możliwości jakie daje współczesnemu rzeźbiarzowi. Pracuję nad serią prac, które nazywa Kuszenie Zbrush’a.

Osiągnięcia: po doktoracie

ROZWIN

MONOGRAFIE I ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH:

2014 – „Rafał Kotwis. Ekspozytory”, wyd.: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, ISBN 978-83-63533-51-9;

2015 – „Segregator obecności. Definicja współczesnego dzieła sztuki”, wyd.: Uniwersytet Artys-tyczny w Poznaniu, rozdział w monografii, str.102-113, ISBN 978-83-63533-29-8;

2016 – „Segregator obecności, Definicja współczesnego dzieła sztuki – Człowiek tu i teraz”, wyd.: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, rozdział w monografii, str. 102-115, ISBN 978-83-65578-02-0.

ROZWIN

WAŻNIEJSZE PUBLIKACJE:

2012 – „Figurama 12”, wyd.: Figurama o. s., Founda_on, Praga , ISBN 987-80-904889-1-5;

2013 – „Zeszyt rzeźbiarski”, nr 5/ 2013, „Sylwetka absolwenta”, wyd.: Akademia Sztuk Pięknych we

Wrocławiu, ISBN 978-83-60520-90-1;

2014 – „Segregator obecności”, DWDS, Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy, wyd.: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, ISBN 978-83-63533-28-1;

2014 – „Figurama 14”, wyd.: Figurama o. s., Founda_on, Praga, ISBN 978-80-904889-3-9;

2014 – „Synteza sztuk”, wyd.: Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, ISBN 978-83-64235-37-5;

2014 – „Synteza sztuk”, Dom Kultury w Wilnie, wyd.: Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, ISBN 978-83-64235-38-2;

2015 – „III Studenckie Biennale Małej Formy Rzeźbiarskiej”, wyd.: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, ISBN 978-83-63533-63-2;

2015 – „Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych UAP, AULA Wydziału Rzeźby ASP Gdańsk”, wyd.: Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Gdańsk, ISBN 978-83-63533-56-4.

ROZWIN

WYSTAWY INDYWIDUALNE:

2012 – „Galeria”– Galeria Miejska, Mosina;

2013 – „Zegar” – City Center, Poznań;

2015 – „Made by Kotwis” – Rotunda UAP, Poznań;

2016 – „Rzeźba/Plas_ky” – Tesinske Divadlo, Cieszyn – Czechy;

2017 – „Obiekt, elektronika” – Magiel, Galeria Sztuki Współczesnej, Wielichowo;

2018 – „Kuszenie Zbrush’a” – Galeria JAK, Poznań

ROZWIN

WYSTAWY ZBIOROWE:

2012 – „Galeria znaleziona”, wystawa Katedry Rzeźby UAP, Hotel Kolegiacki, Poznań;

2012 – „Figurama 12”, Le_ště Ruzyně Praha, (Le_ště Václava Havla Praha) Artelerie – Pedagogové/ Artelery – Pedagogues;

2012 – „Figurama 12” – Pilzno, Avalon Business Centre, Plzeň;

2012 – „Figurama 12” – Zlin, UTB Zlín / TBU Zlín;

2013 – „Framugi”, Poznań, Galeria Korytarz, Klub OPCJA;

2013 – Wystawa Pedagogów w Palmiarni, Poznań;

2014 – Wystawa w KMUTNB, Bangkok, Tajlandia;

2014 – „Synteza Sztuk II”, Bydgoszcz;

2014 – „Synteza sztuk”, Wilno, Litwa;

2014 – „Figurama 14”, Kutna Hora, Czechy, Kutná Hora, GASK – Galerie Středočeského Kkraje / Gallery of the Central Bohemian Region + Artelerie – Pedagogové / Artelery – Pedagogues;

2014 – „Segregator obecności, DWDS”, Muzeum ziemiaństwa w Dobrzycy;

2015 – Wystawa WRIP w AULI ASP GDAŃSK;

2015 – „Po Drzewach”, Hotel Kolegiacki, Poznań;

2015 – „Kolumnada II”, Politechnika Poznańska, Poznań;

2015 – „ Synteza Sztuk III”, BWA, Bydgoszcz;

2015 – „Synteza Sztuk”, Muzeum Okręgowe, Chmielnickie, Ukraina;

2016 – „Segregator obecności – człowiek tu i teraz”, Muzeum Regionalne w Słupcy;

26 2016 – „ Synteza Sztuk IV”, BWA, Bydgoszcz;

2016 – „ Aktualne”, CK Zamek, Poznań;

2016 – „Kolumnada III”, Politechnika Poznańska, Poznań;

2016 – „Synteza Sztuk”, Muzeum Okręgowe, Chmielnickie, Ukraina;

2016 – „Segregator obecności – człowiek tu i teraz”, Galeria – Mona, Poznań;

2016 – „Segregator obecności – człowiek tu i teraz”, BWA w Pile;

2017 – „Synteza Sztuk V”, BWA, Bydgoszcz;

2017 – „Synteza sztuk”, Muzeum Okręgowe, Chmielnickie, Ukraina;

Prezentowana praca: RDZA, realizacja multimedialna (animacja i 2 obiekty wykonane w programie 3D, pętla czasowa) przedstawia syntetyczne formy ludzkiej postaci i głowy otoczone siatką, na które nałożono teksturę zardzewiałej blachy i metalu.

Praca prezentowana w ramach V Międzynarodowego Festiwalu SYNTEZA SZTUK w Okręgowym Muzeum Sztuki w Chmielnickim na Ukrainie w 2017 roku. Festiwal poświęcony współczesnej odsłonie idei łączenia dziedzin sztuki. 

Organizowany od 2013 roku przez instytucje z Bydgoszczy: Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Urząd Miasta, Galerię Miejską BWA, Akademię Muzyczną., Muzeum Wodociągów w partnerstwie z Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu oraz z Uniwersytetem Narodowym w Chmielnickim na Ukrainie. 

Kurator: prof. dr hab. Wojciech Hora 
Koordynator UAP: dr Łukasz Gruszczyński
Koordynator UTP: dr Piotr Grygor
Dofinansowanie: Urząd Marszałkowski Woj. Kujawsko-Pomorskiego i Urząd Miasta Bydgoszczy 
Patronat medialny: TVP3 Bydgoszcz, Radio PIK

„Idea łączenia dziedzin sztuki da się obserwować od najdawniejszych czasów.

Taniec zawsze funkcjonuje z muzyką. Teatr od czasów greckich stanowiły: słowo, gest sceniczny, scenografia. Kino to kolor, zatem malarstwo, muzyka i warstwa literacka. Współczesne multimedia posługują się jakże różnymi środkami wzajemnie komplementarnymi. Rozumiemy te gatunki wypowiedzi artystycznej, traktujemy jako oczywiste i naturalne. Równolegle świetnie się mają klasyczne, niezależne dziedziny kreacji funkcjonujące samodzielnie jak malarstwo, rzeźba, grafika, poezja, literatura czy muzyka. Często twórcy operujący w tych dziedzinach, ale i odbiorcy nie dostrzegają lub lekceważą konteksty mające wpływ na czytelność przekazu, zarówno estetycznego, jak i merytorycznego jakie niesie dane dzieło. Te konteksty mają jednak kardynalne znaczenie, w jaki sposób i na ile jesteśmy w stanie odczytać przekaz jako odbiorcy i na ile potrafimy wyraźnie go formułować jako twórcy. Tych kontekstów jest wiele. Istotne są konteksty: historyczny, kulturowy, przestrzenny – w tym sąsiedztwa, materiałowy czy funkcjonalny. Tak czy inaczej określają one stan świadomości determinujący zdolność odbioru, czy też tworzenia przekazu, gdyż każde dzieło, niezależnie od tworzywa stanowi przekaz myśli wypowiedziany w jakimś języku. Znajomość tego języka i zakres tej znajomości określa fakt czy jesteśmy w stanie mówić – zapisywać, czy też czytać formy proste, bądź złożone. Drugi warunek, poza znajomością warsztatu, to intelektualna zdolność zbudowania myśli – lotnej, wysyconej treścią, przenoszącą wartość, bo cóż z tego, że znamy jakiś język, lecz nie mamy nic do powiedzenia. Wszystkie bez wyjątku dziedziny sztuki i szerzej – kreacji działają według tego schematu. Dotykamy tutaj problemu myśli zamkniętej w formę. Jeśli będziemy zdolni tę samą myśl wypowiedzieć w różnych językach – zawrzeć w różnych formach, różnych mediach – to nasza wyobraźnia i intelekt znacznie zwiększy zakres swoich możliwości. Efekt to prostsza, syntetyczna, bardziej czytelna forma, uzyskana optymalną ilością gestów i środków. Jesteśmy tutaj tuż przy definicji designu, gdzie treścią przekazu jest funkcja, a ściślej – jej realizacja. Funkcją ołówka jest pisanie, ale po ewolucji piszemy w smartfonie. Funkcją krzesła jest siedzenie. Ewolucja to wciąż krzesło, mimo różnic w materiałach i formie czy mechanizmach. Może innowacyjne myślenie doprowadzi nas do formy lewitujących spodni… Projektowanie to też kreacja – wymyślanie nowego. Narzędzia to wiedza, wyobraźnia, umiejętność czerpania inspiracji z różnych źródeł. Nauka czy natura to niewyczerpane zbiory gotowych, perfekcyjnych rozwiązań wolnych od błędów obciążających dzieła człowieka. Projektowanie to operowanie formą – czyli domeną rzeźby z całym zestawem desygnatów: proporcjami, fakturami działaniem materiału, konstrukcja wymaga wiedzy i wyobraźni inżynierskiej. Kolor to malarstwo z psychofizjologicznym jego oddziaływaniem, determinującym sposób czytania formy i tworzenia relacji z otoczeniem. Synteza sztuk zatem – to system złożonych technik, sposobów zmagania z tworzywem i materią, kolorem i środkami graficznymi i muzyką…

„Festiwal Synteza Sztuk’17 to już piąta edycja wydarzenia organizowanego przez Zakład Wzornictwa Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, w partnerstwie z Urzędem Miasta, Galerią Miejską BWA w Bydgoszczy, Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, Uniwersytetem Artystycznym w Poznaniu, Uniwersytetem Narodowym w Chmielnickim na Ukrainie. Prezentowane prace z różnych obszarów sztuki – od prac dyplomowych studentów Wzornictwa, poprzez obiekty projektowane przez pedagogów i dzieła z obszarów różnych sztuk autorstwa zaproszonych, uznanych artystów. To prezentacja potencjału projektowo- artystycznego jaki istnieje i jaki jest osiągalny w Bydgoszczy dzięki otwartości ludzi, instytucji. To potencjał dla przemysłu, mieszkańców i wszystkich potrzebujących piękna. Wzornictwo – projektowanie pięknych rzeczy od 10 lat jest obecne w Bydgoszczy, kształcąc tak potrzebnych w regionie specjalistów.

Tak ważne jest by Bydgoszcz o tym wiedziała.”

prof. dr hab. Wojciech Hora
Dyrektor Artystyczny Festiwalu
Synteza Sztuk 2017

http://wzornictwo.utp.edu.pl/synteza.html
http://kultura.km.ua/archives/19279

2017 – „ Litość i Trwoga”, Galeria ODA, Piotrków Trybunalski;

2018 – „ Synteza Sztuk VI”, BWA, Bydgoszcz;

2018 – „Prawdziwe historie” w Skalar Office Center, Poznań;

2018 – „Przestrzenie ziemi”, Galeria Magiel II, Wielichowo;

2018 – „25 lat Galerii w Mosinie – Rzeźba”, Galeria Miejska w Mosinie;

2018 – „Niech żyje nam”, Galeria ODA, Piotrków Trybunalski.

ROZWIN

HAPPENINGI RZEŹBIARSKIE – BRYGADA PIGMALIONA

2012 – Happening Rzeźbiarski „W samo południe”, Euro 2012, Poznań;

2012 – Happening Rzeźbiarski „Król kiboli”, Fes_wal Królewski, Gniezno;

2012 – Happening Rzeźbiarski „Stańczyk był kobietą”, Fes_wal Nauki i Sztuki, Poznań;

2013 – Happening Rzeźbiarski „Edward Raczyński”, Bibl. Raczyńskich, Plac Wolności, Poznań;

2014 – Happening Rzeźbiarski „Król Żebraków”, Stary Rynek, Poznań;

2014 – Happening Rzeźbiarski „Biała Dama”, Kórnik;

2014 – Happening Rzeźbiarski „Dobrawa”, Stary Rynek, Poznań;

2014 – Happening Rzeźbiarski „Anioł”, Srebrna Góra;

2015 – Happening Rzeźbiarski „Piotr i Paweł – Asocjacja 2006”, Poznań;

2015 – Happening Rzeźbiarski „Umarł Król, niech żyje Król”, Gniezno;

2015 – Happening Rzeźbiarski „Film”, Poznań;

2016 – Happening Rzeźbiarski „Piotr i Paweł, 2016 – Na rowerze”, Poznań;

2016 – Happening Rzeźbiarski „Koronacja”, Gniezno;

2017 – Happening Rzeźbiarski „Śmierć św. Wojciecha”, Gniezno;

2018 – Happening Rzeźbiarski „Proklamacja Rzeczpospolitej Mosińskiej”, Mosina;

2018 – Happening Rzeźbiarski „Kobieta Epoki Piastów”, Gniezno;

2018 – Happening Rzeźbiarski „Rewolucja Serc”, Oborniki;

2018 – Happening Rzeźbiarski „Śródecki Piekarz”, Poznań.

ROZWIN

PROWADZONE BADANIA

2012-2014 – „Ekspozytory”

Dotacja na finansowanie działalności, polegającej na prowadzeniu badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych, służących rozwojowi Młodych Naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich, kierownik tematu: dr Rafał Kotwis.

2015 … „Badanie problemu uprzedmiotowiania dzieła sztuki, zacierania granic między

funkcją estetyczną a praktyczną czy użytkową”. Badanie ze środków na utrzymanie potencjału badawczego w ramach działalności statutowej, kierownik tematu: dr Rafał Kotwis;

2017… „Pomiędzy przestrzenią wirtualną a fizyczną – nowy wymiar rzeźby”. Badanie ze środków na utrzymanie potencjału badawczego w ramach działalności statutowej, kierownik tematu: dr Rafał Kotwis;

ROZWIN

NAGRODY

2015 – Nagroda Rektorska I st. za działalność organizacyjną i aktywność na rzecz funkcjonowania Uczelni.

  • Autor: Piotr Grzywacz
  • Opublikowano: 21.03.2017, 01:44
  • Ostatnia edycja: 27.02.2023, 15:06