Nazwa Pracowni:
X Pracownia Malarstwa
* X pracownia malarstwa może być wybierana jako pracownia artystyczna wolnego wyboru przez Osoby Studiujące na kierunku Edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych (np. na I i II roku studiów II stopnia w ramach Pracowni Artystycznej I – wybór z WEAiK oraz Pracowni Artystycznej II – wybór z UAP). Pracownia jest również otwarta dla Osób Studiujących na innych kierunkach UAP, jako artystyczna pracownia wolnego wyboru.
Kierownik Pracowni:
prof. dr hab. Zbigniew Taszycki
zbigniew.taszycki@uap.edu.pl
konsultacje prof. dr hab. Piotr C. Kowalski
Asystent:
magdalena.polakowska@uap.edu.pl
Wydział:
Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa
Sala:
301, bud. A
Ogólna formuła zajęć: (formuła prowadzenia zajęć, np. wykłady, seminaria, konsultacje, ćwiczenia, korekty zadanych tematów, warsztaty, praca w laboratorium, projekty i prace terenowe – plenery, inne zajęcia praktyczne itp.)
Konsultacje, ćwiczenia, korekty podjętych tematów
Ogólne treści merytoryczne (odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni):
X Pracownia Malarstwa jest miejscem spotkania i tworzenia, ale nie tylko. Jest to przestrzeń otwarta gdzie myśl, koncepcja, szkic, zapis, proces, realizacja, konteksty, zależności i uwikłania, swoboda i ograniczenia, pewność swoich racji ale i dystans czy też pokora, praca bez ograniczeń formalnych ale z odpowiedzialnością stają się, dzięki systematyczności doświadczeniem twórczym.
To miejsce pozwalające studentom, studentkom i osobom studenckim doświadczyć procesu w czasie, zapisu myśli językiem sztuki – w celu pełnego wyrażania siebie. Tu potrzebna będzie odwaga w podejmowaniu decyzji, eksperyment, poszukiwanie, niezgoda, bunt i analiza powyższych wartości.
Temu służą zadania problemowe ustalane z uczestnikami, zagadnienia będące wynikiem procesów zachodzących w przedponowoczesnej sztuce.
Indywidualne i zbiorowe korekty również pozostają w swym charakterze uzależnione od odrębnych predyspozycji studentów. Rozmowa, dyskusja, spór, ma w tym wypadku pozwolić na wyrobienie umiejętności uzasadniania swych decyzji i podejmowanych działań. Komunikacja bądź jej uzasadniony brak, pomiędzy uczestnikiem zajęć a prowadzącym ma na celu określenie ram malarstwa, obrazu czy działań typu site specific
X Pracownia Malarstwa z założenia jest miejscem, w którym panuje klimat poszukiwań twórczych. Rolą prowadzącego zajęcia jest umiejętne wskazywanie problemów powstających w procesie koncepcyjnym i wyjaśnianie przyczyn ich powstawania, jednak bez dawania gotowych recept na ich rozwiązanie.
Uczestnictwo w zajęciach pracownianych ma:
– ułatwić posługiwanie się wiedzą dotyczącą analizy procesu percepcji,
– przyczynić się do rozwoju twórczego potencjału, stymulowania wyobraźni i widzenia artystycznego, rozwijania samoświadomości, autoanalizy i znalezienia siebie w kontekście wielorakich problemów otaczającego nas świata; podjęcie refleksji na temat estetycznych, etycznych, kulturowych, społecznych czy politycznych aspektów i uwarunkowań związanych z problematyką tworzenia
– w efekcie przygotować studentów, studentki i osoby studenckie do publicznej prezentacji własnej, w pełni świadomej twórczości artystycznej.
Prowadzenie dziennika, notatnika, czy innej formy zapisu myśli jest obowiązkiem uczestnika zajęć – kursu. Wszystkie prace muszą być dokumentowane na bieżąco a także muszą być przechowywane do zakończenia semestru i przedstawione do oceny.
prof. dr hab. Zbigniew Taszycki
Realizowane tematy/zadania:
praca indywidualna (realizowanie prac własnych wg tematów z listy do wyboru lub działania artystyczne narzucone przez siebie), praca grupowa (malowanie wspólnego obrazu jako wstęp do muralu oraz działanie integrujące osoby studenckie), prace warsztatowe (składanie podobrazi, warsztat pozłotniczy), prezentacje o sztuce współczesnej (zarówno uczestnictwo podczas wykładów organizowanych w pracowni, jak i tworzenie własnych prezentacji).
Semestr I
Zadania i tematy zostaną podane w pierwszych tygodniach października po spotkaniach i rozmowach ze studentkami i studentami.
Semestr II
j/w
Wymagania wstępne (odpowiadające zapisom z kart przedmiotów realizowanych w pracowni i inne jeśli są):
Brak wymagań wstępnych
Spis zalecanych lektur:
„Świat sztuki” pisma z filozofii sztuki; Arthur C. Danto
„Sposoby widzenia; John Berger
„ O patrzeniu”; John Berger
„Sztuka barwy”; Johannes Itten
„Urodziłem się”; Georges Perec
„O obrazach i widzeniu” antologia tekstów; Gottfried Boehm
„Pochwała cienia”; Junihiro Tanizaki
“Malarstwo ścienne”; Maria Rozenska
“Techniki malarskie. Spoiwa mineralne”; Władysław Ślesiński
“Materiały malarskie i ich zastosowanie”; Max Doerner
“Przewodnik po sztuce współczesnej. Dlaczego pięciolatek nie mógł tego zrobić?”; Susie Hotge
“Jak przestałem kochać dizajn”; Marcin Wicha
+ odniesienia do innych lektur w miarę danych potrzeb, wynikających z toku zajęć i realizowanych projektów i dyskusji o sztuce.
Język wykładowy (język, w jakim prowadzony może być przedmiot):
polski, francuski, angielski