Przejdź do treści

Subjects

Nataliia Lisova

 

Galerii Rotunda UAP

26.07.2018, godz.17:00

Projekt realizowany  jest pod opieką kuratorską profesora Janusza Bałdygi.

 

Praktykując sztukę land-art, instalacji i mediów technologicznych, autorka korzysta z doświadczeń aktywności w sztuce performensu. Studiując istotę przedmiotów, ich właściwości i znaczeń w przestrzeni zintegrowanej ze środowiskiem naturalnym podejmuje temat „Obecności / nieobecności artysty w performensie”. Ponieważ podczas działania niektórzy artyści koncentrują uwagę na swojej postaci bardziej niż inni,  to ciało artysty staje się wówczas podmiotowym obiektem performensu. Albo przeciwnie, kiedy artysta zmusza odbiorcę do śledzenia kolejnych rezultatów swoich działań, koncentruje jego uwagę na przestrzeni, obiektach, a sam staje się elementem performensu, tracąc swoją podmiotową osobowość.

 

Projekt przedstawia performens, instalację i wideo złożone z fragmentów performensów, gdzie przedstawiono zachowania i postaci artystów. Różni mala rze, różne maniery wykonania, różne konteksty włączono w jeden nieprzerwany wideo szereg. Dzięki graficznej obróbce,  czarno- biały obraz jest pozbawiony subiektywnego obciążenia, uwolnionego od imion, nazwisk i szczegółów identyfikujących ich właścicieli. W pierwszym oglądzie ma się wrażenie, że na wideo odnotowano działania człowieka w powszednim życiu. Akurat takim zestawieniem autorka próbuje ujawnić obecność artysty w czasie wykonywania performensu w personalnym, a nie tylko fizycznym aspekcie. Przecież działania w przestrzeni, działania z przedmiotami odbywają  się wokół nas wciąż, lecz rzadko przyciągają naszą uwagę. Wyraźne działania artysty skierowane do widza są szczególnymi nośnikami informacji. W czasie performensu artysta znajduje się w szczególnym stanie –oddaje się publiczności bez reszty, staje się instrumentem swojego komunikatu – mówi własnym ciałem.

Często przedmioty, stosowane w działaniu pomagają podnieść ideę artysty. Akcent na rzeczach czy przemiana ich interpretacji wywołują nową treść wzmacniając siłę postrzegania. Czasami ujawnienie kontekstu przedmiotu doprowadza do jego dominacji nad artystą. Wyjście przedmiotu na pierwszy plan uwalnia uwagę widza od potrzeby postrzegania artysty jako osoby w centrum, eksponując jego rolę pośrednika w procesie komunikacji.

Wystawa jest częścią programu stypendialnego GAUDE POLONIA

  • Autor: Aleksandra Gaj
  • Opublikowano: 25.07.2018, 09:58
  • Ostatnia edycja: 25.07.2018, 21:35