„Tylko przejazdem“

GALERIA ROTUNDA | 100|100

STO WYSTAW NA 100-lecie UAP
Smuga farby, dukt pasteli mogą sprawić, że obraz „uruchomi się“, poprowadzi wzdłuż śladu narzędzia. Ów ruch, wykraczający, a zarazem nie wykraczający poza powierzchnię podobrazia, więźnie w nim w permanentnym zmierzaniu. Jego czas będzie inny niż ten, w którym z okien auta i pociągu, niczym widz przed ekranem, obserwuję szybko po sobie następujące zjawiska. Prędkość, z którą pokonuję pejzaż zmienia jego właściwości. Faktura i reliefowość stają się dominujące. Oko bardziej dotyka niż widzi. „Szumi“ kolejowe pobocze. Poziome wiązki, które go budują, przeskakują, rwą się. Tworzą miękką materię, którą możnaby pogłaskać. Dźwięk towarzyszący obrazowi, docierający do wnętrza pojazdu, dopełnia wrażenia szybkości, z którą pokonywana jest przestrzeń. Renesansowa perspektywa znalazła idealne ucieleśnienie w dzisiejszym krajobrazie. Linie biegnące w głąb stały się komunikacyjnymi traktami. Kurtyny ekranów ciągnące się wysokimi pasmami, urywają się raptem, by ustąpić błękitowi dali. Błyskające strugi skanują niebo. Asfalt z białą perforacją wydaje się nieskończonością wobec bezustannego narastania i przemijania przydrożnych obiektów. Zatrzymuję się, wysiadam i nagle świat mnie obrasta, w swej realnej, dotkliwej postaci, jakbym wyszła przed chwilą z kina. Jakże jest inny od tego, obserwowanego bezpiecznie zza kolejowej czy samochodowej szyby, gdy w łagodnie zaokrąglonym kadrze jawi się w swej „filmowej“ wersji, wyrazistszy, atrakcyjniejszy, lepiej zakomponowany.

dr Natalia Wegner


 Natalia Wegner

Urodzona w Poznaniu. Absolwentka Liceum Sztuk Plastycznych im. Piotra Potworowskiego w Poznaniu oraz Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. W 1999 roku obroniła dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Linorytu prof. Zbigniewa Lutomskiego. W latach 1999-2004 pracowała w Wyższej Szkole Sztuki Stosowanej „Schola Posnaniensis“, gdzie w pracowniach prof. Andrzeja Macieja Łubowskiego prowadziła zajęcia z rysunku i malarstwa ściennego. Od 2003 roku pracuje na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu jako asystentka prof. Ireneusza Domagały w XII Pracowni Rysunku, a od dwóch lat, jako adiunkt, pełni obowiązki kierownika tejże pracowni. W 2011 roku obroniła pracę doktorską pt. „Nokturny“. Brała udział w wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Mieszka w Mosinie, zajmuje się malarstwem, współpracuje z Galerią 33 w Ostrowie Wielkopolskim.